12 óürakor zárt a bérletpénztár. De a nőci 11:45-kor már nem volt a helyén, és ott virított a postára mentem felirat az ablakban. Gondoltuk, visszajön. Vissza is jött 12-kor. Zárni....
Aztán egy buszsofőr meg elkezdett pampogni, hogy nem ilyenkor kell jönni.
Pedig ő is biztos morogna, ha a busza 12 óra helyett 11:45-kor menne el.
Ez olyannyira igaz, hogy egy-egy Volánnál, ahol az adminisztratív állomány egy része a buszállomáson van elhelyezve, de pl. a buszállomáson nem tud leszámolni a bevétellel, ahelyett szabadiőből megy a postára és feladja csekken.
Azt tudtad, hogy maguk az alkalmazottak, egyes helyeken tulajdonosok is?
MRP. (Munkavállalói Résztulajdonosi Program)
Általában 90% állami tulajdon a többi a dolgozóké, többek között gépkocsivezetőké is.
Ha jól tudom a MÁTRA VOLÁN-nál 67% állami tulajdon és maradék dolgozó kézben.
Jelenleg a legtöbb helyen a VOLÁN dolgozók gondos gazdái a Cégnek.
Például, a busznak van gazdája, általában 1-2-3 ember jár egy géppel, karba vannak tartva, én maszekkal többet robbantam le, mint VOLÁN menetrendszerinti autóbusszal.
Ja és utaztam elég sokat és utazok 16-17 éves felújjított, motorcserés, belső kárpitcserés busszal, amire semmi panaszom nincs, de az utasok is meg vannak vele elégedve.
Kocsik idejében bekerülnek a műhelybe, maga a sofőr intézi, megszerelteti, megszereli. Útközben nem robbannak le.
Ahhoz a VOLÁN-hoz amihez én lakok közel, ott nagyrészt gépkocsivezetőkből és szerelőkből, takarítókból, ellenőrökből, pénztárosokból áll a létszám, pár irodista van, ezeket "Nállunk" még 1990-ben leépítették, elküldték.
Az egykori "megyei" vezetőség székhelye az irodaház, most nyomda (1991-től).
Én a legrosszabb esetben is 10% alá becsülöm az irodai dolgozók létszámát.
1990-ben szétválláskor pont a létszámmegtakarításból vettek két darab Cummins motoros 396-os buszt.
Jelenleg a VOLÁN sok helyen minimális adminisztratív létszámmal működik. Hatékonyabban mint a MÁV valaha is fog.
A takarító, a jegypénztáros, az ellenőr, az információs, az autószerelő, a gépkocsivezető Neked mind vízfej????????
A létszám belük áll. A bérszámfejtő, meg a 1 fő/VOLÁN cég menetrendes belefér az adminisztratív keretek közé.
Saját tapasztalatom a kis helyi VOLÁN-ok jobban ismereik a helyi igényeket.
Ha lenne egy nagy központi igazgatóság, olyan mint régen a VOLÁN TRÖSZT nem tudná rugalmasan, helyi módon kezelni hatékonyan a problémákat.
Jelenleg egyes városok vezetői erkölcsileg, és szerényen anyagilag támogatják a VOLÁN-okat.
Ha ez nem lenne, még több pénzbe kerülne a jegy.
Maszekokról:
Carpy már leírta, de én is megerősítem, semmi keresnivalója a maszeknak a VOLÁN-ok között. A Nyíregyháza környéki magánbuszos és a 90% jegynyomtatós trükkje azt hiszem ismert, 10% ot fizet zsebből a vállakozó , a 90% ott az állam, ha csalnak a jegykiadással.
Mindenki pénzéből adóforintjából, ne kelljen már kiadni többet, sokkal többet, alaptalan kedvezményes jegy árkiegre, olyan utazás után ami meg se valósul, fiktív kedvezményes jegyre.
Ellenőrzésről: Nem ellenőrizhető több száz esetleg ezer magáncég, mert jelenleg is ha nyitott szemmel jársz, nézd meg hány esetben nem adnak számlát. APEH ellenőrzések jelenleg is 55% nyugtaadási kötelezettségelmulasztást állapítottak meg a karácsonyi ellenőrzésnéla kereskedőknél.
Sajáát tapasztalataim is ezt támasztják alá.
A fordaoptimalizálásról:
Én nem látom ennek esélyét, jelenleg a távolsági kocsik 400-500-550 km futnak, több nem nagyon férne bele. Másrész van pihenőidő, meg EU norma, a jelenlegi fordák is szűkösek.
Másrészt a sok dugó és egyébb okok miatt a jelenlegi fordulók nem véletlenül lettek úgy kialakítva ahogy.
Elővárosi közlekedésre másfajta kocsi kell, mint a távolsági forgalomhoz, az egy ajtós meg a "turista" jellegű buszok utascseréi hosszabbak, alkalmatlanok az elővárosi közlekedésre.
Elsőre kicsit furcsa, hogy a jármű első részében 3 ajtó van, az első duplát 2, egymás melletti dupla követi, mint a régebbi olasz városi buszokon (az újabbakon ezt már ott sem alkalmazzák, de néhány éve ott még ez volt a standard).
Carpy: Erre a járatra nyilvánvalóan szükség volt - csak eddig lehetőség nem. Értelemszerű, hogy ha egész délután minden óra 15-kor és 45-kor megy busz Egebe, akkor mennie kellene 16:45-kor is. Csakhogy 17:15-kor épp Borsod Volán közlekedik, aki éppenhogycsak jelen van a vonalon, de azért épp elég erős arra, hogy évekig tudja vétózni a 16:45-ös új indulást.
No, akkor előhozom a gumicsontomat :)
Miért is van szükség erre az egyeztetésre? Hogy szívassuk az utasokat? Hiszen - Te is azt írod -, hogy erre a járatra logikusan szükség lenne, meg eszköz is lett volna rá, csak a volánok egymás közti egyeztetési ökörködése miatt nem lehetett bevezetni?
Kéretik nem a mÁV-val összehasonlítani, de ezek szerint a volánok sem tudnak, akarnak az utasok érdekeinek mindenben megfelelni!
Körkérdés: Mi szükség van ennyi volántársaságra? Miért nem lehetne 3 cégcsoportba szervezni őket (akár a kötött pályás és a városi közlekedési cégekkel együtt)? Budapest (BKSz)-Dunántúl-"Tiszántúl" ?
Megszűnnének ezek a lehetetlen helyzetek, a fordákat optimalizálni lehetne (távolsági kocsi az "idegen" területen besegítene az elővárosban stb.).
Mégis kinek az érdeke, hogy fenntartsák ezt a rengeteg volánt ebben a kis országban? A vállalatvezetőknek, a különböző alosztályvezetőknek nyilván, de az utasoknak vagy az államnak érdeke ez?
Azt is mondhatnám, hogy én is vétóztam volna a helyükben. De persze nincs olyan vétó, amitől én valamiért cserébe el nem állnék :-)
A vállalatok közötti egyeztetések biztosan nagyon izgalmasak, és lehet taktikázni, pláne az erősebb volánoknak (amik erősségüket adott esetben annak köszönhetik, hogy jó helyen vannak a térképen, kirándulóhelyekkel, vagy azokhoz vezető főutakkal megáldva...), de közben az utasok (részben) elvesznek ezekben a pitiáner csatározásokban.
Ceterum censeo: a volán (és/vagy a közlekedési) vállalatokat össze kell vonni
"Te vezeted a buszt nem a 15 éves buszrajongó srác. Végül is ha jól tippleem 1 millió kilométer már megvan nem?"
"Vele sincs bajom, fényképez meg ilyenek. Legalább foglakozik valamivel."
Ez igaz, én vezettem. De a "15 éves buszrajongó srác" megértette az érveimet és elfogatta kulturált körülmények között. Vele nagyon jó volt vitázni. /nem vitatkozni/ És szvsz, ha a szakma fele hajlik a későbbi pályája, akkor jó szakember válhat belőle. Amikor a 15 évét felhoztam, nem rosszalóan mondtam Róla. Csak ezt sokan félreértik. Nem jól tippeled, csak a 250.000 fele hajtok. :-))
Nekem sincs vele semmi bajom, de ezt már tisztáztam vele is.
Az igazság az, hogy minden buszban naon kényelmetlen, ha elromlik a kondi. Általában a kondis buszokon nincs nyitható ablak, és a többségük ráadásul duplaüveges. Azokba aztán tud meleg is lenni és büdös is. Naon "jó" érzés amikor az idősek utaznak és nem veszik le a kabátjukat egy 200 km-es úton. Te fűtesz elöl, hátul, és a levegőcsere csak akkor van, amikor az ajtó nyitva vagyon. Mire utad végére érsz addigra kellemes "sajtszag" lepi el a kocsit.
"Én sajnos sokat utazom, a héten szombat-vasárnap-hétfő-kedd nekem utazásokkal tellik, cca 1700 km fogok megtenni."
OK nem úgy értettem, hogy a cég ugyanaz, hanem valóban csak Szombathelyre értettem. Szóval azt akartam vele mondani, hogy valóban jó szakemberek dolgoznak Szombathelyen. :)