Szorosan nem ide tartozik, inkább csak érdekesség:
Kelenföld 1-es villamos végállomás. LED-es Percept optika. Elektronikus meghajtással, ami bekapcsolt világítás esetén méri a fényáramot, kikapcsolt esetben, pedig feszültségméréssel a kábelzárlatot ellenőrzi. És alkonykapcsolótól érkező jel alapján éjjel-nappal átkapcsolást végez. Mindekettőhöz beállítható a fényáram értéke.
Vagy ha villog, azaz érvénytelen jelzésképet ad. Alap esetben a biztber jól meg tudja figyelni azaz trafó sekunder része után van egy relé. Azon az elven megy, hogy ha áramot vesz fel
akkor világít. De sajnos van olyan sorozat kapcsolás ahol a relé azt érzékeli és mégsem világít vagy az egyik nappali a másik éjszakaiba, vagy villog, esetleg egy fény nem világít.
Ha a trafó után nem 12/12V egyenletes a feszültség elosztás sekunder oldalon. A Thales SEA a legprofibb ebben mert maga CAN-BUS adat és áramellátás és diagnosztika meg minden egyben.
"Általában alkonykapcsolós, de kézivezéreltet is ismerünk."
Hol és milyen rendszerrel üzemel az alkony kapcsolós?
Akiknek olyan úri huncutságaik vannak mint az éjjel-nappal átkapcsolás. :)
(Ami egyébként jó dolog tud lenni, elég csak megkérdezni bármelyik járművezetőt a Szentendrei HÉV-ről, mennyire jó fényes lámpákat nézegetni sötét környezetben.)
Ajka, Apafa - Császárszállás egy egészen más berendezés. A kérdezett foglaltságérzékelés ott 75 Hz ütemezett - a váltókörzetben is. (Ajka a villamosításig 50 Hz-es volt.)
Érzésre: Polacsek az, ahol kell nyomogatni a jelzőoldó, vágányútoldó gombokat. (Alakjelzős esetben a főkulcsos jelzőkarkiválasztás sokat segít a felismerésben*.)
SH az, ahol van valami vágányútválasztó herkentyű, vannak vágányúti és különféle jelzőblokkok, mindemellett még biztosított is.
*Persze volt annak idején provizor berendezés jelleggel Polacsek működésű SH is. (A vágányúti blokk elzárása összehasonlítja a rendelkezőherkentyű és az állítóbakban elfordított kulccsal valamelyik vágányútra már lezárt őri kulcsszekrénykét.)
120a: Sülysáp, Tápiószecső, Mende, Gyömrő, Maglód, Rákoshegy. (Rákos kezdőpontját is volt aki lepolacsekezte/lepolacsekozta, mindenestre az nembiztosított volt .)
Igen ,Dorog 2018-ban (vagy '19-ben) lett D55 ,elötte egy többközpontos kr. üzemelt ,de valószínűleg az nem a Polacsek volt utólag fényjelzősítve ,hanem egy másik berendezés. (Majd valaki úgyis megírja az igazat. :-))
A vonal többi állomásán* (Esztergom ,Esztergom-Kertváros ,Leányvár, Piliscsaba, Pilisvörösvár, Solymár) a jelenlegi berendezések (D55, Simis IS) elött SzKA (Szovjet gyártmányú kisállomási biztosítóberendezés) üzemelt ,amik az 1970-es években lettek felszerelve. De azok elött is lehetett valamilyen berendezés (valószínüleg kulcsos).
*Óbudát (SH) és Angyalföldet (D55) nem számítva (mára mindkettő Simis IS).
Dorog talán 2018-ban szűnt meg - 2019 Nyara, de azért én is ellenőriztem. - Fura belegondolni, hogy szűk 5 év után már egy évnyi bizonytalansággal emlékszik az ember dolgokra.
2017 ősze - A felsővezeték elkészült, egy hétvégére a szovjet berendezések és a kapcsolódó dolgok lekapcsolva a villanymozdonyos próbákhoz.
2017 menetrendváltás utáni napokban - Az első menetrend szerinti Flirtes betétjáratok Piliscsabáig.
2018 év eleje - Leányvár, Kertváros és Esztergom D55 üzembe áll, majd késő tavasztól először a meglévő menetrenddel Flirtek Esztergomig (talán egy pár reggeli vonat kivételével), rövid idő múlva (még a 2. módosítás előtt) új menetrend.