e-mail ben is és itt is, hibásan DonnerbüSCHen t írtál, ami pedig helyesen DonnerbüCHSen,
ésméghozzá a kocsik nagy zajkeltéséből származtatott gúnynevet takar, a donner a mennydörgés, a büchsen re nem találtam idevágó kifejezést, szakszótáram nincs sajnos, (olyan volt hogy persely szelence hengertok)
büschen szó az én kéziszótáramban nincs is
/ez a sor azoknak akik nem tudnak németűl: ha így írjuk akkor már "bühzen" nek mongyuk (amugy meg "büsen" lenne)/
"Modell besitzt Kupplungsaufnahme nach NEM 358 und Kurzkupplungskinematik"
Ez még nem az új kapcsoló. Ez annyit tesz, hogy a modellnek NEM 358 szerinti kapcsolóbefogatója és KK.kinematikája van (ami lehetővé teszi a rövid kapcsolást)
Ebbe be lehet pattintani az eszerint készített kapcsolókat. Ez lehet akár az új Tillig kapcsoló, de akár a régi kivitelű kapcsoló, vagy más (pl Fleischmann Profi-Kupplung 9545 cikkszám), de ha kedved tartja, akár a hagyományos N-es horgot is. Ezek közül a Tillig és a Fleischmann tudja elég közel húzni a kocsikat.
Ez mondjuk teljesen igaz! A legegyszerűbb, ha marad a kollega a szokásos 43-44 mm-nél. Attól lejjeb csak extrém esetben szabad menni. (Meg ha valaki nagyon lökött. :-)))) )
A Taurust azt el lehet követni gond nélkül. A kocsiba a világítás ugye meg ismert honlapon létezik, 3teng. REKO kocsiban pár hozzászólással lejjebb, de van Bi30 (Donnerbüschen) kocsiba való is._)))))) Ezek elé lehet dekodert rakni, van N-es funkciódekóder is.
Én meg kb ugynannyi több éve nem értem, minek az a kondi oda a bejáratba, a "váltóáramú" kivitelhez???? ( A graetz-híd modellvasutas környezetben megharagszik, ha váltó villanyt kap? Mintha pont ővégette álmodta meg Dr Graezt, az elmés kis ötletét:))) )
Digiben nincs sok, mert nem lenne értelme. Meg nagyon bizonytalan a felsővezetékről az áramszedés, mivel egy ponton van csak vezeték/áramszedő kapcsolat. (Kivéve a régi, világháború előtti ősvillanygépeket.)
HA!!! teszel a kocsiba a világítás elé egy funkciódekodert, vagy V46 021 kolléga világítását használod, de ebben a topicban ez OFF, mert a H0 méretű paneleket nehéz balahajtogatni egy TT kocsiba!:-))
Nem akarlak elkeseríteni, de ne nagyon reménykedj, sőt, inkább semennyire:)
A Led-eknek van egy olyanja, hogy nyitófeszültség. Ez Led tipusonként más más, kb. 1.5 - 3.5 Volt között van. A Led úgy viselkedik, mint egy Zéner dióda, az elenállásod után annyi lesz a feszültség, amennyi a Led nyitófesze. Ha mondjuk 2,4Volt, akkor annyi.
A kondi is csak erre a 2.4 Voltra tud feltöltődni, akármekkora is a síntáp, így ha megszűnik a betáp, akkor erről a 2.4 Voltról fog esni a feszültség, és a Led-ek fénye kihúnynak egy pillanat alatt, mintha ott sem lenne. A kondit az ellenállás elé kell tenni, ez esetben a síntáp max. értékére töltődik fel, és a delej megszűnte után onnan kezd kisülni.
De nem elég 1 db dióda, Graetz híd kell az egész elé, mely 4db dióda.
Az 1000mikro csak arra elegendő, hogy villogás mentesítse a dolgot, úgy hogy ne űzz hiú ábrándokat, hogy 2 percig világítani fog. Ahoz majdhogynem Farad nagyságrendű kondi kellene.
Arany szabály, amit sajnos sok gyár sem tart be, hogy Led-eket nem kötünk párhuzamosan, mert eltérhet azonos tipus, azonos gyártmány ellenére is a nyitófeszük. Mindegyik elé ildomos ellenállást tenni.
A Stabilizátor problémát egy 7805-ös stab. kocka oldja meg, de az is csak addig, amíg a síntáp nem esik 6-7volt alá. Az ekörüli és a maximális sínfesz tartományban lesz konstans a fényerő.
Szoktak olyat csinálni analógban, hogy a mozdony motor pólusai elé tesznek diódát, kettőt párhuzamosan kötve, akár több ilyet is, sorban a motor pólusával. Egy dióda nyitó fesze 0.7 Volt, ennyivel kevesebb jut át a motor felé. Egy ilyen dióda páros enyivel csökkenti a motorra jutó delejt. Több ilyen dióda párossal szokták elérni, hogy a mozdony motorjára így nem jut feszültség 0.7, 1.4, 2.1 Voltig, de a pilácsok már égnek, akár álló helyzetben is...
A digital üzem egyik hatalmas előnye, hogy ezt a problámát alapból megoldja. Minden lámpa teljes fényerővel világít, teljesen független attól, hogy áll, vagy épp bármilyen sebességgel mozog a vonat, és ráadásul ki-be kapcsolható.
nem garantált a hosszú élettartama a kapcsolásodnak!
A legegyszerűbb megoldás konyhanyelven: egy fehér ledet párhuzamosan, de fejjel lefele (69-es póz :) kötünk a piros leddel! Mindezt sorba kötjük egy ellenállással, melynek értéke 16V/20mA=800 ohm (810 ohm kapható a boltban). Kondenzátor nem kell! A két LED védi egymást.
Egy kis kiegészítés egy ki-sem-merem-mondani-milyen-méretaránnyal foglalkozó valakitől:
Azt sem árt figyelembe venni, hogy az adott helyen milyen "műveleteket" szándékoznak végrahajtani, ugyanis ha pl. kézzel akar valaki a járművek között matatni, nem árt, ha az ujja befér a két vagon közé...
Tudom, hogy nem mindenki műszerész, csak ez engem spec nagyon zavar.. :)
De ne izguljál ezen, mert a 'nem műszerész társadalom' :) kb 80%-a rosszul mondja ...
Poénnak szántam egyébként...
digit üzemnél akár állóhelyben is szépen világítanak a kocsik illetve a mozdonyok fényei, mert amíg analógban a trafó feszültsége az ami a mozdony sebességét meghatározza, addig digitben a hordozott jelsorozat. Ráadásul digit üzemmódban mindig van feszültség a síneken ami analógnál nem így van.
Mivel az összes fenykibocsátó alkatrésznek (LED, lámpa,stb) van egy bizonyos minimális feszültségértek, ahol világítani kezd, ezért nehéz az analóg módú alacsony sebesség mellett is állandó intenzitású világítást megoldani....
Egy pl 12V os izzó (ilyenek vannak ált a Tillig mozdonyokban) alig pislákol 2-5V magasságában, de 12V környékén már rendes fénnyel világít (igaz, akkor meg a vonat fog 250km/h sebességgel száguldani)...
Megbocsáss, de a diódát nem sorba kell kötni a LED-del, hanem antiparalel! (párhuzamosan, de fordítva: a kétszínű LEDek is így működnek) Két sorba kötött diódát is ki lehet nyírni záróirányú feszültséggel...
Így van nem mindenki műszerész! Akkor egy kis segítség analóg y kocsivilágításhoz! Tovább fejlesztve az előzőkhöz képest (még nem teszteltem, mert nem jutottam el a műszaki boltba). De elvben jó! A lényege hogy egy kondit teszek be így nincs ingadozás a fényerőben, illetve ha az állomáson megáll a szerelvény, akkor is világit kb.: 2 percig (számítások szerint még tesztelni kell). Van benne egy egyenirányító is, ami nem engedi a feszkot a sínbe vissza! Remélem működni fog a dolog, amit kipróbáltam beszámolok róla, ígérem! Illetve egy kis segítség kéne y kocsihoz (aszem ez a helyes megszólítása) Mitropa étkező és hálókocsihoz világítós fém kereket (8db) és forgózsámolyt + érintkezőt keresek reális áron)!! Rajzot is mellékelek. Aki hibásnak találja szóljon!