Kis ízelítő, sajna képek nélkül, mert a Tűzróka nem másolja be, BeTTina-ék legújabb hírlevele:
TT- Neukonstruktion ICE 3 vierteilig in TT!
(Bild zeigt HO- Modell) 26-47005 ICE 3 von Piko in TT Auslieferung ab Quartal IV 2007 unser Preis: nur 109.99 Euro --------------------------------------------------- --------------------------------------------------- ---------------------------------------------------
(Bild zeigt HO- Modell) 26-47417 BR 182 Taurus EVB in TT unser Preis: nur 54,99
26-47417.8 BR 182 Taurus EVB digital unser Preis: nur 84,99 --------------------------------------------------- --------------------------------------------------- ---------------------------------------------------
(Bild zeigt HO- Modell) 26-47418 BR 182 Taurus RAG in TT unser Preis: nur 54,99
26-47418.8 BR 182 Taurus RAG digital unser Preis: nur 84,99 --------------------------------------------------- --------------------------------------------------- ---------------------------------------------------
(Bild zeigt HO- Modell) 26-47580 Herkules Diesellok ÖBB in TT unser Preis: nur 52,99
26-47580.8 Herkules Diesellok ÖBB digital unser Preis: nur 84,99 --------------------------------------------------- --------------------------------------------------- ---------------------------------------------------
(Bild zeigt HO- Modell) 26-47582 Herkules Diesellok LTE European Bulls in TT unser Preis: nur 52,99
26-47582.8 Herkules Diesellok LTE European Bulls digital unser Preis: nur 84,99 --------------------------------------------------- --------------------------------------------------- ---------------------------------------------------
(Bild zeigt HO- Modell) 26-47583 Herkules Diesellok Pressnitzbahn in TT unser Preis: nur 52,99
26-47583.8 Herkules Diesellok Pressnitzbahn digital unser Preis: nur 84,99 --------------------------------------------------- --------------------------------------------------- ---------------------------------------------------
(Bild zeigt HO- Modell) 26-47581 sofort lieferbar ! Herkules ER20 "Simens-Dispolok" unser Preis: nur 52,99
26-47581.8 Herkules ER20 "Simens-Dispolok" digital unser Preis: nur 84,99 --------------------------------------------------- --------------------------------------------------- ---------------------------------------------------
TT- Modelle von Kres
215-77241 LVT 772 der DB Ep. IV bzw. V grün- mint unser Preis: nur 129,99 --------------------------------------------------- --------------------------------------------------- ---------------------------------------------------
215-17232 LVT VT2.09 und Beiwagen VS 2.08 DR III unser Preis: nur 149,99 --------------------------------------------------- --------------------------------------------------- --------------------------------------------------
"Én anno rendeltem tőlük, csak éppen sosem érkezett meg..."
Jaja, sajnos ezzel én is így jártam. Több mint egy év után már én sem remélem hogy becsönget a postás a rendelésemmel...
(Amikor 1 éve karácsony előtt rendeltem hötyögött valamit a tulaj arról hogy némi jogi problémájuk akadt - valami adóhatósági gond rémlik -de erre nem esküszöm meg... Utána tűntek el a TT-s dolgok is bár nem hiszem hogy sok köze lenne egymáshoz a kettőnek - mindenesetre sajnálom hogy ez a lehtőség is megszűnt)
Valamikor még az 50-es években a Zeuke&Weghwerth cég 0-ás méretű modelleket gyártott (Lásd börze topicon tt-modell kolléga árul ilyen múzeumi ritkaságokat.). Valamikor annak az évtizednek a végén gondoltak egy merészet, és Otto Zeuke vezetésével 1:120 méretűre kicsinyített modelleket is kezdetek gyártani. (Mellékszál: H0m méretű keskeny nyomközűt is.) Németország nyugati felében a ROKAL gyártott ilyen méretű modelleket, de hamar be is fejezték. Megjegyzés: a ROKAL modellek nem igazán passzolnak a szabványos TT mérethez, mivel az űrszelvényük nagyobb. Az NEM a Zeuke TT rendszerét szabványosította. Nagyon sok modell került ki ebbl az üzemből, sok kooperációs modell is született: pl. a NoHAB is, és a Gützolddal az E11/E42, valamint az E499 villanygépek. Igazi nagy tömegtermelésre a kis Zeuke üzem nem volt képes, meg vadabb idők is kezdtek fújni, 1972-ben a Zeuke-t államosították, ekkor lett belőle VEB (népi tulajdonú) Berliner TT Bahnen, rövidítve BTTB. Habá létezett angliban és az USA-ban is ilyen méret, igazából csak Európa keleti felében terjedt el a méretünk. A BTTB már igazi tömegtermelést csinált, sok jó, de sok barkács megoldással, de szvsz. még mindig nem sűlyedtek olyan mélyre, mint pl. a PIKO a H0 méretű CSD "Gorilla" villanygéppel, az egy agyrém konstrukció. Az NDK életének a végén kezdtek új dolgokkal is foglalkozni, ekkor jelent meg közös alapon a BR119-es, és a BR250-es mozdony, valamint elkezdték a BR01-est, és az Eilzugwagen tervezését is. A két német állam egyesülése után az állami tulajdon megszűnt, rövid igeig újra Zeuke név alatt futott a dolog, de nagyon izzadság szagúan ment a bolt, csődhelyzetbe került az egykori NDK modellipara. Hans-Jürgen Tillig vezette cég került előre, miután elkezdte felvásárolni a csőd felé hajló gyárakat. Mivel igazából sín sem volt, a régi TT-s kalapsín nem igazán megoldás a soki nyugati sínrendszer mellett, a Pilz-zel kezdte. Később sorra került a MaTTra (csak ekkor lett tulajdoos benne), majd a BTTB maradéka, a Zeuke, stb, stb. A modelleket többé-kevésbé áttervezték, látványosan a két utolsó BTTB modellt a BR119, és a BR250-t. Befejezték a BR01-et, az Eilzugwagen-ket, és meg is érkeztünk a mához. A Tillig a legnagyobb, legszélesebb választékot kínáló gyár, TT méretben. Jelentősebb versenytrsai (nem teljes a lista, és van, akivel kooperál is!!!) - Beckmann-TT - JAGO - pmt - Kühn - Gützold - Modellbahnmanufaktur Sebnitz (habár ez is a Tillig család tualjdonában van, a hajdani JATT fém modellei készülnek itt.)
A TT-re máig megmaradt az, hogy akinek kisebb helye van, az rendes modellüzemet tud csinálni, és a legnagyobb DR választékot ebben a hobbiban.
Én anno rendeltem tőlük, csak éppen sosem érkezett meg...
Gondolom így kb 2 évvel a rendelés után már nem nagyon kellene abban reménykednem, hogy megkapom...
A vasútmodellezés topikban rendszeresen írnak valami német siteről, ahonnan lehet gyártatni matricát.... Több ívet kellene rendelni és akkor talán megérné..
Azt tudom, hogy H-J T a MaTTra tulajdonosa vette meg először a Pilzet, majd a "VEB Fabrik" utódot. Ezt a Roco dolgot a katalógusból vettem (pl http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?poz=75&kat=2001) ahol azt írják: "Die Weichenantriebe (Kooperation mit Fa. ROCO) sind endabgeschaltet) De lehet, hogy ez csak a mágneses állítóműre vonatkozott (mármint a kooperáció)? Nincs külön feltüntetve...
"A mostani asztal alá szerelhető állító kockák (amik mellé a katalógusban egy érmét tesznek) tudomásom szerint Rocoval közös fejlesztés. motorosak, véglekapcsoltak."
Nem, ez nem ROCO-s, ez a régi PILZ mai reinkarnációja. Az egész Tillig story a hajdani PILZ megvásárlásával indult.
Nem a megbízhatóságot, az impulzust kérdőjeleztem meg. Azon meg nem csodálkozom, hogy a középső csatlakozót kapcsolta hol az egyik, hol a másik szálra, mert így volt eredetileg kitalálva. Btw detto ugyanezt csinálja a Zeuke is... (de most 2xra olvasva látom, hogy te is ezt írtad :-) ) Anno izzóra dolgozták ki, nem LEDre. Polarizálásra legfeljebb egy párhuzamosan kapcsolt relét tudnék elképzelni. A gyári elképzelés az alábbi volt:
Viszont: Mivel ezek az állítóművek már véglekapcsoltak (átállás után a kapcsolófeszejt leveszik a tekercsről), a visszajelzők elvileg használhatók más el. eszközök kapcsolására és mindez időben eltolva kicsit, ami a terhelési gondokon is segíthet. vagy nem?
A mostani asztal alá szerelhető állító kockák (amik mellé a katalógusban egy érmét tesznek) tudomásom szerint Rocoval közös fejlesztés. motorosak, véglekapcsoltak. A belsejét is szokták mutatni a katalógusban (kapcs. rajz) Ezek helyett szoktak valamit emlegetni a Conrad electronicstól, ami árban kedvezőbb.
Ismerem és nagyrabecsülöm a cikked, már kb. 2 éve felzárkózzTTam rá, de khm ez a sok Z egy kicsit gyanús. Tréfán kívül, én azt probáltam tudatni a kézügyességgel kevésbé megáldott nagyérdeművel, hogy létezik jó pénzért megoldás a házilagos kurzkuplung-osításra. Ez ugyebár nem a kispénzű topik, tehát ilyesmi is szóbakerülhet, persze nem vagyok peho ügynök és nem is árasztom el megrendeléseimmel, de tetszik, amit csinál és már van, amit ki is próbáltam.
Az előző asztalomnál az állítóművek vezérelték a jelzőket - az eredmény lehangoló volt... Ha átkapcsolt (már ha igen) hajlamos volt a másik ledet is kis fénnyel ugyan de világíttatni, másrészt amikor elhaladt a váltómű közelében a vonat (meg leginkább még a légy röptére is) képes volt villogni. A "legjobb" az volt amikor egyáltalán nem volt hajlandó váltani a kimenetet, a váltó átállt szépen a jelző meg tiloson maradt.. Egyébként is volt vele az elején némi küzdés mivel a középső szálat kapcsolta vagy az egyik vagy a másik kimenetre és a tekercs miatt a váltáskor rendszeresen "visszarúgott" - ezt végül sikerült kiküszöbölni két diódával de még mindig elég hülyén nézett ki hogy vagy váltott vagy nem, váltáskor erősebben/gyengébben villogtatta meg a ledeket stb... Ja, és ezt a vadi újonan vett állítómű is ugyan így eljátszotta, nem csak a használt! Polarizálásra azért sem lenne alkalmas egyébként mert mint mondtam a tartozék vezeték középső szálát kapcsolja rá valamelyik első kimenetre és így nemigen lehetne a vonatási feszülség kapcsolgatására használni...
Ebből a szempontból (meg egyébként is) a régi Zeuke váltók sokkal strapabíróbbak - csakhát azok állítóművét meg nem lehet az asztal alá szerelni és így igencsak randák...
A mostani asztal alá szerelhető állítóművekről nincs tapasztalatom (de kiváncsi lennék) - azok egyáltalán motorosak vagy azokat is impulzus rángatja? Mondjuk azoknak meg az ára veri tudtommal a csillagos eget ha beszorozzuk egy asztalnyi váltóval...
BTTB állítóművek visszajelzői megbízhatatlanok, viszont impulzus működésűek, azaz nem tudom összerakni egyetlen váltókapcsolóra a váltást és a polarizálást :( )
Ez így, ebben a formában szvsz nem lehet igaz,mert különben miért hívnák visszajelzőnek? Állítás után azon állandó kimenetnek kell lennie, ami aztán használható pl. az állítópulton lévő izzó működtetésére.
Egy cipőben járunk, én is szeretném kipróbálni, vagy legalább mérvadó hazai TT-sek véleményét megismerni, ezért is hoztam szóba ezt a kisded (hisz csak fél éves) "TT-Kupplungot". A Tillig jövője nyilván ez, ezért nem az új szerzeményeink kuplungjait kell lecserélnünk régi "bepaTTintósra" /ez jó szó, kösz csíkosháTTú/ (cikkszáma: 08872), hanem régi gördülő állományunkét az újra. 28 vagonra való (Nr. 08841) kb. 25 Euró, azaz egy vagon árából megfeleltethetjük a (sokunk) teljes vagonparkját az új idők szellemének, persze csak akkor, ha ez tényleg sokkal jobb! A német kollégák valóban repesnek érte, de ők minden újjal így vannak és mivel nem kispénzűek, ezt könnyen tehetik, sőt versengenek, különösen a topicolók.
Szóval akkor nem érdemes az összes kocsin nekiállni lecserélni újra, inkább az új kocsikon régire... Ok, köszi!
Az új sínek inkább a váltók megbízhatósága miatt érdekelnek.
A szitu most az hogy van ugye az asztalom ami "kissé" megtépázódott a szállításban + mindig is volt a nyűgöm a váltókkal, nevezetesen hogy a középső rész nem mindig kap áramot. (a polarizálását eddig nem tudtam megoldani mert a BTTB állítóművek visszajelzői megbízhatatlanok, viszont impulzus működésűek, azaz nem tudom összerakni egyetlen váltókapcsolóra a váltást és a polarizálást :( ) Szóval vagy lecserélem az összes vágányt, váltót és állítóművet a régi sínek meg mennek a fiókba, vagy rendbehozom a jelenlegi alapanyagból ami van is. Megér-e megbízhatóság szempontjából egy teljes cserét a profil modellsín? (a szépséget azt tudom, azt most hagyjuk)
Keresd meg a Börze topicon tt-modell kollégát sín ügyben.
Nem törtik az olyan könnyen, mármint a kulisszás kapcsoló, csak nem kell fakezű boltos kezébe adni. Elvileg le lehet cserélni az Y kocsikon lévőt is, de nem érdemes, mert nem lesznek ezzel a módszerrel látványosan közelebb. Az új helyére kell venni régi fejet, "bepaTTintósat".
Ok, én csekély értelmű medvebocs vagyok a modellezés terén (ez nem új) de ez a kuplung téma akkor is fura nekem. Lehet hogy szabvány és lehet hogy X éve van de én még sem a kb fél éve vett 2. oszt MÁV-os Y kocsimon nem láttam ilyet sem a síntisztítókocsin (szintén kb fél éves). De engem nem is ez zavar... Nem tudom egyről beszélünk-e egyáltalán, én NEM a Zeuke féle hosszú egyenes kuplungot hiányolom! (ha esetleg arra gondoltál az persze hogy kihalt) Azt is elhiszem hogy ez modernebb, szabványosabb, jobb meg mittomén de a cserélhetősége... :( Aszondod jobb a rugó elhúzós helyett ez a bepattintós? Elhiszem Neked ha Te mondod - mégis több százzal több modellt láttál mint én - de nekem nem tűnt stabilabbnak... pár ki-be pattingatás és vagy elrepül (mint a boltosnak) vagy beletörik, esetleg kilazul. Ok hogy nem cserélgetünk kuplungot nap mint nap, egy modell életében állt. csak egyszer...
Szabványok és jóság tekintetében persze nem is nyitok vitát mert értelmetlen lenne - Te jobban képben vagy. Buta felhasználó oldalról viszont a tanulság annyi hogy akkor lassan be kell ruházni pár zacskónyi ilyen-olyan végű kuplungra ha az ember új járművet is akar - ennyi a tanulság részemről. Az sajna engem nem boldogít ha a boltos a lüke, én akkor is csak úgy és annyiért kapnám... :(
Egyébként költői jellegű kérdés hogyha lecserélem is a kuplungot, attól még a régi járműveknél megmarad a távolság nem?! (vagy ha lecserélem a gyorsvonati kocsiaim kapcsolóját akkor már közelebb lesznek és mégis beveszik a kanyarokat?)
Más: nem tudja valaki hogy mennyit kóstál mostanság egy modellváltó? Esetleg 10 db-ra vetítve nem boltban véve (börze, behozatal nemtoommi) Ugyan így érdekelne számolgatás végett a modellsínek "kézalatti" ára is. (próbálgattam most kicsit az asztalt és elkezdett foglalkoztatni a gondolat hogy a modellváltók talán stabilabbak lennének elektromos szempontból)
Nem a gyár a lüke, és nem is akar szívatni senkit, pláne nem a TT méretben modellezőket! Az, hogy egy alkatrészt egységcsomagban árulnak a kereskedőiknek, az egy dolog. (Mellesleg a katalógusban a égi, rugós kupplung van ekkora kiszerelésben.) Hogy a mákát gondozó importőr a kedves vevőnek ezt hogyan tálalja, az egy másik kérdés, nyugodtan bonthatá a csomagot, ha igazi kereskedő lenne. (Egy másik topicban már írtam, hogyha a Tillig ló lenne, a hazai gondozójától már régen döglött lenne...) Szép is lenne, hogyha én is megvetetnék még 6db tapadógyűrűt a Gützoldot javíttató kuncsaftjaimmal, mert akkora zacskónyit adnak.
Az a kupplung, amiről Te beszélsz, azóta kezdett kihalni, amióta a Tillig átvette a hajdani BTTB-t, és a rövid ideig újra feltámadt Zeuke-t. Gyakorlatilag 1998 óta minden TT kocsi megkapta azt a kulisszát, amit NEM358 szabványúnak hívnak. Van, ami kinematikát is kapott, pl. az újabb 3 tengelyes REKO kocsik, olyam szorosan záródnak az új kurz-zal, hogy öröm nézni, és tolt menetben sem siklanak ki 286mm-es íven sem.
Vagyis, a Tillig nem tett mást, mint első lépésben szabványosította a kocsikapcsolók befogását, majd előrukkolt egy meglehetősen szép, és jó kurzkupplunggal. Egyébként mér van mindenféle belőle, a NEM358 foglalattal nem rendelkező mozdonyokhoz is, és a régi rugós befogásúhoz is. Mivel a rendszer szabványos, így a kurz kapcsolófej kicserélhető egy mozdulattal, mindenféle rugó elpiszklása nélkül a régebbi TT kapcsolóra, vagyis olyan fejre, ami egyezik kifelé a régi TT kapcsolóval. Tilligéknél 210190 a cikkszáma.