A nickből ítélve, szerintetek a "keskeny nyomközű" elsősorban 760mm-t jelent.
Matiz (882)-t illusztrálva a II.vh. előtti bolgár és jugoszláv szállításokról két kép - ezek fazonra nagyon hasonlítanak az 50-es évek Ságvári-ligeti képein lévő vonatokra, persze valójában teljesen mások.
A Lillafüredi kocsik a Ganz gyár legelső motorkocsi típusai közé tartoznak (1929), nincs is máshol ilyesmi - normál nyomtávon is többnyire kéttengelyes kocsik készültek ezidőtájt ilyen magashomlokú formában.
De persze keskeny-nyomtávú motorvonatnak nevezhető az 1000mm-es cucc is, amit találhatunk
- a Tátrában (1910-es évek) - Baszkföldön (1928) - Argentinában (1930-1960-as évek) - Braziliában (1970-es évek) - Tunéziában (1980-as évek) - Görögországban (1980-as évek) - Spanyolországban és Baszkföldön Ganz tervek alapján (1980-as évek)
Azthiszem a Tátrai erdei vasút egyik múzeumi darabja is Ganz gyártmányu villamos motorkocsi, errol képet még régebben tettem fel valamelyik topikba, nézzetek utánna.
Kutatunk és keressünk Ganz keskeny-nyomközű motorvonatokat, motorkocsikat. Akinek van informácíója a fellelési helyről, elérési címről, nagyon szívesen veszem. Az info@gyermekvasut.hu kérnénk informácíót, de természetesen ezt az oldalt is olvassuk.
Minden Árpád kedvelonek: egyenlore semmi hír az Szomolányi roncsról, máskulonben meg csodálom, hogy az MDC- tehát az itteni vasúttorténeti múzeum semmi érdeklodést nemmutatott ebben az ugyben. Továbbra is kutatok utánna és ha bármi fejlemény van TUDATOM !!!
Köszönöm, nem könnyen, de megtaláltam. Írtam is neki, küldtem linket, adatokat és képeket, még a DR-nek szállított "Hargitáról" is. Kértem, ha van még ilyen remek fotója, küldjön.
Ide is jut vidám és szomorú az El Condorról. Mottó: bőrülés, légkondi és bársarok 1951-55 között Budapestről!
Akkor jó kérdés, hogy az a két kép, amiket 853-ba vasárnap feltettem, azokat mutatja-e, amelyeket pénzért vásároltak a háborű előtt, vagy azokat, amelyeket rekviráltak a háború alatt. (Sajnos számomra az oldalról nem derül ki, hogy mikoriak a képek, csak gyanítom, hogy a háború előtt készültek.)
Van egy Árpád roncs Nagyszombat mellett Szomolányban, de, hogy az eredetiled MÁV - os volt -e, azt nem tudom.
A Szlovákiába került motorkocsikról a következőket írta a DRAHA nevezetű újság:
"Az M283.0 sorozatú motorkocsikat az újjáalakult Szlovák Vasút rendelte meg a Ganz gyártól. 1942-ben 2 db. és 1943-ban is 2 db lett leszállítva. Az M283.001 - M283.004 pályaszámokat kapták.
A motorkocsik gyorvonati forgalomban Pozsony - Zsolna Tátra között közlekedtek. Honos fűtőházuk Pozsony volt.
A háború után a Pozsony -Kassa közötti "TATRAN" gyorvonatot továbbították kettesével.
1961. szeptember 1-én az M283.003 és 004 motorkocsikat átállomásították Kassára. Itt 1965. május 5-én selejtezték őket és átadták a kassai ELEKTROÚSEK (villamos felsővezeték fenntartó) cégnek.
A M283.003-as karosszériája még sokáig a Pelsőczi (Plesivec) fűtőházban állt, mint raktár."
Az M283.001 és 002 motorkocsikról nem találtam adatokat.
A 25 psz. motorkocsi a Szent László nevet viselte a MÁV-nál. A háborús események miatt azonban annyira megsérült, hogy 1948-ban Ausztriában selejtezték. Ezért a CFR szintén ott rekedt ABam 759 psz. (licenc-Árpád) motorkocsival pályaszámot cserélt és ez utóbbit bocsátották a szovjet katonai hatóság rendelkezésére. Ez a kocsi 1955 szeptembertől az Magyarországon állomásozó szovjet hadseregcsoport parancsnoki vasúti járműve volt. Sajnos a további pályafutását nem tudom, de lehet hogy átszerelhették és átvihették valamikor... Erről tud valaki bővebbet?
Néhány régebbi hozzászólás. Van még több is, de azokat nem kerestem meg.
M41.2208 aliasM41-001. 2005-09-11 16:19:34 (#197778) Szegény Árpád hát nem csak a GySEV vonálán törték össze az autósok szinte minden héten. Mig a Pomogyi oldalon járt az autósok voltak a rémei./ Fertőszentmiklós-Pámhágen./
Bárdos Imre 2005-09-11 10:24:45 (#197727) Néhány éve az Árpád motorkocsi gázolt el egy autőt Örkény - Táborfalva között. A benne ülők éppen üzleti úton voltak, táblalopásból hazatérőben érte őket a halál. A mozdonyvezetők elmondása szerint perceken belül legalább 150 nagy hangú ember érkezett a helyszínre, a személyzet szerencséjére a rendőrök is hamar oda értek. Ezek uttán a vonalban lehetett hallani, hogy a rokonság keresi a szerintük vétkes mozdonyvezetőt, valanint a legtöbb esetben szerelvénymenetben hazatérő nosztalgia nem álhatott meg és nem keresztezhetett Örkényben, mert az egykori barátok, elveszett társaik emléke előtt adózva, az áthaladó szerelvényt kővel dobálták meg.
rm40 2001.01.11 18:30:13 (22622) két Árpád került ki a SZU-ba Moldávia átcsatolásakor, méghozzá a 758, és a 764 pályaszámúak. Annyit lehet még tudni, hogy a 758-as 1949-töl a vilniusi fütöházhoz tartozott.
Egy harmadik motorkocsi is orosz tulajdonba (azt már nem tudom, hogy vajon Oroszhonba is) került, de ennek kicsit kalandosabb története van. Számos MÁV járművet "szabadított fel" a szovjet hadsereg az ÖBB hálózatán. Ezek között volt 5 db motorkocsi is, melyeket a szovjet katonai hatóság átcégjelezett és saját céljaira használt fel: MÁV 1 -> CCCP VT 3901 MÁV BCmot 374 -> CCCP VT 4004 MÁV BCmot 354 -> CCCP T8 MÁV BCymot 422 -> CCCP T9 MÁV 25 -> CCCP A10
A 25 psz. motorkocsi a Szent László nevet viselte a MÁV-nál. A háborús események miatt azonban annyira megsérült, hogy 1948-ban Ausztriában selejtezték. Ezért a CFR szintén ott rekedt ABam 759 psz. (licenc-Árpád) motorkocsival pályaszámot cserélt és ez utóbbit bocsátották a szovjet katonai hatóság rendelkezésére. Ez a kocsi 1955 szeptembertől az Magyarországon állomásozó szovjet hadseregcsoport parancsnoki vasúti járműve volt. Sajnos a további pályafutását nem tudom, de lehet hogy átszerelhették és átvihették valamikor... Erről tud valaki bővebbet?
Bárdos Imre 2000.12.25 10:16:02 (21763) Az egyik az Árpád sorozat ötödik darabja volt az Aamot 24 psz. Szent István.