Én úgy tudom, hogy az AVON-01 az nem egy "igazi" egyedi rendszám, hanem csak egy reklámcélú tábla, amit pár alkalommal feltoltak az álló buszra a rendezvényeken.
Én nem vagyok öreg "róka" aki sok mindent megélt tapasztalt. Nekem viszont nagyon sok ember mesél hogy régen mi hogy volt. Akkorról még amikor még az emberek normálisak voltak a járművezetőkkel és egyáltalán az emberek egymással Nem volt ez a hihetetlen pusztítás. És persze amikor még tömegivel szaladgáltak az utcákon az Ikarusok. Sok történetet halottam az egyik BKV buszgarázsról is ahol dolgozott az adott személy. Nem ilyen világ volt mint ma az biztos. :-(
No,priviben megadhatod ki a "családtag" Biztosan ismerjük,hisz szüleim is itt dolgoztak.
Egyébként ami szép volt ebben a munkába:viszont látni gyermekkorom világát a képeken.Emberek,arcok,buszok.Sok sok sajnos már nem élő ismerőst,szüleim,jómagam 1975-ben a május1-i felvonuláson.Rengeteget voltam már gyermekként is a volán-családban.Elszámoltatóban anyukámnál,a soför-pihenőben apukámmal.Nagyon családias jóhangulatu világ volt az.Állandó viccelődés,szórakozás,ugratások.Sokszor a főnök kirohant az irodából,legyenek már csendesebben,nem tud dolgozni..Egyébként a közelmúltban készült egy film "Volán sztorik" címmel.Beszélgetés nyugdíjas dolgozokkal régi sztorikról,munkáról stb. Pl. xy gkv elmeséli hogyan vittéka borjut a farossal...továbbá rengeteg vicces történet. Azért valamit letettünk az "asztalra" Kiváncsi vagyok más volánoknál történt e hasonló? Addig kell megcsinálni mig vannak akik meséljenek a hőskorról!
Tudod a szellentés az megvan egy pillanat alatt...Akár a végeredményben is gyönyörködhetsz,ha ügyes vagy...
Viszont ha valami komolyabbat szeretnél alkotni...hát próbáld meg!Mondjuk böngéssz át 30-40.000 képet,válogasd ki azt a 7-8.000 amit érdemesnek gondolsz digitalizálásra.Természetesen házalhatsz nyugdíjas közlekedési dolgozoknál,ugyan már nézzenek körül,hátha találnak számodra valami érdekes képet.Majd kezdheted a szkennelést hónapokon át akár napi 10-14 órában. Ha spéci akarsz lenni a negatívokkal akár 2 órát is dolgozol egy tekercsel. Ezt szorozd be 100-al és az még csak a negatív.Ezután folytathatod a papírképekkel.Utána gondolkodhatsz a képek fotózásának időpontján,ami gyakran nem stimmel.Majd jöhet a rendszerezés.
Aztán ha elkészültél add nekünk majd publikáljuk!
Csabi 77-nek
A képek jelentős részét a vállalat fotósai készitették,ill jómagam házalltam nyugdijasoknál,illetve itteni olvasótárstól is kaptam értékes képeket.Természetesen hozzájárulásukat kértem a felhasználáshoz.Egyébként a gyűjtemény jómagam készitettem rengeteg munkával.
Továbbá véleményem szerint ha nyilvánosságra akarja hozni a Kapos Volán fotóarhivumát nem hinném,hogy téged kérne meg a sokszorosításra.Akár honlapján keresztül is megteheti.Természetesen ez a magánvéleményem..
Eszmei értékű képek és nem is rosszak ahoz képest. Mindig szívesen megnézek egy régebbi buszos képet. Nem haragszol ha megkérdezem milyen fényképezővel csináltad? :-)
Nem értem, hogy milyen dolgot kellene megkeresnem a moditopicban, de mindegy, valaki levette a képeket.
Néhány észrevételt szeretnék még a dologhoz hozzáfűzni.
Ezek a képek felbecsülhetetlen értékűek. Akik készítették, akik rajtuk szerepelnek, esetleg a hozzátartozóik nem a fiók mélyén rejtegetik, hanem odaadták a kiadvány készítőinek, nem gondolva a szerzői jogokra. Nyilván azért, hogy mások, mint pl Te, én és mindenki, akihez ez eljut, fogalmat alkothasson az akkori munkakörülményekről, útviszonyokról, gépekről, esetleg emlékezhessenek egy- két jó sztorira, vagy azóta már elhunyt kollégákra. Ha nem tették volna, akkor talán örökre eltűntek volna és azokat a buszokat nézegethetnénk, amik éppen elmennek mellettünk, vagy letölthetjük mások képeit a netről.....
Nem úgy osztogatták, mint a szórólapot. Nyilván Előtted is ismert a Volán társaságok anyagi helyzete, ezért készült belőle limitált példányszám. Nekem szerencsém van, megvan a DVD is, és ha gondolod, szívesen küldök belőle egy másolatot. Hogy legyen róla fogalmad, 5,2 GB, 242 mappában 6698 db kép. Igaz, hogy egy része kétszer is szerepel a lemezen, (más csoportosításban) és természetesen nem mind buszt ábrázol. Vannnak ünnepségek, nőnapok, gyárlátogatások, telephelyek és kirándulásról készített képek.
Voltak ezek az ún. bérautóbuszok . valaki le tudná írni, hogy pontosan miben is különbözik a különjárati kocsiktól?
------------------
Különjárat : Alkalmi fuvar saját járművel, saját gkv-vel.
Szerződéses járat : Állandó, rendszeres, de nem közforgalmú fuvar, saját járművel, saját gkv-vel.
Bérautóbusz : Saját jármű, idegen gkv. bármilyen fuvar kivéve a közforgalmú menetrendszerinti járatot.
Népszerűbben :
A Bérautóbusz park 99%-ban már nullára futtatott, idős autóbuszok, melyek kaptak egy kisebb felújítást.
Utána kínálták boldognak és boldogtalannak.
Bárki bejött az utcáról, mutatott egy érvényes D kategóriás jogosítványt, kifizette az első részletet és vihette.
Menetrendszerinti, közforgalmú járatot nem végezhetett vele, mert az akkor is minisztériumi engedélyköteles volt, de különben azt csinált a bérleményével(bérautóbusszal) amit akart.
A Bérautóbuszok 99%-ban munkásjáratokat végeztek, elsősorban építőipari segédmunkásokat hordtak vidékről a fővárosba és egyéb helyen lévő építkezésekre.
Hétvégén elvitték a falu labdarúgócsapatának szurkolóit a négy faluval arrébb lévő járási/megyei rangadókra, vagy a helyi asszonykórust 40 km-re egy fellépésre.
A Bérautóbuszok mivel már nullára futott autóbuszok (8-10 éves kocsik) újbóli értékestésről szólt a történet (még egy bőrt lehúzni róluk) + a rendkívül rossz karbantartási körülmények miatt, igen hamar 2-3 év alatt selejt érettek lettek.
Így 12-15 évesen szinte kívétel nélkül mentek a kohóba.
Minden Volán más időpontban adta át saját Bérautóbusz üzletágának a kocsikat, de általában 7-10 évesen oda kerültek.
Amelyik Volánnak nem volt saját Bérautóbusz üzletága az pedig a 22.es Volánnak (eredetileg nehézgépszállító, tréleres Volán) adta át a Bérautóbusznak szánt buszait.
A 22-es Volán ezen a rész szakterterületen országos hatáskörrel működhetett.
A 22-es Volán központja Budapesten, Zuglóban a Nagy Lajos király útján volt. Volt egy felújító üzemük Vácegres községben is.
- a 250.67 lemez vagy műanyag lökhárítóval készült eredtileg?
Műanyaggal. A 250.59-hez hasonló ablakkiosztású 250-esek függetlenül az altípustól mind műanyaggal készültek.
- a 250.59, 250.68 és 250.69 csak a légbefúvó/légkondi körében különbözik, vagy más eltérések is vannak?
Évjárattól függően más eltérések is lehetnek motor-váltó-futóművek tekintetében. Ami állandó különbség, az általad említett szellőző rendszer és az ülőhely kiosztás.
250.59 2 pár légbefúvó, 42-46 ülőhely a hátsó traktus függvényében (250.59A=46, 250.59E=44(42)) üléstáv: 850 mm.
250.68 2 pár légbefúvó, 50 ülőhely 770mm üléstáv. Ez a sűrűüléses Volán kivitel. Klíma nincs.
250.69 Klíma van, kétféle elhelyezéssel, de mindig a főmotorról hajtva. Elvileg büfészekrénynek is kell(ett) lenni. Ülőhely 45, üléstáv 830 mm. Büfé nélkül az ülőhely 46.
A gépészeti különbségekre nincs hasonló kaptafa, ezek évjárattól függtek.
- a 250.72 (azonkívül, hogy IBUSZ rendeltetésű) miben különbözik az összes előbbitől, és hány darab volt az IBUSZ-nál?
A 250.72 feltöltött motorral készült (D2156MT6U) klímával, büfével 45 / 830 üléskiosztással. A darabszámot passzolom.
- a csendeshidas 250-esek kaptak-e külön típusjelet?
Azért mert csendeshidas azért általában nem. A 250.59, .68, .69 is készült így is úgy is. Orosz első futóművel párosítva még trilex rendszerű kerekekkel is.
Nézegettem régi oktatófilmet a tűzvédelemről és érdekes kocsikat lehet benne látni, pl. emeletes Ikarus. AKi kíváncsi rá, hála a feltöltőjének, a youtube-on megtalálható a film.
3 részre van darabolva, az első után megtalálható a 2,3 rész is.