"a lemezközt és egyéb befoglaló méreteket, amiből számolható a felület"
Ennyi adat is ritkaság. Talán a befoglaló méreteknek semmi köze a lemezek méretéhez (mert pl maga a lemez sokkal kisebb, mint a külméret :)
A legtöbb gyártó/kereskedő csak akkor nem próbál csalni/félrevezetni, ha rendszeresen ellenőrzik minden szavát. Erre lenne jó a fogyasztóvédelem (ha lenne).
A csehek gondoltak rád Elek! Nem a felület nagyságát adják meg, hanem a lemezközt és egyéb befoglaló méreteket, amiből számolható a felület. Aki meg nem erre rejszol, annak biztosítanak egy online számolót, ahol mindent is meg lehet tudni a hőcserélőkről, pl hány gramm csapadék keletkezik, nyomásesés, etc. (a fagyveszély határát kivéve..)
"lesz egy minusz bejövő hőmérséklet (pl -5°C) ami fagypont alá hűti a kimenő levegőt, és itt kell beavatkozni."
Egy hőcserélő hatásfoka leginkább attól függ, hogy hány négyzetméternyi benne a hőátadó felület a bejövő és a kimenő levegő között (ezt az adatot titkolják legjobban a hőcserélő gyártók, tisztelet a kevés kivételnek :)
Minél rosszabb egy hőcserélő hatásfoka, annál nagyobb a "hőlépcsője". Létezik annyira vacak hatásfokú hőcserélő is, ami még -15 fokos időjárás esetén sem képes megfagyasztani a kondenzvizet. A valóban nagyon jó hatásfokú hőcserélőkben már mínusz 3-4 fokos bejövő levegő esetén is előfordulhat kondenzvíz fagyás a kimenő ágban. Hogy a te hőcserélődnél ez a hőlépcső 5 vagy 15 fok, fok, azt nem lehet távolból megmondani, csak esetleg helyben megmérni.
Én nem a bejövő levegő hőmérsékletét méregetném, hanem a kimenő ág leghidegebb pontját és annak nulla fok körüli hőmérséklete szabályozná a bejvő ágat (pl levegő előfűtés vagy befújó ventilátor fordulatszáma vagy leállítása).
Akkor lényegében közel sem biztos hogy a bejövő 0°C levegő már fagyást fog okozni, hanem lesz egy minusz bejövő hőmérséklet (pl -5°C) ami fagypont alá hűti a kimenő levegőt, és itt kell beavatkozni.
A hőcserélő kimenő ágában szokott megfagyni a víz (kicsapódott vízpára), azért, mert a hőcserélő bejövő ágában annyira hideg levegő jön befelé, hogy fagypont alá hűti a kimenő levegő-ágat.
Megoldások:
- a hőcserélő előtt a bejövő levegő (elektromos) előfűtése olyan hőmérsékletűre, hogy a kimenő levegő ne kerülhessen fagypont alá.
- bejövő ventilátor (automatikus) lelalassítása annyira, hogy a kimenő levegő ne kerülhessen fagypont alá.
- bejövő ventilátor leállítása arra az időre, amíg a kimenő meleg levegő felolvasztja a jégdugót.
- a hőcserélő előtt a lakás belső meleg levegőjéből éppen annyit hozzákeverni a bejövő hideg levegőhöz, hogy a kimenő levegő ne kerülhessen fagypont alá.
Ha raktáron van, akkor talán két nap. Abszolút ügyfélcentrikus a kapcsolattartó, ír angolul. Annak idején a gyárral vettem fel a kapcsolatot, őket is zaklattam egy ideig, elég türelmesek voltak.
Az én ventim 10 ezer forintos cucc, abszolút megfelel mindenben, egy komplett házat képes ellátni, csak egy feltétel van, hogy a padlásra kell tenni. Nem borzasztóan zajos, papíron kb ugyanannyi, mint a radiális ventilátorok, de mégse merem azt mondani, hogy egy lakótéren belül található gépészeti helyiségből nem fog kihallatszódni a hangja. Annyi, hogy a lakótér és a venti között legyen legalább 3 méter sonoflex cső. Illetve magába a csőbe raktam bele, tehát ad absurdum, a hőcserélő és doboza lehet a lakótéren belül, de a ventilátor a csőben legyen inkább kívül. (a hőcserélőről elszívni kell a levegőt, nem ráfújni)
"A furdoszobaban pl nem is hiszem, hogy praktikus lenne a paras levegot valami "szivacson" atkuldeni..."
..elmenő levegő... a lőtéri kutyát nem érdekli mi van vele. (A hőcserélőt lehet, hogy időnként mosni kell)
"A zaj engem is aggaszt egy kicsit, tobbek kozott ezert is torom a fejem az optimalis megoldason..."
Én a ventilátor fordulatszám alacsonyan tartására esküszöm. Persze nem mindegyik ventilátor képes 500-700 RPM fordulaton elegendő levegőt szállítani.
Ha sikerül jól eltalálni (csendes suttogás/mormogás a padlás távoli pontján), akkor egy fillért sem kell zajcsökkenő alkatrészekre költeni (az árukból sört lehet venni :)
Nekem 3 nap alatt küldték (raktáron volt). Annyi volt hogy felhívtak mert utánvéttel akartam de Magyarországra nincs utánvét. Tehát ha alapból előre utalást választasz akkor semmilyen kommunikáció nem lesz. Amúgy a számlát és a szállitással kapcsolatos infókat cseh és angol nyelven küldik.
A zaj engem is aggaszt egy kicsit, tobbek kozott ezert is torom a fejem az optimalis megoldason...
A lenti furdobol es wcbol egyenesen megy fel fodemen keresztul a cso es gyakorlatilag folotte van a gepesz helyiseg, ezert remenykedem, hogy igy jo lesz, de ez meg nem fix.
Ezert dobtam be ide az elkepzelest, mert johet olyan otlet/tapasztalat, ami nekem meg nem jutott az eszembe!
A hocserelo dobozban van szuro, de a csovek beszivopontjaira nem terveztem.
A furdoszobaban pl nem is hiszem, hogy praktikus lenne a paras levegot valami "szivacson" atkuldeni...
A szurot mennyi ido alatt szallitottak? A kesz keszulekre valami eleg hosszu hataridot adnak..
Foleg a paratartalom miatt nem akarom allandoan jaratni...
A rekupex-el angolul kommunikaltal?
Tudom, hogy konyhai elszivot nem kotunk hocserelobe, de ha az elszivo sajat zsirfogojan kivul beteszunk +zsirszuro es olajlevalaszto dobozt es mindezek melle ritkan fozunk es akkor is inkabb paras (teszta) mint zsiros dolgokat, akkor is szentsegtores?
Volt pont egy 32 dB-es ventilátorom, amit 1,5 méter elnémított, viszont, amikor úgy volt a sorrend, hogy ugyanaz a venti-> 4 méter spikocső->1,5 sonoflex->lakótér akkor már lehetett hallani a hangját. (a merevfalú cső erősítette a hangot).
A hőcserélőt amúgy is kell védeni egy G4-es szűrővel, nálam azok a csövek a szűrő után tiszták, a légrácson azért van fekete porlerakódás. Eszembe nem jutna tisztogatni a csöveket.
Csak betétet, szeretek barkácsolni, ami a szűrőre kijött felület amúgy se fért volna be egy egyszerű házba.
Amúgy elég jók ezeknek a hőcserélőknek a hővisszanyerése, nem vesztenél sokat, ha állandóan menne, az alacsony páratartalom nagyobb gond. Kb 50 forint naponta az olcsóbbik gázból a friss levegő visszafűtése (delta 5 fok, 100m3/h)
Ezeknek az elszivoknak darabja kb 20e Ft, szoval egesz lakas megvan ~60e-bol.
Ha kb ugyanennyibol meg lehet csinalni egy kozponti motor, meg 3 legszelep, motorostul, automatizalasostu (amit egy amator is meg tud csinalni), akkor en nyitott vagyok ra!
Helyiségenkénti elszívást csak mérgező/fertőző anyagokkal dolgozó munkahelyeknél szokás alkalmazni. Sokkal olcsóbb az eges levegő beeresztési (befújási) pontok légáramát szabályozni.
nem használnék KG csövet, nincs miért. Inkább Sonoflex csövet, jó eséllyel nem (annyival) drágább. Az elágazó elemek lehetnek KG idomok, a tömítés nélküli oldalra felmegy a Sonoflex, a gumitömítéses oldalon azt hiszem csak belülre lehet ragasztani a Sonoflex belső rétegét.
Próbálj meg méretezni, én ott látom a gyenge pontját a leírásodnak, hogy a venti hangját hallani fogod a házon belül, tehát nem a hangszigetelt sonoflex csövön keresztül, ha hallgatsz rám
Rekupex jónak tűnik, nekem épp ma jött meg a hőcserélő.
Ránézve a ventire.. lehet hogy jó lesz. ;-) bár mielőtt megvennéd, lehet, hogy kipróbálnék a helyedben 2-3 Wattos 120-as PC ventit, ha van a fiókban, lehet, hogy meg leszel vele elégedve.
Azert gondolkozom helyisegenkenti elszivasban, mert 180m3/h tul sok (ketten csak viszonylag ritkan hasznalunk egyszerre ket furdoszobat+1 WCt), viszont meg ha egy kozponti 60m3/h ventillatort hasznalok, az meg 20m3/h helyisegenkent ami meg furdoben paraelszivasra keves.
Valamint nem folyamatos szelloztetesben gondolkozom egyenlore, hanem csak szakaszos (lampahoz kotott) es kesobbiekben valami legminoseg erzekelohoz kotott megoldas.