Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
Mint azt néhány hozzászólásommal korábban említettem, közösen segítségetekkel szeretném összerakni, bemutatni a Volhov RPK-t. Ha már egyszer a parancsokat kidolgoztuk, próbáljuk meg leírni azt is, hogy hogyan, milyen formában kerültek az éterbe. A parancsok kódolási rendszere, sifrátor, desifrátor.....
Őszintén bevallom ezen a téren az ismereteim már bizony nagyon hiányosak, ígyhát kérem a tapasztaltabb kollégákat, hogy indítsuk el a témát és talán közben nekem is beugrik ez-az.
Az előzőekben már többen írtuk (most csak felelevenítem az információt), a lokátorok (SZNR-125, SZNR-75) célcsatornája cm sávban, a rakétacsatorna (RPK) pedig dm sávban dolgozott. Ez az első ránézésre talán csak a rádióhullámokat az adóból az antennáig juttató tápcsövekből látszott. A célcsatornánál pontosan méretezett, négyzet keresztmetszetű, belül speciális felülettel kiképzett (aranyozott (?)), a működés során száraz sűrített levegővel túlnyomásra feltöltött fémcsövek vezették a hullámokat, impulzusokat. Ezt már Volt tüzér kolléga az előzőekben részletesen is leírta. A rakétacsatornához a kisugárzásra kerülő jeleket egy kb. 5-7cm átmérőjű koaxiális kábel biztosította. De ezt csak így felelevenítve az emlékeket.
Annyit még érdemes megjegyezni, hogy az RPK teljes bezavarása nagyon nehéz, szinte lehetetlen volt. Amik ezt megnehezítették azok a következő megoldások voltak:
- az RPK antennák iránykarakterisztikái (Volhov P-16V, Nyeva UV-12)
körkörös polarizációjúak voltak (Nyeva - 12o - lásd 3557 hozzászólás),
- ún. időmodulátort (nem biztos hogy pontos a megfogalmazásom!)
- a kiküldésre kerülő jeleket még 3 féle módon "kozmetikázták".
1. ún. idő impulzus moduláció (mi csak CSIM-nek hívtuk),
2. kódolás,
3. amplitúdó moduláció.
Hát nagyjából előzetesként ennyi. Most ezt lehetne kicsit kiegészítgetni, pontosítgatni, amíg az RPK-t meg nem értetjük az olvtársakkal (bár lehet, hogy ezzel az előzetessel okoztam a loegnagyobb zavart a fejelkben :-))))
Hát...Nem piszkálódásképp mondom, de szerintem annyira önállótlanok voltunk haditechnikai vonalon, hogy a szovjettől eltérő neveket sem mertek adni, nemhogy házilag módosítani. Példaként tudnám említeni a Dvina magyar modernizálását NRZ-vel, amit a szovjet végül nem engedett. vagy csak a saját ipari háttér hiánya miatt? A lengyelek, csehszlovákok repülőiparral rendelkeztek és a MiG-eeken elég sok változtatást végeztek a VSZ-időkben.
Nem tudom, kitől kérdezted, hogy ismerős-e. Nekem igen, csak most nem így néz ki. Ott most különféle vegyivédelmi anyagokat tartalmazó (és széttört, szétszóródott) láda hegyek vannak. Oltári nagy kupleráj látszik, semmi más. Szegény rakéta ki se látszik mögüle.
Ez egyébként ugyanaz, csak más szögből. És itt még nincs kupi.
Kicsit megkésve szeretnék én is köszönetet mondani, hogy csatlakozhattam hozzátok a zsámbéki megnyitón. A vasárnapot sajnálom, hogy ki kellett hagynom, remélem lesz még valamikor a jövőben hasonló program.
Én is fontosnak tartom, hogy a "meghonosodott" főként rövidítésként elterjedt orosz nyelvű szavak és kifejezések úgymond "magyarosítása" is megtörténjen. Volt kollégám, figyelemmel a "kinti" akadémiai tanulmányaival felszedett nyelvismeretre, ígéretet tett, hogy elsőként a Volhov I-60V szekrény kapcsolók-nyomógombok-visszajelző tablók és izzók magyar megfelelőjét rendre "papírra veti". Remélem ez csak indítása lesz a dolognak. Persze azért nem kell nekünk sem ülni a babérokon, hiszen az ismeretek ugyan megkoptak, de nem tűntek el (VIKO, MARU, ASZ-AP és társai még nem törlődtek ki teljesen).
Mint vasárnap a veletek való beszélgetés során tapasztaltam, az orosz nyelvből rengeteg dolog lett átemelve nyelvünkbe az ún. technikai szakzsargonba. Nekem, aki nem kis hazánkban, hanem északi szomszédainknál üzemeltette a rendszereket ez azért is érdekes, mert szép nyelvünk az orosztól bizony távol áll és én azt hittem, hogy a technikán belül mindennek megvan a maga szép magyar elnevezése.
Említettük pl. a BAPK-ot (a célcsatorna helyi oszcillátorának /klisztrón/ gyors frekvencia stabilizálására szolgáló egység), de nekem most beugrott egy még érdekesebb egység a PUPCS (Predvarítyelnij Uszilítyel Pronyehutócsnoj CSasztoti). Emlékeztek még rá? Egyébként csak az első pillantásra/hallásra tűnik furcsának a dolog, az egész "csak" néhány elekrtoncsövet takart (mint minden más bonyolultnak tűnő megnevezés a technikában :-))). De persze ide lehetne még sorolni az olyan rendszereket is, mint az SZDC, APP, SZVK, RPK.
Ja, vagy amit nem említettem, ha már mást nem is sikerülne (vagy egyelőre nem sikerülne) összehozni a Zsámbéki múzeumban, a Mezőfalvai összepántolt blokkokból egy Nyeva rávti pultot elhozni (persze, ha még nem zúzták be :-((). Az egészből mindösszesen 6db blokkot kellene kiválogatni.
Fentről-lefelé: UK-64, UK-47, UK-32 (az indikátor blokk), UK-62 (a vizszintes pult a kerekekkel), UK-69, UK-131. Namármost, ha ezek megvannak, egy állványba bedolgozva kapnánk egy "néma" Nyeva rávti szekrényt. Esetleg pénteken ezt a lehetőséget is meg lehetne nézni. Na de ez csak az én hangos és nyílt elmélkedésem!
Nekem az a 30 KW, amit a JAZ névlegesen lead meglehetősen karcsúnak tűnik. Ezzel adó nagyfesz. és állványmozgatás biztos nem lesz, de a még a PV és RPK nagyfesz nélküli irányítórendszer elemekhez is határeset (bárcsak megcáfolnátok). Mi csak akkor használtuk, ha egy, max. két kabin ment helyiben, időszakos vagy javítási munkákhoz. Egyébiránt egy 100-s dízel fogyasztása sem sokkal több, viszont az vígan vinné egy állvánnyal a teljes rendszert, és az ráadásként nem az RKU-ban dübörögne. A hálózati táplálás megoldását az anyagi részen túl az is gátolhatja, hogy van valami teljesítmény határérték, ami felett asszem nem engedélyezik a szigetelt csillagpontos kapcsolódást. Persze ezt alaposan körbe kell járni.
Te már nem voltál ott a rendszer hanyatlásánál, amikor a pénzszűke diktált.
A TZM-et az állványnál tároltuk, nem volt ráfutásos rátöltés, illetve csak a katonák futottak, mert nem volt pénz brenyára.
Tuti, hogy a dieseles indítás volt. Na nem, harcimunkánál, hanem gyakorlásnál. I. foknál természetesen indulás hálózatról, majd diesel. Mérésnél, gyakorlásnál, nem normaidejű bekapcsnál viszont volt egy időszak amikor dieselről indultunk, a bünti költség elkerülése miatt.
Öröm olvasni, hogy az egykori nagyok között is van olyan akit megérintett az elképzelésünk egy részleges üzemképes állapot megteremtéséről. Bizony nagy szükség lenne a szaktekintélyek támogatására. Ha ilyen személyek érvelnek a létrehozás és működtetés mellett, nyilván könnyebb a helyzete az "ifjúságnak". Persze vannak akadályok, de én úgy gondolom ezekkel ráérünk akkor megbírkózni, amikor sorra következnek. Ha lesz eszköz és lesz komplett dokumentáció, akkor egy állapot áttekintéssel felmérnénk a reális lehetőségeket, mennyi pusztítást okozott az elmúlt 10 egynéhány év. Szerintem a KF vevő résztől az RPK sifrátorig biztosan "feléleszthető lenne". A nagyfrekis vevőrészek talán csak alkatrész és kitartás kérdése, az adók működése és indítóállvány mozgatás plussz áramigényt vet fel, nameg itt van még a frekvenciaengedélyezés ügye is (bár kisugárzásra még korai gondolni). Talán a legfontosabb most, hogy tematikusan menteni, ami menthető, mert a 24. órában vagyunk.
Én is csatlakoznék az előttem szólókhoz! Nagyon köszönöm a meghívást a hétvégi találkozóra és örülök, hogy személyesen is megismerkedhettem veletek!! UV_59 külön köszönöm a kellemes vendéglátást!!
Más. Nem hivatalosan, teljesen informatív jelleggel megeresztettem néhány telefont északi szomszédaink felé, hogy mi a helyzet a 2003-ban kivont Nyeva technikával. Előzetesen azt a választ kaptam, hogy összezúzva biztosan nincs!! Talán, ha komolyra fordulna a dolog, hivatalosan is lehetne érdeklődni, ha más ügyben nem is egy ajánlatkérést megérne a dolog. Meglepődtem az információn, miszerint úgy néz ki, hogy egy volt osztálytársam felel a kivont technika tárolásáért!!
Más. Igen, az RKU-ban lévő 30kW-os aggregátor a Nyevánál elég volt az UNK és az UNV életben tartására. nem akarok butaságot állítani, de valahogy úgy emlékszem, hogy az RKU-ban lévő motor kétütemű volt. Arra viszont emlékszem, hogy érdekes jellegzetes kétütemű hangja volt.
A hálózatról aggregátorra történő szinkronizálást rendszeresen gyakoroltuk. Volt valakinek közületek személyes tapasztalata azzal, amikor az aggregátor megfelelő működtetése után az átkapcsolás nem a megfelelő fázisban történt, hanem pont az ellenkező fázisban lett rákapcsolva az aggregátor még mielőtt a hálózatot kiiktattuk volna. Én egyszer tapasztaltam a dolgot, és elég ijesztő volt az egész. Utána az RKU technikussal egyetemben osztogattuk is rendesen a lecseszéseket! (én az RKU technikus felé, ő pedig tovább a vétkes felé :-)))
Az egész alapja ugye az volt, hogy adott volt a hálózati 220/50 feszültség. Felpörgettük az 5E96A aggregátort ami egyelőre csak "üresbe", de szintén generált egy 220/50-et. Az átállás lényege az volt, hogy a hálózati feszültséggel az általunk generált 220/50-et szinkronba kellett hozni, és utána a hálózati feszültséget simán ki lehetett kapcsolni anélkül, hogy a kabinokban dolgozók (harcolók) bármit is észleltek volna.
No de volt ám egy kis buktatója a dolognak. Mégpedig az, hogyha az általunk generált 220/50-et pont a hálózati 50Hz színuszgörbéjének ellentétéjére hangoltuk rá a több tonnás aggregátor szinte ugrálni kezdett, szép kis hanghatásokkal kísérve. Persze mindenféle hangok jöttek a fő hálózati tápszekrésny felől is!! Azt, hogy ez az eset ne fordulhason elő az RKU-ból a "nagy" aggregátort működtető panelen egy fehér izzó pulzálása jelezte, hogy a két 50-es frekvencia milyen fázisban van egymáshoz viszonyítva. Tehát az izzó szép lassan max. intenzitásra izzott, majd elkezdett kialudni. Az aggregátort az izzó "sötét állapotában" lehetett "szinkronizálni" és a hálózati tápot lekapcsolni. Ezt a dolgot az RKU technikusainak, sorállományú katonáinak kutya kötelessége volt ismerni. Még azoknak is akik netán úgy kerültek az RKU kezelői beosztásba, hogy a villamosságról nem sok mindent hallottak. Tehát könnyen be lehetett tanítani a dolgot: izzó kialszik, megnyomni ezt és ezt a gombot stb..
Hát raknék ha a Kép Tár.hu is ugy akarná,de sajna már 3 hete karbantartják (azt irták pár nap),de amint tudok rakok természetesen.Az utolsó négy képtáramnál a konvertálás alatt levő kockákba belépve különben ott vannak a képek meg lehet nézni ,csak macerás,nem láthatók mig eggyenként rá nem lépsz.Kár, pedig mert a két kirándulás között szombaton voltam Etyeken is.
Nem voltam net közelben ,természetesen én is jönnék Veszprémbe nekem ami tuti nem jó az oktober 12, 13 ,elutazok.Amugy valszeg minden más nap szóba jöhet.
Tehát jelentkeznék!
Még megvannak az RKU-k és az aggregátorok nagy része. Egy csomó aggregátort már eladtak, de az más technikához tartozott. Ráadásul van 8 darab szinte tökéletesen feltöltött TASZT kabin. Indító állványok nincsenek (tudomásom szerint 1 van még a főiskolán és 1 van Mezőfalván az alakulótér szélén. Szerintem a többit Kalocsán már szétvágták)
Rosszul emlékszel, mert először mindig hálózatról indultunk, és csak utána szinkronizáltunk át az aggregátorokra. Ám ha nem volt rá szükség, akkor azonnal vissza is tértünk hálózatra. Azt tapasztaltam annak idején, hogy az RKU 30 kW-os aggregátora képes kielégíteni a komplexumot, csak akkor az indító állványok nem mozoghattak. Na itt erre semmiképpen nem lesz gond.
A főiskolai technikában ne gondolkozz. Az már maximum csak arra lenne alkalmas, hogy valami teremben a jelenlegi állapothoz hasonlóan összerakjuk és mutogassuk. Azt szerintem nem lehetne visszarakni kabinba. Na jó, szerintem az sem lenne rossz, mert ott legalább láthatná a közönség.
Üdv mindenkinek!
Egy tartalmas és igazán szép hétvégét sikerült összehozni.Nagy élmény volt a Zsámbéki megnyitó és a vasárnapi "topik találkozó" is amit inkább baráti összejövetelnek szeretnék nevezni.Köszönöm a családias vendéglátást!És mint Volt Tüzér barátomnak is mondtam ha szükség van Zsámbékon valamilyen fizikai segítségre akkor szívesen segitek,olyan tedd ide huzd meg ottra gondolok :-))
Azt gondolom, hogy azért lesz nehéz, mert talán amit először eladtak, az éppen a dieselek, az RKU-k, ezért bármiféle bekapcsolás sok pénzbe kerül. Te ezt jobban tudod, (nem voltam a villanyszámla közelében) nekem azt mondták, hogy maga a bekapcsoláskori áramfelvételi csúcsért bünti pénzt kellett fizetni.
Ha jól emlékszem azt csináltuk, hogy RKU-ról indultunk, utána szinkronizáltnk rá a hálózatra, hogy a villanyszámlát csökkentsük.
Tehát ha lenne egy RKU akkor megoldható lenne, mert olajat venni még csak-csak lehetne.
A területeken az erőkábelek (hálózati) szerintem hiányoznak, a nagyrészüket a felszámolás után azonnal ellopták.
Ráadásul ha jól emlékszem a zsámbéki 7-7/a nál meg nekem nem is volt rendesen áramellátásom (legalábbis gond volt vele állandóan).
Talán ha lenne Taszt akkor a főiskolaival lehetne valamit kezdeni, de nem kis munka lenne visszarakni az egységeket.