Keresés

Részletes keresés

pokobra Creative Commons License 2019.04.02 0 0 10600

Igen, igazad van. Kétségtelen, hogy az összetett jelek (például a kereszt közepén a lyuk jel) későbbiek lehetnek az elemi jeleknél. 

Előzmény: kitadimanta (10587)
pokobra Creative Commons License 2019.04.02 0 0 10599

Háromnál több azonosság is van, amit az tesz érthetővé, hogy ha az Isten azonos a világgal, akkor minden jelenségben az Istent lehet látni. Időben bizonyosan változott az értelmezés.

Előzmény: kitadimanta (10590)
pokobra Creative Commons License 2019.04.02 0 0 10598

A sumer jeleknek több jelentése is van.

 

Nyilvánvaló, hogy a kereszt, az X és a körbe zárt kereszt, vagy X három különböző jel és a más, pár és Föld jelentés mellett további jelentéseik is vannak. Például a dingir "isten" jelentés kötődik a kereszthez s abból a székely írás "d" betűje könnyen magyarázható. 

 

Arról lehet szó, hogy a kereszt és az X istenjelkép s az istennek különböző tulajdonságai vannak.

 

Például lehet egyszerre a világ közepe (az X hieroglifa Bél isten neve, innen az X alakú jel "b" hangértéke a székely írásban) s ezt látjuk a Föld jel közepén. Azért jelenti a Bél szót, mert az isten a világ közepe. 

 

Ha ez az isten egyúttal kettős is, akkor lehet "mas" és "par". Mellesleg Tollaskígyó ikertestvére nő? Mert ha nem nő, akkor felmerülhet a Gemini "Ikrek" csillagkép is, mint lehetséges magyarázat. Csak nem tudom, hogy ez a csillagkép szerepel-e az indián mitológiákban és hogyan. A lapp mítoszokban az Orion (Nimród) a két fiával (Gemini, azaz Hunor és Magor) üldözi a csillagszarvast. Azt is tudom, hogy az indiánoknál az Orion szintén vadász, tehát van esély arra, hogy a Gemininek is hasonló (ikrek) jelentése lehet náluk is.

Előzmény: kitadimanta (10521)
pokobra Creative Commons License 2019.04.02 0 0 10597

A magyarázatot már nem kell keresni, már el is mondtam néhányszor. Ez a jelkészlet már a kőkorban általánosan el volt terjedve a Pireneusoktól Dél-Amerikáig. Nem szükséges a sumert a Kárpát-medencéből származtatni, mert ott volt mindenütt. Ezért fontosak az Irán és környékén lévő jelkészletek (pl. Tepe Yahja), mert azok vagy ezer évvel korábbiak a sumer írás felbukkanásánál. A Kárpát-medencében persze ezeknél is korábban kimutatható az írás (pl. a 7500 éves szentgyörgyvölgyi tehénszobron https://cserepmadar.hu/2-uncategorised/71-a-7500-eves-szentgyorgyvolgyi-tehenszobor ), de az írást akkor sem a Kárpát-medencében fedezték fel, hanem a Közel-Keleten.

 

Előzmény: kitadimanta (10594)
pokobra Creative Commons License 2019.04.02 0 0 10596

Ez az ausztrál rajz nagyon érdekes, mert az alak mellén van a szár hieroglifa, amit minden előforduláson "úr" jelentéssel kell elolvasni, ha értelmes szöveget akarunk kapni. Mivel az ausztrálnégerek kb. 60 000 évvel ezelőtt érkeztek Ausztráliába, legalább ilyen idős a székely írás "sz" betűje is (pontosabban az előzménye, a magyar hieroglif írás szár "úr" jele).  Köszönöm! Ausztrália borzasztóan szegény a magyarral rokon jeleket illetően (vagy én nem ismerem eléggé), de ez éppen ezért fontos írásemlék.

Előzmény: ketni (10589)
rigeroi Creative Commons License 2019.04.02 0 0 10595

az ozirisz így más megvilágításba kerül...

 

és nagyon hasonlít a neve egyvalakiére...

Előzmény: kitadimanta (10591)
kitadimanta Creative Commons License 2019.04.01 0 0 10594

"A Kárpát-medence nem lehetett ilyen központi őshaza, mert innen senki sem ment Amerikába, innen nem vihették Amerikába."

Lehet, hogy nem innen mentek Amerikába, hanem a Folyamközből, vagy máshonnan, de ettől még áradhatott innen a kultúra kelet felé. Különben elég nehéz magyarázatot találni a sumér előtt 1-2 ezer éves írásra kis hazánkban, s az ezrével talált szintén sumér párhuzamokat mutató más leletekre.

Előzmény: pokobra (10582)
kitadimanta Creative Commons License 2019.04.01 0 0 10593

"Ez csak egy blabla a Szimbólumtárban. Alá kéne támasztani"

Elnézést, félreértettelek!

A Szimbólumtár valóban adós. De az 10521-ben két támogatást is citáltam,

- egyfelől a sumér kereszt Más-Pár-Iker jelentését

- másrészt a Borgia kódex képeit, ahol kereszt két szára az Isten - mint ikerpár - képi megfelelője. Így az is Iker, Más és Pár jelentésű. (Qetzalkoatl és Xolotl ikrek voltak, ugyanakkor Más-ok voltak, miközben Párt is alkottak.)

Előzmény: pokobra (10581)
kitadimanta Creative Commons License 2019.04.01 0 0 10592

"Azt továbbra sem értem, hogy hogyan lesz ebből jin-jang?"

Szerintem a belső két (fekete-fehér) félkör azonosítható a jin-jang szimbólummal, mert ugyan az a jelentése csakúgy, mint a chakana-ábrában is.

 

Érdekes, hogy a külső gyűrűk nem fele fekete, fele fehér felosztásúak, ha jobban megnézzük folyamatos az átmenet a fehérből feketébe.

Igazad lehet a folyamatossággal kapcsolatban.

 

A bal oldali képen függőleges osztású a belső kör (is), amiből arra gondolok, hogy itt a férfi női páros szimbolikus megjelenítésével állunk szemben, a jobb oldali képen viszont a vízszintes osztás inkább az égi-földi felosztást sugallja.

Viszont feltűnő, hogy fölül van a fekete, alul a fehér félkör!

Lehetséges, hogy ez a képzavar a már említett szerepcsere miatt alakult ki a művészben?

Előzmény: ketni (10579)
kitadimanta Creative Commons License 2019.04.01 0 0 10591

"Az anya az aki tested tud adni. Ez a világ megszülésére is érvényes, ezért lehet nőnemű a Teremtő a régi világban."

Vigyázz, becsapós, nem jó!

A teremtés férfias dolog, hiszen a férfi képviseli az anyagi világot, s a teremtés is ebben a szférában történik.

Az istennő ad életet, mint isteni szellemet, életerőt:

Síva felesége Párvati és Umá néven szelíd és kedves. Az Univerzum anyjaként tisztelik. Igen ősi istenség. Sakti-ként is ismert a neve, ahol a Sakti olyan erő/energia, amely az Univerzum mozgásáért felelős. Mahádévi anyaistennő személyesíti meg, tehát női princípium.

Sokszor a lélek az Atmával azonosított, ahol az Atma az isteni szikra, a tudat forrása, a tényleges önvalónk. A logosz megfelelője.

Úgy is értelmezik, hogy spirituális energia:  Atma sakti. > lélekenergia.

Ez viszont már összhangban van Isisz életadó funkciójával.

De nem teremtő!

 

A legősibb írásokban a férfi Isten a teremtő:

Brahma az univerzum teremtője.

Síva a pusztítás istene, az anyagi világ ura, ősnemző szereppel, aki kimozdította egyensúlyából az anyagi energiákat, rábírva azokat a teremtés folyamatára.

 

Geb a Föld, az anyagi világ istene, a királyság, a hatalom fogalmával igen szoros a kapcsolata; a fáraó az ő örököse.

Ozirisz is eleinte a föld és a növényzet uraként ismert, később lett az alvilág ura.

 

Később ez a szerep a patriarchális rend igényeinek megfelelően felcserélődött, és az istennő lett a teremtő, s az anyagi világ is hozzá kötődött.

Európaszerte a matéria (anyag) szóból származik az anya szó: Mutter, mother, stb, csak a magyar tartotta meg eredeti "égi" jelentését mind sumér, mind pedig akkád változatban: Ana-anya, Anu-anyu.

Előzmény: ketni (10578)
kitadimanta Creative Commons License 2019.04.01 0 0 10590

"A saját kutatásaim szerint a finúisten (napisten) neve Bél volt, aminek a hangalakja már a kőkorban vil alakot is felvehetett. Ezért van az, hogy az orosz Bjelüj "világos" jelentésű (azaz Bel = vil). Ugyanígy a világ, virág, világosság szavak tövében is ez az istennév szerepel - mert egy panteista vallásban a világ azonos az istennel, a virág (az égig érő fa ábrázolása) pedig az ő jelképe."

Ez a Bel = vil azonosítás nagyon érdekes, így érthető, hogy a Bibliában miért szerepel így Jézus a Fiú:

Jn 8,12 "Ismét szóla azért hozzájok Jézus, mondván: Én vagyok a világ világossága:"

Jn 9,5 "Míg e világon vagyok, e világ világossága vagyok."

 

"mert egy panteista vallásban a világ azonos az istennel, a virág (az égig érő fa ábrázolása) pedig az ő jelképe."

A sors fintora, hogy ellentmondva a fentieknek, Jézusnál erre is van utalás :

Jn 1,8 "Nem ő vala a világosság, hanem jött, hogy bizonyságot tegyen a világosságról." [az Atyáról/Istenről]

 

"Ezért a fa lehet egyszerre a fiúisten és a világosság jelképe is."

Úgy tűnik, hogy ez a kétféle azonosság Jézusnál is kimutatható volt. (Vagy az Atya, vagy a Fiú a Világosság)

De itt van az Istennő is, akinek az attribútuma szintén az égig érő (élet) fa.

A három azonosság kicsit sok egyszerre, ezért úgy vélem időbeli eltérés van közöttük. A legősibb az Istennővel, utána az Istennel, majd a Fiúval való azonosítás következik.

 

A magyar hagyomány, s itt a bibliai is a legősibb formát őrizte meg, mikoris a "világosság" azonos a Napba öltözött asszony/Mária-képpel. (A Nap és sugarai a világosságot jelképezik.)

Előzmény: pokobra (10575)
ketni Creative Commons License 2019.04.01 0 0 10589

"Az Ausztráloknak miért nincs közvetlen kapcsolatuk az eurázsiai ősvallási jelképekkel..."

 

Azért némi kapcsolatuk van velünk, még én tettem föl képeket ezt igazolandó hajdanán.

Kimberly Ausztrália

Rákóczifalva és Paks

Előzmény: ketni (10585)
kitadimanta Creative Commons License 2019.04.01 0 0 10588

"Az égig érő fa, vagy életfa a magyar néphit szerint azonos az Istennel, amit Berze Nagy János a népmeséink alapján mutatott ki. Azt is írja, hogy ez az Isten eredetileg nő lehetett,"

Így van, hisz' az alábbi Innana Istennő képe is egy stilizált életfa:

 

 

"Később azonban a fa jelentése át is alakulhatott, hiszen a napistennek a fa csúcsán van a palotája, ami elegendő ok arra, hogy a fát a fiúisten jelképének tekintsék."

Megint nem vizázva Veled, csupán elmondva, amit e kérdésben találtam:

Véleményem szerint a napisten korábban nő lehetett, amennyiben a "Napba öltözött asszony" -nyal azonosítani lehet. Ennek magyar emlékét őrzi Csíksomlyó.

S talán a bibliai Jelenések könyve is a "Napisten-nőre" utal:

Jel 12,1 "És láttaték nagy jel az égben: egy asszony, a ki a napba vala felöltözve, és lábai alatt vala a hold, és az ő fejében tizenkét csillagból korona;"

 

"Magyargyerőmonostori kályhacsempe, ágai között a Jó ős mondattal. Ősnek pedig a fiúistent tekintették, amennyire sikerült ezt tisztáznom."

Nem vitatom, bár azt gondolom, hogy ez már a patriarchális rend előretörésének egyik következménye.

Előzmény: pokobra (10574)
kitadimanta Creative Commons License 2019.04.01 0 0 10587

"Nem a sumer kereszt volt a korábbi, mert a kereszt már a kőkorban ott van a Pireneusoktól Amerikáig mindenütt, a magyar hieroglif írás 20-50 jele között."

Ebben igazad van, hisz a tatárlakai korongon is megtalálható, ami 1-2 ezer évvel korábbi keltezésű lelet.

 

"Ráadásul - emlékezetem szerint - a sumer/kasszita keresztnek is van olyan változata, aminek a közepén ott van a lyuk jele."

Én a "lyukas" keresztről gondolom, hogy későbbi, mint az egyszerű kereszt.  (Általában az összetett mintázatok a későbbiek)

 

"A sumer kereszt - ha jól tudom - a dingir "isten" szójel egyik változata."

Igen, van isten-jelentése, erről írtam én is, noha a "Dingír csillag" nem négy, hanem nyolcágú, és inkább isteni származást jelent.

 

"Azaz a sumerek átvették a kőkorban a magyar nyelv rögzítésére kialakított jelkészletet és az a saját szükségleteiknek megfelelően kiegészítették."

Én is hajlok erre az elgondolásra.

 

"A képen egy kasszita pecséthenger, a napkereszt közepén a lyuk jellel. Ebből következően az én magyarázatom igazolható, a tied meg nem."

Nem a Te elképzelésed ellenében írtam azt, amit írtam, sokkal inkább kiegészítésül és nem utolsó sorban támogatólag:

"Ha ez így van, akkor a "lyuk/Lyukó a napisten" neve a legjobb helyre került: az isteni szimbólum, a kereszt kellős közepébe." (10568)

Előzmény: pokobra (10572)
ketni Creative Commons License 2019.04.01 0 0 10586

Még egyszer hangsúlyozom, hogy ezeket a felismeréseket, amiket a V. Géza tett nem lehet kétségbe vonni.

Az, hogy mi mit jelent, ahhoz kétség sem férhet.

 

Előzmény: pokobra (10582)
ketni Creative Commons License 2019.04.01 0 0 10585

"A Kárpát-medence nem lehetett ilyen központi őshaza, mert innen senki sem ment Amerikába, innen nem vihették Amerikába."

Értem, de az édeinek sem mentek amerikába.

Készséggel elfogadom a közel keleti teóriát, de megindokolni ezt nem annyira egyszerű.

Ha a világ legelső földrészeket átívelő kultúráját a szkíták hozták létre, akik alapvetően europidok voltak,

egyesek szerint kárpát medencei kirajzás révén terjedtek el Ázsiában is, és a szkíták révén

terjedt el több fontos kulturális javadalom, akkor nem kézenfekvő, hogy ők vitték az ősvallást Ázsiába?

Onnan tovább a sárgák vitték Amerikába, de még ez sem teljesen biztos.

Van olyan föltételezés, hogy a sárgákat megelőzően europidok települtek át Amerikába, majd keveredtek a későbbi gyarmatosító ázsiaiakkal.

Ez sem támadhatatlan, természetesen.

Az Ausztráloknak miért nincs közvetlen kapcsolatuk az eurázsiai ősvallási jelképekkel, ha ők is a Közel keleti

kirajzás révén vándoroltak be mai hazájukba, ráadásul állítólag kb. 40.000 éve? Nem azért, mert nem a déli tengerparton elvándorolt néprészek, hanem az Északabbi, középázsiai fehérek ennek a kultúrának a közvetítői? Ezek nem éppen a szkíták, akik mi is lennénk?

Az sem valószínű, hogy a Közel keleti térfoglalás egy hullámban történt, ha egyáltalán megtörtént.

A mai ember afrikai származását ma egyre inkább megkérdőjelezik.

Az ősvallás eurázsiai formája sokkal korábbra is tehető, pl. a neandervölgyiek virágkorára is, 150-200 ezer évvel ezelőttre is. Ők is temetkeztek vörös okkerral, ami egyértelműen Naptiszteletre utal, ami mögött vallásnak kellett lennie.

Zsugorított temetkezésük is volt, és egyáltalán, hogy temetkeztek azt jelzi, hogy a lélek továbbélésében hittek, ami

az ősvallás egyik alaptétele.

Rengeteg a nyitott kérdés.

 

Előzmény: pokobra (10582)
pokobra Creative Commons License 2019.04.01 0 0 10584

Az Országos Széchenyi Könyvtár történelemhamisító nyelvemlék-kiállítása

https://vargagezairastortenesz.blogspot.com/2019/03/az-orszagos-szechenyi-konyvtar.html

 

pokobra Creative Commons License 2019.04.01 0 0 10583

Lovász László, az MTA elnöke nem vállalkozik tudományos igényű vitára a székely írás eredetéről

http://vargagezairastortenesz.blogspot.com/2018/01/lovasz-laszlo-az-mta-elnoke-nem.html

 

pokobra Creative Commons License 2019.04.01 0 0 10582

A veleméri világmodell negyedei az "eget tartó fa/folyó" ábrázolási konvenció példái. Lásd az ábrán! A fa/folyó azonos a Tejúttal.

 

Az alul és középen lévő kacskaringó az égig csapó hullámtaraj, azaz a Tejút, az égi folyó jelképe. Ennek a hangalakja jó, ebből lett a székely írás "j" betűje. A jelentése hármas: jó, isten és folyó. Ez a jel megtalálható a 15-20 ezer éves Mas d' Azil-i jelek között a Pireneusokban és Amerikában is, meg a közbeeső területeken is. Ebből következően egy központi őshazából (a Közel-Keletről) vitték szanaszét kb. 45-50 ezer évvel ezelőtt. A Kárpát-medence nem lehetett ilyen központi őshaza, mert innen senki sem ment Amerikába, innen nem vihették Amerikába. A Közel-Keleten egyébként egyetlen 45-50 000 éves jel sem maradt fent, ezért azt, hogy itt találták fel a kacskaringó alakú jelet, arra csak kikövetkeztetni lehet. 

 

A kacskaringó alakú jel fölé boruló ív az égbolt jele. 

 

Semmi köze a jin-janghoz. Az ábra azért fekete-fehér, mert ezzel a két színnel rajzoltam le a ládát, ami egyébként szines volt és mindeféle szinek voltak rajta, csak éppen fekete és fehér nem volt köztük. A színes fényképet egy osztrák fiatalember készített és küldte el nekem, de azóta elveszett.

 

A veleméri világmodell frank és indián párhuzama

https://vargagezairastortenesz.blogspot.com/2019/03/a-velemeri-vilagmodell-es-eget-tarto.html

 

 

Előzmény: ketni (10577)
pokobra Creative Commons License 2019.04.01 0 0 10581

Ez csak egy blabla a Szimbólumtárban. Alá kéne támasztani. 

 

Előzmény: kitadimanta (10580)
kitadimanta Creative Commons License 2019.04.01 0 0 10580

"A Szimbólumtár adós marad az alátámasztással, ezért nem vehető komolyan."

Nem értelek...

Éppen a Szimbólumtárból idéztem igazolást a 105212-ben.

"Több más "olvasata" is van a keresztnek, de jellemzően a kettősségre utalnak:

"Az archetipikus ember jelképeként a függőleges vonal az égi, a szellemi, az intellektuális, a pozitív, az aktív és a hímnemű, míg a vízszintes a földi, a racionális, a passzív és a női aspektus." - Írja a Szimbólumtár"

    Az Isten mindig párban jelenik meg az ősi írásokban, megjelenítve az Isten férfi és női aspektusát, a kettősséget, ami ez egység és különbözőség elválaszthatatlanságát is jelenti.

Ők ketten rendszerint ikrek, és még férj és feleség is, az igen szoros összetartozást kiemelendő.

Előzmény: pokobra (10571)
ketni Creative Commons License 2019.04.01 0 0 10579

"Nem tudom, hogy érted, "több lépcsős", de igen, már maga a a két félkör és a körülötte lévő gyűrű(k) is erre utalnak"

Erre gondoltam. A gyűrűkre, amik miatt ez a jel itt nem egy kiragadott pillanatát, állapotát ábárzolja a teremtésnek,

hanem ez egy folyamat ábra. A teremtés szakaszainak egymásba való átmenetét mutatja.

A kettősség megjelenésének folyamatát, nem pedig az eredményt mutatja, mint az indián jel.

Azt továbbra sem értem, hogy hogyan lesz ebből jin-jang?

 

Előzmény: kitadimanta (10576)
ketni Creative Commons License 2019.04.01 0 0 10578

A nyolcasság Vénusz jelkép. Mint ilyen, a Teremtő Anyaisten jele.

Az anya az aki tested tud adni. Ez a világ megszülésére is érvényes, ezért lehet nőnemű a Teremtő a régi világban.

Talán az anyagi világ megszületésének ígéretére utal az Anyaisten által az a rozetta.

Előzmény: kitadimanta (10576)
ketni Creative Commons License 2019.04.01 0 0 10577

Ez a sötét-világos korong jel Veleméren gyűrűkkel övezett. Ezzel többet mond, mint az indián jel?

A sötét és a világos a gyűrűkben fölváltva jelennek meg. Egyszer lent, egyszer fent.

A sötét-világos határa elmosódott. Olyan, mint ha a szétválási folyamatot mutatná. Nem állapot szerű.

Vajon a teremtés melyik pillanatát ábrázolja a jin-janghoz képest? Felteszem, hogy korábbit.

A menyasszonyi ládán lévő kacskaringó valószínűleg azonos jelentésű, mint pl. a kevermesi kő rajzolata. Gondolom tanítónkat követve jó, folyó jelentésű.

A tekervény a kőkorban a teremtést jelentette menet közben, folyamatban. Ez a jel is itt van a Kárpát medencében az emlegetett Kevermesen.

Ha a Kárpát medencében fellelhető mindhárom jel (és máshol egyszerre nem), akkor levonható-e olyan következtetés, hogy az eurázsiai ősvallás bölcsője föltehetően itt volt? Ez a veleméri jel ha nincs meg a közelkeleten, az sokat mondó lehet a Kárpát medencei ősvallási elsőségre nézve. Ezért lehet döntő jelentősége ennek a jelnek.

És akkor körkeresztről meg a horogkeresztről nem is beszéltünk, amik természetesen a magyarság alapjelei közé tartoznak.

 

Előzmény: pokobra (10573)
kitadimanta Creative Commons License 2019.04.01 0 0 10576

"A veleméri kép nagyon sok kérdést vet fel.

Veleméren több lépcsős ráadásul."

Ezek szerint Te is ismered/láttad ezt a képet...

Nem tudom, hogy érted, "több lépcsős", de igen, már maga a a két félkör és a körülötte lévő gyűrű(k) is erre utalnak, de az is, hogy a bal oldali kicsit más mint a jobb oldali... És persze, ami a kettőt összeköti...

                

 

A bal oldali kép közepén ( a két félkörben, annak inkább alsó felében, tehát nem a középpontban) egy nyolcszögletű rozetta is látható, igaz, nagyon halványan, de azért jól kivehető néhány szirom belőle.

Erre hasonlít:

Előzmény: ketni (10569)
pokobra Creative Commons License 2019.04.01 0 0 10575

A fiúistent Bonfini szerint csak a zsidó krónikák hatására kezdték Nimródnak nevezni. A régi, magyar nevét nem mondja meg, azt nyilván a kereszténység bevezetésekor lecserélték (talán még az V. század táján a hun püspökségekben).

 

A saját kutatásaim szerint a finúisten (napisten) neve Bél volt, aminek a hangalakja már a kőkorban vil alakot is felvehetett. Ezért van az, hogy az orosz Bjelüj "világos" jelentésű (azaz Bel = vil). Ugyanígy a világ, virág, világosság szavak tövében is ez az istennév szerepel - mert egy panteista vallásban a világ azonos az istennel, a virág (az égig érő fa ábrázolása) pedig az ő jelképe. 

 

Hogyan lehet elolvasni egy hun csat egyetlen jelét?

https://vargagezairastortenesz.blogspot.com/2018/03/a-hunok-regeszeti-leletein-szinte-az.html

 

Ide tartozik Villach osztrák város neve is, aminek a szlovén neve Beljak. 

 

Villach "világ" neve és a Tordos-Vincsa kultúra Bél ak ligatúrája

http://vargagezairastortenesz.blogspot.com/2018/07/villach-neve-es-tordos-vincsa-kultura.html

 

Otto von Sadovszky a penut indiánoknál mutatta ki a világ, világos, virág szócsalád pontos megfelelőit. 

 

Azaz a fiúisten azonos az égig érő fával, egyúttal a világossággal is - hiszen az égig érő fa hasadékában születik a Nap (a napisten) és véle együtt a világosság is. Ezért a fa lehet egyszerre a fiúisten és a világopsság jelképe is. Ez nem ellentmondás, csupán az ősvallási képzet jobb megértése.

Előzmény: kitadimanta (10567)
pokobra Creative Commons License 2019.04.01 0 0 10574

Az égig érő fa, vagy életfa a magyar néphit szerint azonos az Istennel, amit Berze Nagy János a népmeséink alapján mutatott ki. Azt is írja, hogy ez az Isten eredetileg nő lehetett, hiszen, amikor a kiskanász felmászik rá és a fa törzsében kinyílik egy ajtó, akkor ott a fa belsejében mindig egy nő, egy öregasszony lakik. Ez a matriarchátus maradéka is lehet. Összefügghet azzal is, hogy az égig érő fa (a Tejút) hasadékában karácsonykor kél (születik) a Nap. Ezt pedig könnyű úgy magyarázni, hogy a fa egy istennő, aki a napisten szüli. Később azonban a fa jelentése át is alakulhatott, hiszen a napistennek a fa csúcsán van a palotája, ami elegendő ok arra, hogy a fát a fiúisten jelképének tekintsék.

 

 

Magyargyerőmonostori kályhacsempe, ágai között a Jó ős mondattal. Ősnek pedig a fiúistent tekintették, amennyire sikerült ezt tisztáznom. 

Előzmény: kitadimanta (10519)
pokobra Creative Commons License 2019.04.01 0 0 10573

Milyen kérdéseket vet fel a veleméri kép?

 

Előzmény: ketni (10569)
pokobra Creative Commons License 2019.04.01 0 0 10572

Nem a sumer kereszt volt a korábbi, mert a kereszt már a kőkorban ott van a Pireneusoktól Amerikáig mindenütt, a magyar hieroglif írás 20-50 jele között.

 

Ráadásul - emlékezetem szerint - a sumer/kasszita keresztnek is van olyan változata, aminek a közepén ott van a lyuk jele.

 

A sumer kereszt - ha jól tudom - a dingir "isten" szójel egyik változata. Nálunk meg a Du/Dana istennévé - azaz kétségtelenül genetikus kapcsolatban vannak egymással (több más jelünkhöz hasonlóan). 

 

Azaz a sumerek átvették a kőkorban a magyar nyelv rögzítésére kialakított jelkészletet és az a saját szükségleteiknek megfelelően kiegészítették.

 

A képen egy kasszita pecséthenger, a napkereszt közepén a lyuk jellel. Ebből következően az én magyarázatom igazolható, a tied meg nem.

 

Előzmény: kitadimanta (10568)
pokobra Creative Commons License 2019.04.01 0 0 10571

A Szimbólumtár adós marad az alátámasztással, ezért nem vehető komolyan. 

Előzmény: kitadimanta (10521)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!