Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

prudent bear Creative Commons License 2002.12.10 0 0 43
"Szerintem idekivánkozik, hogy azért az ABS rendszer is átment némi fejlődésen a feltalálása
> óta eltelt 15 évben. "

ABS először egy kb. 330-cal földetérő szu vadászrepülőn volt egy analóg célszámítógéppel kb 40 évvel ezelőtt, majd 1975-ben a Mercedesekbe kapható volt már.

Előzmény: Varshi (36)
avantage Creative Commons License 2002.12.10 0 0 42
Az ABS-sel mindenkeppen hamarabb allsz meg.

Marmint egy mai, modern ABS-sel!
Ugyanis itt a kerekeket kulon kulon tartja a rendszer csuszashataron, mig ha te a pedallal probalsz jatszani, akkor csak a 4 kereket egyszerre tudod fekezni. Lehet, hogy 3 kerek csuszik, 1 forog, vagy 2 csuszik 2 forog, stb...

Ez az elmelet. Aztan ki mit mer a gyakorlatban az mar a celtol is fugg. Ha nagyon akarja valaki, biztos le lehet ugy is merni, hogy az ABS nelkuli legyen a rovidebb fektav.

ketajtosszekreny Creative Commons License 2002.12.10 0 0 41
A csatornak szama nem azt jelenti, hogy hany kereket tud kulon vezerelni? Ha igaz, akkor az 5-csatornas csak specialis autoknal mukodik :-)) Az Octavianal 3 csatornas: a ket elsot kulon-kulon, a ket hatso kereket egyszerre szabalyozza :-(

Az ABS az _elmeleti_ optimumnal ad rosszabb fekutat. Bar egyszer valahol hallottam, hogy elobb visszavehet a fekerobol, mielott megcsuszna a kerek. Bar ezt nem ertem, hogyan lehetseges.

Udv, 2asz

Előzmény: Varshi (36)
Kálmánka Creative Commons License 2002.12.10 0 0 40
Ha valaki képes lenne folyamatosan éppen a csúszáshatáron tartani a kerekeket, akkor annak pontosan olyan gyorsan kell a pedált nyomkodni és olyan erővel ahogy azt az ABS teszi.

Pár napja volt egy film az F-1-es fejlesztésekről a Diszkóveri csatornán, és ott mondta a pilóta, hogy ő használja a kipörgésgátlót, de ha nem használná akkoris képes lenne ugyanolyan időt futni 1 kör alatt (zárt pálya, ideális aszfalt és kerekek), de mivelhogy a számitógép megcsinálja helyette a dolgokat (ő sem tudná jobban) ő addig tud másra koncentrálni.

(remélem mindenki képes a párhuzamot felállitani a 2 rendszer között!)

Előzmény: palya (39)
palya Creative Commons License 2002.12.10 0 0 39
Melyik jobb erzes? Ha kormanyozhatatlanul csuszol pl. a szembejovo fele bizva abban, hogy rovidebb lesz a fekutad, vagy az auto kormanyozhato marad, es el tudod kerulni a csattanast, vagy mersekelni?
Amugy meg nem talalkoztam olyan emberrel, aki allandoan - minden korulmeny kozott - a csuszashataron tudja tartani a kerekeket. De ha van is ilyen, azzal is csak ugyanolyan fekhatast er el, mint ABS-sel.
Előzmény: Dro0pY (29)
palya Creative Commons License 2002.12.10 0 0 38
Pont eros fekekkel tudod szora birni az ABS-t, hisz gyenge fek nem fogja meg olyan erovel a tarcsat, hogy blokkoljon.
Előzmény: ffw (35)
Kálmánka Creative Commons License 2002.12.10 0 0 37
Szerintem akkor erős egy fék ha kis nyomásra könnyen blokkol. Ez persze nem jó, mert nem adagolható megfelelőképpen a fékhatás.

Az pedig kifejezetten szar ha nem birod blokkolásra kényszeriteni a kerekeidet.

A blokkolásgátló (szerintem, illetve józan ésszel utánagondolva) akkor dolgoztik többet ha túl erős a fék(hatás) (a körülményekhez képest) és be kell avatkoznia, az eredetihet képest csökkentve a fékhatást!

(Ha erős fékrendszer alatt azt értetted, hogy a fékeknek jó a hőelvezetésük, és képesek több erős fékezés után is a közel maximumot nyújtani akkor amit irtam tárgytalan)

A gumi blokkolása után pedig majdnem teljesen mindegy milyen gumi van az autó alatt. Talán csak a hőelvezetésben lehetnek mérhető különbségek, a gumi keveréke elenyészően keveset számit.

Előzmény: ffw (35)
Varshi Creative Commons License 2002.12.10 0 0 36
Dro0pY:

> Apámnak egy Passatja van (legujabb). Na abban ha az ut nem csontszáraz, feszt bekapcsol az
> ABS, már kisebb fékezéseknél is. Ez baromi idegesítő.

Naaa! Az, hogy vibrál a talpad alatt, az nem azt jelenti, hogy megszűnt a fékezés, hanem csak hogy bekapcsolt a rendszer (és ezzel figyelmeztet téged a csúszsveszélyre!)!
Ami nem a teljes fékezés megszakítását jelenti, hanem csak _csökkenti_ (picit, finoman korrigálva, nem mindent levéve) a fékerőt, hogy növekedjen a tapadás!

Azt Te csak hiszed, hogy ekkor rosszabb a fékutad. Azt mondod, próbáljam ki. Ez nevetséges, amíg ugyan azon autóval nem tudod ezt kipróbálni. Lásd biztosíték/csatlakozó lehúzása. Azt meg inkább mégse. :o)

Azt is hidd el, hogy szar időben ABS nélkül legalább úgy csúsznál, csak akkor nem lenne az az érzésed, hogy időnként változik a fékerő (az ABS munkájának eredményeként), ami becsapja az érzékeidet!

Hidd el, hogy nem véletlenül találták ki ezt a rendszert. :)

-
Kálmánka:

> Szerintem idekivánkozik, hogy azért az ABS rendszer is átment némi fejlődésen a feltalálása
> óta eltelt 15 évben. Az első rendszerek lehet nem voltak olyan tökéletesek, de a maiak (4 vagy
> 5 csatornásak már ha jól tudom, a kezdetiek, meg csak 2 csatornásak voltak) verhetetlenek.

Pontosan!!

Előzmény: Dro0pY (30)
ffw Creative Commons License 2002.12.10 0 0 35
Nagyon fontos kérdés a kocsid fékrendszere. És az ABS beállítása is.
Gyenge fékekkel az ABS állandóan melózik, míg erős fékrendszernél nem kell annyiszor beavatkoznia. Az én jelenegi gépemen nincs ABS viszont egy sliccelt tárcsás sport fékrendszer van alatta és nem igen tudom blokkolásra kényszeríteni a kereket.
Az ABS beállítása is érdekes téma és alapvetően befolyásolja a fékek viselkedését.

Abban igazad van, hogy a gumi sem mellékes kérdés.

Üdv,
ffw

Előzmény: Dro0pY (29)
Kulimász Creative Commons License 2002.12.10 0 0 34
Szerintem ABS vs. no ABS témában a válasz mindenkinek ott van a saját buksijában. Ha tudod magadról, hogy olyan hyperprofi vagy, hogy minden körülmények között (száraz út, jég, sár stb.) fékezéskor csúszáshatáron tudod tartani a kerekeket ABS nélkül, akkor kapcsold ki az ABS-t, nincs rá szükséged. Ha viszont nem tudod ott tartani, akkor igenis rászorulsz az ABS segítségére, mert azzal hamarabb fogsz megállni.
Kálmánka Creative Commons License 2002.12.10 0 0 33
Nemcsak az ABS-el nő meg a fékút nyirkos szar időben vagy éppen hóban. Próbálj blokkolni szar időben alig tudsz majd megállni!

Szerintem idekivánkozik, hogy azért az ABS rendszer is átment némi fejlődésen a feltalálása óta eltelt 15 évben. Az első rendszerek lehet nem voltak olyan tökéletesek, de a maiak (4 vagy 5 csatornásak már ha jól tudom, a kezdetiek, meg csak 2 csatornásak voltak) verhetetlenek.

Előzmény: Dro0pY (29)
Kálmánka Creative Commons License 2002.12.10 0 0 32
Mit értesz te az alatt, hogy " már kisebb fékezéseknél is bekapcsol az ABS"? Te hallod ahogy kerreg a pedál a feter vagy a te lábad alatt? Mert azelőtt nem kapcsol be! Akkor üzemel neked ha a pedál kapttog! Azt pedig nem könnyű "kis fékezéssel" előállitani. Sőt! Száraz úton (nyáron) igencsak bele kell állni a fékbe, hogy blokkoljon, ugyanis ilyenkor a legideálisabb a gumik és az út kapcsolata.
Előzmény: Dro0pY (30)
Kálmánka Creative Commons License 2002.12.10 0 0 31
Ne keverd a féktávolságot és a fékutat!!!

az észleléstől a fékpedál megnyomásáig is idő tellik el, ezt az időt nehogymár valaki az ABS hibájaként jegyezze fel, az az ő baja, hogy nem lépett időben a fékre! A Mercedesnél pont erre a problémára fejlesztették ki azt a rendszert, mely a fékpedál lenyomásának intenzitása (nem erőssége) függvényében indokolt esetben több fékerőt adagol mint amit a pedál indokoltá tenne, mert az a tapasztalat, hogy a vészhelyzetben az emberek nem az első pillanattól kezdve nyomják teljes erővel a féket, hanem némi késlekedés után.

Ez a beavatkozás alig észrevehető, csupán amikor valaki ilyen autót első izben vezet akkor tűnhet fel neki, hogy kicsit más a rendszer mint azelőtt. Persze nem kell senkinek arra gondolni, hogy fékpöccintésre mindenki a szélvédőn köt ki, csak a sofőr veszi észre a különbséget (ha egyáltalán észleli).

Az ABS-t ki lehet iktatni egyszerűen csak a számitógépéről kell a csatlakozót lehúzni és máris alapállapotban van a fékrendszerünk. Utána visszacsatolva (ha a számitógép törli az addig kijelzett hibakódot) újra üzemel minden a régi módon.

Véleményem szerint pedig meddő vita azon elmélkedni, hogy a megcsúszott kerék fékez-e jobban vagy a még éppen forgó. (egyéb fennforgások, mint pl hóbucka, kavics stb kizárva) Aki ilyen vitába bocsátkozik, és a blokkolás mellett szavaz az az alapvető fizikai elvekkel nincsen tisztába. Tovább nem is mondom...

Előzmény: ffw (24)
Dro0pY Creative Commons License 2002.12.10 0 0 30
Még valami!

Apámnak egy Passatja van (legujabb). Na abban ha az ut nem csontszáraz, feszt bekapcsol az ABS, már kisebb fékezéseknél is. Ez baromi idegesítő. Szerintem az ABS-nél fontosabb, hogy az autó fékje JÓL ADAGOLHATÓ legyen! (A VW-knél tipikus sajnos, hogy vagy alig fékez, vagy fékez mint állat, más lehetőség nincs.)

Dro0pY Creative Commons License 2002.12.10 0 0 29
Nem lehet kikapcsolni :))

Aláirom, száraz uton nyerő az ABS. Viszont vizen és hóban is kipróbáltam, ott már nem. Igaz, hogy nem kezd el kacsázni, stabilabb az autó, de a fékút HOSSZABB LESZ. Lehet, hogy az autók beállitásain is múlt, de amit én próbáltam, mindnél ez volt. És emiatt gyanitom, hogy a forgalomban közlekedő autók jó részére is igaz.

Lehet levezetni "fizikailag", komolyan, menjetek ki a ringre! Ha tapasztaljátok, akkor csak elhiszitek :))

Egyébként jó gumikkal száraz úton is jól meg lehet állni. Én legalábbis kipróbáltam (mostani automban nincs abs) és padlófékre a hátul ülő haverom majdnem kiment a szélvédőn.

Előzmény: Varshi (23)
Varshi Creative Commons License 2002.12.10 0 0 28
Teljesen egyetértek.
Előzmény: Kálmánka (25)
ffw Creative Commons License 2002.12.10 0 0 27
Erre irtam a legelején, hogy murván és homokon jobb a blokkolás :))

De kösz :)

Üdv,
ffw

Előzmény: Varshi (26)
Varshi Creative Commons License 2002.12.10 0 0 26
ffw :

> A hosszabb féktáv is csak elméleti, mert az ABS mindig az elérhető maximális fékerővel fékez,
> míg te ezt nem tudod, csak ha nagyon sok km van a fékpedálodban és, ha tökéletes
> pszichés állapotban vagy :)

Pontosan! Kiegészíteném azzal, hogy a "szerinte elérhető maximális fékerővel fékez", ugyanis megzavarja a murva, stb.

.
De az emberek 95%-a meg se közelíti szerintem az ABS mp-enként többször is korrigáló képességét.

Előzmény: ffw (18)
Kálmánka Creative Commons License 2002.12.10 0 0 25
Valóban az ember soxor jobb mint a gép, de ezt nem lehet elmondani mindenkiről. Sokaknak a vészhelyzetben az első reakciójuk az hogy tökig nyomják a féket, pedig egy határozott manőverrel, vagy gázadással elkerülhették volna a dolgot.

Ezeknek nem tudja senki sem megtanitani, amit esetleg te vagy azok tudnak akik speciális pályákon edzőttek, és szerintem a mezei autósok 99%-a jobban jár az ABS-el, még ha tudjuk (feltételezzük, bár én kétlem), hogy gondolkodással ezt kiválthatnánk. (bassza meg legtöbben parkolni nem tudnak mit akarok én azzal hogy fékezzen mindenki ésszel, hiszen ebben az esetben pontosan az ösztöneink által sugalt érzést kell az eszünkel legyőzni...)

Előzmény: Dro0pY (19)
ffw Creative Commons License 2002.12.10 0 0 24
Mi van, ha mégsem és van a lábában párszázezer ABS-es autóval?

A fékút a pschihés állapotodtól függ minden esetben! Ha kevésbé nyomod a féket, mert van ABS persze, hogy hosszabb lesz a fékút.

A dolog fizikájáról ajánlom figyelmedbe Varshi hozzászólását.

Üdv,
ffw

Előzmény: Dro0pY (19)
Varshi Creative Commons License 2002.12.10 0 0 23
Dro0pY:

Próbáltad már, hogy a kocsiddal ABS-szel és nélküle is fékeztél ugyan azon körülmények közt?? (Ki lehet egyáltalán bármelyik kocsiban is kapcsolni?) Mert addig higgyünk inkább a tankönyveknek...

(Az viszont tény, hogy a szar, kavicsos utak az ABS becsapósai tudnak lenni.)

Előzmény: Dro0pY (19)
ffw Creative Commons License 2002.12.10 0 0 22
Igen :))
Csak pontosítottam a megfogalmazást

Üdv,
ffw

Előzmény: Kálmánka (20)
Varshi Creative Commons License 2002.12.10 0 0 21
Ácsi!!

Normál esetben (tehát sem hó, sem szar út nem "veri át" az ABS-t), akkor a forgó kerék (ami még épp a csúszáshatáron belül van) jobban fékez, mint a beblokkolt. Egyszerűen azért, mert a csúszási tapadási együttható rosszabb a gördülésinél.

Ezerszer le lett már ez vezetve, legutóbb a szégyentábla topicban láttam. (Írtam is oda egy teljes levezetést, mint sokan mások is.)

Az tehát hülyeség, hogy az ABS miatt töröd össze magad... baromi ritka az olyan eset, hogy hosszabb lenne a féktáv vele (kivéve hóban vagy becsapós, szar úton), mint ABS nélkül. Alapban 1%? Az irányíthatóság miatt pedig még azt is übereli.

Előzmény: Popsi (8)
Kálmánka Creative Commons License 2002.12.10 0 0 20
Szerintem egyre gondolunk!
Előzmény: ffw (18)
Dro0pY Creative Commons License 2002.12.10 0 0 19
Szerintem az itt hozzászólóknak jó része a tankönyvekből tudj amit tud.

Menjetek ki a ringre a berger tanpályára, ott meglátjátok hogy az ABS bizony nem olyan király mint azt sokan állitják.

Tény, hogy kormányozható marad az autó, de a fékút MEGNŐ, sok esetben jelentősen! Igen, vizen is!

Ez pedig könnyen adhatja, hogy az ABS-sel ütközöl, holott nélküle meg tudtál volna állni.. Rossz uton meg ne száguldozz.

Szerintem az ideális: nincs ABS, de vannak nagyon jó gumik!

ffw Creative Commons License 2002.12.10 0 0 18
Bocsánat ezt ki kell javítanom. A megállapitás majdnem helyes. De a másik oldalról fogalmazva szerencsésebb. A blokkolás csak laza felületen előnyösebb az ABS-nél. Pl. murva, homok ahol fellép az említett torlódás. Hóban, vízen, jégen az ABS-nél az előny. A hosszabb féktáv is csak elméleti, mert az ABS mindig az elérhető maximális fékerővel fékez, míg te ezt nem tudod, csak ha nagyon sok km van a fékpedálodban és, ha tökéletes pszichés állapotban vagy :)

Üdv,
ffw

Előzmény: Kálmánka (2)
Kálmánka Creative Commons License 2002.12.10 0 0 17
Véleményed tisztelemn, te igy gondolog legyen úgy! Megtériteni nem akarok senkit, mert én sem mondhatok olyat hogy az ABS mentette meg az életemet, vagy hasonlók, de én csak mellette vagyok. Ha nem lenne hasznos szerkezet akkor az autógyárak is levették volna a gyártási listájukról, ha pedig nézitek, akkor mostmár akármilyen kocsi is az, új autót csak úgy lehet eladni, hogy 1-2 légzsák + ABS + esetleg légkondi. Másképp egyszerűen nem veszik meg. (ne sarkitsunk a Suzukira vagy Matizokra, hiszen az egy kényszermegoldás itthon nálunk a viszonylagos csóróságban, nyugatabbra ezeket is igy árulják) Tudom hogy mondhattok olyat is, hogy a nagy gyárak az egymással folytatott versenyben kénytelenek akkoris a gyártásban tartani olyan cuccokat aminek semmi haszna (pl. vaditó bazi "szpojlerek" a 90 Le-s TD kocsikon), de nem hiszem hogy az ABS-el igy volnának, hiszen a F-1 ben is be van tiltva (ugye?) mert könnyitené a pilótáknak a vezetést ezáltal gyorsulna verseny... na ezen lehet gondolkodni!

Tudom hogy a F-1 nem utcai körülményeket szimulál, de elgondolkodtató...

Előzmény: Baliszoft (16)
Baliszoft Creative Commons License 2002.12.10 0 0 16
Kalmanka,

ez a sajat kulonbejaratu velemenyem, nem tudom hogy mi az igazsag. nekem nem igazan jott be...

Előzmény: Kálmánka (15)
Kálmánka Creative Commons License 2002.12.10 0 0 15
Az autón kevés olyan dolog van amin lehet, illetve érdemes spórolni, ezek közé véletlenül sem tartozik a gumi, vagy a fékrendszer bármely eleme. Igy gondolom mindenki arra gondol hogy az ABS vagy bármely rendszerű fék egy viszonylag jóállapotú gumival van párositva, mert ha nem igy lenne akkor inkább előszőr jó gumi és csak utána gondolkodni az ABS-en, pláne most télen!
Előzmény: zetecR (7)
Popsi Creative Commons License 2002.12.10 0 0 14
Nekem is aza véleményem hogy a blokkolás a "jobb". De azt eröltetik rám hogy az ABS, mer blokkolva a kerék elveszti a tapadásást. Ma letesztelem az tuti. Nincs valahol valamilyen weboldalon ez leirva?:)))

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!