Érdeklődnék, hogy az elektromos buszok töltőhelyei kialakításra kerültek-e már a telepen Szolnokon? Csütörtökön a közgyűlésen a Volán is megerősítette, valamint több cikkben is megjelent, hogy hamarosan az elektromos buszok megérkeznek.
Akkor is gyanús, hogy Zeg már 1 db-ot kapott és Egerben már mind a 6 állományi. Azt lehet tudni így ezek az e-buszok váltanak-e valamit, mert már most van egy pár busz, ami üzemképtelen. (Credo, Midi is)
Egy olyan kérdésem lenne, hogy az miért alakulhatott úgy, hogy Zalaegerszegen Egerben és Szegeden már ott a flotta és júniusban forgalomba is állnak a BYD típusú buszok? Szolnokon direkt késlelteti a volán a forgalomba helyezést? Így szívatja a cég Szolnokot?
De ezt nem értitek ti meg, hogy Szolnokon a slepp szándékosan nem akar jobb helyis közlekedést. Ha saját céget alapitana, 3x annyi fabatkába fájna. Ha normális volános szolgáltatást akarna, akkor normális szerződés kellene, normális feltételekkel meg pénz. Ez így nekik jó. Kényszerkijelölés, meg terv hiányos pályázatok, kevés anyagi bajjal. Ez van. Leirhatjátok 75x még elképzelései javaslataitokat.. itt ez nem fog működni. Vagy bementek oda személyesen és rendetraktok az agyakban. Vagy leváltjátok őket jövőre. Nem tudom, de így jelen helyzetben ne akarjatok járműállomány cserét. :D
“Ha a városé lennének a helyi buszok, akkor ellentétben egy állami, a veszteségért markát martó céggel, elemi érdeke lenne a racionalizálás, költségcsökkentés hatékonyságnövelés.”
Itt a lényeg.
Valóban, mert akkor vásárolna buszokat, vagy valamilyen formában szerezne be, mert muszáj lenne neki csökkenteni a költségeket.
Azért valahol furcsa, hogy van egy nyereségorientált vállalkozás, jelesül közlekedésszolgáltató. Aki elvileg kalkulál, és olyan díjtarifát alkalmaz, hogy a jövedelmezősége biztosított legyen. Ehhez képest enyhén szólva fura, ha a különbözetet a városi önkormányzattól várja. Miért nem olyan jegyárakat állapított meg, hogy ne legyen veszteség? Állítólag évek óta nem emeltek, és minden ilyen, éves szinten pár %-os emelés, amit az utasok simán lenyeltek volna, súlyos tíz-száz milliókkal növelte a város terhét.
Aztán, miért nem racionalizálta a Volán a költségeit? Miért nem az államon kéri számon a nyugdíjas- és diákkedvezmények tételes kompenzációját, ami köztudott, hogy sosem teljes. Biztos, hogy csak az önkormányzatnak kell állnia a veszteségfinanszírozást? Tizenév távlatából nem biztos, hogy jól emlékszem, de ha igen, sosem volt úgy, hogy a város megrendelte a menetrendet, hanem a Volán felajánlotta, és a város elfogadta. És ha volt esetleg a városnak egy-két extra kívánsága még pluszban, na azt kellett megfinanszíroznia. Ehhez képest újabban minden veszteséget rá akarnak lőcsölni a városra. A Volán vállalkozás milyen kockázatot vállal? Semmilyet?
És akkor ott van Hódmezővásárhely esete, ahol a város felmondta a Volánnal a szerződést, megoldotta önerőből a helyi buszszolgáltatást, és a Volán továbbra is, dafke (csakazért is) járatja feleslegesen a buszait, és tartja a markát. Hogyan lehet ezek után egy ilyen céget komolyan venni?
Az pedig, hogy Szolnok város valahogy Hmvhely példájára, függetlenedjen az állami vízfej Volántól, esetleg saját buszos céget gründoljon, első gondolatra több milliárdos beruházás kellene, ezért elképzelhetetlen. De valóban elképzelhetetlen? Mennyivel elképzelhetetlenebb, hogy egy állami buszos cégtől ingyen és bérmentve megkapja az önkormányzat az eszközöket további (racionálisabb) működtetésre, mint az, hogy egy önkormányzati tulajdonú víz-csatorna céget az állam átvesz ingyen és bérmentve további működtetésre? Vagy hogy önkormányzati szociális ingatlanokat az egyházak ingyen átvehetnek? Ha a városé lennének a helyi buszok, akkor ellentétben egy állami, a veszteségért markát martó céggel, elemi érdeke lenne a racionalizálás, költségcsökkentés hatékonyságnövelés.
A város tartozása, kötelezettsége abból származik, hogy kiszámolják, mennyi a Volán éves költsége, és mennyi az éves bevétele Szolnokon, és a különbözetért tartja a Volán a markát. Ha nem fizet a város, a Volán rozoga buszokkal szolgáltat, rozoga buszokkal még magasabb a költség, nő a tartozás. Ördögi kör ez.
Kizártnak tartom azt, hogy amíg nem rendezi Szolnok városa a 3 mrd forint tartozását, addig is a Volánbusz (állambácsi cége) forgalomba állítana ott 10 db vadiúj buszt. Megkapni megkapja, de hogy mikor az a kérdés csak. Nem a szokásos huza-vona, de ezt a sleppet már a narancsvárban is kivágnának szívük szerint. Tök mindegy, hogy kormánypártiak, már egy halom pénzt megfosztotak ettől a várostól épp ezért, mert sosem arra költik a pénzt, amire kapnának. Közlekedés helyett játszótér, bicikliút stb. Na visszakanyarodva az ON témára: Csak a BYD-ekre értve, tehát azok szerintem még nem a közeljövőben állnak forgalomba. Egyébként úgy tudom, csak magaspadlós, Eurolll-nál környezetszennyezőbb buszokat válthatnak csak ki azokal. Úgy szól rájuk a szerződés.
A menetrendről június végén szavazhatnak, és július közepétől augusztus elejétől lehet érvényes. Ahogy számoltam 37-38 forda lehet onnantól, azaz 7-8 darabbal kevesebb. Ha a város addig nem fizetne, el tudnám képzelni, hogy a legjobb minőségű buszokat elviszik, a 10 elektromossal pedig kiváltják a legidősebbeket. Így jut is, marad is.
Én sem értettem eddig, mivel korábban is felmerültek már ilyen pletyózások, hogy elkerül ez-az, de azokat egyértelműen át lehetett látni, hogy kamu. Most viszont így, hogy perel a volán, nem tartom kizártnak, hogy olyan helyekre vigyék át az extrásabb buszaikat, ahol van rájuk finaszírozás a megrendelő részéről.
Off: Egyébként Egerben nem rég selejteztek egy ARC-t és van még műszaki hibás kocsi, amire már nem érné meg költeni. Kettő szolnoki Merci meg épp megfelelő is lenne oda, hiszen ott is közlekedik a típusból. Citaro-t máshol a környékről nem nagyon tudnának keríteni amúgy sem, mert Salgótarján VOLVO fellegvár. Miskolcon MVK szolgáltat eleve, helyköziben meg nincs Citaro. Ha jön az újmenetrend úgy sem kell annyi busz, mert nincs annyi forda, tehát ebből a szögből is kivitelezhető.
"A jelek szerint a Volánbusz nem hajlandó tovább „saját zsebből” finanszírozni Szolnok helyi közösségi közlekedésének fenntartását, s a szolnoki önkormányzat által, 2019 januárja és 2022 decembere között felhalmozott mindösszesen 1,796 milliárdos elismert adósságot peres úton kívánja behajtani a szolgáltatás megrendelőjén."
Ezeket sosem értettem, mert kb. egy tizedet, ha ront azon a 16 év átlagéletkor on..
Én arra gondoltam, hogy mivel ez decemberi bejegyzés, biztos nem számolták bele annak lévén, hogy akkor épp selejtre volt ítélve. Aztán januárban csodák -csodáján csak újra megjelent vagy 3 hónap után.
Ami a legfontosabb: Megkezdődött 05.12-én a perfelvétel, tehát ebből békés rendezés nem lesz.
Ami több mint érdekes, az az, hogy az Önkormányzat szerint 2024.12.31.-ig van szerződés, a VB szerint pedig 2023. évben végzik még a szolgáltatást. Ami azért is érdekes, mert az utolsó megkötött szerződés 2022.12.31.-én lejárt, tehát most akkor abba a +1 év változatlan feltételekkel történő kötelezett ellátásban van Szolnok?