Persze, kardános, de én a forgóvázról beszéltem. Abban a tengelytávot átalakítottam, a tengelyen a csigát arrébb ütöttem. A küllős kereket meg ki lehet cserélni. Az ALOE klubban a TT asztalon szaladgál egy csörgő, úgy tudom, azt is az E 499 (Gützold) alvázra építették.
Felteszem ide is hátha felkerül néhány célzottabb információ is.
Szeretnék némi segítséget kérni. Terepaszal építésbe kezdenék de információ hiányban szenvedek. Sajnos nincs időm átböngészni azt a mérhetetlen mennyiségű információt amit itt is felhalmoztatok. És vidéki lévén a boltok keresgélése Budapesten igen nehézkes volna. Gyerekként volt egy kezdetleges asztalom, de a technika alaposan túllépett ismereteimen. Jó lenne ha belinkelnétek néhány oldalt jobb boltokról illetve a digitális vezérlés lényegéről, hogy eldönthessem egyáltalán szükséges-e nekem a használata és mindenről amit hasznosnak gondoltok. Örülnék néhány tanácsnak méretarányokról illetve gyártókról melyek használata javallt. A hely szűkös így TT vagy N jöhet szóba de még gondolkozom, mert fontos lenne a szép kidolgozottság, a megfelelő választék és a tecnikai paramétereket sem ismerem pontosan (pl.:lehetséges legnagyobb körív). Nem tervezem az asztalt valamely téma illetve korszak köré szervezni csak vásárolnék 6-8 nekem, tetsző mozdonyt valami patinásabb gyártótól a hozzájuk illő vagonokkal, illetve először egy kezdő készletet amit aztán ahogy a pénz engedi bővítenék majd ha a legszükségesebb dolgok eggyütt vannak indulna az asztal gyakorlati kivitelezése. Itt lenne jó néhány személyes vélemény gyártókról, illetve info a gyártók közti átjárhatóságról,vagy bármilyen tapasztalatról ami hasznos lehet.
A segítséget előre is köszönöm. Ha itt nem alkalmas a mail címem: kanyhallo kukac freemail.hu
Valószinu igazad van, én csak a méretek miatt ajánlanám,az igazsághoz hozzátartozik, hogy a két szélso tengely hajtása tényleg csak nagy jóindulattal neveztheto elégségesnek, és tényleg eléggé forddulaton kell tartani a motort hogy valamit elbírjon. persze hanincs más... :-( csak a saját készíttésu marad.
Ezek meg azért nem tetszenek nekem, mert nagyoncsúnya a szélső tengellyel elforduló forgóvázmaszk és a két hajtott tengellyel gyenge mint a harmat. (Persze, nekem semmi sem jó :-)))
.."mentek mint a fergeteg" Hát ez az! nem jó az áttétel, túl gyors a gép. Ebből csináltam én is három tengelyes Ganz forgóvázat, a tengelytávot át kellett szabni, a nagy sebességgel meg nem tudtam mit csinálni. Ez volt olcsón. ( meg hangos is a csigatengely miatt)
Kicsit belékotyogok... szerintem Csorgohoz nagyon megfelel a ČME3 TT modellje, ez készult hajdanán, orosz, német és kék-fehér CSD szinezésben is, ez a ki gép egy tolatómozdony, athiszem a becsuletes száma T435. valamelyik topikban feltett egy képet róla valaki- piros sárga szinezésben...
Háttt... A Gützold E499 forgóváza nem a legjobb a Csörgő alá! Nagy a tengelytávja, nagyok és küllősek a kerekei. OK, a modellvasút kompromisszum, de ennyire azért nem kéne:-)))
Van egy patinás, nagymúltú gyár, kiadott a kezéből tavaly egy NoHAB modellt (nem a mi méretünkben). Nekem a katalógus fényképe sem tetszett, de, amikor megláttam, jól kiröhögtem! A DB BR103 (ex E03) Krupp forgóváza van alatta. Német forgóváz, küllős kerekekkel egy svéd gyártású, amerikai licence mozdony alatt. Eléggé rossz vicc, sírni kéne rajta, nem beszélve a modell egyébb hibáiról.
1.: maradsz analógban. A vezérléssel megoldható a gyönyörű lassúmenet, lásd PWM2 a weblapomon. Szerinted milyen gépekhez leTT eredetileg kitalálva?:-)))
2: digizel, és ekkor a következő lehetőségek állnak fenn. A: elszállsz, és lesz PC, meg digi váltóvezérlés meg minden, és erősen apadó pénztárca.:-)) Vagy Tillig (ez egyébként egy az egyben LENZ), vagy érdemes szemezni a TRAN-nal, vagy egyéb újabb vezérlőkkel, vagy a régebbi, de maximalista Uhlenbrock Intellibox-szal. B: maradsz a realitások talaján. Váltókat, jelzőket lehet vezérelni hagyományos úton is, olcsóbb is. A digi marad a vonatok vezetéséhez. Ha nem tervezel nagyon nagy asztalt, és forgalmat, akkor kéz alatt lehet szerezni egy ROCO LokMaus2-t kompletten erősítővel, trafóval, olyan 12-17.000Ft között. Mindegyik mozdonyodba kell egy-egy dekoder. A méretünkből adódóan csak a mini dekoderek jöhetnek számításba. A LENZ Gold mini cca. 10-12.000Ft/db, az ESU LokPilot micro (micro a neve én bruttónak csúfolom) 8000Ft/db. Szerintem a legjobb vétel a TRAN DCX74 a maga 7500Ft/db árával, és mellékesen ennek a legnagyobb a terhelhetősége az összes többinél nagyobb áramot tud adni a motornak, és a funkcióknak. A mozdonyokba be kell építeni a dekodereket, ezt kis ügyességgel, odafigyeléssel, és egy jobb, filigránabb pákával meg tudod Te is csinálni, vagy meg is lehet csináltatni, a lehetőségekről korábban leveleztünk. Vagyis adjuk össze: egy LokMaus2, négy dekoder, ezek cca. 45-50.000Ft, TRAN dekoderekkel számítva.
Egy digi kezdőszett tényleg olyan 60-70.000Ft körül van, ebben van sín is de ezeket macerás (ámbár nem lehetetlen) összehozni a régivel. Lesz egyetlen digi mozdonyod, a többibe ugyanúgy meg kell venni a dekodert. A Digi mozdony megy analóg pályán, a fordított eset nem működik, amperszag lesz a lakásban:-))) Mondjuk, ha nem veszel egy ilyet, akkor nem lesz szép, és új, és jó Tillig modelled egy darabig, de megspórolt pénzt lehet költeni sínre, környezetre, kocsikra, majd idővel jönnek az új modellek is!
Nos így nézne ki az én asztalom, amit még a 90-es évek elején kezdtem el. Jelenleg a sínek vannak lefektetve, amelyeket szögeltem, de alatta a VERO által készített vágányzati barna parafás reszelék papírt tettem. A kétkörös pályát még villamosítottam egy magyar gyártású felsővezeték-rendszerrel (nevére nem emlékszem). Szerintetek érdemes befejezni? Túl sokat nem lehet kihozni egy 90x190-es asztalból, de ez pont elfért az ágyam alá. A kép tején lévő vágányrendszer az asztal északi részére jön rá, alatta a pálya végig alagútban van.
El kell keserítselek de a kezdő digikészlet a legolcsóbb beugró ebbe a világba. Ha külön külön veszel meg mindent az sem olcsóbb. Legalábbis nem annyival hogy mozdony + vagon + sín... Egy vezérlőpultot láttam vaterán, használtan 25e kikiáltási áron...
Van négy analóg mozdonyom, és egy pár kocsim. Vennék hozzá sinanyagot, meg trafót. Mivel a digitben több lehetőség van olvasatom szerint, ezért ebben az irányban nézelődnék.
DE.
Egy TT-s digit. kezdőkészlet ára (infóm szerint) kb. 60 ezer pénz. Ez számomra egyben megfizethetetlen. Ha analóg szettel kezdek és később térek át digitre, az sem jön ki olcsóbban, mert ugyen meg kell venni a vezérlést+a trafót. No és a mozdonyokat is digitalizálni kell. Tehát, hogyan lehetne a lehető "legolcsóbban" megcsinálni eme mutatványt? Én bevállalnék használt szettet is, de gondolom digitálisból még nem nagyon van.
Öteleteket várok, vagy javítsatok ki, ha rosszak az infóim...
Én nem támogatom az ötletet! Az E499 teljesen abnormális méretű forgóvázzal készült (természetesen a valóságban abnormális, a modell csak hűen követi azt), ezért más modell számára teljesen alkalmatlan. Mérete kb. akkora, mint egy háromtengelyes forgóvázé. Meg aztán érdemes számolni: mondjuk szerzel egy működő E499-et kilencezerért (annál olcsóbban sérültet se szerzel, mert szegény az egyik legkevésbé megbízhetó mozdonya a BTTB-nek, a legtöbb használt példánya futásképtelen). Megveszed a kasztnit (biztos több, mint ötezer). Ezek után mit csinálsz? Nyílván beszerzel megfelelő szerszámokat az építéshez, ez egymagában nagy tétel, nyílván később is jól jön, tehát csak az ehhez a géphez szükséges dolgokat számolom. Van a gépnek négy színe, plusz még koszolod is, máris elment kétezer forint festékre meg lakkra, még kétszer ennyi a matricázás, és akkor a szakmunkát vagy a te idődet még nem számoltuk. 21000 forintnál tartunk optimista becsléssel, a HO-KI-ban pedig 33000-ért árulják készen a Csörgőt. Hacsak nem elhivatott vagy hogy te akarod megépíteni, szerintem felesleges nekilátni. Akkor viszont, ha te magad építed, akkor már minimális különbség, hogy kész kasztniból kezdesz hozzá, vagy sztirollapokból (ez utóbbi nagyobb élvezet, és az eredmény is biztos jobb lesz)! De, mondom, ha nem az építés élvezete miatt kell, akkor ne láss hozzá a műgyanta+E499 megoldáshoz!
Ezen én is sokat gondolkodtam, majd felfedeztem és így maradtam a Varga Zsolt félénél. Ami miatt nem tetszett a megoldás: a kapható műgyanta kaszni eléggé csúnyácska. A forgózsámolyok mérete nagyon rossz. Kb 8 mm-rel kellett volna a kerekeket közelebb hozni. Na ezt elkezdtem majd hosszú kísérletezgetés és egy félkész állapot után abbahagytam, mert a megkötendő kompromisszum nekem már sok lett volna. A mostaninál szerencsére ilyen kompromisszumot nem kellett kötnöm. Ennek ellenére a motor áthelyezése, a kaszni kialakítása, a forgózsámolyok megfelelő elkészítése elég sok fejtörést okozott.
Néztem a munkáid, a fűTTőház és a mozdony is nagyon klassz! Én elsősorban Csörgőt szeretnék majd csinálni, talán a régi BTTB E499 alapja jó lehet hozzá, bár volt már olyan aki le akart beszélni róla. De ahogy korábban írta már valaki, tudni kell kompromisszumot kötni. Nos én tudok. :)
Én elsősorban épülettel, illetve a szegedi vontatási telep modellezésével foglalkozom, de kényszerűségből elkezdtem építgetni. Jelenleg az M412002 készül ( lásd 393 ) képét. Tervben van az M 41 2001, a Truman ( ebből persze több az Indóházban - 2006 május -közöltek alapján, de sehol se tudok hozzá N-es füstszekrtényajtókat szerezni ), valamint a Rába 7-es motorkocsi valamint egy M28-as. A mostani és a truman meglevő átépítése másba nem is mernék fogni, mert sajna nem állok úgy, hogy esztergám legyen otthon és a hajtást is magam csináljam. Több megoldás volt annak idején olvasható VasutTom jóvóltából a saját lapjukban, amig meg nem szűnt. Sokáig gondolkodtam rézmaratáson, de a technikát nem ismerem, készíttetni meg drága.
Üdv elöször is sajnálom hogy multkor nem jött össze az üzletünk,de azt meg tudom igérni ha elindul az épitési fázis és kirajzolodnak a dolgok fogok nálad vásárolni mert jo árakon árulsz.Amire biztos lesz szükségem azok vagonok lesznek imádom a tehervonat szerelvényeket.Persze kell majd más is de most elsö a pálya