Komoly riasztórendszer kiépítése egy külön szakma, azonban házilag különféle modulokból építve is nyilván sokmindent el lehet készíteni.
A tervezéssel, összeállítással, kiépítéssel kapcsolatos infókat, tapasztalatokat, megoldásokat nagy érdeklődéssel fgadja a topik.
Mert valójában az történt, hogy a közelmúltban az unokám helyezte üzembe a kamerát, és akkor még WiFi-sen dolgoztunk, antenna volt a kamerán. De akkor még egymás közelében volt a kamera, a mobiltelefon és a router.
Aztán messzebb vittem a kamerát a routertől, és nem voltam megelégedve a hosszú késési idők miatt.
Ekkor váltottam UTP kábeles csatlakozásra, és most már továbbra is erre venném az irányt.
És igen; mivel "lementettem" a PC-re a kamera QR kódját, az UTP kábeles installálásnál a mobilom a PC monitorjáról fogja beolvasni a QR kódot.
Talán azért is van zavar a fejemben, mert a WiFi-s csatlakozásnál a kamera lencséje olvassa be a mobiltelefonon lévő QR kódot (YCC365 Plus App), vezetékes (kamera - UTP - router) csatlakozásnál viszont a mobiltelefon olvassa be a kamera QR kódját (ami ugye a kamera hátfalán van, de most már lementve a PC-re).
"tápkábel kamera felőli végén 12,2 V egyenfeszt mérek (brummot, fűrészjelet most nem mértem váltófeszültség állásban"
Egyes kapcsolóüzemű tápegységek annyira magas frekvevciás szemetet is gyárthatnak, ami már kívül esik a mérőműszered érzékelési tartományán. De ilyennel nem találkoztam még.
"Ami viszont meglepett, hogy kínai hölgyismerősöm három percenként felszólított a garázs tetején lévő kamerából: Please configure camera by AP Hotspot"
Sok wifis kamera gyári állapota a hotspot mód, amikor
- a kamera is egy routerként jelenik meg a mobiltelefonod wifi listáján
- a mobiltelefonoddal rá tudsz csatlakozni a kamera wifijére (ugyanúgy, mintha pl egy routerre csatlakoznál), az alapértelmezett wifi jelszó benne van a kamera leírásban
- majd a kamera menüjébe (pl böngészővel) belépve elvégzed a szükséges wifi beállításokat ahhoz, hogy a kamerád össze tudjon kapcsolódni a wifi routereddel
- ezután a kamera átkapcsolódik a routeredre és te is visszakapcsolódhatsz a routeredre.
"most az antenna nincs is rajta"
A kamera wifi modulja egy pici rádió adóberendezés (is). Ha egy rádió adót kimeneti terhelés (antenna) nélkül dolgoztatsz, akkor az adó elektronika tönkremehet, ami esetleg magával ránthat olyan áramköröket is, amire még szükséged lehet. Én akkor sem venném le az antennát, ha soha nem szeretném használni a kamera wifijét. Ha a kamera menüjében lehetőség van a wifi letiltáséra, az UTÁN talán meg lehet kockáztatni.
- A kamera 230/12 V-os adapterén világít egy piros LED (persze, tudom, ez még nem jelent semmit:-(()
- A 12V-ot meghosszabító 3m-es tápkábel kamera felőli végén 12,2 V egyenfeszt mérek (brummot, fűrészjelet most nem mértem váltófeszültség állásban, mert ahhoz közbeiktatnék egy mondjuk 10ľF-os kondit, nem bízva a multiméter DC-leválasztásában - de a kondit keresgélni kellene a szmötyiben).
- Amikor a kamera Reset gombját 5 sec-ig nyomom, egy kedves kínai lány azt mondja: Reset Access.
A fentiekből nekem úgy tűnik, hogy a Power rendben van(?).
De: megvolt az első krimpelési próba. Egy RJ45 és 4 cm patch kábel bánja:-((. Mondjuk ezt a többszálú (nem tömör) vezetékeket nem lesz könnyű rábeszélnem, hogy a megfelelő helyükre csússzanak be:-)) Miután már "szemmel" is láttam, hogy pl a zöld vezeték nem fekszik bent a 6-os horonyban, így semmi esélyem nem volt kábelesen routerezni. Ami viszont meglepett, hogy kínai hölgyismerősöm három percenként felszólított a garázs tetején lévő kamerából:
Please configure camera by AP Hotspot or Scaning code!
Az AP Hotspothoz még nem értek, a QR code mondjuk ott van már a PC-n, de nem szívesen veszem le a kamerát a garázstetőről, hogy a router közelébe helyezzem (most az antenna nincs is rajta, hiszen kábelesen szeretnék
A kamera 12 V-os tápkábele és az adatvivő patch kábel mindössze 30 cm hosszan futnak egymás mellett, külön gégecsőben, kb. 3 cm távolságra egymástól. De egy próbát megér..
Gábor úr, a műszerész azt mondta 1971-ben:
- Tessék elhinni, hogy a változás oka a változás:-)
Isten nyugosztolja, visszateszem a tápot a "nem szimpatikus" helyre.
"A garázs tetejére épített kamera 230V-os adapterét tetszetősen arrébb helyeztem. Az utóbbi napokban többször előfordult, hogy "kimaradt" a kamerából a 12 V DC, de mindig "visszatalált" az YCC365 Plus a P05 kamerára, és távolról is nézegettem a házamat."
Hogy a mobilodról olykor eltűnik a kamera képe, annak száz egyéb oka is lehet.
Távoli kamera 12 volt megléte amatőr módszerekkel:
- ha a kamerán van tápfeszültség visszajelző LED, annak működését távcsővel is megnézheted, hogy éppen világít-e. Ha nincs ilyen LED, akkor egy picike 12 voltos izzót (max.2-3 watt!) köss rá a kameránál és tedd az ablakból is látható helyre (sötét háttér legyen mögötte).
- ha a kamerának vannak (éjjel működő) infra megvilágító LED-jei, azok fénye halvány sötét vörös izzásként megfigyelhető sötétban néhány méterről is (létra nélkül), távcsővel meg sokkal távolabbról is.
- a tápfeszültség-tesztelési időszak idejére a kamera tápfeszültségét egy hosszú vezetékkel ideiglenesen lelógathatod létramentes magassgba.
Ha a tápegységből nem simított egyenáram jön ki, az bizony folyamatosan zavarhatja a szomszédos ereken futó adatkommunikációt. Ha esetleg VALÓBAN ez okozza a problémát (velem még nem történt ilyen, de én sosem használok gagyi tápegységet), akkor ezen segíthet egy (legalább) 1000 mikrofarádos (legalább) 25 voltos kondenzátor a tápegység és az UTP kábel között.
Mondjuk az furcsa nekem, hogy ez a Disconnected akkor jött elő, amikor fél órára Power nélkül maradt a kamera (majd újra bedugaszoltam az adaptert). Mert mint említettem, előző 2-3 napon többször elvettem a tápot a kameráról (felszerelés közben), és ekkor már négy forrasztott érről működött. És mindig "visszaállt".
Mindent megértettem abból, amit írtál; érdekes dolgok. Még nem döntöttem el, hogy melyik úton haladok tovább (az biztos, hogy holnap veszek RJ45-öt és krimpelő fogót:-))).
De ha már síránkozom:
A garázs tetejére épített kamera 230V-os adapterét tetszetősen arrébb helyeztem. Az utóbbi napokban többször előfordult, hogy "kimaradt" a kamerából a 12 V DC, de mindig "visszatalált" az YCC365 Plus a P05 kamerára, és távolról is nézegettem a házamat.
Most disconnected van, meg Offline, és hiába próbálkozom, nem áll össze a rendszer. Mondjuk az nehézkessé teszi a dolgot, hogy a kamera a garázs tetején van. Fel kell másznom egy Reset miatt, és jelenleg a Powert se tudom le-fel kapcsolni, csak a routerből tudom "kényelmesen" kihúzni az UTP kábelt.
Mondjuk a neten keresgélve százával vannak sorstársaim, akik "fosnak" minősítik ezt a kamerát:-(((
"ha az első próbálkozásaidhoz az IT-s haverod adja a kábelt/dugót/fogót a sajátjából, akkor jóval magasabb a gyors sikerélmény valószínűsége"
Így volt (bár nem a sajátjából, hanem a cégesből), de hát kérni is tudni kell. Sőt, még tesztert is adott. Valamilyen szinten ez egy kis hómofisz támogatás volt a cégtől :)
"IT-s kollégám megmutatta, mire kell figyelni,... ezek után harmadikra már teljesen jól sikerült."
Komoly eltérés van a különböző UTP kábelek kezelhetősége között:
- a flexibilis erek hajlamosabbak elugrani a már beállított helyükről, míg a tömör erek többnyire a helyükön maradnak
- az ereken lévő műanyag szigetelés annyira merev anyagú olykor, hogy rugóként visszarántja a már egyszer irányba állított eret (hideg környezetben ez a hatás még erősödik is)
- ráadásul olcsó kábelek színezése is olyan vacak lehet, hogy alig lehet megállapítani (könnyű összekeverni őket)
- egyes dugóknak olyan a belső kialakítása, hogy a sorba állított ereket egy belső él ügyesen összekócolja a bedugás pillanatában
- egyes krimpelő fogók csak akkor biztosítanak megbízható beszúrást, ha teljes erőből szorítod össze őket.
Aki sokszor szívott már UTP dugó felrakásakor a fenti problémákkal, az előbb-utóbb rájön, hogy a gördülékeny munkához milyen kábelt/dugót/fogót kell venni. Szóval ha az első próbálkozásaidhoz az IT-s haverod adja a kábelt/dugót/fogót a sajátjából, akkor jóval magasabb a gyors sikerélmény valószínűsége :)
Annyira azért nem nagy ördöngösség, én is pár hete csináltam ilyet először. IT-s kollégám megmutatta, mire kell figyelni, meg megnéztem vagy 3 youtube videót :)) ezek után harmadikra már teljesen jól sikerült.
egy nagyobb munkánál az ellenőrzés megkönnyítése céljából vettem egy 24 portos patch panelt, amin párhozamosan kötöttem egymással az azonos színű pontokat. Az UTP teszter jeladóját bedugom az egyik lyukba, 23 kábelt a többibe és a teszter vevőjével csak végig kell járni a kábelek túlsó végeit, ezzel jelenős túrázási kilométer-mennyiség takarítható meg.
...és a kábeled két vége egyrészt 10 méter helyett 2 centire lesz egymástól, ráadásul az aljzatban kényelmesen tudod hozzáérinteni a műszeredet az egyes pontokhoz.
Mondjuk zárlatra úgy is tudnék ellenőrizni, hogy az UTP egyik végén az RJ45 minden érintkezőjét párban Ohm-mérőzöm. Ha jól számolom, ez 28 eset:-(((.
Szakadásra meg úgy, hogy a túlsó végen minden lehetséges párbaállítást rövidre zárok, és az innenső végén "abba" a két érbe belemérek (kb 0,2 Ohm lesz majd).
Többeres (flexibilis) az UTP kábelem, akkor igyekszem ehhez választani az RJ45-öt.
Már én is gondolkodtam az ellenőrzésen, de csak úgy mórickásan Ohm-mérővel. Persze ez se könnyű, mert a falon átvezetett UTP két vége 10 m-re van egymástól.
Legfeljebb az ablakon átdugok egy segéddrótot, és a párom ezzel tapogatja végig az RJ45 érintkezőit; én meg az UTP kábel másik végén Ohm-mérőzök:-))
- Némelyik krimpelő fogót ha nem szorítod meg elég erősen, akkor nem jön létre érintkezés a kis aranyozott fém tüskék és a kábelér között. Tehát látszólag minden jó helyen van, még sincs érintkezés (ezt is ellenőrzik az UTP teszter műszerek). Ilyenkor újra visszateszed a fogóba a kábel végén levő dugót és rászorítasz még egyet (és közben imádkozol, mert néha ez sem segít :).
A kábelemnél meg van kb. 3 m tartalék - abból csak kijövök:-))
Nem csináltam még ilyet, de érdekel a dolog...
OFF
Habár a szemem se a régi - 50 évvel ezelőtt még szemüveg nélkül végigforrasztottam egy 2x20 lábú IC-t 2.54-es raszteren. De ez már lövészárok történet:-((.
Kérdeztem családom néhány ifjú tagját (27-44 év között), hogy van-e krimpelő fogójuk.
Ha még soha nem csináltál ilyet, akkor készülj fel arra, hogy eleinte igen magas lesz a selejt-arány, leginkább a bedugás előtti utolsó pillanatban aljas módon helyet cserélő erek formájában.
Ezek az erek ráadásul az utolsó ellenőrzésnél még jó sorrendben vannak, valamilyen kvantum teleportációval az UTÁN cserélnek helyet, amikor már rászorítottad a krimpelő fogóval.
Ilyenkor nincs mit tenni, levágod a dugót és nekiállsz egy új dugó felrakásának. És ahogy fogynak a dugók tucatjai, úgy lesz egyre rövidebb a hálózati kábeled is :)
Szóval kezdőként ne vásárolj húsznál kevesebb dugót, ha azt akarod, hogy kettő jó legyen :)
Nem volt kedvem és időm elmenni RJ45-ért és krimpelő fogóért a "szomszéd" városba (aztán lehet, hogy neten rendelek). Összeforrasztottam az 1+2+3+6 drótokat, jól működni látszik a dolog.
Persze ez így nem túl szép, úgyhogy előbb-utóbb ráklimpelek a nyolcerű kábelre egy RJ45-öt. (Unalmas téli estéken - most még kertezek egy kicsit:-)). Amúgy sem árt, ha van a háznál egy krimpelő fogó, szaporodnak patch-kábeles eszközök.
10 és 100 megabites sebességhez elég ez a 2x2 ér, a másik két érpár csak gigabites (1000 megabites) sebességhez szükséges, de a te kamerádnak még a 10 is bőven elegendő. Tehát szükség esetén egyetlen UTP kábel akár kettő kábelt is helyettesíthet (lásd: KÉP). A maradék két érpáron lehet pl egy másik IP kamera, vagy azon lehet a kamerához odavinni az energiát (kisebb távolság esetén erre egy érpár is elegendő). Ez az energia csakis szép sima egyenáram lehet, hogy ne zavarja a szomszédos érpárokon folyó adatkommunikációt.
Kiválóan lehet krimpelni úgy is, ha 8 helyett csak 4 eret dugsz bele, csak úgy rohadt nehéz lesz beletalálni a megfelelő színű érrel a dugó megfelelő lyukába :) ezért én lehetőleg nyolc érrel krimpelek és utólag vágom el azt a két érpárt, amit másra kívánok használni (krimpelés előtt az utp külső köpenyét a szokásoshoz képest kb 5 centivel hosszabban távolítom el).