A Kaposvár-Mocsolád-siófoki (HÉV) vasútvonal 100 éves évfordulójára hoztam létre ezt a topicot.1894.08.23-án a Kaposvár-Mocsolád,1906.10.19-én a Mocsolád-Siófok vonal megnyításának alkalmából.
Én is gondolkoztam rajta sokat mikor mondta :))) De a TAPASZTALT kolléga a berúgás fázisaira gondolt. Már nem jegyeztem meg mivel nincs közöm ilyen téma. earny csöndbe vagy :D
A kérdésaz volt, amire válaszoltam, hogy Kaposváron milyen látnivaló mozdonyok vannak, amiket érdemes fotózni.
Természetessen Arnold úr a Sió vonalon nem járnak M41 mozdonnyal továbbított vonatok. a sió vonalon Bzmot a személyszállításban, a teherszállításban pedig az M40 300 -as mozdonyok dolgóznak.
Az M41-esek amin éppen kötözködöl a Kaposvár-Fonyód vonalon továbbítják hosszú szerelvényeiket.
Csak helyesbítettem, de azért meglátogathatnál, a két sör még áll.
Igen van itt bőven fotózni való érdekesség. Állomásunkon teljesít szolgálatot az orsszágossan elkészült 2 darab remot M40-es, ezek rendszerint állomási tartalékként, illetve a vonali tólatos tehervonatok vonóerejeként szolgálnak.
ezeken kívül van itt még számos Bz motorvonat, illetve lencsevégre kaphatunk a mellékvonalakon éppen erőlködő Clasik M41-et (11-13 kocsival) vagy újabb társát a Remot M41-et (5-8 kocsis vonatokkal).
Az érdekességek közzé tartozik az állomáson kiállított múzeúmi műemlék ABymot 473 motorkocsi, illetve a 376 642 gőzős.
Ezeken kívűl egy lelkes vasútbarát közösség is várja a vasút irán érdeklődőket az egykori Kaposvár-Textilműveknek hívott megálló épületében (ma Kapostüskevár) berendezett állandó, barátságos, de szerény- érdekes élményeket nyújtó Vasúti Emlékmúzeumba.
Nyitva: Szombat-Vasárnap 10-13, 14-17 óráig
Belépőjegyárak: Felnőtt 120 Ft, Gyerek 80 Ft, MÁVosoknak Arcképes Igazolmány bemutatása mellett díjmentes.
A szén valószínűleg a téli fűtéshez ( őrházak, forg.irodák, várótermek stb....) volt kiszállítva. M62-ről sem szabad megfeletkezni a vonalon, hisz a 88350 sz. és 88351 sz. menetrendszerinti tolatóssal közlekedtek Tab állomásig ('92-ben ott kezdtem az M62-247-es gépen). Továbbá az M44-esek a '90-es évek elején még végig mentek a vonalon a tol.tehervonattal! Akkor a vonal sebessége 60km/h, 50km/h és 40km/h-ás lassújelek voltak!!! '93-as menetrendben a legrövidebb menetrendszerinti menettartam (régi Bz-vel) 2óra 30 perc volt!Mikor N.kanizsa PFT. átvette a Karád-Siófok közötti vonalrészt, még a mérővonat leközlekedése előtt 1-2 nappal levették a sebességet (???) 40 km/h-ra..... Kaposvár VF-en az első állomásított BC mot-ok: BC mot450, BC mot451, BC mot452 (1934.09.22.), BC mot462 (1944.01.22.), BC mot468 (1934.09.22.), BC mot471 (1934.09.22.). Ezt követően selejtezték (1935) a BCa mot 06201-06207 psz. gőzmotorkocsikat. Az M43-asok a '70-es évek végén váltották le a gőzösöket (376), akkor még napi 2 pár tehervonat volt. Ma M40-301-es továbbítja Kisbárapátiig a 88380/88381 sz. tol.tehervonatot, heti 3 alkalommal (kedd, csütörtök és szombat).
Putnoki bánya egyik egysége volt itt 1996-os anyagban még szerepel az, hogy bányafát, meg vasanyagot adtak, le, a szén már ekkor is teherautókon lett elszállítva.
Iparvágánykiszolgálómenet még 1996 ban volt a Kirádi bánya jóvoltából.
Nagyon régen Kiskapudon volt rakodóvágány, Csokvaományon itt egy TSz még 93-94 körül adott fel valamit
Nagyvisnyó Dédesre 600 mm kisvasút vitt fát 1969-ig
Vízvételezés Mónosbélen, Nagyvisnyón, Kirádon volt.
Motorvonat is jéárt a 30-as években./1931-es menetrend/
OFF a 87-es felső szakaszához. Családom a héten szerdán Putnokról Szilvásváradra kirándult. 3 felnőtt+a 2 csemete (akik nem ismernek, azok kedvéért 6 és 2 évesek) A menetrend kifejezetten "kedvező": Vagy elmész reggel 7:20-kor, vagy mész a következővel 13:20-kor. Természetesen az elsőt választották, mert 1) meleg nap volt 2) valamit még látni is akartak 3) időben vissza akartak érni.
Természetesen ehhez még hozzájön az átszállás az egri szakaszon közlekedő csodára 1 megálló erejéig, mert ugye ki akar túl sokat kutyagolni a falu másik feléről a Szalajka-völgyig. (Elég séta az onnan is. Főleg visszafele...)
Nem csodálkozom azon, hogy a kihasználtság nem olyan szuper. Viszont közvetlen buszjárat Putnokról Szilvásra (Egerbe) nincs! Akkor most majd lesz?
Kérdeztem a nejem, azt mondta, hogy nem volt a szerelvény üres. Volt aki Putnokról csak Királdig ment, de amire Sátára értek, minden ülés tele volt.
ON
Vissza a MTS-HÉVhez.
Elképzelhető-e, hogy volt valami kis szénbánya a vonal mentén? Azért kérdezem, mert a 1907-1912 közötti forgalmi adatokban szerepel minden évben kb 6-900 t ásványszén, amit a vonalon adtak fel a saját vonalhálózatra. Vagy ez csak a kintről érkezett szén elosztása volt?
További érdekesség, hogy a legkevesebb utast a fent említett időszakban Felsőmocsolád adta, mig az első 3 helyen alapvetően Tab és Siófok volt. Hozzájuk váltakozva Ádánd és Karád csatlakozott.
Az ok pedig meglehetősen egyszerű. 1) Mivel járt (és még van belőle), jelenjen meg. 2) Ha menetrend-szerintibe ki tudják állítani, akkor azért nem kell fizetni, mint pl egy BCmot-os vagy gőzösös különvonatért. 3) Igy tudunk szerezni egy kis örömet az MD-rajongóknak is. (:-))))
Szivesen indítanánk gőzmotorkocsis különvonatot, mert az tipikus volt 1908-1935 között, de hát sajnos...
BCmot, BCymot, 275, 376, majd Bzmot, M43 volt alapvetően jellemző. Néha egy BoBo, de azt pl nem láttam (szempontomból mérvadó időszak 1975-1988).
Az első szerelvény az MDa mot 3006-os volt. Kb. 6-7 évet közlekedett MDa szerelvény, bár jó párszor húzta haza gőzös, mivel fekve maradt. Még újak voltak akkor..... De ha nem hiszed, kérdezd meg mdbz-t.
Tisztelt Vasútas és nem vasútas vasútbarátok, rajongók!
Ezúton is köszönöm, hogy létrejőtt ez a Topik. Norbi batátunknak hála, így nagyobb nyilvánosságot kaphat az idén 100 éves Felsőmocsolád-Siófok vasútvonal.
Egyesületünk a kaposvári Verebély László Vasúttörténeti Egyesület a fő védnőke, segítője és támogatója az előreláthatólag október 21-én megrendezésre kerülő megemlékezéssorozatnak, illetve rendezvényeknek.
Az eddigi tervek szerint vasúti modell, fótó és vasúttörténeti kiállításokat rendezzünk Siófokon, Tabon, Mernyén és Kaposváron, illetve egy menetrendszerinti MD motorvonatpárt közlekedtettünk a MÁV ZRt szakszolgálatainak, területi-országos központjainak támogatásával Kaposvár-Siófok-Kaposvár viszonylatban. Továbbá egy Nosztalgia vonat is indul majd BCmot típusú járművel, amely a Siófok-Tab-Siófok útírányon közlekedik majd.
A rendezvénysorozatot, immár több mint 20 fő szervezi és koordínálja országossan. Jelenleg a tényleges megvalósíthatóság nyilvános háttéranyagán munkálkodunk, de tervek szerint legkésőbb augusztban leülünk az érintett települések vezetőivel tárgyalni.
Ez a projekt nagyon sok embert és mégtőbb embert, mint a Norbi kíván meg, ezért nagyon örülünk ha minnél többen csatlakoztok vasútbarátok.Ha segítenél szeretnél mi nyitottak vagyunk rá, keress meg minket a következő mailok egyikén Bejczi Gábor bejczi@freemail.hu, vagy Kemenczei Róbert verebelylaszlovte@vipmail.hu.
Mindezek mellett, ha ötleted van, vagy anyagi-dologi támogatást tudsz nyujtani, vagy tudsz olyan céget, vállalkozást keress minket, szintén a fenti mailok valamelyikén.
Reéljük és bízzunk az it leírtak megvalósításában. igen mutassuk meg, hogy hogyan is lehet sikeres a civelek összefogássa egy évforduló kapcsán, igen talán eljő az idő egyszer, amikor a MÁV-ot hozzáértő,a vasútat szívből szertő emberek építik újjá és nem a mai már unott közhely tárgyát képző tönkretevő, rivalizáló erők vasútat tönkretevő, a nemzet számára kártékony munkáját látjuk csak.
Várjuk csatlakozásodat, tisztelt segítő és érdelődő.
Addig is üdvözlettel: Kemenczei Róbert elnök Verebély László Vasúttörténeti Egyesület kapostüskevár