Bpesten kívűl mindenhol lehetőség, vagy kötelesség az első ajtózás. Nos innentől kezdve értelmét veszti a második második ajtó. Nem igazán értem mit akar a Vasi Volán egy ilyen ajtóelrendezésű busszal, hazánkban véleményem szerint ennek az előnyeit a budapesti 7-es család járatain lehetne kiaknázni, máshol feleslegesnek tartom. Vagy mehetne repülőtérre ennyi ajtóval.
Hm, nem tudom, én még nem láttam ezeket a buszokat élőben, így nincs róla semmiféle tapasztalatom, ezért kialakult véleményem sincs igazán. Az, hogy külsőre hogy néz ki, az egy dolog. Az ajtóelrendezés megint egy másik dolog, az 1-1-0-t én sem tartom a legszerencsésebbnek, de nem tudom, hogy milyen buszokat, milyen utastarhelésű vonalakon akarnak ezekkel kiváltani.
A kényelmetlen utastérhez nem tudok hozzászólni. Ezt kifejthetnéd, hogy mit értesz alatta? Az ülések kényelmetlenek, a hely szűk, vagy miért?
A nyitható ablakok hiánya valóban lehet kellemetlen, de úgy látom, hogy a buszon van légkondi. Ez nyáron igen jó szolgálatot tehet. Pl. a kunságos háromtengelyes MAN-en sincs egyetlen nyitható ablak sem, nyáron mégis igen kellemes benne a hőmérséklet (csakúgy, mint télen). Sokkal kellemesebb, mint egy nyitható ablakú 200-ason.
Az erős motorzaj pedig relatív. Attól függ mihez képest. Én még nem hallottam, hogy mennyire hangos, de nem gondolnám, hogy a 200-asoknál zajosabb lenne (lehet, hogy tévedek).
Én nem akarom védeni a buszt, mert mint írtam, nem is ismerem (épp ezért szidni se), de szerintem írtál néhány olyan dolgot, ami nem jogos bántás a busz irányába. De ez csak az én véleményem.
(Ja, és persze én is jobban örültem volna, ha ezek helyett háromtengelyes E94-eseket vesznek.)
"1990-ben szétválláskor pont a létszámmegtakarításból vettek két darab Cummins motoros 396-os buszt."
Szerintem az 1992-ben volt.
"Elővárosi közlekedésre másfajta kocsi kell, mint a távolsági forgalomhoz, az egy ajtós meg a "turista" jellegű buszok utascseréi hosszabbak, alkalmatlanok az elővárosi közlekedésre."
Kérem szépen, a frankó ki lett mondva, ezért van bajom a Tisza Volán 17 db most beszerzett, 1-1-0 ajtóelrendezésű 15 méteres kocsijával. Ismét csak ne jöjjön senki üzemeltetési meg ilyen szempontokkal, nem kell hozzá nagy ész, hogy előre meg lehessen mondani, az utasok hihetetlenül elégedetlenek lesznek a buszokkal a kevés és szűk ajtók miatt - ha másért nem, pl: kényelmetlen utastér, alig nyitható ablakok (vagy esetünkben nincsenek is?), erős motorzaj, stb. Nagy rá az esély, hogy a Tisza Volán belefutott egy jókora baklövésbe ezzel az alkalmi vétellel, bár nem vagyok rosszindulatú, kívánom, hogy minél jobban jöjjenek ki belőle.
OFF-Tudod ezen a topicon rengeteg ember dolgozik, vagy nőtt fel ezen a szinten. Ha ez nem tetszik neked akkor szerintem jobb ha máshol terjeszted a világmegváltó nézeteidet.
ON A tartalékos buszok kivételével a sofőrök nagy többsége (vannak kivételek) takarítja szépítgeti a kocsiát.
Carpy: nincs igazad, de szerencséd viszont igen, mert most nem érek rá szétcincálni a felvetéseidet :)
Várom a válaszod, különösen arra vagyok kíváncsi, hogy miért jó az utasoknak, hogy esetleg évekig azért nem indul egy járat, mert a T. volánok egyezkednek :)
Az tény, hogy a sofőrök és buszok gyakran szorosan összetartoznak. Ez meg az embert arra ösztönzi, hogy jobban vigyázzon rá. Amúgy meg pl. a Vasi Volánnál egyes buszokat kiadnak maszekba, és ilyenkor a sofőr üzemelteti a buszt. (Nem tudom, hogy a karbantartás-javítás hogyan kerül elszámolásra.) De a busz ugyanúgy rendes menetrendszerinti forgalmat lát el, mint az összes többi.
12 óürakor zárt a bérletpénztár. De a nőci 11:45-kor már nem volt a helyén, és ott virított a postára mentem felirat az ablakban. Gondoltuk, visszajön. Vissza is jött 12-kor. Zárni....
Aztán egy buszsofőr meg elkezdett pampogni, hogy nem ilyenkor kell jönni.
Pedig ő is biztos morogna, ha a busza 12 óra helyett 11:45-kor menne el.
Ez olyannyira igaz, hogy egy-egy Volánnál, ahol az adminisztratív állomány egy része a buszállomáson van elhelyezve, de pl. a buszállomáson nem tud leszámolni a bevétellel, ahelyett szabadiőből megy a postára és feladja csekken.
Azt tudtad, hogy maguk az alkalmazottak, egyes helyeken tulajdonosok is?
MRP. (Munkavállalói Résztulajdonosi Program)
Általában 90% állami tulajdon a többi a dolgozóké, többek között gépkocsivezetőké is.
Ha jól tudom a MÁTRA VOLÁN-nál 67% állami tulajdon és maradék dolgozó kézben.
Jelenleg a legtöbb helyen a VOLÁN dolgozók gondos gazdái a Cégnek.
Például, a busznak van gazdája, általában 1-2-3 ember jár egy géppel, karba vannak tartva, én maszekkal többet robbantam le, mint VOLÁN menetrendszerinti autóbusszal.
Ja és utaztam elég sokat és utazok 16-17 éves felújjított, motorcserés, belső kárpitcserés busszal, amire semmi panaszom nincs, de az utasok is meg vannak vele elégedve.
Kocsik idejében bekerülnek a műhelybe, maga a sofőr intézi, megszerelteti, megszereli. Útközben nem robbannak le.
Ahhoz a VOLÁN-hoz amihez én lakok közel, ott nagyrészt gépkocsivezetőkből és szerelőkből, takarítókból, ellenőrökből, pénztárosokból áll a létszám, pár irodista van, ezeket "Nállunk" még 1990-ben leépítették, elküldték.
Az egykori "megyei" vezetőség székhelye az irodaház, most nyomda (1991-től).
Én a legrosszabb esetben is 10% alá becsülöm az irodai dolgozók létszámát.
1990-ben szétválláskor pont a létszámmegtakarításból vettek két darab Cummins motoros 396-os buszt.
Jelenleg a VOLÁN sok helyen minimális adminisztratív létszámmal működik. Hatékonyabban mint a MÁV valaha is fog.
A takarító, a jegypénztáros, az ellenőr, az információs, az autószerelő, a gépkocsivezető Neked mind vízfej????????
A létszám belük áll. A bérszámfejtő, meg a 1 fő/VOLÁN cég menetrendes belefér az adminisztratív keretek közé.
Saját tapasztalatom a kis helyi VOLÁN-ok jobban ismereik a helyi igényeket.
Ha lenne egy nagy központi igazgatóság, olyan mint régen a VOLÁN TRÖSZT nem tudná rugalmasan, helyi módon kezelni hatékonyan a problémákat.
Jelenleg egyes városok vezetői erkölcsileg, és szerényen anyagilag támogatják a VOLÁN-okat.
Ha ez nem lenne, még több pénzbe kerülne a jegy.
Maszekokról:
Carpy már leírta, de én is megerősítem, semmi keresnivalója a maszeknak a VOLÁN-ok között. A Nyíregyháza környéki magánbuszos és a 90% jegynyomtatós trükkje azt hiszem ismert, 10% ot fizet zsebből a vállakozó , a 90% ott az állam, ha csalnak a jegykiadással.
Mindenki pénzéből adóforintjából, ne kelljen már kiadni többet, sokkal többet, alaptalan kedvezményes jegy árkiegre, olyan utazás után ami meg se valósul, fiktív kedvezményes jegyre.
Ellenőrzésről: Nem ellenőrizhető több száz esetleg ezer magáncég, mert jelenleg is ha nyitott szemmel jársz, nézd meg hány esetben nem adnak számlát. APEH ellenőrzések jelenleg is 55% nyugtaadási kötelezettségelmulasztást állapítottak meg a karácsonyi ellenőrzésnéla kereskedőknél.
Sajáát tapasztalataim is ezt támasztják alá.
A fordaoptimalizálásról:
Én nem látom ennek esélyét, jelenleg a távolsági kocsik 400-500-550 km futnak, több nem nagyon férne bele. Másrész van pihenőidő, meg EU norma, a jelenlegi fordák is szűkösek.
Másrészt a sok dugó és egyébb okok miatt a jelenlegi fordulók nem véletlenül lettek úgy kialakítva ahogy.
Elővárosi közlekedésre másfajta kocsi kell, mint a távolsági forgalomhoz, az egy ajtós meg a "turista" jellegű buszok utascseréi hosszabbak, alkalmatlanok az elővárosi közlekedésre.
Elsőre kicsit furcsa, hogy a jármű első részében 3 ajtó van, az első duplát 2, egymás melletti dupla követi, mint a régebbi olasz városi buszokon (az újabbakon ezt már ott sem alkalmazzák, de néhány éve ott még ez volt a standard).
Carpy: Erre a járatra nyilvánvalóan szükség volt - csak eddig lehetőség nem. Értelemszerű, hogy ha egész délután minden óra 15-kor és 45-kor megy busz Egebe, akkor mennie kellene 16:45-kor is. Csakhogy 17:15-kor épp Borsod Volán közlekedik, aki éppenhogycsak jelen van a vonalon, de azért épp elég erős arra, hogy évekig tudja vétózni a 16:45-ös új indulást.
No, akkor előhozom a gumicsontomat :)
Miért is van szükség erre az egyeztetésre? Hogy szívassuk az utasokat? Hiszen - Te is azt írod -, hogy erre a járatra logikusan szükség lenne, meg eszköz is lett volna rá, csak a volánok egymás közti egyeztetési ökörködése miatt nem lehetett bevezetni?
Kéretik nem a mÁV-val összehasonlítani, de ezek szerint a volánok sem tudnak, akarnak az utasok érdekeinek mindenben megfelelni!
Körkérdés: Mi szükség van ennyi volántársaságra? Miért nem lehetne 3 cégcsoportba szervezni őket (akár a kötött pályás és a városi közlekedési cégekkel együtt)? Budapest (BKSz)-Dunántúl-"Tiszántúl" ?
Megszűnnének ezek a lehetetlen helyzetek, a fordákat optimalizálni lehetne (távolsági kocsi az "idegen" területen besegítene az elővárosban stb.).
Mégis kinek az érdeke, hogy fenntartsák ezt a rengeteg volánt ebben a kis országban? A vállalatvezetőknek, a különböző alosztályvezetőknek nyilván, de az utasoknak vagy az államnak érdeke ez?
Azt is mondhatnám, hogy én is vétóztam volna a helyükben. De persze nincs olyan vétó, amitől én valamiért cserébe el nem állnék :-)
A vállalatok közötti egyeztetések biztosan nagyon izgalmasak, és lehet taktikázni, pláne az erősebb volánoknak (amik erősségüket adott esetben annak köszönhetik, hogy jó helyen vannak a térképen, kirándulóhelyekkel, vagy azokhoz vezető főutakkal megáldva...), de közben az utasok (részben) elvesznek ezekben a pitiáner csatározásokban.
Ceterum censeo: a volán (és/vagy a közlekedési) vállalatokat össze kell vonni