Keresés

Részletes keresés

csepelzon Creative Commons License 2020.11.18 0 3 23344

Győr 1971-ben. Sajnos 2 szelvényre esik ez a rész. Sokat dolgoztam Győrben vill. távvezetékügyben, de már nem emlékszem arra, hogy a 83-as út keresztezett volna síneket.

Előzmény: korpi41 (23341)
csepelzon Creative Commons License 2020.11.18 0 1 23343

Sziasztok, ha tudok nektek segíteni, hogy az 1971-es topográfiai térkép mit mutat, szívesen teszem. Engem is jobban érdekeltek mindig a múlt dolgai, mint a maiak. Meg van az egész ország 100, 25,ill 10 ezres térképei. Ha valamire kíváncsiak vagytok, így be tudom tenni a részleteket máskor is. 

Répcelak témában ez látszik a 25, ill. 10 ezresen, deltának nem látom nyomát.

Előzmény: f_k (23340)
korpi41 Creative Commons License 2020.11.18 0 1 23342

Hááát...

1941-ben a katonai felmérés szerint nem volt, 1959-ben pedig a házak már álltak a két vasút között. Földmű maradvány sem látszik sehol.

Előzmény: f_k (23340)
korpi41 Creative Commons License 2020.11.18 0 1 23341

1941-es katonai felmérésen nem szerepel.

 

https://www.fentrol.hu/hu/legifoto/82869?r=1&c=1962906.221734:6050337.662161:9

1959-ben még nem volt meg a 83-as út, az elég rossz minőségű légifotón szerintem végig megvan a vágány (az alépítmény biztosan ész van egyben). Érdekes, hogy a képen látható hosszú egyenesben mintha kiszélesedne a földmű, valami párvágányos vágánycsoport volt/épült volna ezen a területen?

 

https://www.fentrol.hu/hu/legifoto/117059?r=1&c=1962906.221734:6050337.662161:9

1971-be a jó minőségű képen látszik, hogy nincs meg a vágány, és pont a 83-as útnál ér véget délről. Észak felől meg olyan hosszú, hogy egy egész vonattal ki lehessen húzni.

 

http://vasutallomasok.hu/allomas.php?az=gygs

A cipóboltban is megy a vita. Az biztos, hogy aki csak bemondásra mondja, hogy megvolt vagy hogy nem volt meg, annak csak úgy nem kell hinni. Megdönhetetlen bizonyíték kellene. Sajnos az 1959-es légifotón szerintem nem biztosan vehető ki a vágány. (Az autóstérképek nem játszanak, ott annyira nem erős a vasútvonalak helyes ábrázolása.)

Előzmény: f_k (23339)
f_k Creative Commons License 2020.11.18 0 1 23340

Egy 70 es évek elején kiadott autóstérkép a Répcelak települési térképen deltavágányt jelöl a 19 es vonal FHév Iván felől Beled felé. Kis sugarú deltáról van szó.

 

Tudtok róla bővebb infót?

f_k Creative Commons License 2020.11.18 0 0 23339

Kérdés:

Győr-Gysev és Győrszabadhegy között volt e valaha vágány?

Győrszabadhegy állomáson Gysev kihúzóként emlegettek egy vágányt...

A 83 as út előtt ért véget ez a kihúzó.

A Győr Gysev kihúzója után épült egy áruház utána egy helyi buszvégállomás majd a 83 as út.

1967 es autóstérkép úgy jelöli mintha Győrszabadhegy és a Gysebv pu. össze lenne kötve...

Előzmény: zirtz (23333)
M41 2175 Creative Commons License 2020.11.17 0 1 23338

Erről eszembejutott az ÓKÜ 

Régi épületek között vasúti sín. Ergo anno kb 19.század 20.század elején bizonyos épületeket úgy építettek meg hogy nem szedték fel a vágányt csak szimplán ráépítettek aki bent volt az ÓKÜ területén az tudja

Előzmény: siófoki35 (23337)
siófoki35 Creative Commons License 2020.11.17 0 1 23337

Akkor ez is olyasmi lehet, mint Kőbánya-Tehernél az irodaház udvarán keresztülvezető HÉV és VJSZ vontatóvágányok

Előzmény: riezaK (23335)
f_k Creative Commons License 2020.11.17 -1 0 23336

Sajnos az M8 is nagyobb prioritást élvez mint az elveszett 152 meg annak folytatása...

V0 vizsgálatánál minden változat Komáromtól lett számolva.

Győrt az Audi miatt nem vizsgálták.

Azt írták, hogy Győr rendezőpályaudvari kapacitása kevés, nem bővíthető , szerintem ez hiba volt.

Ugyanis ha Komáromtól számoljuk akkor kedvezőtlen km távolságok jönnek ki hiszen az 37+35=72 km.(Győr-Kisbér)

11 esen 13 ason át  Lázinál deltavágánnyal  akár 50 km is lehetne , akkor az 22 kilométerrel rövidebb...

A Solt-Fülöpszállás szakasz 1942 -ben lett tervezve ehhez kapcsolódóan Solt is átépült.

151 es vonalnak is más lenne a helyzete, ha ez a kb. 20 km szakasz megépült volna.

 

Előzmény: Lovrin (23331)
riezaK Creative Commons License 2020.11.17 0 2 23335

Egyébként pár éve Szlovákiában játszották meg ugyanezt egy mellékvonalon, ott egy Land Rover gyár épült keresztbe. Megint csak egy akkora beruházás keretében ahol filléres tétel lett volna a vasút visszakötése, de mégsem történt meg:

 

 

Győrben is a honvédségi vágányt átvágva épült az Audi járműgyár. 

 

Ott ebbe úgy ment bele a honvédség, hogy be lettek kötve a gyár iparvágányaiba, és a gyáron keresztül lehet kiszolgálni (szokták is használni)

Előzmény: Lovrin (23316)
riezaK Creative Commons License 2020.11.17 0 0 23334

Sziasztok! 1-es vonal régi felsőgallai szakasza mennyire járható, illetve mennyire van még ott látnivaló? 

zirtz Creative Commons License 2020.11.16 0 2 23333

Kisbértől egyenesen Győrt megcélozva biztosan egyenesebb nyomvonalat kapnánk, de ott meg kell oldani az M1 autópálya keresztezését egy költséges műtárggyal, továbbá a győri bevezetést egy beépített városi területen.

A 11-es vonal felhasználásával több és nagyobb lakosságszámú települést lehet bekapcsolni - ez Győr elővárosi forgalma szempontjából lenne fontos, hiszen ott van Pannonhalma, Écs, Nyúl, mely utóbbi akár város is lehetne az agglomerációs Felsőzsolca, illetve Kozármisleny példájára (bár ezek most mind 10 ezer lakos alatt vannak, ami a várossá nyilvánításhoz szükséges lakosságszám jelenlegi alsó határa) -, meglevő vasúti nyomvonalakat lehet felhasználni, értékes termőföldeket nem kellene igénybe venni és a győri bevezetés Győrszabadhegy felől egyszerűen megoldható, városi területek bontása nélkül. 

Ezért állítom, hogy a 13-as vonalat kár lenne az enyészetnek átadni, legalább a Kisbér-Lázi szakaszát más fejlesztés céljára igénybe lehetne venni.  

Előzmény: Lovrin (23332)
Lovrin Creative Commons License 2020.11.16 -1 1 23332

13-as vonal megmaradó részét Kisbér és Lázi között is fővonali paraméterekkel kellene átépíteni (lásd: Zalaegerszeg-Zalalövő).

 

Ebben az esetben a 13-as vonal jelenlegi állapota nem oszt nem szoroz, a Zeg-Zalalövő vonal is végig új nyomvonalra épült, itt is az lenne a végeredmény.

Szerintem Kisbértől célszerűbb megcélozni egyenesen Győrt, akkor egy rövidebb, gyorsabb nyomvonalat kapnánk.

Előzmény: zirtz (23329)
Lovrin Creative Commons License 2020.11.16 0 1 23331

"Igaz a Solt Fülöpszállás természetvédelni területet érint."

Pont mint az ott futó 52-es út. Nem látom hogy probléma lenne ott a vasúttal.

Előzmény: f_k (23330)
f_k Creative Commons License 2020.11.14 0 3 23330

13-as vonal megmaradó részét Kisbér és Lázi között is fővonali paraméterekkel kellene átépíteni

 

A mostani nyomvonal részben R 250 m ívekkel Vmax 50 km/h re alkalmas.

Kérdés mekkora költségből milyen ívviszonyok mellett lehetne részben új nyomvonalon pályát átépíteni?

A domborzati viszonyok mit engednek?

Volt a műszaki táblázatokban KIsbér-Bakonybánk ill. Bakonybánk-Veszprémvarsány szakaszhoz egy 15,2 ezrelékes rövid legnagyobb emelkedő, a mértékadó emelkedés meg a terhelési szakasz az 10 es ill. 11 es van írva.

Hol lehet ez a legnagyobb 15 ezrelékes emelkedés?

Az érdekes volt, ahogy Kisbérről először az 5 ös vonalat, majd utána a 13 as vonalat ezek után a kunkor miatti nyomvonal miatt további 2 helyne még keresztete a 13 as vonalat a közút Kisbér Bakonyszombathely közti 6 km távon. HA sikerülne a nyombvonalkorrekció akkor csak 2 helyen keresztené, rövidebb is lenne, emlékeim szerint a közút is kb. 20 métert emelkedik a kunkornál Kisbérről Bakonyszombathely felé.

 

 

80 km/h sebességhez elég a R 400 méter sugarú ív , 100 km/h esetén már R 600 m ívsugár kell.

100 km/h felett komolyabb biztosítóberendezés és jelfeladás kell. Zalában ugye az egy nemzetközi fővonal lett, az 1896-ben átadott vicinális nyomvonala sok helyen nem volt alkalmas nagyobb sebességre.

Kérdés, Bakonybánkot hogyan lenne célszerű átépíteni, a mostani állomás 300-350 méteres vonatokat tudott fogadni.

 

Érdekes még a 11 es vonal:

Győrszabadhegyen a állomás előtti ív Pannonhalma felől 275 méteres, utána Pannonhalmáig R 400 m ívek vannak, ez egy ellenmetkizárós biztberrel már 80 km/h lehetne, nem ártana a 275 m ívekt nagyobbra átépíteni, továbbá alkalmassá tenni arra az állomást, hogy ne csak a 2 és a 3 ról lehessen Pannonhalma felé kijárni, mivel a 4 és az 5 ről jelenleg nem lehet Pannonhalma felé kijárni Győrszabadhegyen.

 

A Pannonhalma és Veszprémvarsány közti rész is tele van kis sugarú ívvel Tarjánpuszta előtt van egy R 285 m ív túlemeléssel lett jó 60 km/h ra de ott van a győrasszonyfai ív is ami R 325 m , ez is 60 km/h re jó.

11 esen főleg Győrszabadhegyen kellene korrekció, de egy komolyabb biztosítóberendezés is elkélne, ebben az állomásközben.

 

A Győr és Kisbér közti rövidebb nyomvonalon történő összeköttetés már régen tervben volt 1930 as években biztosan (Péren át), de egy hosszabb V0/a részeként nagyobb városokat összekötve lehetne egy Győr-Kisbér-Székesfehérvár-Dunaújváros-Kecskemét közti részben elfeledett elveszett vonalakat felhasználó nyomvonal része is. 152 es és akár a "haldokló" 5 ös de akár a Dunaújváros-kikötő-Szalkszentmárton-Kunszentmiklós(delta) szakasz is életre kellhetne, ehhez egy új vasúti híd szükséges lenne Dunaújváros Szalki szigetnél.

A másik lehetőség  a 45 ös vonal, Rétszilason a deltát visszaépíteni, és mezőfalvi delta, onnan Dunaföldvár és Solt Fülöpszállás.

Igaz a Solt Fülöpszállás természetvédelni területet érint. A folytatás a 152 es vonal rehabilitációja lenne....

 

Előzmény: zirtz (23329)
zirtz Creative Commons License 2020.11.14 0 2 23329

A Lázi és Bakonypéterd közötti delta építéséhez a terepviszonyok nem jelentenének különösebb akadályt, viszont a Székesfehérvár-Győr kapcsolat részeként a 13-as vonal megmaradó részét Kisbér és Lázi között is fővonali paraméterekkel kellene átépíteni (lásd: Zalaegerszeg-Zalalövő).

Székesfehérvár-Győr összeköttetés Kisbéren és Lázi-Bakonypéterden keresztül érintené Pannonhalmát és az M1 autópálya keresztezése is megoldott a 11-es vonal feletti műtárggyal.

Szóval ebben a Bakonyalján végig húzódó 13-as vonalban van fantázia, kár lenne átengedni az enyészetnek...  

Előzmény: f_k (23328)
f_k Creative Commons License 2020.11.14 0 1 23328

13 as vonal ezen szakaszán sokat utaztál?

Gyerekkoromban  a Kisbér-Bakonycsernye járatnál párszor sorompót kaptunk M47-2000 Dácsia meg 2 teljesen lehúzható ablakú Bh kocsikból álló személyvonatok jártak itt a 80-as években.

Kisbéren 4 es kereszt is volt az 5 ös vonalon 3 Bhv kocsi  és M41 járt.

Kisbér-Bakonyszombathely között kb. 2 kilométerrel  hosszabb a vasút megkerül egy dombot azért hosszabb.

A Győr Kisbér táv közúton 37 km a vasút Veszprémvarsányon át 55 km Komáromon át 72 km.

13 as vonal kb. 1 km hosszan párhuzamosan fut a 11 es vonalal.

Ha részben új nyomvonal lenne meg Lázi Bakonypéterd között egy delta 51-52 km lenne a Kisbér-Győr táv persze nem kellene irányt váltani Veszprémvarsányban.

Előzmény: Abymot (23327)
Abymot Creative Commons License 2020.11.13 -1 0 23327

A 200 méteres és a 210 méteres szintvonal kb. 200-300 méterre fut egymástól. Ha egyenesen akarsz áthaladni rajtuk az kb. 30-35 ezrelékes emelkedőt jelent. Érdemes ebből a szempontból kipróbálni a közutat.

Előzmény: jakyg (23321)
Abymot Creative Commons License 2020.11.13 0 0 23326

Speciel az átvágni engedett szakaszt a Bakonyerdő is használja. Nem tudom, hogy a másik irányú kerülővel meddig marad vasúton a rönkfák szállítása.

Előzmény: jakyg (23322)
névtelen Creative Commons License 2020.11.13 0 3 23325

Ez lehet, hogy így van, ám.. ezek, mint érvek nem hangzanak el. Ha igazak, akkor a megszüntetés indoklásaként pont ezeket kellene elmondani, de nem ezt mondják el, hanem azt, hogy nincs utas, ez pedig az okozat és nem az ok.

És, akkor jön az, hogy vannak menthetetlen vonalak, de lennének menthetők, vagy az, hogy Eplény közepén átmegy a vonat, de valahogy nem akar oda sikerülni a megálló, vagy az, hogy Felnémet felé a Szilvási vonalon is lehetne még jó megálló az Egri Tesco mellett, de nem.

 

Azért, mert nem elvárás az indoklás, ezért hagyják a vonalakat lerohadni, elijesztik az utasokat, hoznak olyan dolgokat, ami miatt papíron a késés kevesebb, de az utas rosszabbul jár, mert csatlakozást mulaszt.

 

Épp ezért gondolom, hogy de, igen, kellene venni a fáradságot és érdemben indokolni kellene még a triviálisan látszó eseteket is, mert most pont az ellentéte van: azt sem kell indokolni, ami triviálisan gondatlanság, nemtörődömség és szabotázs (a 84-es vonal, ahol az utolsó időkben az óránként járó budapesti vonathoz 58 perc volt a csatlakozás papíron, a gyakorlatban meg elérte az előzőt). Tudom azt is, hogy ma ez nem reális elvárás.

Előzmény: jakyg (23322)
jakyg Creative Commons License 2020.11.13 0 0 23324

Ja, persze, nem is annak szántam.

Előzmény: korpi41 (23323)
korpi41 Creative Commons License 2020.11.13 -2 0 23323

Nem én írtam a 100 métert, ne engem cáfolj. Én is a 100 métert cáfoltam.

Előzmény: jakyg (23321)
jakyg Creative Commons License 2020.11.13 0 0 23322

Én igazán szeretem ezeket a dízeles vicinálisokat, de nem hiszem, hogy komolyabban bizonyítani kéne, hogy nem használják az utasok. Persze, ilyenkor jön az, ha a menetrend ilyen meg olyan volna.

Sajnos nem. Nem tud versenyezni a közúttal. Az állomás általában a falu szélén, van, vagy még messzebb. A busz több helyen is megáll, ráadásul bent a település központjában, és gyorsabb is. És olcsóbb is, jelesül a fenntartása.

Előzmény: névtelen (23318)
jakyg Creative Commons License 2020.11.13 0 0 23321

Szó nincs 100 m-es szintkülönbségről. Alább Lovrin olvtárs már betette ezt: https://opentopomap.org/#map=16/47.48751/17.98722

Kb. 10 m a szintkülönbség.

Előzmény: korpi41 (23320)
korpi41 Creative Commons License 2020.11.13 -1 0 23320

Az "indokolatlan kunkor" hossza 3200 méter, jól hangzik a 100 méter szintkülönbség, de ehhez 31 ezrelékes emelkedő kellene. Pontos adatom erről a szakaszról nincs, de Környe - Pápa között 14 ezrelék a legnagyobb, és nem tudom hol helyezkedik el.

Előzmény: Sinbiciklis1 (23319)
Sinbiciklis1 Creative Commons License 2020.11.13 -2 0 23319

Az az "indokolatlan kunkor" vagy 100 méter szintkülönbség.

Előzmény: Törölt nick (23311)
névtelen Creative Commons License 2020.11.13 0 2 23318

Egyébként sajnos így van. Amikor a mentalitás olyan a MÁV-nál, hogy a kevés utasért nem az üzemeltetésért felelősnek kell kiállnia, indokolni és vállalni a felelősséget, hanem épp ellenkezőleg, ő indokolja a bezárást ezzel, mintha az az üzemeltetőtől, fenntartótól teljesen független körülmény lenne, hogy mennyi az utas, addig nincs remény... itt hunyó az is, aki a saját nemtörődömségét ezzel takargatja, de az is, aki úgy csinál, mintha elhinné...

 

(Analógia: egy akármilyen bolt üzletvezetője úgy vezetné a boltot, hogy eltűnnének a vevők és ő javasolná bezárásra a boltot, úgy, hogy természetesen az állása megmaradna, miközben senki nem kérdezné meg tőle, hogy hova tűntek a vevők....)

 

És, ezzel együtt természetesen lehet bezárni vonalat, de úgy volna korrekt, ha a fenntartó bemutatná részletesen, hogy milyen intézkedéseket tett, bizonyítaná, hogy milyen ok miatt volt változás, miért nem lehet rentábilissá tenni (költség/haszon elemzés, demográfia, stb.).. mert lehetnek elfogadható érvek az eltűnt utasok miatt. De, ez ma nem realitás.

 

Szóval, alapvetően én is arra számítok, hogy a lehető legegyszerűbb módon kettévágják a vonalat, azt' annyi.

Előzmény: Lovrin (23316)
Törölt nick Creative Commons License 2020.11.13 0 1 23317

Mikor bejártuk gyalog a vonalat, volt olyan szakasz, hogy a távolban láttuk a vonal folytatását és közben tettünk egy kunkort, Kisbér-Varsány között. Már akkor mondtuk és sztem a videóban is bennevan, hogy itt simán egyenesen átvágva lehetne rövidíteni jelentősen.

 

Amúgy Varsány és Kisbér között van egy rész ,ahol a töltést kimosta az eső a vágány alól a sínek betonaljastól lógnak a levegőben.  Varsány és Franciavágás között sínhiány nincs, de pár helyen a töltés meg van rogyva, Kisbér és Környe között viszont sínhiány is van ill. Dad környékén akkora sár, hogy ellepi a vágányt.

Előzmény: zirtz (23315)
Lovrin Creative Commons License 2020.11.13 0 0 23316

"Ezzel együtt egy olyan lépés, ami egy nagyobb város előtt 1-2 km-el elvágja a pályát nehezen indokolható.."

 

Simán megindokolható ott ahol az egypárvonatos menetrend is megindokolható... Ha az állam nem akar vonatozni, a MÁV-ot nem érdekli a pálya sorsa, a magánszereplőnek meg jó a kerülő útirány, és nincs kellő lobbierővel bíró, tiltakozó helyi politikus, akkor az egész ügy a lehető legegyszerűbb végkifejlet felé fog haladni, azaz a vasút át lesz vágva pótlás nélkül.

 

Most elvileg lenne 2 hét kilobbizni az ITM-nél hogy ne így legyen.

Van egy tippem, nekik még ingyen is lenne, a kerülő vonalat a HM-nek kellene finanszíroznia ha egyszer az ő érdekei mentén lenne elbontva a régi nyomvonal.

 

Egyébként pár éve Szlovákiában játszották meg ugyanezt egy mellékvonalon, ott egy Land Rover gyár épült keresztbe. Megint csak egy akkora beruházás keretében ahol filléres tétel lett volna a vasút visszakötése, de mégsem történt meg:

https://www.google.com/maps/@48.3497486,18.0452804,2630m/data=!3m1!1e3

Előzmény: névtelen (23314)
zirtz Creative Commons License 2020.11.13 0 2 23315

A Kisbér-Veszprémvarsány szakasz komoly, nyomvonalkorrekciós felúíjtásával, Bakonybánktól a 11-es vonal Tarjánpuszta állomásáig vezető átkötéssel megteremthető lenne a hiányzó Székesfehérvár-Győr összeköttetés, ami a vasúthálózat hiányossága jelenleg is. Ilyen célból megérné egy jelentősebb fejlesztés. 

Előzmény: gmarc (23313)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!