Nem akartam ilyen vitát kirobbantani az agyváltós kérdésemmel!
Egyszerűen csak szeretnék egy olyan bringát ami a hétköznapi igényeimet hosszútávon különösebb gond nélkül kiszolgálja. Ilyenkor az ember aki nem ért hozzá (ÉN) olvas minden félét. Alapvetően egy cross trekinget néztem ki full XT felszereltséggel (ami talán túlzás), s csak kíváncsi voltam, hogy egy agyváltó + szíjhajtás vajon mennyire lenne jó nekem. Ahány eladó, annyi ötlet. Az egyik trekkinget, a másik cross-t, a harmadik 29-es mtb-ot, a negyedik mindenképp elektromosat javasol mondván, hogy az a jövő.
Abban sem vagyok biztos, hogy a full XT nem e fölöslegesen drága az én egyszerű, hétköznapi tekergetéseimhez, hisz állítólag ezt már versenyzők is használják én mag csak magammal versenyzek, de talán az nem baj ha valami jobb, erősebb, tartósabb, legalább sok évig nem lesz baj vele.
Az agyváltó + szíjhajtás kombón pusztán azért akadt meg a szemem, mert valahol azt írták, hogy ez kb. örök élet meg egy kicsi. Én meg nem szeretnék bringát cserélgetni, meg túl sokat szerelőhöz járni sem. Az egyik boltban pl. azt mondták, hogy ami a Deore fölött van az teljesen fölösleges, mert az már túl precíz, sokat kell állítgatni, s egyébként is indokolatlanul drága. Ezt az elégedettségi visszajelzések alapján azért nehezen hiszem el, de ezt is egy szaküzletben mondta egy hozzáértő.
Szóval az, hogy menjek el egy szaküzletbe, s ott majd kiválasztják nekem a számomra ideális bringát, igaz is meg nem is. Végül is négy helyen négy különböző ideális bringát javasoltak.
OK! Megértelek én is alakítottam már át hasonlóan. Ahhoz azonban nem kell semmi statisztika, hogy tudjam, hogy a sima vásárló nem kezdi az alkatrészeket cserélgetni az új ,garanciális kerékpárján.
A CUBE szerint mindkét kerékpár URBAN csoportba is beletartozik, ezért nyugodtan össze lehet hasonlítani.
A Cube leírás az EDITORRÓL:"Az Editor tervezésénél egyetlen célunk volt: megalkotni a legszuperebb városi rohamgépet."
Pl. azért, mert annak volt jobb az ára. Még úgy is, hogy számomra felesleges alkatrészek voltak rajta. Ennél a bringánál nem úgy lenne.
Te készítettél valami statisztikát arról, hogy a te véleményed tükrözi a vásárlók többéségének álláspontját, hogy így tudsz hivatkozni rá?
A súly meg nem biztos, hogy önmagában az agyváltónak köszönhető. Pl. az általad belinkelt SL Road javasolt felhasználási területe más, mint az, amiről itt beszélünk, ez meg jelentkezhet a váz, valamint a kerekek súlyában is.
Mindenesetre részemről befejeztem, mert nem látom értelmét ennek a beszélgetésnek.
Nem tudom, a Cube hová pozícionálta ezt a kerékpárt, szerinted városi, alá tudod támasztani valamivel? Vagy pedig úgy gondolták, hogy nem tesznek rá semmit, ahogy egy crossra is lehet utólag sárvédőt, világítást tenni, ha gyárilag nincs is rajta. Szerintem nem feltétlen súlcsökkentés volt a cél, lehet, hogy kevésbé akarták korlátozni a felhasználót. Én is jártam már úgy, hogy az újonnan megvett full felszereltségű kerékpárról az első dolgom volt leszedni a gyári világítást, és feltenni korszerűbb elemeseket. A második pedig a nehéz sárvédőt lecserélni könnyebbre.
A nehéz agyváltó: mekkora a súlykülönbség az Alfine 11 vs. egy komplett első+hátsóváltó, több lánckerék közt? És akkor nem számoltam a lánc illetve a karbonszíj közti súlykülönbséggel. Lehet, hogy a nehéz agyváltó nem is olyan nehéz.
A bontható váz nem előny, de ha jól csinálják meg, nem is feltétlenül hátrány.
A rekut csak példának hoztam, mert azt írtad, hogy az agyváltó városba való. Amit nem igazán támaszt alá az, hogy a Shimano épp a városi kategóriába tette, ha megnézed, szövegesen az ajánlott helyek közé betette az országutat is.
Egy városi kerékpáron ( a CUBE szerint ez az ......????) legyenek meg a KRESZ által előírt dolgok+ sárvédő, láncvédő, csomagtartó..... Ezek a dolgok erről a kerékpárról hiányoznak.
Ennek csak egy okát látom, a súly csökkentését. Akkor viszont minek bele egy nehéz agyváltó?
Ez a kerékpár egy jó kerékpár. Mindenre jó egy kicsit, de semmire sem tökéletes.
Az agyváltókkal sok tapasztalatom van, remek szerkezetnek tartom őket a megfelelő körülmények között.
A szíjhajtásról nem tudok sokat, de a bontható váz biztosan nem előny egy kerékpárnál.
A " reku" az meg egy kivétel, az meg csak erősíti a szabályt
Amikor lehagysz egy csomó kiegészítőt elérve azt, hogy nem közlekedhetsz vele a forgalomban, akkor mi másról szólna , mint a súlyról.
Ebbe a könnyű kerékpárba utána a hátsókerékbe beleteszel egy 1.6 kg-os váltót amit a Shimano leginkább városi felhasználásra ajánl. Ott van még a "bontható" váz kérdése.
Kellet egy hibrid kerékpár mert ez a divat. Városi? Fitnesz? Trekking?
Házon belül ellenfele az Sl road pédául 1.5kg-al könnyebb.
Az agyváltó szerintem maradjon a városi felhasználás területén, mert arra való.
Én minimális felszereltségre gondoltam. Azt nem kell karbantartani ami nincs.
A CUBE editor kerékpárral kapcsolatban szóltam hozzá. Az ezen lévő minimális kiegészítőkkel nyert súlyelőnyt elveszítik a 11 sebességes agyváltó miatt.
Pont a 'minimál' kerékpárba jó az agyváltó. Persze kérdés, hogy mit értünk 'minimál' alatt. Ez esetben nem a tudást, hanem a karbantartásigényt. Ebből a szempontból az agyváltó és a szíjhajtás és egy jó hidraulikus tárcsa jó megoldás, ráülsz, mész, és menetteljesítménytől függően évente/kétévente egyszer foglalkozni kell vele (olajcsere a váltóban, és ha elkopott a fékpofa, akkor csere). Az agyváltó és a szíjhajtás egyaránt minimális gondozást igényel, és sokáig megbízhatóan teljesít.
Nem látom értelmét ennek a kerékpárnak. Nem való egy "minimal" kerékpárba agyváltó pláne nem szíjhajtással. Ha már szíjhajtás akkor egy 1 sebességes lenne tökéletes ehhez a kerékpárhoz.
Csak a hátrányára válik az agyváltó, pláne szíjhajtással, ami miatt még a vázat is "bonthatóra" kell készíteni.
Az agyváltókat jónak tartom a megfelelő kerékpárokban ebben viszont kijönnek a negatív tulajdonságai.
Lásd a korábban linkelt táblázatot. 45/23 esetén - amit példának felhoztál - az Alfine11 leggyorsabb fokozata 2,15-ös szorzót tesz rá, azaz a leggyorsabb áttétel ez esetben a 45/11-nek felel meg, amivel már elég jól lehet haladni.
"Az agyváltónál a leggyorsabb haladást a felszerelt hajtómű és az agyara szerelt fogaskerék aránya biztosítja, ami a 48/11 4,36-os értékével szemben 2 körüli lehet vagy kevesebb."
Téves állítás. Az agyváltóknak (az itt épp szóban forgó Alfine-nak is) van 1-nél kisebb és 1-nél nagyobb áttérelaránya is. Tehát mondjuk egy 42/16-os (nagyjából 2,5) lánckerekek mellett is tud gyorsabb fokozatot.
Ez alapján pl. az Alfine 11 az 5. sebességfokozaban tudja a lánckerékaránynak megfelelő áttételt, az ennél nagyobb fokozatokban annál gyorsabban lehet vele haladni.
A szíj hajtás esetében nem tudom mennyire lehetne az áttétel arányt javítani, mert a kép alapján kb 45-23 áttétel van a bringán.
Lánckerék biztosabban beszerezhető lenne 23 helyett kisebb méretben az agyra.
Elvileg lehetne 45-16-os áttételt is feltenni, de az biztosan rövidítené a váltó élettartamát. Nem véletlenül csak a 23 az ajánlott a 45T első tányérhoz.
A végáttételek aránya önmagában kicsit kevés infó.
A megadott 3 tányéros hagyományos rendszernél ez a szám a 48/11 és a 26/34 áttételek aránya azaz 5,7 a végáttételek aránya.
Az agyváltónál a leggyorsabb haladást a felszerelt hajtómű és az agyara szerelt fogaskerék aránya biztosítja, ami a 48/11 4,36-os értékével szemben 2 körüli lehet vagy kevesebb. Ehhez képest lehet értékelni a végáttételek arányát, ami alapján 0,5 körüli a legkönnyebb áttétel szemben a hagyományos rendszer 0,764 értékével.
Szóval ha síkon 48-14 áttétellel közlekedtél általában az 3,42 áttétel volt. Agyváltóssal kb azonos sebesség eléréséhez pörgetheted a lábadat 70-80 pedálfordulat helyett helyett kb 120-140-es pedálfordulattal.
Javaslom próbálj ki egy agyváltóst.
Egyébként ezek az ajánlások a hajtómű és hátsó lánckerék méretekre az agyváltóhoz:
Köszönöm! Ez mindenképp elgondolkodtató, bár ezt az áttételarány dolgot nem értem. Soha nem is gondolkodtam rajta. Gondolom, minél nagyobb, annál jobb, azaz annál több lehetőséget kínál.
Egy “hagyományos” 3x10-es rendszernél ez mennyi? (26-36-48 / 11-34 esetében) Csak, hogy legyen elképzelésem.
Minden esetre ez a Cube Editor egyre szimpibb. Még a teló hiányát is lenyelem, ha cserébe annyi előnye van. Egyébként sem vagyok meggyőződve a telók szükségességéről ebben a kategóriában. Bár még nem volt teló nélküli bringám, a Gepidán sokszor lezártam, aztán úgy is felejtettem. Gondolom, ha annyira hiányzott volna, nem felejtem el.
Az agyváltónál mások az áttételugrások, mint a láncváltónál, cserében egyenletesebb a fokozatok közti ugrás, Alfine 11 esetében a kivétel a legkönnyebb fokozat, ami közel kétszeres áttétel a következőhöz képest (kb. mint lácnváltónál annak idején a Shimano Megarange). Mindenesetre az Alfine 11 váltónál a végáttételek közti arány több, mint négyszeres, tehát kellően nagy ahhoz, hogy lehessen vele haladni is és emelkedőre menni.
Karbantartásigényben valóban jó az Alfine, időnként olajat kell cserélni benne, aztán ennyi, a szíjhajtással kiegészítve tényleg nem nagyon kell hozzányúlni.
Megakadt a szemem a CUBE Editor-on is, ami bár nem cross gép, de nagyon kíváncsivá tett a “gondozásmentes” kialakítása. De! A 3x10-es rendszerhez szokott fizikumomnak vajon mennyire lenne megerőltető egy 11 sebességes rendszer? Egyáltalán mit érdemes tudni az Alfine rendszerről ill. a Gates szíjhajtásról?
Nyilván olvasgattam a neten, de inkább a gyakorlati tapasztalatok érdekelnének. Használ valaki ilyet? Tényleg annyira megbízható, gondozásmentes?
CUBE meg sem adja az átlépési magasságot. (A KTM legalább igen) Át tudok lépni a nyereg előtt, csak a felső cső igencsak érinti a tököm még a 46-os vázon is. Persze nincs ezzel gond, sőt, még az 50-el sem lenne gond, ha tervezetten tudok megállni. Azaz bringa kicsit megdöntve már nem is nagy. Én attól félek inkább amikor néni a bringaút egyik oldalán, a kutyája meg a másik oldalon, s kettejüket összeköti egy láthatatlan póráz. Na amikor a póráz láthatóvá válik hirtelen, akkor nem mindig van idő tervezetten megállni.
Nem tudom, hogy a gyakorlatban ez mennyire lenne gond, mert még nem volt ilyen “magas” bringám. Mint írtam a Gepida 48-as váza is sokkal több helyet hagyott, a másik bringám pedig egy 18-as Magellan Serpens MTB, amin még egy kisebb táska is elférne a felső cső meg az ágyékom közt. Szóval lehet, hogy nem akkora gond ez, de nekem ezen bringák után szokatlan.
Egyébként ránéztem a CUBE SL ROAD-ra is, csak úgy kíváncsiságból. Az 50-esnek 46cm a nyeregcsöve, az eleje pedig kb. 6cm-el alacsonyabb, mint a 46-os CROSS-nak. Szóval lehet, hogy az SL ROAD-ból tényleg jó lenne egy 50-es. Csak hát az meg kizárólag aszfaltra ajánlott.
A méretezéssel egyre inkább tele a ...öm! A 46-os EDITOR-nak pl. 44cm az üléscsöve.
A méréseken túl vagyok többször is. A táblázatok és a számítások is kb. egy rakat ... sem érnek. Úgy mentem a boltba, hogy ráülnék egy 50-es CUBE-ra, mert a táblázat szerint nekem az való. Aztán jól meglepett. Ekkor jött a 46-os ami hát... épp határeset még az eladó szerint is. Ehhez képest a 48-as Gepida Alboin felső csöve még csak nem is súrolja a fityegőmet.