Illetve amit kifelejtettem:
Engedélykérés és adás is van a játékben,de ha nem kérünk akkor sem dől össze a világ,mennek a vonatok anélkül is.(remélhetőleg nem tör rám/ránk a VBO ezmiatt)
Közben rájöttem néhány dologra a programmal kapcsolatban.
Bejárat:Bejárati jelző+a kiválasztott vágány kijárati jelző alatti fehéren villogó gomb abból az irányból,ahonnét jön a vonat.
Kijárat:Kijárati jelző+tolatásjelző (ami vágányúti célgomb is egyben)
Menesztés:
Zilina felé helyes vágányon(?):1Z
Zilina felé helytelen vágányon(?):2Z
Bytca felé:B
Menetrend:GVD
Napló:Denik
Vágányok:Kolejiste
Visszatérés a főmenübe:Hl. menu
Azt,hogy a számlálóval ellátott gombokat,hogyan kell kezelni azt passzolom.
Így van. Ha megvan a "valóság" (vágányhálózat, lejtviszonyok, jelzők, vonatok, menetrendkövetés, párbeszéd a mozdonyvezetőkkel, szomszédokkal), akkor már "csak" össze kell huzalozni a berendezés logikáját a sínáramköröktől a váltókig-jelzőkig, az aktuálisan választott berendezés dokumentációja alapján : )
Még a legegyszerűbb kulcsos berendezés is kihívás: nem maga a berendezés, hanem a szimulátornak ismernie kell a külső viszonyokat is, illetve tudnia kell egy megadott rend (menetrend) szerint mozgatnia a vonatokat. Ahogy nazareth írta volt, a fizikájukat is bele kell modellezni a szimulátorba.
Olvasgattam a hozzászólásokat, és eszembe jutott valami. Nem vagyok programozó, és messze is áll tőlem a dolog, így ne kövezzetek meg a következő javaslatomért, mert lehet, hogy nagy marhaságot mondok. Szóval, azt vettem ki ebből az egész eszmecseréből, hogy elég nehéz megírni egy Domino szimulátort a berendezés bonyolultsága miatt. Mi lenne, ha előbb egy egyszerűbb berendezést kreálnátok meg vonatforgalommal, stb. (pl.: SH), és aztán annak a "motorját" tovább fejlesztve egy D55 és/vagy D70?
Sziasztok!
RZZ Hricovhoz(c betűn egy horog) ért valaki?Az lenne a proplémám,hogy Bytca felé az istennek sem akarnak menni a vonatok.Mit tegyek?És az engedélykérés az melyik szöveg lenne?
Köszönöm a reakciókat! (Működő szimulátorok még mindig érdekelnek ám!)
2SC2240: Jó az észrevétel, hanem maga a felvétel nem gyorsított, a "történések" gyorsabbak jelenleg. A sebességjelzésen meg jót bosszankodtam a videó készítésekor...
nazareth: Az én eredeti koncepciómnak nem sok köze volt a biztber/forgalmi szimulációkhoz: tudnék-e a fradis kódos kezelőnél használhatóbb felületet írni? (Sikerült, bár nem sok eredeti ötlet került bele, tulajdonképp egy digitális interaktív D70 tábla. Az ötlet, a kihívás főleg abból eredt, hogy nem vagyok programozó... ) Hanem megtetszett, amit eszkábáltam, aztán elkezdetek éledni a biztber funkciók...
Így nem annyira előrelátóan épült fel, de már néhányszor muszály volt átformálni a témát, olykor éppen az általad említett pontok szerint... (nyílván közülük tényleg szükségszerű némelyik)
De nem mindegyik ponttal értek azért maradéktalanul egyet ám! pl: Egy áramút felépülése-záródása/szétesése-szakadása eseménynek minősíthető-e? Én egyenlőre eseményvezérlek, de nem tartom rossznak az áramút-ellenőrzést sem. A vonatszámot a programnak a biztbertől függetlenül kell kezelnie. A biztber vagy rendelkezik követő funkcióval, vagy sem. Ahol biztber nincs (vagy nem olyan), azért ott is tudják, milyen vonat jött éppen, hová megy, stb.
Tehát a felvetett modulokból van már benne tulajdonképpen valamilyen formában, de messze nem kész a mű, illetve jelenleg nem is nevezhető igazán forgalmi szimulációnak... Vagy legalábbis kissé "sántít"... :)
Így hát, csak évek kérdése és lesz belőle valami...
Igen néztem már, de azok között nem találtam. Egy térképen volt a keleti-köbánya-ferencváros-józsefváros-déli-budaörs végpontok. talán kelenföld is. Úgy emlékszem, hogy korvasut volt a file neve.
Dispecher progihoz régen megvolt a körvasútas territorry. Rail.hu ról nem lehet már letülteni. Esetleg eltunátok küldeni a mail címemre? blackened @ hdsnet hu
Kérdés, hogy pontosan mi van a videón látható dominókockák mögött. Magam is programozó vagyok, és mint olyan, sokat gondolkoztam egy bizber-szimulátor megírásán.
1.) Arra jutottam, hogy mindenek - pult, bizber, menetrend, satöbbi - előtt meg kell írni valahogy a "valóságot", ami tartalmazza a vágányhálózatot, vágányhosszokat, lejtviszonyokat, jelzőket, rálátási távolságokat, sebességkorlátozásokat, vágányneveket, behatási pontokat, útátjárókat, sínáramköröket. A különféle "többállapotú elemek" komplexitása fokozható, lehet szimulálni a váltóátállások lomhaságát, meghibásodó jelzőoptikákat, satöbbi.
2.) A vágányhálózatra lehet ráültetni a tulajdonképpeni bizbert, azaz a függőségek rendszerét; nyilván ehhez komolyan tanulmányozni kell az adott beredezést, illetve a bizbernek alkalmazkodnia kell a megírt "valóság" komplexitásához (azaz pl. kezelnie kell egy jelző esetlegesen kiégett zöld optikáját, ha ezt leprogramoztuk az 1. pontban).
Fontos eldönteni, hogy milyen koncepciót követünk a bizber leprogramozásakor: eseményvezéreltet, vagy valós idejűt. Az eseményvezérelt a Windowson szocializálódott embereknek kézenfekvőbb lehet, én már jóideje PLC-ket progarozok, és szerintem egy ciklikusan végrehajtott, áramutasra visszavezethető megoldás sokkal előnyösebb.
4.) A bizberen csüng a vonatszámkövetés is, ha van. A vonatszámkövetésnek hozzá kell férnie a menetrend-adatbázishoz, ha vonatszámváltást is akarunk.
5.) A vonatszámkövetésen ül az automatikus vágányút-állítás, ha van ilyen.
6.) A bizberhez kell kapcsolódnia a bizber front-endjének, az asztalnak a megfelelő kezelőelemekkel.
7.) Szükség van adott esetben egyéb front-end cuccokra is (rádió, telefon, külön vonatszámkövetés, ha azt utólag ültették rá a bizberre).
8.) Az 1. pontban említett "valóságot" úgy kell megírni, hogy egy vonat "végig tudjon menni" a vágányzaton (a járművek száma változó; helyzetüket, számukat, irányukat, sorrendjüket, hosszukat egy vágányszakaszokon belül is számon kell tudnunk tartani). A járművek nyilván figyelik a jelzőket, váltókat, sebességkorlátozásokat; rendelkeznek mozgáskarakterisztikával és dinamikával; követik a menetrendet.
9.) Menetrend-adatbázis, innen veszi a vonat és a vonatszámkövetés az adatokat; illetve innen "dobja be" a rendszer a vágányhálózatra a vonatokat.
Namármost, ha ezek közül nincs is meg mindegyik modul egy szimulátorban, a meglévő funkciókat elég jól szét kell válogatni, mert különben sántítani fog a dolog (pl. ha a dominokockák adják egymásnak a foglaltságokat). Kérdés, hogy a Te koncepciód mi volt, amikor elkezdted a D70 szimulátort :)
"Illetve, érdekelne vélemény is, érdemes-e tovább vinni ezt az irányt."
Érdemes bizony. Nagyon jó. Ott mondjuk Ferencváros esetében van egy 80-as váltó, ami mondjuk itt az általad feltett videón 40-es, de ezt leszámítva engem lenyűgözött. Illetve nem tudom, hogy gyorsítva lett-e a felvétel, de a villogó visszajelentések 1Hz-esek a valóságban. A D70 működésével kapcsolatban segíteni tudok, az alapján meg lehet fejlesztgetni. Szóval mindenképpen érdemes tovább vinni a projektet, sőt egy ilyen szimulátorban érdemes lenne egy D55-ös változatot is kreálni.
Illetve, érdekelne vélemény is, érdemes-e tovább vinni ezt az irányt.
Forgalmi szempontból, szinte semmit sem tud még: véletlenszerű menetek, meghatározott útvonal és cél nélkül, kifejezetten a biztber funkciók és a mozgások tesztelésére.
Első nekifutásra, majd Dispecer-szerűre szeretném, aztán menetrend, stb... De ezek még nagyon messze vannak. Először meg kéne állnia a helyét, mint biztber szimulátor.
(Elvileg bármilyen vágányhálózattal müködik, de a szerkesztő rész is fejlesztés alatt. Mint szinte minden...)
Az lenne a kérdésem, hogyan kell értelmezni (használni) a tolatásjelzőket. Gondolom a vasútforgalmi szimulátorokban érdekelt vasút rajongók ezt alapból tudják, de én sosem értettem. A normál jelző az világos: amerre a jelző elülső oldala néz, az abból az irányból közeledő vonatnak meg kell állnia tilos jelzésnél, és tovább haladhat szabad jelzésnél. De mi a helyzet a tolatásjelzőnél? Mire vonatkozik a hatálya, a felé mozgó vonatra, vagy a tőle elfelé mozgó vonatra? Hol van a szerelvény a jelzőhöz képest, amikor a jelző vezényli a tolatást, a mozdony és a jelző között, vagy máshol? Tilos jelzésnél mivel kell megállni a jelző mellett (előtt), a mozdonnyal, vagy a szerelvény másik végével? Szabad jelzésnél merre kezd el mozogni a mozdony, a jelzőtől elfelé (és akkor melyik oldalától elfelé), vagy a jelző felé?
A Post T sorozat vezető alakjával levelezem már pár napja, a levelezés tárgya, hogy a Signalsoft-os programok magyar nyelven is használhatók legyenek. Folyamatban van a menetrend szerkesztés és annak leírásának elkészítése.
Tehát a kedvezmény! Richard Plokhaar igazgató felajánlott egy 50%-os kedvezményt a simsig.hu tagjainak! (és minden forgalomirányító rajongónak)
Ez azt jelenti, hogy szeptember 3.-tól 11.-ig tudunk vásárolni a Signálsoft oldalán.
A kedvezmények a következő szimulációkra vonatkozik! - Post T Arnhem 1965
- Post T Hengelo 2000
- Post T Amsterdam CS
- Zentralstellwerk Braunschweig Hbf
- Stellwerk Gelsenkirchen Hbf
- Stellwerk Bonn Hbf
- Stellwerk Andernach Hbf
- Stellwerk Hürth-Kalscheuren
- Zentralstellwerk Köln Hbf
- Also the bundles! (double save!)
Aki szeretne vásárolni az jelezze felém e-mail-ban info(kukac)simsig.hu. Elküldöm a kódot és az instrukciókat.
Kis Multikon. Felfedeztem néhány funkciót a játékban, amely IPG egy régebbi leírásából kimaradt. Ha esetleg már korábban valaki felfedezte és megosztotta a fórumon elnézést.
Az egért a szomszéd állomás menetirányára húzva, és ezután az F3 billenyű lenyomásával előhívhatjuk a következő néhány órában várható vonatok listáját. (Menetrend nélküli vonatok nincsenek benne.)
Egy mozdony által elfoglalt állomási vágányon a CIS menü nem csak akkor használható, ha a mozdonynak előír valamit a fordulója. Mi magunk is forgalomba állíthatunk úgymond "operatív" mozdonyvonatokat a következő képpen:
Szituáció: Multi2N-ben L. Kynzvart-ba (LKV) áll egy tológép, amely tulajdonképpen teljesen feleslegesen áll az előbb említett állomáson, mert az ember ott nem veszi hasznát. Ezt a mozdonyt tehát át szeretnénk vinni LIP SVO, vagy STR állomásra. Teendők: Kivisszük egy állomási vágányra az adott mozdonyt. Ott jobb egérgomb, és CIS menü, majd rákattintuk az "asztalon" a célállomás nevére. Ezt követően a program ad egy vonatszámot a mozdonyunknak, és már húzhatjuk is neki a kijáratot.
Viszont milyen jó kis tanulószimulátor ez az Oxted! Van benne sok vonat, szerelvénymenetek, egyvágányos állomás keresztekkel, útátjárók, egy kis tolatgatás; nincs ACI és ARS. Ideális a kezdőknek!
Csak az ismétlőjelzők leptek kissé meg, de ezirányú nézeteimet a simsig.hu-n kifejtettem :)