Ahogyan visszaemlékszem, a rokonaim szerint volt egy másik előnye is, könnyebb volt felszállni rá. Ez még kiskoromból származó információ, amikoris a nagyanyám háza előtt közlekedő MDmotokat Bézék váltották fel. Ez nekem óriási csalódás volt, visszafejlődésként értékeltem. De az érettebb felnőttek nem a tengelyeket, meg a fogyasztást számolták, hanem örültek, hogy könnyebben fel tudnak kapaszkodni.
Á, azok túl fogják élni az összes járművet. :) Nem, hanem a korróziós tartalékkal alig rendelkező, könnyű szekrénykonstrukcióra gondoltam, amely ugyan hozza a típuskönyvben említett élettartamot (illik hoznia, elég jól csengő nevek szerepelnek ott a rajzok "aláírás" rubrikájánál), de különösebben túlteljesíteni nem tudja.
A Bznek egy nagy előnye van.Szart sem eszik gázolajból. Nagyatád-Somogyszob oda vissza max 3 liter a gép szerint,ez 17km.Vagyis 100km kb 18liter 40km/h-s sebességnél,60nál olyan 25-27 liter.Egy 140km-es 60/80km/h-s szóló Bz 50 liter.
Akárcsak az MD. Nem véletlenül kellett az MD tervezésekor kompromisszumokat vállalni, nem keveset, azért, hogy beleférjen a megrendelő által támasztott tengelyterhelési értékbe. Mellesleg a kompromisszumok egyike vezetett oda, hogy a járművek kiszolgálták az idejüket és az élettartamhosszabbításuk csak aránytalanul nagy beruházások árán volna megvalósítható.
Az Md-k (és szerintem bármelyik négytengelyes, talán még a téglák is) tényleg sokkal nyugodtabban futnak, mint a Bz-k. Ha a vasúti mellékvonal szociális szolgáltatás (elsősorban az ott dolgozó vasutasoknak, másodsorban a még meglévő utasoknak), akkor persze ahhoz a Bz tökéletesen megfelel. Ha szeretnénk minimálisan is versenyképes szolgáltatást nyújtani, akkor nem.
Az Md-k, ha jól sejtem, annyira kiszolgálták az idejüket, hogy a felújításuk gyakorlatilag újjáépítés lett volna, amit azért talán már mégse...
A Bz pótkocsija az tényleg pattog rendesen a megszűnt de most majd újra nyíló 45 vonalon is lehetett tapasztalni. De amikor még 2007 előtt mikor Bátaszékről Fehérvárra járt egy Md-mot annak semmi ilyen gond nem volt még jobban is ment mint a Bz. Kár hogy leselejtezték az Md-ket Bátaszék és környékéről. Csak egy környezet védelem szempontjából egy új motort kellett volna bele tenni meg a kocsikat felújitani és futhatna még. A helyett a Bz-k-be raktak d-10 motort mint a 10-15 éves ikarus buszokba és megvan oldva a mellékvonali, de nem csak a mellékvonal hanem ahol nincsen felsővezeték és fővonal ott is Bz fut mint a Balaton északi partja vagy Fonyód-Kaposvár, Nagykanizsa-Szombathely, stb. A fővonalakra kellett volna az Md-ket meghagyni és felújitani nem pedig leselejtezni. A Bz-k mindig a mellékvonalakra volt jellemző
Utána olvastam :)) 2007-ben így írtam le a 147-est: "Minden sínkötésnél nagyot huppanunk, látványosan hullámzik a panoráma terem a Bzx végén. Olyan 10-20 centi le-fel mozgásokat vélelmeztem, de utóbb egy vonalzót kézbe véve, ebből hajlandó vagyok jócskán engedni. Tulajdonképpen élvezem az enyhén berogyasztott térdekkel végzett fel-le hullámzást. A tornamutatvány közben azon csodálkozom, hogy a nagyot döccenő kötésekhez képest elég gyorsan megyünk, 40 km/óra körülinek saccolom a tempót. És az is érdekes, az erős függőleges elmozdulások mellett nem észlelek vízszintes kilengéseket"
A Bz-nél a pótkocsi végén na ott lehet érezni, mikor pattog mint a nikkelbolha. A 147-es vonalon a 9 méteres síneken 30-40-es tempónál pl. mint a nikkelbolha úgy pattog.
A Putyin is tud szépeket, utazzatok le vele egyszer Békéscsabáról Szegedre Csorvás és Orosháza, valamint Vásárhely és Kútvölgy között iszonyú, amit művel. Dől mindenfelé mint egy Samba táncos, a csukló nyikorog, billeg a vonat minden irányba. A szarabb pályaviszonyokat rosszabbul viseli mint a Bz. Sima pályán viszont mindkettő szépen fut. Nézzétek csak meg pl. a 120-as vonalon Szolnok-Tiszatenyő között, ott mindkettő jár szentesi személyként. Főleg Szajol-Tenyő között érdemes, új 160-ra is alkalmas pálya , egyik sem ugrál és simán fut mind a kettő.
"Az egy 5147-es volt, ha jól tévedek. Az 5047/5147 120 km/h legnagyobb üzemi sebességét hazai környezetben csak ott lehetne részben kihasználni, ahol a mellékvonali jármű fővonalon is megtesz egy-egy szakaszt a viszonylata során. "
Pl. Esztergom-Győr: 5047 Balassagyarmat-Budapest: 5147
és csak két tengelyes ami nem egy menet stabil jármű
A háromlábú suszterszék és a kéttengelyes vasúti jármű voltaképp stabilan áll a lábain. Az utóbbi menetközben sem labilis. :)
Továbbá, a Talgo kocsik alatt szintén egytengelyű forgóvázakat használnak. Pár évvel ezelőtt a VG-ben állt egy hivatkozás arról, hogy japán vasúti szakemberek ugyancsak elismerik az egytengelyű forgóvázas megoldást. Mondjuk erre ellenérvként felhozhatod, hogy ezeket offtopic fővonalakra szánják, jellemzően hézagnélküli felépítményekre, amely pályaszerkezet nem jellemző a hazai mellékvonalak többségére.
Én javasolnék a Gysev-től motorkocsit ami tavaly ment különvonatként Csorna és Pápa között.
Az egy 5147-es volt, ha jól tévedek. Az 5047/5147 120 km/h legnagyobb üzemi sebességét hazai környezetben csak ott lehetne részben kihasználni, ahol a mellékvonali jármű fővonalon is megtesz egy-egy szakaszt a viszonylata során. Ez a járművek kisebb részére lesz igaz. A többi kénytelen lesz egy durván kétszer nagyobb teljesítményű erőforrást (419 kW) cipelni magával, amit majd még inkább részteljesítményen fog járatni. Az iker kivitel 128 ülőhelyére jut 840 kW, szemben a kb. ugyanennyi ülőhelyet felmutató Bzmot+Bzx+Bzx formációhoz, amely durván negyedekkora teljesítményű. A négyszeres teljesítményhez tartozó, jó gyorsulóképesség a meglévő infrastruktúrán hol lesz jelentős menetidő-csökkenésbe fordítható? Az iker kivitel 12,5 tonnás tengelyterhelése kicsit már sok a jóból. Vagy eleve azzal számolunk, hogy eredendően is be kellett volna zárni minden c alatti felépítményű vonalat? Vagy netán felújítani mindet, és akkor hajrá, százhússzal?
(Szóval, a probléma sajnos összetettebb annál, hogy milyen járművet használsz. Van néhány további tényező, amelyekkel még nehezebben boldogulnál.)
Meglepő mérési eredmény. Az Uzsgyi bír különös zajokra fura táncokat előadni, de a térdhajlító gyakorlatokat Bézé döccenéseknél szoktam végezni. Bár én nagyon keveset utazom mostanában vonattal. Sajnos. Legközelebb majd erre is figyelek, ha eszembe jut :)
Sziasztok a bz-vel kapcsolatban nem valami szép jármű és csak két tengelyes ami nem egy menet stabil jármű. Én javasolnék a Gysev-től motorkocsit ami tavaly ment különvonatként Csorna és Pápa között. Az négy tengelyes az már szerintem gyorsabb is meg jobb és arra átszállnának a buszról az emberek.
Olyan is történt már, h a megszüntetett 129-es Murony-Békés vonat helyett járó busz, mikor késett 10 percet a gyorsvonat nem várt hanem elment üresen. Az a kb. 10 ember velem együtt, aki meg arra akart átszállni ott állt megfürödve. A vonat legalább megvárta az átszállókat kivéve mikor elcseszett menetrend volt és lyukban jött és ment (vagyis akkor ért Muronyba mikor vonatmentes időszak volt). Azon lehet vitatkozni, h az ilyen elcseszett menetrendek hozzá nem értés és hülyeség agy tudatos lépések voltak az utas elriasztásra.
Ha még párszor sikerült megjátszani ezt a pótlóbusz nem várja meg a vonatot inkább üresen elmegy játékot akkor nem csoda, h senki sem használta, megszokta mindenki ,h jobb bemenni Csabáig majd onnan visszabuszozni Békésre.
Közbe azért szép csendben Muronyból Békésre a buszközlekedés is leépült. A vasútra már egyik se jár be, ami van az semmire se jó, mert a menetrend szar se munkába járásra se iskolához nem passzol. Megy egy busz kora reggel egy késő délután meg egy mikor este. Békéscsaba kivételével minde irányba leépült az utóbbi időben. Mezőberény és észtő felé is kevesebb jár, de ott még elfogadható.
Igaz, és ez legalább valódi fotó, nem olyan festett kép, mint az enyém. Engem zavar ezeken a vonatokon, hogy a kocsik között nincs átjárás (már ha van legalább két kocsi).
:D Most értettem csak meg a képeket. Korábban kevés alkalommal néztem Bézét, így most csak néztem a harmadik képet, hogy a festés mennyivel kerekebbé teszi a vonatot, ferdébbnek tűnik az eleje. Kicsit gyanús volt, ugyan, de a második kép meggyőzött, hogy az eredeti is ilyen. De most fogtam fel, hogy a második is már módosított :)
Szép munka amúgy :) Jól látszik, hogy ha kicsit ferdébb lenne az eleje, mennyivel fogyaszthatóbb lenne a külseje, megszűnne az a kegyetlen kockasága.