Saját véleményem.Attól függmit modellezel. Itt nagyon fontos szerintem, hogy fővonal, mellékvonal, illetve milyen osztályú felvételi épülettel és mely korszakkal hozod összhangba. Szintén vigyázni kell a végekre, ha onnan ívben vagy kitérőn folytatódik a pálya ilyenkor ugyanis az űrszelvénynél az ív kiegészítését hozzá kell venni. Ehhez jön még néhány TT-s probléma. A régi kocsiknál a lépcső együtt forog a forgóvázzal. Én általában úgy csináltam, hogy a sínre tettem egy régi Y kocsit, majd egy lépcsőtávolsággal alacsonyabbra tettem, mint a legalsó lépcsőfok. A gyakorlatban bevált.
Igazából nem tudom hány méter sín van lerakva, de egy doboz majdnem elég lett. Az állomásra már nem jutott, úgy hogy most vennem kell egy dobozzal, aminek biztos megmarad a 3/4-e... :(
Az attól függ: Ha megnézed a NEM szabvány szerinti töltést+űrszelvényt+a felette levő sín alatti részt akkor könnyen kiszámítható. Gyakorlatban először dönts el, az alsó szinten milyen módon alakítod ki az alépítményt és felépítményt, azaz a sín alatt milyen alakú lesz a kialakításod.Lesz-e vízelvezető árok és ehhez képest alakítod-e ki a felépítményt. Számolgatás helyett: fogod a parafát vagy amiből a töltést csinálod, erre raksz egy sínt, erre felrakod az űrszelvénynek megfelelően kivágott sablont. E fölött a fenti részt ugyanigy sablonná alakítod, de vigyázz, mert például a hidak és egyéb tereptárgyak már "lefele fognak belógni. Na ezt összerakva jön össze a magasság. Ehhez képest még egy javaslat. Az egyik könyvemben van egy űrszelvénybemérő kocsi, ami nekem nagyon bejött. A probléma általában a kanyarokat követő űrszelvényeknél jelentkezik, azaz egy rosszul elhelyezett alagútbejáratnál a kocsi oldalfala hozzáérhet az alagút bejárathoz. Egyszerű megoldás, szerezni egy lehető legnagyobb forgózsámoly távolsággal rendelkező leamartizált kocsit, és erre pluszban felrakni a villamos üzem áramszedőjét. Lehet csinálni egyébként papírból+ falemezből és két forgózsámolyból is, de az előbbi szerintem egyszerűbb. Ha ezt végigtolod a pályádon, vagy extra lassúmenettel végighuzatod, akkor az összes kritikus rész kiderül, beleértve az általad említett magasságszerkesztési problémát is.
Megoldódott a rövidzár problémám! Én voltam a hülye, mivel a síneket a szakaszolás miatt "előre gyártottam", szóval, egy-két piros és kék vezeték összecserélődött! :))
Mekkora élmény volt, mikor elindult a BR 120! Az asszony odakapott egy kanyarhoz, mivel azt hitte lezúg a pályáról a szerelvény! Leányomat is bepörgette a látvány!
Jött viszont egy újabb probléma.............................................................................
Marhára hangosnak ítélem az asztalt. Az aszal keresztmetszete alulról felfelé:
az asztal maga egy dekorlap, 8 mm vastag alul, felül vékony műanyag réteg, közötte hungarocell hatású anyag. Erre ragasztottam a pálya nyomvonalát az említett dekorlapból, ennek tetejére jött a 2 mm vastag parafa, majd a sín.
Tegnap délben elkapott az ideg.
A parafa alatt szikével kettévágtam a dekorlapot (mint a Tv-reklámban a filézőkés), és a két réteg közé ragasztottam egy tömött, kb. 2,5 mm vastag filcréteget.
A zaj hallhatóan csökkent, de szerintem még nem az igazi. Az asztal alatt (vázszerkezet és a dekorlap közötti hézagra gondolok) ti mit javasolnátok?
Mivel régebben szönyegvasútaztam, nem lehet, hogy csupán szokatlan az asztal hangja?
Képeket majd teszek fel, csak egyenlőre szabad időmben ez fránya hangprobléma foglalkoztat.
Beszállnék hozzátok, mivel én is TT-s örült vagyok!
Egyből kérdeznék is, mégpedig, hogy szerintetek hány cm hely kell két szint között a vonatoknak (mondjuk a tárolószint és a rendes látható terepasztal között) ??
Igazándiból, mint ahogyan írtad is, "csak" a mozdikat szeretném digivel vezérelni, a többit, meg inkább a "hagyományos" módon. Így megmaradhatna a játék élménye. Nem egy automata asztal mellett ülne az ember.
Miért vannak az embereknek olyan ideáik, hogy a digit = automata üzem? Hagyományos vezérlésnél is lehet totál automata üzemet csinálni, viszont szerintem a digit adja meg az igazi játék lehetőségét. Attól füg az egész, ki hogyan használja...
Azt hiszem ez a válaszod megadta kezdő lökést....:-)))
Most már csak azt a fránya pályatervező progikat kell kitapasztalnom, mert a német nyelv az istennek sem akar ismerős lenni, no meg egyáltalán a sinek tipusával, méretével stb. Mert ugye valljuk meg öszintén elég nehéz úgy tervezni, hogy halvány lila gőzöm sincsen pl. ahhoz hogy milyen sugarú sin, mihez való, és a többi és a többi :-))
Elképzelésem már lenne épen a kivitelézésről, de még fel mérnek a helyiséget, ahová szánom a beépítést.
A digizést én csak "normális" keretek között képzelném el. Nem szeretnék mindent agyon vezérelni, madzagolni stb. Igazándiból, mint ahogyan írtad is, "csak" a mozdikat szeretném digivel vezérelni, a többit, meg inkább a "hagyományos" módon. Így megmaradhatna a játék élménye. Nem egy automata asztal mellett ülne az ember.
Tényleg! Megoldható az ilyen "öszvér" megoldás, hogy a mozdonyok digisek, a váltó és a többi manuális, vagy analóg, kinek mi tetszik?.
Természetesen az árakkal tisztában vagyok.
Tehát úgy néz ki, az okfejtésedet végiggondolva, hogy analóggal kezdek, megpróbálok valami szép fantázia terepasztalt megépíteni, és utána, ha még lesz erőm, pénzem, kitartásom megkezdőthet a digitalizálás....de az még iszonyú messze van.
Azért köszönöm a kellő felhomályosítást, az mindíg jól jön az ilyen tapasztalatlan csókáknak, mint amilyen én vagyok.
Persze, kardános, de én a forgóvázról beszéltem. Abban a tengelytávot átalakítottam, a tengelyen a csigát arrébb ütöttem. A küllős kereket meg ki lehet cserélni. Az ALOE klubban a TT asztalon szaladgál egy csörgő, úgy tudom, azt is az E 499 (Gützold) alvázra építették.
Felteszem ide is hátha felkerül néhány célzottabb információ is.
Szeretnék némi segítséget kérni. Terepaszal építésbe kezdenék de információ hiányban szenvedek. Sajnos nincs időm átböngészni azt a mérhetetlen mennyiségű információt amit itt is felhalmoztatok. És vidéki lévén a boltok keresgélése Budapesten igen nehézkes volna. Gyerekként volt egy kezdetleges asztalom, de a technika alaposan túllépett ismereteimen. Jó lenne ha belinkelnétek néhány oldalt jobb boltokról illetve a digitális vezérlés lényegéről, hogy eldönthessem egyáltalán szükséges-e nekem a használata és mindenről amit hasznosnak gondoltok. Örülnék néhány tanácsnak méretarányokról illetve gyártókról melyek használata javallt. A hely szűkös így TT vagy N jöhet szóba de még gondolkozom, mert fontos lenne a szép kidolgozottság, a megfelelő választék és a tecnikai paramétereket sem ismerem pontosan (pl.:lehetséges legnagyobb körív). Nem tervezem az asztalt valamely téma illetve korszak köré szervezni csak vásárolnék 6-8 nekem, tetsző mozdonyt valami patinásabb gyártótól a hozzájuk illő vagonokkal, illetve először egy kezdő készletet amit aztán ahogy a pénz engedi bővítenék majd ha a legszükségesebb dolgok eggyütt vannak indulna az asztal gyakorlati kivitelezése. Itt lenne jó néhány személyes vélemény gyártókról, illetve info a gyártók közti átjárhatóságról,vagy bármilyen tapasztalatról ami hasznos lehet.
A segítséget előre is köszönöm. Ha itt nem alkalmas a mail címem: kanyhallo kukac freemail.hu