Keresés

Részletes keresés

nazareth Creative Commons License 2020.03.09 -1 0 20054

Sziasztok!

 

Mindenféle konkrét videókat nézegető nick kérdéséből kiindulva kezdtünk el filózni a térközjelzők szabadra állásának szekvenciáján (irányváltás, vagy áthaladás esetén). Ha jól emlékszem, a sárga és zöld vezérmágnes között sorrendi függés van, így elvileg vörösről nem ugorhat egyből zöldre a térközjelző. Azonban néha van erre példa. Hogy is van ez? Előre is köszi!

Pettikk2020 Creative Commons License 2020.03.09 -2 0 20053

Azt ugye tudjuk, hogy az állomás bejárati jelzője előtti tkj-n az ezen a videón látható jelenség megy végbe:

 

https://www.youtube.com/watch?v=g-T9THd9RXs

 

Míg az állomás kijárata utáni elsőn ez:

 

https://www.youtube.com/watch?v=KPmy8rUSRsM

 

Nekem az volt a kérdésem, hogy a kettő közötti jelző(kö)n mit látunk menetirányváltáskor? A fényjelzős topikban már megkérdeztem, de nem kaptam rá választ

 

Eidais Creative Commons License 2020.02.20 -1 2 20052

Üdv!

 

Szükségem lenne nagyobb mennyiségben (1-2 tucat) a rövidebb fajta bilincses ellenállásra. Nem kell működőképesnek lennie, de ne legyen törött.

 

Cserébe fel tudnám ajánlani a képen látható, teljesen egyedi készítésű "Tervezz vasutat okosan! (Bizt.ber.-es változat)" társasjátékot.

 

Kapcsolatfelvétel: freemail-es e-mailemen a kukac előtt a nicknevem.

 

Előre is köszi a segítséget!

_Nyuszi Creative Commons License 2020.01.30 0 1 20051

Szakaszokon szerintem egyszerűbb, a bontott aranytartalékait senki sem szereti mutogatni.

Főleg akkor jársz jól a szakasszal, ha üzemelő berendezést mutatnak meg. Érdemes ott próbálkozni. Ha mást nem, mutogatnak részeket, magyaráznak, válaszolnak a kérdéseidre.

Előzmény: tamasi 48.-49. (20050)
tamasi 48.-49. Creative Commons License 2020.01.29 -1 0 20050

Szia!

 

Köszi az információt!

 

Esetleg ilyen területi igazgatóságon azt meg engednék hogy megnézhessek ilyen kiselejtezett berendezést hogy miből és hogyan épül fel? Lenne rá esélyem? Hozzám legközelebb álló ilyen területi igazgatóság Pécs lenne.

Előzmény: Tősgyökeres szentesi (20047)
tamasi 48.-49. Creative Commons License 2020.01.29 0 0 20049

Szia!

 

Köszi a felvilágosítást!

Előzmény: _Nyuszi (20046)
_Nyuszi Creative Commons License 2020.01.28 0 1 20048

Ezt nem szerettem volna így leírni, mert ugye a szabály az, hogy be kell szállítani a szertárba minden elbontott anyagot. Egyébként a Főnökségek nem is adhatják el, mert nem az ő állagukban van, hanem a szakaszéban. A szakasz pedig - ha leselejtezte, elvileg nem építheti be sehová.

Ha beszállította a selejtet a szertárba, akkor pedig a további sorsára nem tud hatni.

Előzmény: Tősgyökeres szentesi (20047)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2020.01.27 -1 0 20047

A bontott biztosító berendezés sok esetben a területileg illetékes Vasútigazgatóság Biztosítóberendezési Főnökségre kerül. A kulcsrögzítős berendezésekről tudom, hogy azokat nem adják el, hanem alkatrészbányaként használják a még megmaradt berendezésekhez. 

Előzmény: _Nyuszi (20046)
_Nyuszi Creative Commons License 2020.01.27 0 1 20046

Ha beszállításra került a Szertárba, mint selejt, akkor onnan szerintem csak cég vagy e.v. hozhatja ki, számlával, magánszemély nem. Illetve vannak - mondjuk úgy - manufaktúrák, akik ilyeneket reszelgetnek, tőlük tudja venni a MÁV, ha esetleg nincs raktáron és kell.

Előzmény: tamasi 48.-49. (20045)
tamasi 48.-49. Creative Commons License 2020.01.26 -1 0 20045

Sziasztok!

 

Érdeklődni szeretnék hogy kulcsrögzítős biztosítóberendezés megépítéséhez a hozzá szükséges fő alkatrészek be szerezhetőek-e valahonnét vagy úgy kell le gyártatni őket magánszeméllyel? Gondolom a két verzió közül egyik sem olcsón megvalósítható.

 

A MÁV biztberesei honnét szerzik be az alkatrészeket ha épp nem tudják leszedni a polcról ami kell a javításhoz?

Esetleg lehet vásárolni valahol valahonnét kiselejtezett kulcsrögzítős biztosítóberendezést?

 

Köszönöm a segítő válaszokat!

laminát Creative Commons License 2019.12.16 0 0 20044

Nagyon szépen köszönöm.

Előzmény: _Nyuszi (20043)
_Nyuszi Creative Commons License 2019.12.16 0 4 20043

"Fényjelzős kulcsrögzítős"

A kezelési szabályzat borítója szerint.

Előzmény: laminát (20042)
laminát Creative Commons License 2019.12.16 -1 0 20042

Sziasztok!

 

Kéne egy gyors segítség: Sárándon milyen biztosítóberendezés van? SH?

 

Köszi a gyors választ, még ma kéne, ha lehet.

CsP50k Creative Commons License 2019.11.27 -2 0 20041

Ez a próbálkozás kezelés tekintetében (amennyire látszik) mennyire valósághű?

nazareth Creative Commons License 2019.11.08 -1 0 20040

Hű, nem is akármilyen, ez 3D tetrisz! Nagy keddvenc volt a 286-os időkben!

Előzmény: _Nyuszi (20039)
_Nyuszi Creative Commons License 2019.11.08 -1 2 20039

#tetriscchallenge biztberes módra:

 

https://www.instagram.com/p/B4m2YWTn3V9

Zsivany2 Creative Commons License 2019.10.30 -1 0 20038

A központi állítás hol látszik? A falidobozba helyezett kulcs állítaná a váltót? 

Azt értem, hogy vízszintesen a vágány/vágányút van, függőlegesen a váltók. De ez nekem csak egy "sima" elzárási terv megkövetelésnek látszik. A vágányút kinyert kulcsával már jelzőt állít. 

Előzmény: Fizolti (20037)
Fizolti Creative Commons License 2019.10.30 0 0 20037

Inkább a kulcselzáró berendezés egy helyi verziója, ami utólag központi állítású váltókat kapott, amik továbbra is kulcsos függésben maradtak a berendezéssel. 

2:47  https://www.youtube.com/watch?v=Q7htt1DFGxM 

Előzmény: jog.aszok (20036)
jog.aszok Creative Commons License 2019.10.30 0 1 20036

Én talán így fogalmaznám meg: S-H berendezés jelfogókkal megvalósítva (kulcsos rész meghagyva).

Előzmény: Divrotcé (20035)
Divrotcé Creative Commons License 2019.10.29 -1 0 20035

A Polacsekek milyen elven működnek?

Előzmény: Zsivany2 (20034)
Zsivany2 Creative Commons License 2019.10.28 -1 0 20034

Ez milyen elven működő berendezés?

 

https://youtu.be/qLZfOS7ZA8w?t=1422

Divrotcé Creative Commons License 2019.10.13 0 2 20033

A beremendi bermuda-háromszög egyedinek tekinthető, mivel az SH-térközöket vagy menetirány nélkül készítettük, vagy váltható menetiránnyal. Egy menet számára érvényes rendszert ezen kívül jellemzően nem nagyon létesítettünk. De egy pályaelágazás mindig fölvet érdekes kérdéseket.

 

Segédblock? Ha valamiért kellett, és nem lehetett hozzájárulásnak címezni, nyugodtan választhatták a segédblock nevet, nem?

 

Emlékeim szerint hasonló néven, és funkcióval volt még a 75 Hz-es térközcsatlakozásokat pótló ideiglenes SH térközcsatlakozásokban is (az állomás már elkészült, de a térköz még nem című történet).

Ha a Rank-szekrénybe már nem építették be a vonalblockot (kivétel: Hajmáskér, de ott meg soha nem is volt SH térköz...), akkor nem volt lehetőség a kijárati jelzőblock kiadása és a vonalblock elzárásának összevonására. Ehelyett hoztak egy külön blockszekrényt, raktak belé egy vonalblockot, és véle közös billentyűvel segédblockot (valamint az elmaradhatatlan térközoldó blockot). A kijárati jelzőt csak akkor lehetett kiadni, ha előtte elzárták a vonalblockot és a segédblockot, viszont a kijárati jelző kiadásakor a segédblock is feloldásra került, ezzel megakadályozva az ismételt kijárat kiadását.

 

Vb Sb Jki

o   o   o

z   z   o

z   o   z

 

 

 

 

 

   

Előzmény: korpi41 (20032)
korpi41 Creative Commons License 2019.10.13 0 0 20032

Nem semmi. Ezek általános megoldások, vagy speciálisan csak itt vannak?

(Nagyon nem mélyültem el a különböző blokkokban, segédblokkot még sehol nem láttam eddig. Van/volt még valahol?)

 

Köszi a leírást!

Előzmény: Divrotcé (20031)
Divrotcé Creative Commons License 2019.10.13 0 2 20031

A lehetséges menetek:

 

BCM -> Nagyharsány
Beremend -> Nagyharsány
Nagyharsány -> BCM
Nagyharsány -> Beremend

 

Mivel Nagyharsány-elágazást BCM kezeli, ezért célszerű is, hogy BCM rendelkezzen a vonali menetek felett. A vonali menetek akkor kerülnek alapállásba, ha az indító állomásról kihaladta, a fogadó állomásra behaladt a vonat.

 

BCM állomás vonallal kapcsolatos blockjai. A vonali menetrendelkező blockokat (vonalbockokat) ő zárja el, ezzel följogosítja az indító állomásokat - ide értve önmagát is egy vonat meghatározott állomásközbe bocsátására. Azt, hogy melyik lehetséges irányba is fog közlekedni a menet, a blockok kiadása előtt a vonali iránykalllantyú elfektetésével lehetett kiválasztani. Menetrendelkezés kiadásának feltétele Nagyharsány-elágazás menetnek megfelelő fedezőjelzőjének szabad fénye is.:

 

("+": közös blockbillentyűvel kezelhető blockmezők.)

 

Menetrendelkező block BCM -> Nagyharsány, Beremend -> Nagyharsány //Fogadó állomás fogja visszaoldani, ha beérkezett a vonat az állomására, és kezelte a vonalblock-oldót.
+
Segédblock BCM -> Nagyharsány, Beremend -> Nagyharsány //Indító állomás fogja visszaoldani, ha kihaladta a vonat a vonalra, és visszaadta a kijárati hozzájárulását.

 

Menetrendelkező block Nagyharsány -> BCM, Nagyharsány -> Beremend //Fogadó állomás fogja visszaoldani, ha beérkezett a vonat az állomására, és kezelték a vonalblock-oldót.
+
Segédblock Nagyharsány -> BCM, Nagyharsány -> Beremend //Indító állomás fogja visszaoldani, ha kihaladta a vonat a vonalra, és visszaadta a kijárati hozzájárulását.
+
Kapcsolóblokk // Beérkezett-e BCM-re a vonat, amikor a feloldóval önfeloldja BCM a vágányútját. (KO esetén ne oldja föl a saját menetrendekező blockját.) Nagyharsány -> BCM menet esetén BCM vonatkozó vágányúti feloldójának visszazárása oldja vissza a saját menetrendelkezőblockját. 

 

 

Nagyharsány, Beremend:

 

Hozzájárulás kijárathoz // BCM állomás hozzájárult a kijárathoz
+
Feloldóblokk // Kijárati Hozzájárulás visszaadása csak a vonalra lépés után lehetséges

 

Vonalblokk oldó // Menet beérkezett Nagyharsányba, BCM vonalblokkja oldható

 

Előzmény: korpi41 (20028)
korpi41 Creative Commons License 2019.10.07 0 0 20030

Köszi!

Előzmény: Divrotcé (20029)
Divrotcé Creative Commons License 2019.10.06 0 1 20029

"Középen a két feloldó és két vágányút gondolom a páratlan oldali menetekhez (nem kell jelzőblokk, saját magamnak nem kell kiadni).

 

Hogyan működik?

A feloldó visszazárása oldja a vágányutat.

 

Melyik szakaszon volt 75 Hz-es foglaltságérzékelés?

Az állomások-és elágazások között. A váltó gondolom 400 Hz lehetett, a fedezőjelzők M! szakaszát nem tudom.

 


Miért ilyen hosszú az állítóbak?

Hogy elférjenek a kallantyúk?

 

És ha esetleg még egy kérdés belefér: hogyan működött az elágazás biztosítása? Mire jó a segédblokk? 

A kérdés belefért, a válasz most nem. Majd, ha addig más nem írja meg. (Az elve olyasmi volt, hogy BCM állomás adott engedélyt a vonali menetekre). A segédblock föloldása jelezte, hogy a fölhatalmazott állomás visszaadta a kijárati hozzájárulást.

 

Déli irányban Beremend volt a szomszéd állomás (most néztem egy 1978-as fentrol.hu-s képet, és azon az látszik, hogy BCM gyártelepről megy a vágány a cementműbe, és a beremendi vágány megy az elágazáshoz, és a kettő között nincs kapcsolat)?

Nincs. BCM gyártelepre Beremendi Cementmű állomásról lehetett bejárni. (logikus állomáselnevezés...)

Beremend állomásról a régi Bermendi Cementgyárba lehetett bejárni.

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: korpi41 (20028)
korpi41 Creative Commons License 2019.10.06 -1 0 20028

"Középen a két feloldó és két vágányút gondolom a páratlan oldali menetekhez (nem kell jelzőblokk, saját magamnak nem kell kiadni).

Igen, de azért nem magától értetődő. :-P"

 

Hogyan működik?

 

 

"Volt ellenmenet- és utoléréskizárás (75 Hz-es foglaltságérzékeléssel - mivel másképpen az elágban nem tudtak volna zárjelzőt ellenőrizni)"

 

Melyik szakaszon volt 75 Hz-es foglaltságérzékelés?

 

 

"Az állomás eleve fényjelzősen épült?

Eleve annak épült, de a berendezés elkészültéig kezdetben még üzemelt egy blockzár alatt tartott alakjelzős jelzőberendezés."

 

Miért ilyen hosszú az állítóbak?

 

 

És ha esetleg még egy kérdés belefér: hogyan működött az elágazás biztosítása? Mire jó a segédblokk? Déli irányban Beremend volt a szomszéd állomás (most néztem egy 1978-as fentrol.hu-s képet, és azon az látszik, hogy BCM gyártelepről megy a vágány a cementműbe, és a beremendi vágány megy az elágazáshoz, és a kettő között nincs kapcsolat)?

Előzmény: Divrotcé (20027)
Divrotcé Creative Commons License 2019.10.06 0 1 20027

A blokk szekrény jobb oldalán a három blokk (kijárat-vágányút-bejárat Villány) gondolom az I-es őrhellyel kialakított függőségekhez tartozik.

Nincs ellenvélemény.

 

Középen a két feloldó és két vágányút gondolom a páratlan oldali menetekhez (nem kell jelzőblokk, saját magamnak nem kell kiadni).

Igen, de azért nem magától értetődő. :-P

 

De mi lehet a 3+2 blokk a bal oldalon? 1969 júliusában épült az állomás, 1983-ban szűnt meg Beremend, ebben az időszakban létezett Nagyharsány elágazás. Az elágazás biztosításával függött össze?

Igen. Volt ellenmenet- és utoléréskizárás (75 Hz-es foglaltságérzékeléssel - mivel másképpen az elágban nem tudtak volna zárjelzőt ellenőrizni), a csatlakozó állomásokon (Nagyharsány, Beremend) szárnykapcsolós térközkezdőjelzőkkel.

 

Az ott lévő váltókat innen állították

Igen.

 

vonóvezetékkel?

Nem, villanymotorral a domino kezelőkészülékről. (Építettek köré egy kis D55-t). Hasonló történet mint az angyalföld-elágazási reteszmégneses vonóvezetékes berendezéssel egybeépített rákosrendező-elágazási D55. És még kortársak is. 

 

 

Az állomás eleve fényjelzősen épült?

Eleve annak épült, de a berendezés elkészültéig kezdetben még üzemelt egy blockzár alatt tartott alakjelzős jelzőberendezés.

Előzmény: korpi41 (20026)
korpi41 Creative Commons License 2019.10.06 -1 0 20026

http://iho.hu/hir/szigetlakok-vonata-a-baranyai-vicinalisokon-191006

 

23. és 24. kép a galériában. Jól gondolom, hogy ez a forgalmi irodában készült kép, a páratlan oldalon nincsen őrhely a váltókörzetben, csak a páros oldalon (Villány) felé?

 

A blokk szekrény jobb oldalán a három blokk (kijárat-vágányút-bejárat Villány) gondolom az I-es őrhellyel kialakított függőségekhez tartozik.

Középen a két feloldó és két vágányút gondolom a páratlan oldali menetekhez (nem kell jelzőblokk, saját magamnak nem kell kiadni).

De mi lehet a 3+2 blokk a bal oldalon? 1969 júliusában épült az állomás, 1983-ban szűnt meg Beremend, ebben az időszakban létezett Nagyharsány elágazás. Az elágazás biztosításával függött össze? Az ott lévő váltókat innen állították vonóvezetékkel?

 

Az állomás eleve fényjelzősen épült?

Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2019.09.27 0 2 20025

Igen, zavarba esik, és ha ki is nullázódik a tengelyek száma, akkor sem lesz szabad, amíg manuálisan (forgalmista vagy biztberes, vagy mindkettő egyszerre) ki nem kezelik a szakaszt.

Előzmény: Eidais (20024)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!