Bizony, ahogy Blaskó kolléga írta, volt ilyen. A motorblokkban a vezérlést nem szíjjal, de nem is lánccal oldották meg, hanem fogaskerekekkel. És hogy ne legyen annyira zajos, bakelitből gyártották. De ez már újítás, mert a korábbi motorblokkoknál (kismotoros autók, amit Magyarországon nem árusítottak) bakelit helyett alumíniumból készült.
De nem kell sajnálni azt a kisebb motort abban ugyanis voltak konstrukciós hibák. Legjellemzőbb, hogy az ellensúlytengely a blokk anyagában futott, de az idehaza kizárólagosan ismert blokkban már kapott egy gördülőcsapágyat a vezérműfedélben. Aztán ott van az olajszivattyúval közös megszakítótengely, ami ugyancsak a blokk anyagában futott. Hát az sem volt tökéletes megoldás. Szerencsére ezeket mindannyiunk örömére áttervezték a nagymotornál.
Ez a vezérmű fogaskereke, én nem tapasztaltam a 80 000 km után sem viszont volt akinek újkorában az alu fogaskerék ment tönkre. Az meg az ellensúlyt hajtja ami a motor rángatózást volt hivatott kiegyensúlyozni.
Hogy hogyan teszik rá a Lada lemezfelnit? Átalakítással, buherálással, kendácsolással. Sok mindent lehet kapni a neten, ami ilyen meg olyan szuper és hát Kirgizisztánban meg Kazahsztánban is közlekednek vele, tehát biztos kiváló minőségű.
Ami a fékeket illeti, egy 80-100 km/órával közlekedő, 800 kg öntömegű autó megállításához tökéletesen megfelel a négy dobfék. Sajnos a silány minőségű gumikeverékek miatt a munkahengerek és a főfékhenger karmantyúi rendre tönkremennek, de ettől még a konstrukcióval nincs baj. Nagy előny, hogy a fékpofák kopását a munkahenger automatikusan ellensúlyozza. Ne felejtsük, hogy ez a 60-as évtizedben nem volt általános! Csak egy példa: van egy 1970-ben gyártott angol autóm (Vauxhall Viva HB) és amellett, hogy az is dobfékes, nincs önműködő utánállító szerkezet a féken. Ott bizony kézzel kell állítani. Ennyit a fejlett nyugatról és a használhatatlan Zaporozsecről elterjed mendemondákról.
Az egészből azt szerettem volna kihozni, hogy Zapi nem volt ám olyan borzasztó autó, mint amilyennek tartották. Az, hogy ma már mások az elvárások egy autóval szemben, ez csak természetes. De ahogy a közmondás is szól: Kutyából nem lesz szalonna. Tehát hiába próbálják keleti barátaink felpiszkálni a Zapit Lada fékekkel, kerékagyakkal, váltó közdarabokkal, csingilingikkel, az akkor is csak Zapi marad, és korszerűségben nem veheti fel a versenyt még egy alsó kategóriás, mai hólyagjárművel sem. Ez van. A buherálások és kendácsolások, amit ott keleten művelnek, csak a szegénység következményei, kényszermegoldások. Aki Magyarországon a sebesség megszállottja, az inkább másik autót válasszon. Itt a Zapi a nosztalgia-imádók járműve, akik úgy szeretik, ahogy van: szőröstül-bőröstül, dobfékestül, benzinkályhástul és ledarálódó bakelit fogaskerekestül.
Magyarországon ilyen átalakításokkal nem lehet reális pénzért forgalombahelyezni az autót Persze, ha valaki nem akar rendszámot és csak eldugott helyen a prérin vagy a saját telkén használja, akkor bármit meg lehet csinálni.
Egy biztos, hogy a típusbizonyítványtól eltérő módosított fékrendszer minősíttetése és dokumentációja 500 ezer Ft-nál kezdődik és a határ a csaillagos ég.
Zsiguli vagy Wartburg motort is be lehet építeni, csak hát horror lesz az engedélyeztetés. E tekintetben az ukrán vagy az orosz szabályozás, de még a svéd is sokkal engedékenyebb.
De itt lehet kapni sok más egyéb hasznos holmit is például közbetétet lada motor és zaporozsec váltó közé vagy közbetétet vw golf/passat /jetta 1.6Dízelmotor és zaporozsec váltó közé. Vagy van van zaporozsec poliuretán szilent kormánymű felfüggesztés komplett kaszni szélvédő gumival teleszkóp,fékhenger,komplett ablaktörlő benzinkályha motor tárcsafékszett,karosszériaelemből minden ,új motoralkatrész.komplett ülések ajtókárpit meg rengeteg új cucc is van.
Akkor szerinted hogy teszik rá zaporozsecre a lada lemezfelnit!? Szerintem úgy hogy (többek közt) kerékagyat (is) cserélnek .Szerintem samara kerékagyat szerelnek a заз hátsó kerékagy helyére és a ваз 2101 kerékagyat előre ,de azt sem tartom kizártnak hogy a ваз 2108 első kerékagya jó a заз 968 első kerékagy helyére is. Sztem a zaporozsec gyári fékje az minden csak nem jó,ezért is szokták a заз fékrendszerét átalakítani ваз dob vagy tárcsafékes rendszerre .de akár a főfékhengercserével is javítható a fékhatás a 2101es főfékhengere pl; beépíthető a заз968 főfékhenger helyére
Itt valami tévedés lesz. A ZAZ 968M kerékagyai és fékdobjai nem egyeznek meg a Ladáéval, hanem a gyártás végéig (1994) ugyanazokat használták, mint a ZAZ 966-nál.
Való igaz, az M-es Zapikban van néhány Lada alkatrész pl. a világításkapcsoló, ülés, belső kilincs, a magyar változatoknál a karburátor (ez is csak majdnem azonos, mert ugye a Zapi léghűtéses és nincs hűtővíz kapcsolata), de ebből elég merész azt a következtetést levonni, hogy „a zaporozsecek gyakorlatilag majdhogynem lada alkatrészekből készültek”.
Amúgy a kerékagyakkal nincs semmi gond, teljesen megfelelnek a napi használatnak, nem túl gyakori a meghibásodásuk.
Hol láttál átalakitó szettet?Vagy csak átalakitott kocsit láttál?Ha meg lehetne egy ilyet oldani,engem érdekelne.És nem csak engem :) Küldj légyszi képet akár emailben is,nézzük meg mit lehet tenni.
....igen, a 968M prototípusánál Zsiguli fékrendszert és keréktárcsákat terveztek, de nem sok maradt belőle, csak a kétkörös főfékhenger azonos, ami már a korábbi 968A-nál is megvolt, így a 2101 fékrendszer teória sajnos nem igaz.
Hazánkban minden átalakítást engedélyezési eljárás keretében hagyja az NKH, ami nem egyszerű, időigényes és költséges. Csak engedély számmal rendelkező minősített gépészmérnök adhat be rajzokkal és számításokkal alátámasztott átalakítási kérelmet. Az új alkatrészeknek az autótípushoz jóváhagyással kell rendelkezni. Ilyet a Tüv Rheinland KTI Kft ad ki, egy kisebb vagyonért, melyet a szükséges, mérésekért vizsgálatokért kér el.
És ilyenkor kiderül, hogy a leves drágább lesz mint a hús. Ekkor általában az embereknek el megy a kedvük az átalakítástól. Még egy típusidegen felni engedélyeztetése is horror összegbe kerül.
Apukám mint gépészmérnök 5 évvel ezelőtt adott be egy típusbizonytól eltérő ülésbeépítési kérelmet, de a költségek miatt belebukott.
Érdeklődni szeretnék tőletek hogy, mit gondoltok,van ide haza olyan szerelő aki ki tudná cserélni a zaporozsecen lévő gyári kerékagyakat zsiguli 2101 kerékagyakra ,vagy lada samara kerékagyakra? Szóval konkrétan olyan szaki(esetleg tudtok-e ajánlani valakit aki otthon a ladákban zaz968/965 ösökben) és fizikailag a gyakorlat ban meg tudna valósítani egy ilyen átalakítást.Szerintem nem lehet egy bonyolult dolog az átalakítás csak nekem nincs hozzá se helyem se szerszámom .Oroszoknál és az ukránoknál láttam átalakitó szettet, ami azért is engedélyezett mivel a zaporozsecekbe gyárilag amúgy is viszonylag sok zsiguli 2101 es alkatrész került beépitésre a költséghatékonyság miatt ,ráadásul az utolsó ZAZ968Mtipusok már megkapták a lada 2101 kerékagyait és a komplett dobfékrendszerét.Úgyhogy mondhatjuk úgy is hogy a zaporozsecek gyakorlatilag majdhogynem lada alkatrészekből készültek.
Kedves Zapi-kedvelők! Szerelős klubnapot tartunk, április 28-án szombaton 9.00-től. Helyszín: Budapest XIX. kerület, Nyáry Pál utca 6. Kicseréljük az átszakadt benzinszivattyú membránját és feltesszük az ablaktörlő lapátokat, beállítjuk az ablaktörlő motor végállás kapcsolóját. Minden érdeklődőt szeretettel várunk!
A 965-ös állítólag annyira népszerű volt (főleg az ára miatt), hogy hiába jelent meg az új modell, a 966-os, a vásárlók részéről olyan nyomás nehezedett az autóelosztó szervekre, hogy egyszerűen nem lehetett abbahagyni a gyártást. Ezért fordulhatott elő, hogy még évekig mindkét modellt gyártották.
A ferde elhelyezésű szállításra csak a széles (1524 mm), orosz nyomtávolságú vasút biztosít lehetőséget. Az európai rakszelvény ennél szűkebb tehát nálunk már csak ezért sem alkalmazhatták ezt a rakodási módot. Sőt így a homlokrakodón nem is lehetne lejárni az autókkal, és mint tudjuk, a csepeli MERKUR telepen homlokrakodó volt. Sorba állított autókkal az egész szerelvényen gyakorlatilag végig lehetett autózni és úgy lejárni róla.
Igazi csemegét találtál! Sajnos csak egy kameraállás felvételét tartalmazza, de így is izgalmas.
Elől csak az anyósülésen ülnek és az a bábu be van kötve. A vezető hiányzik, mögötte ül egy bekötetlen utas. Tehát az előre repülő utas elvileg nem az "anyósnak" vágódik neki. Nem tudom ebbe mi volt a logika, de lehet, hogy a kormányzás technikai megoldása miatt nem fért be a helyére a vezető. Aztán kellett a Moszkvicsnak vigyáznia, nehogy rámenjen a "köldökzsinórra", mert ha az elszakad, akkor elszabadul a Zapi.
Valószínű az összes korabeli konstrukciójú olcsó kisautó hasonló eredményt hozott egy törésteszten. A mai forgalomban Zapival ütközni eléggé veszélyes lehet.