Keresés

Részletes keresés

Kadasman-Burias Creative Commons License 2007.05.20 0 0 105
Pétervár, Ermitázs
Előzmény: Kadasman-Burias (104)
Kadasman-Burias Creative Commons License 2007.05.20 0 0 104

Szarmata kocsimodell Kercsből, a Krím-félszigetről

 

A szkítáknak is ilyen lakószekereik voltak

 

17 x 18 cm

 

Kr. u. I--II. század

Kara-Indas Creative Commons License 2007.05.19 0 0 103
Egy Szarvas-Körös-háton talált szarmata füstölőedény rajzolatai
Kara-Indas Creative Commons License 2007.05.19 0 0 102

Szarmata tamgák a Kárpát-medencéből

 

 

Vaday Andrea: The World of Beleifs of the Sarmatians; in: Specimina Nova XVI (2002), 215-226. o. (JPTE Történelmi Tanszékének Évkönyve, Pécs)

Előzmény: Kara-Indas (101)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.05.19 0 0 101

   Szarmata tamgák

 

 

A. V. Simonenko: Eine sarmatische Bestattung mit Tamga-Zeichen im Gebeit Olbias; in: Eurasia Antiqua 10 (2004), 199–227. o.

Előzmény: Kara-Indas (100)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.05.19 0 0 100
   Szarmata tamgák az észak-pontuszi régióból
Előzmény: Kara-Indas (99)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.05.19 0 0 99

Idézet Vásáry István A_régi_Belső-Ázsia c. könyvéből (Balassi, Bp., 2003):

 

Akárcsak Kínában a nomád eredetű dinasztiák, úgy Iránban a szeldzsukok is mindenben a letelepedett civilizációhoz akartak hasonulni. Buzgó muszlimok voltak és a perzsa kultúra bajnokai. Hivatalos nyelvük természetesen a perzsa lett, még a kis-ázsiai szeldzsukoknak is. Mi az a pár dolog, amelyet mégis őriztek nomád hagyományaikból? Elsősorban nyelvüket, melyet csak fokozatosan veszítettek el, a török–perzsa kétnyelvűség még sokáig fennmaradt. Öltözködésükben és hajviseletükben is hosszabb ideig éltek a török hagyományok. Bizonyos ősi nomád szokások is érvényben maradtak, így például az, hogy az íj és a nyíl a hitelesség, a hitelesítés jele maradt. Ezt fedezhetjük fel a szeldzsuk pecséteken, az ún. tugrákon, melyeket az oklevelekre tettek. A tugra szó eredete ismeretlen a szeldzsukoknál, de megfelel a többi török népnél közismert tamgának. A tamga eredetileg tulajdonjegy volt, mely felismerhetően utalt annak tulajdonosára. Később ezeket a tulajdonjegyeket, tamgákat az okiratokra írták vagy rajzolták rá, s ez szolgált a kibocsátó hitelességének megállapítására, függetlenül az aláírástól. A szeldzsuk tugrákon világosan felismerhető a nyíl és az íj. Ezekből a szeldzsuk tugrákból alakultak ki később az oszmán szultánok díszes, lepke alakú tugrái, melyek minden szultáni oklevelet ékesítettek. (A díván határozatait az oszmánoknál a nisándzsi – a főpecsétőr – látta el a Padisah tugrájával – Harbasihu.)

 

 

Boszporuszi királyok tamgái:

 

1. Tiberius Iulius Eupatoros (Kr. u. 153/4–173?)

2. II. Szauromatosz/Szauromatész (Kr. u. 173/4–210/11)

3. III. Rheszkopuridész/Rescuporis (Kr. u. 233/4)

4. Ininphimeusz/Ininthimaeus (Kr. u. 236)

 

Tamgák

 

Ezek a hellenizált nevű uralkodók jobbára a lovas népek soraiból kerülhettek ki, erre Szauromatésznak a neve közvetlenül is utal

Előzmény: Kara-Indas (98)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.05.19 0 0 98
Bizonyos Antheszteriosz sírkamrájából származó ábrázolás Pantikapaionból, a Boszporuszi Királyság fővárosából (ma: Kercs, Ukrajna), a Kr. e. I.–Kr. u. II. századból

 

One can try to interpret this picture. It is anticipated that a woman sitting on the throne is a Sarmatian goddess (Fedorov-Davydov 1975: 15). This plot has been investigated by S.A. Yatsenko (1995), too. I offer my own interpretation of this plot. The goddess on the throne is Ma (Tabiti, Aga/Yaga, Rada). The goddess who is standing near the throne on the left is the goddess Argimpasa (her drawing is severely damaged); the goddess Ditagoia and the god Goitosir (he is holding a hydria) are standing on the right. The pot (hydria) and the rhyton (vessel) represented in the different plots compare with two united bowls mentioned in the Rig-Veda (III.55.20). The god Tara (Targitai) riding a horse is near this group. He is holding a club. According to the Rig-Veda (II.11.4), Indra is holding the vajra club (the splendid thunder). I suppose that Targitai's club is a similar symbol. Two "petals" presented on the horse's body are solar symbols (Rjabchikov 2002e: 32, 60, 118).
Előzmény: Kara-Indas (97)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.05.19 0 0 97
II. Szauromatész két érméje

 

Szergej Rjabcsikov (Krasznodar, Oroszország) nyomán

 

Vö. őket egyes Árpád-kori királyi pecsétekkel

 

Innen

 

Vladilen Afanaszevics Anokhin: Monetnoje djelo Boszpora; Naukova dumka, Kijev, 1986, 165–166. o., 28. [616], 29 [623] tábla

Előzmény: Kara-Indas (96)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.05.19 0 0 96
Tiberius Iulius Eupator boszporuszi király (Kr. u. 153/4–173?) nevének tamgája

 

(Виктор Семенович Драчук: Системы знаков Северного Причерноморья – Тамгообразные знаки северопонтийской периферии античного мира первых веков нашей эры; Наукова думка, Киев, 1975, 61. o., XIV. tábla, 5/1–13. ábra).

 

Szergej V. Rjabcsikov a boszporuszi állam szigony alakú címerképéhez csatolt két jelben az uralkodó Bera nevét látja, ami az eredeti szarmata alak lehetett a romanizált személynévvel szemben (vö. Géza-István, Vajk-István).

 

Forrás: http://public.kubsu.ru/~usr02898/sl27r.htm

Epstein dr. Creative Commons License 2007.05.17 0 0 95
Szóval bárki elolvashatja a szövegszerkesztő által itt tönkretett részletet a szarmaták letelepült, növénytermesztő életmódjáról, a 90 (!) növényfajról, a számtalan gabonaféléről...
Előzmény: Epstein dr. (94)
Epstein dr. Creative Commons License 2007.05.17 0 0 94

Gyulai Ferenc:

 

A szarmaták mezőgazdálkodásáról kialakított eddigi

kép jelentős mértékben bővült az 1987–90 között, Gyomaendrőd

térségében folytatott ásatások eredményeképpen.

Endrőd 170. számú lelõhely közelében palynológiai vizsgálatra

is sor került. 1987-ben, az MTA Régészeti Intézetének

„Békés megyei mikrorégió” című kutatási projektje

keretében, Gyoma 133. számú lelőhelyen pollenfeldolgozás

céljából mintákat vettek szarmata kori réteget is tartalmazó

kútból és házból. Számos gabonaféle és gyomnövény, illetve

az egykori környezetből származó faj pollenje került ekkor

elő. A telep egykori lakosainak növénytermesztésére a gabonafajok

(árpa, búza), az őszi- és tavaszi vetésű gabonagyomok,

illetve a taposásos területeket kedvelő fajok pollenjeiből

következtetünk. A telep változatos környezetére

utalnak a természetes vegetáció fajainak pollenjei: a közelben

nyílt víz, erdő és a legelő (sztyeppe) volt.

Szihalom–Pamlényi tábla nevezetű lelőhelyen feltárt

szarmata temető (Váradi Adél ásatása, 1997) mag- és termésleletei jól illeszkednek a fenti növényleletek alapján a

szarmaták növénytermesztéséről eddig megrajzolt képbe.

Egy nomád növénytermesztési hagyományokra épülő és

ugyancsak ilyen táplálkozási szokásokat megtartó, de letelepült

növénytermesztéssel foglalkozó népesség archaeobotanikai

leletanyagát találtuk meg itt, egyáltalán nem szokványos

helyen, nem telepásatásban, hanem sírokban, ahová

egykor valószínűleg kultikus céllal kerültek. Ezek elsősorban

gabonafélék szenült maradványai: többségében köles, de

tönke- és közönséges búzaszemek is előfordultak közöttük.

 

PDF

Kara-Indas Creative Commons License 2007.05.15 0 0 93

Íme  (a szövegszerkesztő kriminális...)

Előzmény: Kara-Indas (92)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.05.15 0 0 92

Otto Maenchen-Helfen (University of California) említi a Gubul jász személynevet a XIV. sz.-i Magyarországról Gombocz Zoltán és Németh Gyula nyomán, amely összefügghet az 538-ban a hun utódnépekkel kapcsolatban feljegyzett Gubulgudu névvel:

 

 

 

Doryphorus of Valerian in 538. Although the best codices have , Comparetti and Moravcsik prefer the reading . There can be little doubt that the longer form is the correct one. To some scribes the accumulation of the barbaric syllables, with their u-u-u-u, in addition preceded by another word ending in u proved too much. They decapitated the monster. Gubul occurs as a Jazygian name in a Hungarian document of the fourteenth century.

 

 

In: The World of the Huns; University of California Press, 1973, 415--416. o.

Epstein dr. Creative Commons License 2007.05.10 0 0 91

A szkíták (azaz hattik, géták, vizigótok) pedig halálos ellenségei voltak a szarmatáknak.

 

 

OFF

 

Csak nálam akadozik ennyire az Index? Az előbb mérettem le a sebességemet (ill. a sávszélességet), és kiderült, h 18 Mbs, ennek ellenére nem haladok a képfeltöltésel :)  Egyebekben mindenkinek önzetlenül javaslom a PanTelt, az Eu-ban garantálható legnagyobb sávszélességet adják, és a mentalitásuk is egész más, mint a T-Comé... Ez volt itten a reklám helye :)

 

ON

Előzmény: Törölt nick (89)
Epstein dr. Creative Commons License 2007.05.10 0 0 90

Nem. Nem jól emlékszel.

 

Azok a nyugati-gótok (vizigótok) voltak. Már akkor is erőteljesen hangoztattam a jelentős életmódbeli különbséget.

Előzmény: Törölt nick (89)
Epstein dr. Creative Commons License 2007.05.10 0 0 88

Szarmata páncélos lovag és osztrogót férfiak találkozása

 

McBride rajza megint csak hitelesnek tűnik, hiszen a régészek (pl. Bóna) szerint a keleti-gótok életmódja jelentős részben az erdőkhöz kötődött

 

 

Nagyítás

Epstein dr. Creative Commons License 2007.05.10 0 0 87

Párviadal a sztyeppén

 

(A későbbi európai lovagi tornák előképe)

 

A bal oldali szarmata harcos lovának bőrébe égetve egy tulajdonjegy (tamga) látható

 

Kr. u. II. század

 

Nagyobb_kép

Epstein dr. Creative Commons License 2007.05.10 0 0 86

Határvédelmi szolgálatot teljesítő katonák a Boszporuszi Királyságból

 

1. Könnyűfegyverzetű gyalogos, Kr. e. II. sz. vége, I. sz. eleje

 

2. Könnyűlovas-tiszt, Kr. u. II. század

 

3. Páncélozott gyalogos, Kr. u. II. század

 

 

Nagyít

Epstein dr. Creative Commons License 2007.05.10 0 0 85

Ilyenek lehettek Arthur király katonái

 

... azaz szarmata lovagok római szolgálatban

 

 

Fent: Jász lovag (drakonárius vagy dragonyos) a sárkányzászlóval a Kr. u. II. sz. végéről, III. sz. elejéről

 

Lent: Szarmata testőr Kr. u. 300 körül

 

 

Javítsunk_a_felbontáson

Kara-Indas Creative Commons License 2007.05.10 0 0 84

Valahol az Alsó-Donnál

 

Alán nemes (jobbra) és fiatal szarmata harcos (a háttérben)

 

Kr. u. I. század

 

 

 

Nagyít

Kara-Indas Creative Commons License 2007.05.10 0 0 83

Rajtaütés

 

Szarmata vagy alán páncélos lovag (lándzsával), géta vagy dák foglyok (fehér tunikában) és szarmata nemesasszony

 

Kr. u. I--II. század

 

 

Nagyobb_kép

Kara-Indas Creative Commons License 2007.05.10 0 0 82

Kardáldozat

 

Szarmata páncélos lovag (balra) és aorsz nemes (jobbra)

 

Kr. e. I. század

 

Ahogyan azt Euagriosz az Európába költözött hunogur csoportokkal kapcsolatban írta...

 

 

Nagyítás

Kara-Indas Creative Commons License 2007.05.10 0 0 81

Az amazonka "férjet fog" magának valahol a doni szkíta--szarmata határnál

 

A szenvedő fél egy szkütha könnyűlovas, a szarmata lándzsás csak asszisztál

 

Kr. e. V--IV. század

 

 

Nagyobb_kép

Kara-Indas Creative Commons License 2007.05.09 0 0 80
Szarmata lovag
Kara-Indas Creative Commons License 2007.05.09 0 0 79

1. Szarmata nemes könnyebb páncélzatban, Kr. u. I--II. század (jobbra)

 

2. Római legionárius, Kr. u. I. század (balra lent)

 

3. Szarmata páncélos lovag a Boszporuszi Királyságból, Kr. u. II. század (balra fent)

 

 

Nagyítás

Epstein dr. Creative Commons License 2007.05.09 0 0 78

Konstantinopolyje paliktas Sarmatų (spėjama) įrašas:

 

 

retra – ariets 'Aryan'

 

 

 

 

 

 

Ra rog – ar arba Perag

 

 

 

Mara – m'rati ?
Előzmény: Epstein dr. (77)
Epstein dr. Creative Commons License 2007.05.09 0 0 77
Ezek viszont már nem tamgák, hanem ez egy szarmata felirat
Előzmény: Kara-Indas (76)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.05.09 0 0 76

   Szarmata tamgák

 

Korábban a Volt-e magyar rovásírás? topikban foglalkoztunk velük

Előzmény: Kara-Indas (73)
Kara-Indas Creative Commons License 2007.05.09 0 0 75
Tai tik eilinis patvirtinimas jog Žemaičiai – paskutiniai Europinės Sarmatijos paveldo nešėjai

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!