Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2020.05.08 0 0 401

"1885-ben volt a Városligetben az Országos Általános Kiállítás. "

 

Idén  145 éve, 1875. május 6-án rendezte a Magyar Athletikai Club a kontinens első szabadtéri sportversenyét Budapesten.

Ennek emlékére a kormány 2000-ben hozott határozata alapján ezen a napon ünnepeljük a Magyar Sport Napját.

 

Budapest, ill. a magyar természettudomány növekvő nemzetközi tekintélyét jelzi, hogy 1891-ben Budapesten került megrendezésre Herman Ottó elnökletével a II. Ornitológiai Világkongresszus.

 

(az elsőre 1885-ben Bécsben került sor)

Előzmény: vörösvári (384)
vörösvári Creative Commons License 2020.05.08 0 1 400
vörösvári Creative Commons License 2020.05.08 0 0 399
vörösvári Creative Commons License 2020.05.07 0 0 398

Igen, két külön kategória, a Keleti egy szép hagyományos 19.századi épület, a Nyugati meg jelentős részben egy ipari vasszerkezetes épület, szintén szép a maga műfajában.

Előzmény: Törölt nick (396)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.07 0 0 397

Június 16-án lesz 135 éves az egyik legrégibb magyar sportegyesület, az 1885-ben alapított Újpesti Torna Egylet:

 

https://www.ute.hu/tortenet

 

Az igazsághoz azért hozzátartozik, hogy Újpest - a korabeli írásmóddal Uj-Pest - 1950-ig nem tartozott Budapesthez, hanem önálló település volt Budapesttől északra.

 

De azért nem OFF ebben a topikban sem.

Előzmény: vörösvári (394)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.07 0 0 396

Majd ha lesz időm, teszek be cikket a MÁV Központi pályaudvar, azaz mai nevén Budapest-Keleti pályaudvar felépítéséről is, annak az építése a korabeli technikai viszonyok között valóságos hőseposz volt.

 

Sokan azt mondják, hogy a Keleti pályaudvar a magyar vasúti közlekedés "főszékesegyháza", míg mások szerint a Nyugati az.:-)

 

Nem kell ebben a kérdésben nekünk döntenünk, mind a kettő szép és hasznos a maga nemében.:-)

Előzmény: vörösvári (394)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.07 0 0 395

Elvileg ez év végére, de ha a kis hazánkban szokásos csúszásokat is beleszámítjuk, akkor is legrosszabb esetben jövő nyárra kész kell, hogy legyen...

Előzmény: vörösvári (394)
vörösvári Creative Commons License 2020.05.07 0 0 394

2027-re biztos kész lesz már a felújítás.

Előzmény: Törölt nick (393)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.07 0 0 393

Tehát 2027. október 28-án lesz a Nyugati 150 éves, remélem, hogy majd méltó körülmények között tudjuk megünnepelni.

Előzmény: Törölt nick (392)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.07 0 0 392

1877. október 28-án volt a megnyitó ünnepség:

 

http://www.rubicon.hu/magyar/oldalak/1877_oktober_28_a_nyugati_palyaudvar_megnyitasa/

 

A csarnok tetőszerkezetének felújítására idén fog sor kerülni (most hétvégén kezdődik), sajnos már régóta nagyon aktuális lett volna.

Előzmény: Törölt nick (391)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.07 0 0 391

Az 1870-es évek elejére már egyértelművé vált, hogy a régi pesti indóház helyett új, korszerű pályaudvart kell Budapesten építeni.

 

 

A világhírű francia építész, Gustav Eiifel tervezőirodájának egyik legtehetségesebb mérnöke, August de Serres tervezte meg a Nyugati pályaudvar épületét.

 

"A 8 millió forintból épült állomáscsarnokot Gustave Eiffel tervezőirodájának egyik legtehetségesebb építésze, August De Serres vetette papírra, és a nagyszabású megnyitón maga vezette körbe az egybegyűlt főrangúakat. "

 

"Jogosan merül fel persze a kérdés, hogy miért nem lehetett az indóház kibővítésével megoldani a növekedő vasúti kapacitás iránti igényt? Amikor felmerült a hazai vasúthálózat kiépítésének ötlete, és ezzel párhuzamosan az indóház iránti igény, az építmény számára vásárolt telkek egy alig 300 ezres lélekszámú város határán terültek el. Ám 1873-ban három város (Pest, Buda, Óbuda) egyesítésével létrejött Budapest, és fejlődése során az indóház szinte pontosan a város közepére került. Az új főváros rohamos léptekkel haladt a világvárosi cím felé. Egymást érték a nagyszabású építkezések, és szükség volt egy olyan úthálózat kialakítására, mely lehetővé tette a megnövekedett forgalom kiszolgálását. A Sugár- vagy később Andrássy út mellett épülni kezdett a körút is, melynek nyomvonala keresztezte az indóház területét. Mivel így az épületnek biztosan máshová kellett költöznie, így egy nagyobb és az ország nagyságát jobban reprezentáló pályaudvar felépítése mellett döntöttek. Hogy biztosítani lehessen a vonatközlekedés zökkenő mentes üzemelését, az új csarnokot az indóház felett, kevéssel északra tolva építették fel és csak elkészülte után bontották le a korábbi pályaudvart (a déli részen hozzá csatolt irodaépület a körút túloldalára került és egészen 1970-ig állt).

A hatalmas komplexum méretei könnyedén lehetővé tették ezt az építési módot, hiszen az elkészült Budapesti pályaudvar 25 méter magas, 42 méter széles és 146 méter hosszú volt. Ez utóbbi következtében a leghosszabb szerelvényekre is fedél alatt lehetett várakozni és felszállni. A pályaudvaron belül szinte minden megtalálható volt. Külön helyiség várta a jegyet váltókat, a poggyászfeladókat, sőt külön váróterem és vendégszobák is helyet kaptak az impozáns épületben. Az állomás főnökség, és a rendőrség irodája közelében pedig külön várót építettek Ferenc József és a királyi család számára, minden létező kényelmi felszereléssel és pompával, az akkoriban szinte felfoghatatlan 50 ezer forintos kialakítási áron."

 

Teljes cikk:

 

https://bpromantikaja.blog.hu/2017/08/01/a_magyar_eiffel-torony_avagy_a_nyugati_palyaudvar_tortenete

vörösvári Creative Commons License 2020.05.05 0 0 390

Igen, ők meg a mentősök a hétköznapok hősei.

Előzmény: Törölt nick (388)
vörösvári Creative Commons License 2020.05.05 0 0 389

Akkor azért volt ez a cikk pont tegnap.

Előzmény: Törölt nick (387)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.05 0 0 388

Isten éltessen valamennyi hivatásos és önkéntes tűzoltót!

Előzmény: vörösvári (386)
Törölt nick Creative Commons License 2020.05.05 0 0 387

Tegnapelőtt volt 150 éves az önkéntes Magyar Tűzoltó Szövetség.

Előzmény: vörösvári (386)
vörösvári Creative Commons License 2020.05.05 0 0 386
vörösvári Creative Commons License 2020.05.05 0 0 385
vörösvári Creative Commons License 2020.05.02 0 0 384
vörösvári Creative Commons License 2020.04.30 0 0 383

Volt egy sziget a Dunában, az Árpád-hídnál, a római kortól a török kor végéig jártak ide a melegvizű forrásokhoz fürdeni.

 

https://csatangolo.blog.hu/2020/04/30/ilyen_volt_budapest_elveszett_szigete#comments

 

vörösvári Creative Commons License 2020.04.29 0 1 382

Sokat változott a Duna és a mellékvizei folyása 1867 után, régen Pest körül egy vizes csatorna volt, a Rákos-árok. A képen 1737-es állapot van.

 

http://pestbuda.hu/cikk/20200429_domonkos_csaba_a_megvaltozott_duna_part_pesten_es_budan_is_az_egykori_folyomeder_helyen_setalhatunk?fbclid=IwAR1rzVcGd3rndFHqWPa4NqKgUlj3nkky_DX6-KlP6Ja48N3vF5kBtWbNC3s

 

 

 

Törölt nick Creative Commons License 2020.04.28 0 1 381

"Ó Budapest, azok az utcai lámpasorok,

Ó Budapest, kurvák és villamosok

Ó Budapest, a Duna nem talál még egy ilyen várost,

Ó Budapest, ott látta meg anyám először Koós Jánost"

 

 

Előzmény: vörösvári (380)
vörösvári Creative Commons License 2020.04.26 0 0 380
Előzmény: vörösvári (371)
vörösvári Creative Commons License 2020.04.22 0 0 379

1945-ben a háborús pusztításokat kihasználva a modernista építészek lebontották volna Budapest belvárosát és amerikai típusú felhőkarcolókkal rakták volna tele. Szerencsére nem lett semmi a terveikből.

 

https://falanszter.blog.hu/2014/11/05/majdnem_amerikai_stilusu_varos_lett_budapest?utm_source=bloghu_megosztas&utm_medium=facebook_share&utm_campaign=blhshare&fbclid=IwAR3WdthZnC-1pnI_ZqwIdtWLgoIif9cFDMo7p0vJf2agoCcOLoeKnlGjgqE

 

vörösvári Creative Commons License 2020.04.22 0 0 378
vörösvári Creative Commons License 2020.04.21 0 0 377

Budapest legszebb útja, az Andrássy út, sajnos az áthaladó autóforgalom rontja az élményt, talán egyszer majd kitiltják őket.

 

http://pestbuda.hu/cikk/20200420_paar_eszter_szilvia_andrassy_ut_zegzugos_utcacskak_helyett_epult_a_budapesti_champs_elysees?fbclid=IwAR10a7baA1JbG7e322L560mEooLq5HGEjSbxMCGzSXTRQNPpglmYzrLC_VY

 

Törölt nick Creative Commons License 2020.04.20 0 0 376

Nem Budapest, de annak agglomerációja:

 

A fóti Somlyó hegy lábánál terül el a híres Fáy-présház, ahol a legenda szerint az 1840-es években "feltalálták" a fröccsöt:

 

http://faypreshazetterem.hu/legenda-a-froccs-eredeterol/

 

https://www.fot.hu/index.php/vendeglatas/nezze-meg-az-ember/fay-preshaz

 

Ma színvonalas, hangulatos étterem egy remek kirándulóhelyen.

Törölt nick Creative Commons License 2020.04.17 0 0 375

Hát sajnos pont hogy nem. Nem hagytak helyet a 3. vágánynak, ezért kell gyakorlatilag egy külön hidat építeni a már meglévő mellé a 3. vágány számára.

 

Magyarországon egyébként általában kétvágányúak vagy egyvágányúak a vasúti pályák, de van példa 3 vágányú pályára is egyes helyeken (pl. Nyugati - Rákosrendező) , vagy 2x2 vágányos leosztásra is (pl. Kőbánya felső - Rákos között fenti pálya 2 vágány, lenti pálya 2 vágány).

 

Nyugaton vannak már példák négyvágányos pályákra is egyes nagyon frekventált szakaszokon. 

Középtávú tervekben már nálunk is szerepelnek. :-)

 

A Déli összekötő hídon is négyvágányos pálya lenne az optimális, de iszonyatosan sokba kerülne, ez a 3. vágány is borzasztó sokba lesz, mivel előbb a hidat kell megépíteni alá.

 

 

Előzmény: vörösvári (374)
vörösvári Creative Commons License 2020.04.17 0 0 374

szívesen

ezek szerint előrelátók voltak a tervezők és hagytak helyett egy harmadik vágánynak

Amúgy mennyi vágány lehet egymás mellett maximum ? 

Előzmény: Törölt nick (373)
Törölt nick Creative Commons License 2020.04.17 0 0 373

Köszi, ez elsősorban vasúttörténeti szempontból érdekes.

 

Annyi kiegészítést fűznék hozzá, hogy jelenleg fut egy projekt, amelynek már a kivitelezése is megkezdődött.

 

Ennek célja a mostani vasúti híd mellett egy újabb építése - közvetlenül a jelenlegi mellett - amelyen egy harmadik vágány futna keresztül a mostani 2 mellett.

 

Hosszabb távon ugyanis a vasúti teherforgalom erősödése mellett ún. budapesti körvasúti személyvonati forgalommal is számolnak a tervezők, nagy vonalakban a Kelenföld - Ferencváros - Kőbánya felső - Rákosszentmihály - Angyalföld - Óbuda/Piliscsaba szakaszon, ehhez a forgalomhoz pedig Kelenföld - Ferencváros között szükség lesz egy harmadik vágányra.

Előzmény: vörösvári (372)
vörösvári Creative Commons License 2020.04.16 0 0 372

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!