Köszönöm, részben a Te honlapodról készültem az útra. :) Az eredeti terv szerint autóval, négyen, messzebb mentünk volna, ehhez képest vonattal, ketten és Litvániáig jutottunk. A vonatozást egy percig sem bánom, a felsorolt kényelmetlenségek mellett is kitűnően szórakoztam.
Sajnos a turista főszezont nem nagyon tudjuk kerülni, kettőnk (menyasszonyom+én) szabadságolásai csak így csengenek össze.
Azok nem annyira mellékutak, kétszámjegyű út is van még burkolatlan, bár erősen dolgoznak a lemaradáson :)
Az utóbbi 1 évben 2x mentem oda vissza a Hanczán, mindig volt saját fülkém (nem ott, ahova a helyjegy szólt), igaz kerültem a turistaszezont és többnyire nem is Varsótól/ig vettem igénybe.
EC 130 "Varsovia" (Budapest-Keleti - Warszawa Centralna):
Rögtön a Keletiben azzal szembesültünk, hogy a kocsit, amelybe a helyjegyünk szólt, kisorozták. A helyünket viszont rögtön a következő sorszámú kocsiban kipapírozták, korrekt. Ebből szerencsére később sem volt problémánk.
A kisorozott kocsi miatt igazán nagy tömegjelenet csak Pozsony és Břeclav között alakult ki, néhány álló utassal. A mi kocsink klímája Ostraváig csak gyengélkedett, onnan viszont feladta a küzdelmet. Szerencsére a buktathatós kis ablakokat ki lehetett nyitni, és máris jobb levegőnk lett.
Késés: indulóban Pozsonyból +5', Bohumínból +24', Sosnowiec Gł.-ből +44'. Warszawa Centralnán érkezőben már +57'. Néhol olyan pályahibák voltak, főleg a cseh és a lengyel szakaszon, hogy majd' leesett a söröm. :)
Piros pont: a lengyel szakaszon két vasutas minden állomás után végigsétált a vonaton, vizet/üdítőt és kekszet osztogattak az utasoknak.
TLK 10011 "Hańcza" és a litván folytatása, D394 (Warszawa Centralna - Trakiszki - etokai - Kaunas):
A helyjegyünk a lengyel vasút egy kevéssé jól sikerült kocsijába (B8bnopuz) szólt: kicsit büdös volt, és nem minden ablak nyitható. Az ülések viszont kényelmesnek bizonyultak, elegendő lábtérrel. Helyet cserélni Białystokig esélytelen lett volna, a vonat tömötten közlekedett. Onnantól az utasok szép lassan leszállogattak. Trakiszkiig már csak a határt átlépni szándékozók maradtak, összesen 28-an. Egy utas volt litván, a többiek harmadik országbéli turisták, főleg angol nyelvterületről, meg mi ketten Magyarországról.
Trakiszki - etokai között vágányzár volt, pótlóbusz vitt át, mellékutakon. Olyannyira mellékutakon, hogy hosszabb szakaszokon valami murvás dűlőútra tértünk. A sofőr elég kíméletlenül nyomta a gázpedált a régicske Mercedesen.
etokaitól egy DR1AM vitt tovább, a kezdeti 28 főhöz képest az utasok létszáma Kaunasig még meg sem duplázódott. Egy renitenskedő helybélit érvényes jegy hiányában a jv. hölgy úgy lerakott Kalvarija állomásán, hogy csak úgy nyekkent. A vonatunk kényelmes, műbőr ülésekkel, 2+2 székkel egy sorban, középen tánctérnyi folyosóval. Szimpatikusabb, mint az ukrán motorvonatok, 3+3 üléssel.
Utastájékoztatás: a lengyel vonaton valami halvány géphang.
Késés: Trakiszki érkezőben +9', a többi járművel már nem késtünk, sőt. A litván oldalon a menetrend igen-igen lazának tűnt.
Piros pont: etokai állomáson lehet kártyával is fizetni. Ez csak azért akkora nagy szám, mert a faluban a vasúti személyforgalmat napi 1 pár vonat jelenti belföldre és 1 pár külföldre... hátha lesz még több is, ha elkészül a Rail Baltica? De akkor meg ki akarna majd pont etokai-ról /-ra utazni? =)
D393 és a TLK 10012 "Hańcza" (Kaunas - etokai - Trakiszki - Warszawa Centralna):
Kaunas - etokai között újra egy DR1AM vendégei lehettünk, ezúttal plüssüléses változat jutott, soronként 3+2 székkel. etokai - Trakiszki között megest pótlóbusz, ezúttal egy Setra, ezt a sofőrje kímélte, mint a hímes tojást, de így is pontosan értünk át Lengyelországba. A határt a vonat(pótló)val huszonegynéhányan léptük át.
A helyjegyünk pontosan ugyanabba a kocsiba szólt, mint idefelé, de a szél most "jófelé" fújta a szagokat. A tömeget nem éreztem olyan súlyosnak, talán, mert Białystokban +3 kocsit kapott az alapból is hat kocsis vonat.
Utastájékoztatás: ugyanúgy halvány géphang, mint kifelé.
Késés: olyan nem volt.
Piros pont: ld. a késést. :)
EC 533 "Rákóczi" (Kassa - Miskolc):
Pontos vonat, jól működő klíma, kevés utas. A vonat végén jött lezárva egy Bc kocsi, kölcsön az Adriára. Előtte pedig még egy lezárt kocsi, egy Startos Bmz, iránytáblája szerint a páros Rákócziban közlekedett.
Volt több vonatozás is, Litvániában, Lengyelországban és Szlovákiában, de azok belföldi járatok voltak. :)
Odafelé a RJ66 Bp- München 875Ft, onnan CNL40418 Párizsig 4€ ülőhelyes kocsiban.
Vissza TGV 9575 Párizstól Münchenig 15€ (ebben a felár, meg a helyjegy is benne volt), onnan Bp-ig az EN463 ülőhelyesben 5€.
Tapasztalat:
A személyzet a DB, SNCF vonalán udvaria, segítőkész.
Az indulások után kérték a jegyet, de pl. a franciák a szabadjegyünket nem is kezelték.
Hazafelé magyar oldalra érve a kaller az arcképesünket beolvasta, hogy érvényes-e.
Ezzel szemben Párizsból indulva a francia kaller megnézte a jegyünket, a németek meg hittek nekik, hogy van jegyünk, tőlünk nem kérték.
Münchentől is így volt, indulás után a német megnézte, osztrák már nem zaklatott minket.
A vonatok:
RJ66 - szimpla Railjet. Lényegében itthonról ismerős. Kijelző hol írt valamit, hol nem. Wc Linz után, mintha disznóól lenne. Késés szinte semmi.
CNL40418 - Lassú, tele volt, de tiszta, ülései kényelmesek. DB-s kocsikból állt, a végére 13 kocsi lett Párizsig. Késés minimális, 2-3 perc.
Zuhanyozni lehet, az ülőhelyesből is átmentek zuhanyozni a másik kocsiba, senkit nem hajtottak el onnan sem.
TGV9575 - kényelmes, tiszta, útközben takarították. Kétszer álltunk jelzőnél, de udvariasan közölték, hogy menetrenden kívüli megállás. Münchenben 3 perc késés. Végtelen korrekt utastájékoztatás.
EN463 - kényelmetlen, szinte fapados magyar kocsik, Wien Meidlingig nulla késés, Győrben 3perc, Keletiben kb 10 perc. Magyar oldalon sebességcsökkentve 120-ra. A személyzet szerint azért, mert ezt dobta a gép. "Udvariasak" voltak.
Mi Sziciliába utazunk Fip jeggyel igaz nekem Ausztriába 50 % ot kell fizetnem. A jegyek megvannak oda vissza 44 es kóddal .Sajnos vagy nem, Tivoli kirándulás után esti euro notte cusette hely 37euro fejenként de vissza ic hely Taorminából 3 €.
Csak tavaly volt az. De Pulába most is el lehet jutni e hónap 31-ig, mert egy motorvonat ott áll Kozinában és megvárja az átszállókat. Oda-vissza csatlakozik az Istriához.
Ezzel az a baj, hogy még európai viszonylatban esetleges hogy melyik állomáson van zuhanyzó és melyiken nincs. Bukarestben pl. van de a vadi új Varsó Centralnán - bár számítottam rá - nem volt, ami elég kellemetlenül érintett. Angliában elég korrekt, ott még a hálókocsikban sincs zuhanyzó kiépítve, viszont az állomáson hálójeggyel ingyenesen használhatod.
Az ELVIRA keresőjébe külföldi állomást írva, majd a dátum(ok) és születési adat(ok) kitöltése után a Jegyinformációra nyomva láthatóak az árak. Ezután a belföldi jegyekhez hasonlóan akár online is megvásárolható.
A megadott időben már csak normál áras jegy található, melynek ára 51,90 €/irány. Ajánlom Budapest-Nyugati nemzetközi pénztárát, mert 90%-ban üres. Az ÖBB oldalán érdemes ellenőrizni a vonatszámokat, mert eltérések előfordulhatnak. Olykor nem feltétlenül jut el az információ a pénztárba a változásokról. A létező jegyárak országok szerinti bontásban a Wasteels oldalán találhatóak.
A SparSchiene nappali, a SparNight éjszakai vonatokra szóló, korlátozott darabszámú jegyfajta - cserébe kedvezményes árú. Legnagyobb esély ilyenek megvételére 3 hónappal az utazás dátuma előtt van.
Budapestről Zürichbe szeretnék eljutni augusztus közepén, majd kb. 1 hét múlva vissza.
Nézegettem a menetrendet, láttam 39 (oda-vissza 78) euros árat, ami ha jól értettem nem garantált, railjetet, SparSchiene menetjegyet, Wiener Walzert, de teljesen belezavarodtam.
Igazából arra nem jöttem rá, hogy melyik esetben mennyi lenne a jegy ára. Sima ülőhelyre lenne szükségem csak, semmi extra.
Tudtok nekem segíteni, hogy milyen vonattal érdemes menni? Milyen jeggyel? Mit jelent az hogy SparSchine jegy? Nem sok jót hallottam pl. az éjszakai Wiener Walzerről...:-(
+kockaztatom, hogy ha elegnedo ido all rendelkezesre valamely Bahnhofon, akkor ez a problema megoldhato... Vanak olyan Palyaudvarok, ahol lehet zuhanyozni X EUR-ert....
Osztrák fekvőn 0,33 ásványvíz este (meg egy rakás extra iható fogmosóvíz a mosdóban), reggel zsemle, vaj, lekvár, melegital vagy narancslé. Olaszon csak víz van, de a Thello esetében az se biztos. A román 1 €-s bont ad (csak Ister és Dacia), amit lezabálhatsz étkezőn. A legtöbb más vasútnál a környéken nincs a fekvőn semmi kaja-pia.
Ha jól értelmeztem akkor jár ásványíz estére, és reggeli is a couchette igénylésénél? Ezekre nem számítottam,de kellemesen csalódnék,ha tényleg így volna. Ha valaki utazott már ilyeneken és igaz ez az információ, megkérdezhetem hogy általában mit takar a reggeli?"
Pedig az Utasellátónál is így van (fekvő, háló). A Szolgáltatások oszlopban van a vacsora és a reggeli tartalma.
Köszönöm a hasznos linket. Németül ugyan nem tudok, de a google a barátunk :)
Ha jól értelmeztem akkor jár ásványíz estére, és reggeli is a couchette igénylésénél? Ezekre nem számítottam,de kellemesen csalódnék,ha tényleg így volna. Ha valaki utazott már ilyeneken és igaz ez az információ, megkérdezhetem hogy általában mit takar a reggeli? Előre is köszönöm!