ez a szomszéd háza, max. 8 méter magas és 6 méterre álltam tőle akkor, nem tudom, ez "kis matekkal" mit jelent.... látom én is a képeken, hogy "nem adják vissza" ami itt zajlott, video jobban visszaadná, tudom.
És a "fal alól" indult felfelé....
Lényeg a lényeg, ha 300 méter alá nem jöhetnek, akkor nagyon nem kerek, ami sokszor felettünk zajlik.
Csaxólok, hogy ez csak a kezdet. És még egy fontos dolog, ezek a masinák nagy sebességgel nem manővereznek, maximum relatíve lassan fordulnak, nem a képességeik miatt, hanem a pilóták terhelése (5 – 10 G). A honvédség a pilóták kiképzése érdekében kismagasságú katonai légifolyosók kijelölésére is készül. A gyakran földközelben, akár 1000 km/órás sebességgel repülő Gripenek és a C17-es szállítógépek felbukkanására hamarosan országszerte számítani lehet. A gyakorlatok a Balaton mellett Eger és Miskolc térségét, Kaposvárt és Szombathelyt is érintik majd. A honvédség tervei szerint ugyanis a Gripen vadászbombázók és a C17-es teherszállító gépek hamarosan kimerészkednek az eddig használt állandó és időszakos katonai légterekből. Már a közeljövőtől kezdve rendszeresen kiképzési feladatokat fognak végrehajtani az ország jelentős részét behálózó alkalmi légifolyosókban, kis magasságban vagy közvetlenül a föld közelében. A C17-es szállítógépekkel a segélyszállítmányok célba juttatását (ledobását) fogják gyakorolni. A Gripenek földfelszíni és légi célok elleni bevethetősége ugyanakkor az alaprendeltetésükből fakadó követelmény, egyben NATO-előírás. Ezért elengedhetetlen a szimulált harci körülmények között, az ellenséges légvédelem felderítési magassága alatt, nagy sebességgel végrehajtott feladatok gyakorlása. Ezért a sebességhatárt 570 csomóra (1050 km/óra) emelnék, mivel így már van értelme. Az új rendszer bevezetését eleinte egy-egy folyosó megnyitásával kezdenék meg, és fokozatosan, 3-4 év alatt terjesztenék ki az összes folyosó használatára. A felálló új rendszer kulcseleme a biztonság: a folyosók aktiválásáról és használatáról minden érintettnek tudnia kell. Erre annál is inkább szükség van, mert egy 1000 km/órás sebességgel haladó, lassan forduló harci gép másodpercenként közel 300 métert tesz meg. Ha valami pont az útjába kerül – pláne egy, a gép radarja által sem észlelt ernyős vagy sárkányos –, esélye sincs kikerülni. Mivel az alacsony repülés miatt sem a katonai gépek, sem az útjukba esők nem igazán látszanak a katonai légiirányítás radarjain, a pilóták onnan sem számíthatnak gyors figyelmeztetésre.
Sajnos ennél is sokkal megítélhetetlenebb a távolság. Egy lakossági fórumon egy hazai profi repbiztonsági SZAKÉRTŐ mondta el, hogy látta egy vitorlázó perecelését egy reptér elött. Ő, aki igazán ismerte is a típust és nem is csak az ég volt a háttérben elmondta, hogy a kiértékelés után csodálkozott a legjobban, hogy közel 2x olyan magasról perecelt le, mint amit sok repülő szaki, pilóta ott élőben látni vélt.
Az emberi szem csak közelre tud távolságot BECSÜLNI. Már 200 méter messziről is csak az ismert formák és a környezethez viszonyított méretek alapján tudja ÚGY GONDOLNI, hogy milyen messze van.
Egy ismeretlen méretű tárgy az ég háttérrel már kívül esik az érzékelési lehetőségeken. Innen csak elgondolás, spekuláció és intuíció.
A 14 méter hosszú gép látszólagos mérte megegyezik a kb. 18-20 méternyire, 10-12 méter magasan lévő kúpcserép méretével.
Kis matekkal könnyen saccolható a távolsága és a magassága is...
Jelzem, 10 méter fölötti távolságnál, a távolság növekedésének négyzetével csökken a méret értékelésének képessége. Pláne, ha még viszonyítási alap sincs!
Persze, ez nem zárja ki, amit állítasz, hiszen a gép nem vízszintesen repül, hanem emelkedik, és hát az ugye ebből nem következik, hogy honnan.
Mindamellett, a képen ugyan alig 20 pixel a gép, de ez azért tisztán látszik, hogy ez nem "nyílegyenesen felfelé"...
és akkor megint ott tartok, hogy ki mondja erre, hogy nem jött le 300 méter alá? A képen mire el tudtam kapni, már nyílegyenesen ment felfelé, látszik is... akkor honnan indult... de biztosan én vagyok a hülye, akinek rossz a szemmértéke. Meg az egész falu.:s
Egyszer nővérem a közeli vitorlázórepülőtér szélén sétált el a barátjával, mikor hirtelen elhúzott felettük egy leszálló gép.
Nekem azt mondta otthon, hogy a gép olyan alacsonyan jött, hogy kézzel simán elérték volna, és emmiatt komolyan meg is ilyedtek.
Én mondtam neki, hogy az a gép tutira nem volt annyira közel, ezért indokolatlan a para. De ő bizonygatta, hogy de, nagyon alacsony volt, és hogy szólni kéne a reptéren, hogy ez így nem jó.
Erre megkérdeztem tőle, hogy szerinte hány méteres annak a gépnek a fesztáva, ami elment felettük. Tudod mi volt a válasz?
- "Hát olyan két méter lehetett"
A gép valóságos fesztáva viszont ennek pontosan a 7 szerese! És így már tök hihető is a sztori, mert a így a gép repülési magasságára már simán 5-10 méter adódik, ami már simán előfordulhatott, és nem is jelent semmiféle repülésbiztonsági kockázatot.
Szóval ennyit a laikusok magasságbecsléséről.
Szerény véleményem szerint a nagyjából pontos magasságbecsléshez legalább két dolog kell: Az adott géptípus pontos felismerése és fizkai méreteinek pontos ismerete, valamint nagy gyakorlat (amit csak megbizható visszajelzés mellett gyűjthet az illető, pl. a flightradar vagy a rádióforgalmazás figyelésével).
Dunaszentmiklóson (PRV-17) és Bezenyén (SZT–68U) lokátorkezelő voltam, Kecskeméten pedig eü.oxigén töltő (L-39, Mig-29). Ez mellet sokszor járok repülőtereken, repülőgépek közelében, repülőnapokon. Tisztában vagyok a méret, magasság, távolság megbecsülésével. Tudod... "az évek meg a rutin" :) 4-500 méteres magasságon nem lehet 200 métert tévedni mert abból már elég látványosan látszik hogy nem annyi. 1000 méter felett meg senkit se izgasson ha +/- 100 méter az eltérés :)
tunderlala !
Ha csinálsz a repülésekről, főleg a kis magasságú repülésekről videót akkor légyszi tedd fel a youtube-ra, vagy küld el nekem és majd én feltszem ha megengeded. Nagyon sokan örülnének neki.
Hiszen azt sem tudod mekkora egy Gripen (most fogsz utána nézni, hogy írtam), és mivel nem tudod a méretét így a repülési magsságot + a távolságot sem tudod szemmértékkel megbecsülni.
Semmi baj a szemmértékemmel, ma is itt vannak, igen, és tök normálisak eddig, nem úgy, mint a múltkori "hős". Így kellene mindig, mint írtam, senki nem panaszkodna... az olyanokat kéne jól fenéken billenteni, mint a múltkori... az, hogy saját magát veszélyezteti, max. a családját érdekelhetné... de ne vagánykodjon egy falu felett egész nap. Menjen ki a pusztára, ott oda zuhan, ahová jól esik neki, minket hagyjon ki!
Tegnap érkeztek a svédek. 3-3 egy illetve kétüléses géppel. A közös kiképzési repülés nem hivatalos elnevezése Gripen Maffia 2011. 33-35 bevetést repülnek időjárástól függően a mai naptól egészen keddig. Szerdán települnek haza Satenasba a J7 ezred gépei.
Ezek a maiak nagyon rendes fiúk, ha mindig csak ennyi lenne, eszébe nem jutna senkinek panaszkodni.
Szépen elrepkednek és kergetőznek néha, de jó magasan, így senkit nem zavarnak. NÉha-néha lejjebb jönnek, de közel sem úgy és annyira, mint a múltkor az a nemnormális:s
Na tessék, pedig már bekészítettem a videokamerát:)))