Legyen ez a Fremos szabvány szerint játszott, digitális modulüzem topikja.Ez nem azt jelenti, hogy ez a FREMO hivatalos magyar topikja! Csak kellett egy olyan hely, ahol beszélni tudunk a felmerült kérdésekről, úgy hogy azokat nem zavarjuk a többi topikon, akiket nem érint...
FREMO honlapja:
http://www.fremo.org
na, végül arra jutottam, hogy állomáson muszáj az 57mm-es vágánytengely távot használni, másképp nem jön ki a líra, nem lehet a leágazásokat egyenesbe visszahozni. Viszont 57mm-rel igen, így a XIII kitérő hossza (vágva) 261mm... végül is, hogy a kitérő irány is milyen hosszú, attól függ, hova rakja az ember. Azt én úgyis mindig úgy csinálnám, hogy inkább ráhagynék, hogy a szomszédos kitérővel vagy bármivel összerakva csak vissza kelljen vágni.
Én pesten települök, az Örs Vezér tértől nem messze, de itthon csak régi PECO CODE 100 sínszálból készült cuccaim vannak, egy PIKO A angolváltó utánzat, pár N-es és H0f törpe. Ami nagyobb cuccokat csináltam, az mind megrendelésre készült.
Ami a kitérőket illeti, bizonyos határokon belül olyat építek neked, amilyet szeretnél. Adsz egy rajzot, vagy megadod a paramétereket, és az alapján meg tudom építeni. A modellkitérő építésben az a szép, hogy sokkal szabadabban bánhatunk
a méretekkel, csak a kinézetre, és persze az üzembiztonságra kell figyelni.
valahol meg lehetne nézni a munkáidat? XII-es váltót építettél már?:)
próbáltunk mi is normális geometriát meghonosítani az épülő állomásokon, rendeltünk is a g-wellertől egy rakat váltót 10°-os geometriához már másfél éve, de az öreg nem válaszol, vagy csak a laptopon ülő macskás képet küldi. Pedig viszonylag használható egyenes váltója (XIII), ill. angol váltója van, 10°-os, 1086 sugárral, ami nem éppen nagy, de már kielégítő. Ehhez alapvetően a Tillig EW3-as váltóit használtuk volna XI-esnek, ami már elég szép slank, de ugye 12°-os, és ha visszahajlítjuk a végét, abból biza egyenes váltó lesz, oda az átmenő körív...
Mostanában kezdtem gondolkozni, hogy ha esetleg egyedi geometriát terveznénk, magyar igényekre szabva, vajon mi lenne ideális, ami még hosszban nem veszélyes (gondoljunk egy 4-5 vágányos lírára!), viszont sugarait, szögeit tekitve már tekintélyesebb:)
rajzolgattam, számolgattam, és 9° esetében igen jó eredményeket kaptam. XIII-as váltónak 1340mm a sugara, 270mm a hossza (ezt jó esetben egy EW3-as váltó visszavágásával, kiegyenesítésével is meg lehet oldani). 52mm-es alap vágánytengely távolságot alapul véve egy XI-es váltó 2112mm-es sugara már igen tekintélyes, a hossza 330mm. Ebből nyilván nem kell olyan sok, de azért jobban mutat az állomási bejáratoknál, bár két egyszerű vágánykapcsolat már 1320mm hosszú... Az ívsugarak aránya (XI/XIII, 300/200=1,5) 2112/1340=1,57, igen jó közelítés, adja az arányokat (észrevehető a különbség, nem csak alakban, és hosszban)
Eddig tök OK a dolog, nyilván meg lehet építeni ehhez az angol váltót is.
Nade, kétalfás líra, XII (XIIIeg) váltó, szögek. A hagyományos kétalfás líra egy igazán szép sajátossága a magyar vasútnak (bár a tót és cseh vasutakon is előfordul:) ), ezt igazán szépen illenék leképezni. Sajnos a korábbi 10°-os geometriánál nem lehetett arányos XII-es váltót készíteni a lírában lévő váltók adott hossza miatt. 54,5mm-es (4,75m-es) vágánytengely távolságot feltételezve, és a kitérők egyenes hosszának kismértékű csökkentésével 13,7°-ot lehet elérni, ami a XII-es váltó főirányú terelésénél 4,7°-ot ad. Az igazi XII-es váltó terelési szög arányai 4,8/4,2°, ami az itt kapott 4,7/4,3°-kal igen szépen egyezik, tehát arányos geometriát lehet létesíteni. Ehhez viszont a XIII-as váltó egyenes irányát 40mm-rel meg kell rövidíteni. vajon elég 20mm a szívdarabnak (a keresztezési csúcstól mérve)???
Szépek, csak sajnos ha ki akarnánk cserélni akkor fel kéne dúlni a modulokat... Sőt ahogy látom ezek még hosszabbak, mint a Roco váltók, szóval még farigcsálni is kéne... :)
No igen, a magyar már csak ilyen - tegyük hozzá: itthon.
De látnád a mi van egy valódi treffen! Ott nem lebzsel senki. Nincs kifogás, mindenki segít mindenkinek, ha kell még szerszámokkal is kisegítik egymást. És még az sem számít, hogy értik e egymás nyelvét.