Közvetve, de talán ez is ide tartozik. A bolgár elvtársi légierőt nem minősítem, pedig lenne néhány jelzős szerkezet...
1955. július 27-én az El Al izraeli légitársaság Lockheed L-049 Constellation típusú repülőgépe Londonból Tel Aviv felé repülve, Jugoszlávia fölött 65 kilométernyire keletre eltért a kijelölt útvonaltól. Miután behatolt Bulgária légterébe, ott a légierő vadászgépei szinte azonnal megtámadták és lelőtték az 51 utast és hétfőnyi személyzetet szállító gépet.
A kivizsgáló bizottság megállapította, hogy az útvonal körzetében tomboló zivatar elektromos kisüléseinek hatására, a navigáció alapjául szolgáló rádióiránytű (ADF) jelentősen kilengett, amit a repülőgép személyzete tévesen úgy értelmezhetett, hogy a szkopjei NDB fölött vannak, pedig attól még 7 percnyi repülés választotta el őket. Ezért túl korán fordultak a rádióadó elhagyása után esedékes délkeleti (142 fokos) irányra, s Bulgária délnyugati részén, Petrich város közelében átrepülték a jugoszláv-bolgár határt.
A bolgár légierő vadászgépei tüzet nyitottak az utasszállítóra, amely kigyulladt, és kényszerleszálló terepet keresve vészsüllyedésbe kezdett, de a vadászgépek tovább lőtték, amíg felrobbanva le nem zuhant.
A kivizsgáló bizottság szerint a katasztrófához a Belgrád és Szkopje közötti légi útvonal hiányos navigációs berendezései is hozzájárultak. Ugyanis pontatlanságuk miatt a gép személyzete nem észlelhette a rendkívül intenzív nyugati szelet, ami több mint háromszor erősebb volt a meteorológusok által előre jelzettnél, és az országhatár felé sodorta őket. Ezért javasolták, hogy NDB-k helyett korszerűbb és pontosabb VOR berendezéseket telepítsenek a veszélyes útvonalra.
A vadészgépek pilótái nyilván ott is parancsot teljesítettek. Talán még ki is tüntették őket...
Konkrét információt sehol nem találsz a járatról.Csak itt-ott felszedett spekulációt,melyekben vannak meghökkentő dolgok.De,meg lehet próbálni:bemész a BM-be és követeled a HA LCI okmányait.Legfeljebb valamelyik "Császár elvtársnő" tanácsolni fogja neked is,hogy sürgősen költözz Angliába. :-)
Nem tudom ki emlekszik meg Jahoda Lajosra egykori Malev vezerre?Jahoda abba bukott bele,hogy miutan 2 oltonyos uriember besetalt a kairoi Malev irodaba es nyiltan megfenyegette a Malev-et,hogy amennyiben nem allitja le a Gorbacsov alatt Izraelbe kiengedett orosz zsido emberek szallitasat,felrobbantanak egy gepet vagy Malev erdekeltseget.Jahoda ezekutan leallitotta ezeket a jaratokat,amelyeket meg az Aeroflot sem vallalt es az EL AL-on kivul EGYEDUL a Malev vegzett,semmilyen mas ceg nem vallalta,pedig biztos hogy nagy penzt fizettek erte.Mi tortent ez utan?Tom Lantos iderepult amerikabol,a Hiradoban feltette a kerdest,hogy mi az hogy lealltak a jaratok,Jahodat levalltottak,fel evig Deri es Jahoda kozt nem volt vezerigazgatoja a cegnek,mindossze "megbizott" es ujra indultak a jaratok.Viszont miutan az incidensnek hire ment a cegen belul,a legiutaskiserok felmentek a kovetkezo Tel Aviv-ra,amit azt mondtak nekik,hogy ez mar nem az a jarat,es szembetalaltak magukat a kivandorlokkal,majd ezutan mindegyikuk megtagadta a jarat vegrehajtasat.
Lehet mert erre nem emlékszem. Hozzá teszem szakaszos volt a szolim Ferihegyen. Parancsnokaim szerint én önként jelentkeztem és el kellett ugranom a Jugó határra Paksra, volt Pápalátogatás biztosítás és egyébb nyalánkságok.
Szóval az évjárat biztos de szakaszosan voltam csak ott.
Azt hiszem volt egy két fuvar de zömmel ELAL jött ment.
Jellemzően csak a belső komunikációs monitoron volt feltüntve hogy jön , de ez is csak egy órával az érkezés elött.
Ja még egy érdekesség. Mikor ott fagyoskodtunk járőrözve az Izraeli Malév Airfrance, British Lufi stb gépek között egyetlen egy légitársaság volt amelyik rendszeresen forró teát kávét csoki juttatott ( tiltva volt de kit érdekelt akkor a -28 C ban ) nekünk.
Az egyik emlékeim szerint fél szemére megvakult, a másiknak nem voltak ilyen súlyos sérülései.
Persze volt utánna előléptetés meg plecsni is de hát a felszerelés meg minden maradt a régiben.
A reptéren belül már urak voltunk mert éjjellátók ( igaz bazi nagy orosz ) meg még páncélosunk is volt. Volt egy 30 fős azonnali egy 30 fős ülőkészültséget adó RICS ( riadó csoport ) meg vagy 200 egyébb tartalék. De hát ez a kerítésen belül volt, és nem kívül.
Elötte szereltem le ! Amúgy mi is azt a melót végeztük. Látásból meg szolgálatból ismertük is a két rendőrt. Sokat " Dánieleztünk" az egyikkel.
Szar volt a köbön mert Ferihegy sajátossága hogy gyakorlatilag egy úton tudod megközelíteni a 4 sen. Az Izraelbe kivándorló oroszokat egy ELAL B-757 hozta rendszeresen. Itt a volt EVIG művházba mentek ( mi biztosítottuk ) ahol átestek egy elsődleges Izraeli szűrésen, majd pár nap múlva másik géppel irány az ígéret földje.
Mindíg ugyanott tudtunk csak menni és csak az idővel lehetett játszani hogy mikor. Azonban ez egy felkészül terrorcsapatnak nem okoz problémát. Bár mondjuk ezt is elcseszték mert a nagyját nem a busz hanem a rendőrautó kapta.
Ad absurdum még élnek is többen az akkori döntéshozók közül, némelyek benn ülnek a parlamentben.
Ahogy a régebben bekopizott ,az 50-es években gépiróból a BM mindenható személyügyisévé lett,még nyugdijasként is Horn-aktákért bejárogató,AVÓ esetében a verés tilalmáról igazolásokat kiadó Császárné esete.
Szartunk az egészre mert akkor már 3 hónapja minden felé extra szolgálatot nyomtunk az Iraki háború meg a taxissztrájk, meg a Jugó polgárháború meg mit tudom én mi miatt és tudtuk hogy átöltözünk és egy hétre hazamegyünk. Furcsa is volt a színes világ a sok zöld meg terepszín után.
Mikor 1991 ben a HŐR akiószázad keretében az Izraeli gépeket biztosítottuk illetve a repteret akkor 3 hét mulva mikor meg jött a váltás bizony egy dobozos UAZ ban utaztunk 9 en Ady ligetig + soför + GK pk . Szóval ha egy kicsit is nagyobbacska az a busz és csak pár száz métert kelett megtennie még a 20 fő sem zárható ki.
Ennek az egésznek úgy lehetett volna értelme, ha a PFSZ-csinovnyikok helyett megy a diverzáns különítmény.
De -- a már részletezett körülményekre tekintettel -- ez Németh László cáfolata nélkül is gyenge lábakon álló teória, legalábbis a momentán tudható (vagy annak vélt) tények ismeretében.
Van itt több,mint 3000 hsz.Nem megyek vissza minden,de van valahol az egyik stewardess férjének (Németh Károly (?) ) az interjúja,melyben a fenyegetéseket emliti,jóval 75 után.Nem véletlenül él most Angliában.Ugyanakkor valahol megvan a HA-LCI rádiózása is az utolsó percekben.Semmiféle "emergency"-ről nem volt szó.
Amikor a foglalás történt, akkor még PFSZ-es testvéreink is használhatták a bejrúti repteret.
Közben kitörtek a harcok, a reptéren már persona non grata lett minden PFSZ-es, ezért nem is szálltak fel a gépre.
Tehát nem azért, mert "kitudódott", hanem azért mert leszálláskor az ellenség karjaiba futnának.
Na, ehhez képest mi érteleme van ennek a csiki-csuki játéknak, amikor legkésőbb Bejrútban kiderül, hogy nincsenek rajta a gépen, tehát másfelé mennek?
Ide még kell valami, hogy kerek legyen a történet.
Még akkor is, hogy ez a csapat kifejezetten a reptér elfoglalására/kiiktatására ment volna Bejrútba (ami a lelövés okát megmagyarázná), miért kellett úgy tenni, mintha rajta lennének a gépen, miközben nem voltak rajta.
Szóval számomra az a részlet, hogy úgy tettek, mintha felszálltak volna, de közben mégsem -- ez több kérdést generál, mint amennyit megválaszol.
Igen,67-ben.Ez pedig 75-ben történt.A mai napig valakik tudnak valamit. Nem véletlenül fenyegette a Belügy a hozzátartozókat,hogy "pofa be!".Akik csak néhány éve tudták meg,hogy vagy 30 megtalált holttestet titokban és azonositás nélkül eltemettek Beirutban.Tehát valaki(k)nek érdeke a "pofa be" a mai napig. A 100 milkóból meg 60-at odaadtak a hozzátartozóknak,40-et meg lenyeltek. Szerintük az ügy le van zárva.
Ez a mi úgy teszünk, hogy ők azt gondolják, hogy mi úgy tudjuk ... izé lehetséges, de valamilyen, az akkori érdekviszonyokhoz passzoló célrendszerbe bele kellene tudni illeszteni.