Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
1983 decembere és 1984 májusa közötti időszakban a szovjetek három 9K76 Temp-Sz (SS-12 Scaleboard) típusú közepes hatótávolságú ballisztikus rakétákkal felfegyverzett dandárt telepítettek Kelet-Európába, válaszul a NATO Pershing II közepes hatótávú ballisztikus rakétarendszer, és a BGM-109G típusú robotrepülőgép nyugat-európai telepítésére. A három dandár közöl kettő az NDK-ba, egy pedig Csehszlovákiába érkezett. A 122. rakétadandár 1983 Karácsonyának napjaiban költözött a csehszlovák Hranice kisvárosába 24 indítóállvánnyal és 39 rakétával. Az egykori laktanya területének jelentős részén már évekkel ezelőtt lebontották az épületeket, a megmaradt néhányban különböző cégek működnek. A volt rakétatároló impozáns épülete még ma is látható, és használatban van:
Csak kevés épület utal a laktanya múltjára…
A rakétadandárnak három kitelepülési/indító körletet alakítottak ki a közeli gyakorlótér erdős, dombos területén, ahol az egyes osztályok felváltva adtak harci szolgálatot 10-30 napos turnusokban váltva egymást. Ezek közül kettőt sikerült bejárnunk, a harmadik helyszínen gyakorlatilag szinte teljesen rekultiválták a területet, nem sok látnivaló maradt. A körletekben felépített Gránit és Panzir-2PU típusépítményekben kaptak helyet az indítóállványok, daruk, híradó és egyéb kiszolgáló járművek, illetve volt külön egy osztály harcálláspont is. A harckészültségi szolgálat egyben azt is jelentette, hogy ezeken a területeken éles nukleáris töltetű fejrészeket tároltak az egyik bunkerben.
A közútról szinte végeláthatatlan, aszfaltozott és meglepően jó minőségű út vezet a déli harci körletbe (Zelený Kříž), amely jelenleg is aktív honvédségi gyakorlóterület.
A tárolók többségét - a jól láthatóan nem eredeti, zárt ajtókból ítélve - használja az erdészet (vagy esetleg a honvédség…):
A volt harcálláspont azonban tárva-nyitva. Az objektum két részből áll, az elsőben álltak a parancsnoki és híradó járművek, a hátsóban voltak kialakítva a kisméretű munka/szolgálati helyiségek.
Szia!Klementína megállóhelyen a rakodórámpánál egy árkot ástak,hogy autóval ne lehessen a területre bemenni.Földkupacot ma nem láttam ott.Ez a néhány furcsán feltöltött kép pedig a repülőtér aktuális hova tartozását lenne hivatott bemutatni.1részt:kb. a kifutópálya fele (a kövesdi végétől számított)meg van tisztítva el van kerítve autógumikkal és a volt beton állóhelyek(talán a híradósoknak v éppen egy egyedülálló aggregátornak)ezt még ki kellene derítenem miért van a pálya szélén egymásután 6betonállóhely egymástól 200m távolságban.Ezek ki vannak jelölve talán veszélyforrás gyanánt az ugró ejtő ernyősöknek. De ez egy kis része az egész reptérnek.Komoly őrzés lesz a Bükk-Air által bérelt részen miután a hatósági engedélyt megkapták.Ez tavaszra realizálódhat.Most körbe van kamerázva az Ő területük.Másrészt:az ipari park a HMúti bejáratnál szinte kulcsra kész gazdája még nincs.
Szumma szummárum:a kapuhoz közeli területek újulnak meg először.
Utóirat:A Bükk-Air részéről nyitottak minden fajta ex-militarista kezdeményezés iránt.Érdeklődőek a repülőtér múltja iránt és tudnak is kompetens vissza vonult hivatásosokat hozni Mezőkövesdre.
Valami amit +ba megtudtam:a HMben egy Füzi v Vizi de még ez sem biztos de Gyula és ezredes-az igen- Ő alá tartozott a 91.reptérgondnokság.Szentistváni úti lakanya,középső kaszárnya na itt éltek a szovjet családok.Egy kövesdi ismert üzletember pedig kapcsolatban áll egy Lettországban élő volt szovjet tisztel aki itt élt anno közöttünk-ide vezényelték-.Kunmadarasi áttelepülés:1000 katona az összes harci gép itt volt.A laktanya létszáma alap esetben 198 katona volt.Talán ennyi.
Az érdi HÁP-ra a bejutás az utóbbi időben valakinek sikerült? Ha igen, megtenné hogy elmondja hogyan? Vagy tippeket adhatna. Igencsak megerősödött mostanában a forgalom, kiváncsi lennék mi folyhat ott.
1napi túra teljesitve, Keresztkút laktanya 1 és 2 Köszegen, felmentünk még az egykori lehallgató állomáshoz, az Keresztkúti mostmár turistaháztól olyan 4km szinte emelkedő folyamatosan. Le volt új lakattal zárva, új táblák balesetveszély, stb, a keriítés persze lyukas.
Azonban vigyázni kell, az antennatorony áram alatt van, zümmögés hallható, meg van két kamera éjjellátó, ami az épületre van szerelve(egyetlen épület ami jól lezárt) és a liftet figyeli a toronynál, meg egy kicsi mikrohullámú antenna, ami szerintem küldi a képet vhova.A többi épület szét vannak verve, vannak ott faházak, azoknak be van rúgva az ajtaja.
"A Bükk-Mátravidéki Aeroklub 2022 májusában vette bérbe a mezőkövesdi volt katonai repülőtér egy részét azzal a céllal, hogy sportrepülőteret alakítson ki rajta. Szeretnénk a repülés több szakágának is lehetőséget adni, mint pl. vitorlázórepülés, motoros repülés, ejtőernyőzés. Minden évben tervezünk indítani pilótaképzéseket több szakágban. Tervezőink folyamatosan dolgoznak azon, hogy minél hamarabb megkapjuk a repülőtér engedélyünket.
Május óta rengeteg munkát végeztünk a repülőtéren, amely közel 30 évig volt magára hagyva. Rendbe tettük a kifutópálya oldalsávjait, ahol az idő során kinőtt a növényzet. Eltávolítottuk a betonpályán felhalmozódott rengeteg kavicsot, kinőtt növényeket, gumitörmeléket, stb. Több helyen javítottunk a burkolaton. Kitisztítottunk a vízelvezető csatornákat. Mindezt több km hosszban. Elkezdtük építeni a közösségi terünket. Hamarosan több hangárt is építünk. 2022.08.19 és 08.21 között próbaüzemet tartottunk, hogy tapasztalatot szerezzünk a repülőtér üzemeltetésével kapcsolatban.
A próbaüzemen vitorlázórepülés, motoros repülés és ejtőernyőzés is helyet kapott. Több repülőtérről érkeztek meghívott vendégek. Sajnos az időjárás nem volt kegyes hozzánk a hétvége folyamán, de minden szakág ki tudta próbálni a repülőteret. Az évben még további próbaüzemeket tartunk, mielőtt megkapnánk a repülőtér engedélyt.
Mindenki látta már a mezőkövesdi repülőteret, melynek múltja titkos, jövője reménnyel teli. Ami biztos, az a 30 év, amit elhagyatottan töltött ez a jobb sorsa érdemes betonkomplexum.Egy lapos romot találtunk, amikor először kijöttünk, de jószívvel adtuk azt a munkát, amivel hónapok alatt ismét repülésre alkalmassá tettük.Végre elérkezett az első próbaüzem augusztus végén. Nagyon izgultunk, mert először próbáltuk ki újra a betont és a füves munkaterületet három évtized után. Egy szűk szakmai rendezvény lett csak, de mi láttuk, hogy ez a kezdet.
A szeptember végi második próbaüzemnek már a tapasztalatokkal felvértezve indultunk neki és olyan csodálatos spontán rendezvény lett belőle, ami egy kezdő repülőlapnak is elmehetett volna. Mi a magasból néztük a szlalomot, a versenyzők és a nézők pedig minket.A pénteki nap ismét a vitorlázórepülésnek kedvezett. Csörléses üzemet választottunk egy Góbéval, de kihoztuk Twin Astir repülőgépünket is, hogy felmérhessük, ezen a munkaterületen milyen magasságot tudunk ezzel az indítással elérni. Meglepően jót! Góbéval meglett az 500m, a nehezebb Twin Astirral a 350-400m. Ebből a magasságból már jól látszik a Tisza-tó, de az Északi középhegység vonulata és rabul ejti a tekintetet. A leszállás pedig kiemelten biztonságos az akadálymentesség miatt.
Szombat lett a fő nap, ekkor jött hozzánk a legtöbb vendég megnézni, hogy min dolgoztunk eddig. Mindenkinek tetszett. Az időjárás is kegyes volt hozzánk, kellemes szeptemberi napunk volt. Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a szombati napot az L-29 Delfin sugárhajtású vadász-kiképzőgép érkezése koronázta meg. A rengeteg pályajavító munka megérte, a repülőgép biztonságosan leszállt a kifutópályán. Legyen ez csak a kezdet!Vasárnap már az időjárás nem volt velünk, de még a szélcsendes gyenge esőt is kihasználta a keménymag, hogy repüljön. Csőröltük is a Góbét szorgalmasan, gyűljön csak mindenkinek a felszállásszám, hisz alig vártuk, hogy ennyi hónap kihagyás után ismét repülhessünk."
A csehországi Olomouc melletti Přáslavicében található (egészen pontosan a kis falu közelében) a volt Csehszlovákia egyik legnagyobb földalatti védett létesítménye. A hatalmas, négyszintes bunker a hetvenes években épült, mint a csehszlovák telefon-, és kormányzati / katonai híradó hálózat egyik tartalék irányító központja, erősítő, átjátszó állomása. Az objektum feladata volt Csehszlovákiában és a Varsói Szerződés országai közötti zavartalan hírkapcsolat biztosítása háborús helyzetben is, amikor a „hagyományos” telekommunikációs rendszereket esetleg támadás éri, és nem tudják betölteni a funkciójukat.
Szerencsére bőven volt időnk alaposan és nyugodtan bebarangolni az egész építményt.
A felszínen egy jelentéktelen kinézetű, kétszintes épületből lefelé indulva lehet a rendkívül komplex fertőtlenítő / vegyi mentesítő zsilip rendszerrel rendelkező bunker bejáratához érni. Soktonnás páncélajtók biztosították a bunker nyomásálló és hermetikus lezárását.
A helyiségek összesen mintegy 10.000 m2 alapterületet foglalnak el, a berendezések, eszközök, gépészet szinte teljes egészében a helyén van, legnagyobb részük ma is működő képes. Két lépcsőház található, melyek közül a kisebb is kifejezetten tágas ebben a környezetben:
A főlépcsőház mennyezetére rögzített sínre szerelt 1 tonna teherbírású daruval nagyobb tömegű terhek, eszközök, berendezések, gépek mozgatására volt lehetőség. A jobb szélső fotó a legalsó szintről készült.
Számtalan kisebb-nagyobb szoba, terem, helyiség, melyek helyet adtak a különféle gépészeti elemeknek, vegyi- és durva por szűröknek, klímának, szellőztető- és vízellátó, valamint a vízhűtő rendszereknek, motoroknak.
Természetesen volt konyha és étkező is, az itt szolgálatot teljesítő állomány szükség esetén 10 napig volt képes a külvilágtól teljesen elzárva dolgozni. Hogy a nyomasztó légkört enyhítsék, a falakra több helyen is nagyméretű tájképeket ragasztottak.
A bunker régebbi és az újabb vezérlő-diszpécser központja:
A kommunikációs rendszerek, pultok, szekrények, rendezők gyakorlatilag egy teljes szintet elfoglaltak.
A -4. szintre érve található - sok egyéb mellett - a két blokkot elválasztó dupla zsiliprendszer, illetve a hátsó bejárathoz vezető páncélajtók:
A szükséghelyzeti energiaellátást két óriási dízelmotor szolgáltatta. Bevallom, nem emlékszem, hogy bunkerben ilyen méretű gépházban jártam volna, és ekkora dízelmotorokat látok. Az egyenként 6 hengeres, 300 literes monstrumok, kb 1000 LE teljesítményre képesek. Elsősorban hajókban, mozdonyokban szokták használni ezt a típust.
A teremből nyílt az üzemanyagtartályok és szivattyúk helyisége:
Szintén páratlan méretű az akkumulátorok terme is. Hármasával rekeszelve több száz darab látható itt, hiszen a rendszerek működését minden körülmények között biztosítani kellett!
Tudod, hogy minden ősszel ezen az útvonalon járok... Mindent láttam, látok. Majd ha tavasszal megyek, leülhetnénk egy adategyeztetésre, kismillió témában. Megbeszéljük :-)
Sziasztok! Budapesti pv-ket nagyobb bunkereket keresek. Tud ebben valaki segíteni? Vagy létezik róla esetleg egy tèrkèp vagy valami? Válaszokat előre is köszönöm:)