Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Az biztos hogy jól tartja, de egy alacsonyabb előremenővel azt a fél fokot 0.1-re le tudnád vinni és nem vennéd észre a padlón hogy mikor megy mikor nem.
Felújításkor a zárt előtérbe nem vertük fel az aljzatbetont hogy letekerjük oda is a padlófűtést…az egyik legnagyobb hiba volt a felújítás során.
Fűtés kikapcsolása után jó kis hűtőház lesz a benti hőmérséklethez képest😀
Háznál mondom mindig hogy ha építtetnék, valószínű a legroszabb, legtömörebb téglából építtetném amire rakatnám a 30-40cm szigetelést, mert ott a tégla is jó kis puffer lehet, a szigetelés alatt meg mindegy a hőszigetelési tulajdonsága.
Ezt mire alapozod: "működik nálam a máshol 2-3 év alatt tönkrement (kilyukadt hőcserélő) kondenzációs kazán már 12 éve, mert mert így üzemeltetem és nem 23 fokos előremenővel folyamatosan" ?
miért rosszabb, ha kis lánggal ég folyamatosan, mint, hogy időnként nagyobb teljesítménnyel - nagyobb lánggal - rövid ideig...?
Nem laknál? Egyéni ízlés kérdése, hányan laknának egy havi 3800 Ft/hó körüli gázszámlás házban (132 m2), amiben a használati melegvíz gázmennyisége is benne van, és nem 20 fokra fűtünk.
Nincs hőmérséklet ingadozás, csak ha azt a fél fokot annak számítjuk. Nem mondom hogy nem lehetne ezt finomítani, hogy 3-4 részletben fűteni alacsonyabb hőfokkal, hosszabb ideig. Az első évben próbáltam így-úgy ügyeskedni, hogy kevesebb legyen a fogyasztás, de nem mindegy 40 vagy 45 ezer egy évben a gázszámla?
Mellesleg csak arra akartam utalni a hozzászólásban, hogy a megfelelően méretezett és szigetelt padlófűtés beton tömege óriási pufferhatással bír, ezért nincs lényegében hőmérséklet ingadozás még egy ilyen, kicsit extrém fűtési programmal sem, mint ahogy mi üzemeltetjük a kazánt. Ez teszi lehetővé, hogy a 12 kW-os gázkazán kapcsolgatás nélkül tud üzemelni az ház nagyságrenddel kisebb hőigényénél is!
Nem laknék abba a házba ami ilyen szigetelés mellett meg van küldve 39 fokos vízzel.
A hőingásról inkább ne is beszéljünk.
Nem lenne komfortosabb egy 28-33fokkal tovább húzni a fűtési időt, pénzt spórolva és komfortot növelve?
Én idén egyszer engedtem bele 38 fokot a padlóba de vissza is vettem mert 22.1-nél kapcsol a termosztát ami utána simán túlfűtött 22.5-22.7re, arról nem is beszélve hogy gázból mindjárt megette a 1,5-2 napi adagját.
Húzd le a csatlakozót a ventilátorról, szivattyúról, váltószelepről, gázszelepről stb... és nézd meg úgy mit csinál. Ha lehúzol minden csatlakozót és akkor is levágja a Fi relét, akkor az jó eséllyel panel.
Egy kis segítség kellene. Adott egy Fondital Antea kc 24-s kondi kazán. Melegvízhez és fűtésre használjuk.Tegnap késő délután óta leveri a FI relét, de csak azt. Külön biztosítékon van de azt nem veri le. A hiba előtt rendesen működött, forróvizet csinált,a melegvíz nyomásával nem volt baj, és a fűtéssel sem. A hiba után leszedtem az előlapot és megnéztem a kazánban futó vezetékeket, nem látok rajtuk sérülést. Megmozgattam a kábeleket és újra bekapcsoltam. 3-4 óra ideig ment is rendesen, majd megint leverte. Így úgy gondolom, hogy a ventilátornak és a szivattyúnak sincs baja mert nem ad ki fúra zajt. Most kapásból leverei, ahogy vissza van dugva a konnektorba. Pár gázost felhívtunk de senki nem ér rá megnézni. Persze legjobbkor. Amúgy Bp-pest X ker. Van esetleg valakinek tippje, hogy merre keressem a hibát ? Attól félek ha kijön egy kazánra szakosodott szerelő akkor a kontakt hiba miatt nem tudja merre kezdje a keresét és mindent is kicseréltetne.
MVM-nek is sikerült meglopnia úgy, hogy a kazánom folyamatosan rossz és baromira elegem lett, ezért nem használtam a fűtést (csak a klímát), eltűntem, elnézést. Hallani nem akarok már gázról, meg Aristonról. De megjött a hideg :( Szóval. Radiátorokon nincsenek termo fejek, sima szelepek vannak. A radiátorok melegek (ha éppen működik ez a szerencsétlen), de a tetejük jóval melegebb, mint az aljuk. Mindegyik maxra van kinyitva. Tegnap megint elkezdtem kicsit foglalkozni a fűtéssel. Légtelenítettem a radiátorokat (nem voltak levegősek), utána a kazánt is 2x. Ariston Genus one bal felül van egy kis fekete gagyi műanyag "zár", ezt kicsit kinyitottam és utána kezdtem a légtelenítés funkcióval. Leesett a nyomás 0.9re rátöltöttem 1.5ig, majd újra légtelenítés és mikor 1.3-ra visszaesett megszakítottam. Ezek után a kazán 4!!!! órát ment úgy, hogy a nyomásom 1.3-ról csak 1.8-ra ment és nem állt ki fűtési szivattyú utánkeringetésre. Nagyon büszke voltam magamra. Feleségem megmosta a kezét (HMV) és eddig tartott a csoda. Utána megint elkezdte a a fűtési szivattyú utánkeringetést. Kikapcsoltam, lefeküdtem aludni. Reggel 20 fok lett a házban , ezért megint megpróbálkoztam működésre bírni. Nem volt sikeres, ezért kihúztam az áramból. Majd visszadugtam és elindítottam. Csodák csodájára működött, egészen addig, míg le nem állítottam. Gondoltam semmi baj, megint áramból kihúz-bedug és jó lesz. Nem lett jó. Megint kiáll fűtési szivattyú utánkeringetésre, hogy rohadna meg :)
Szia, nincs hőcserélő a rendszerben, csak kazán szivattyú van. A szivattyún két beállítási mód van ,normál 1,2,3 illetve modulációs 1,2,3 ... csak ahogy írtam nem igazán veszem észre hogy modulációs üzemben használva bármi változás lenne a fordulatszámban. (nincs rajta semmi visszajelző )
Elvileg van rajta modulációs üzem,de nem vettem észre semmi változást. Lehet egyen szivattyú van benne és maga a kazán (bosc 2500w) nem tudja lekezelni.
1,ha mégis csak modulálna ,akkor gondolom legmagasabb fokozat és majd csinálja magától
Előre elnézést a kérdésekért, de teljesen laikusként teszem fel..
kondiskazán+radiátorok...
1, időjáráskövetés,vagy fix előremenő?(aránylag alacsony hőfokra állítva-a visszatérő miatt ez is modulálni fog )
2,folyamatos ,állandó hőfokbeállítás,vagy több lépcsős? ( szinte mindig van otthon valaki, de estére visszább venni,napközben kicsit feljebb...(1-2 fokokat csak)
Termofejek helyiségenként van minden radiátoron.
3, a kazán max teljesítményét (24kw) érdemes visszább venni,ha az is elég?
4,Keringtetősziv. alacsony ,vagy magas fordulaton érdemes használni?
"Mondanám még, hogy segítene egy jól méretezett puffertároló is, de egy normális padlófűtés betonja önmagában akkora puffer, amivel egy párszáz literes vizes tartály nemigen tud versenyezni."
A passzív házam hőigénye 1,5 kW körül van. Van egy 12 kW-os sokat szidott kondenzációs kazánom, amivel az alulról 20-30 cm-rel PS-sel szigetelt padlófűtésemet táplálom. Egy +3 fokos átlaghőmérsékletű (tehát manapság hidegebbnek mondható) téli napon megy 2 órát egyben 39 fokos előremenővel és a többi 22 órát áll, mert akkora a padlófűtés pufferhatása (tehetetlensége) hogy a lakásban (ha aznap borult az idő) max. 0,5 fokot csökken a léghőmérséklet.
Érdekesség még: Valószínűleg azért (is) működik nálam a máshol 2-3 év alatt tönkrement (kilyukadt hőcserélő) kondenzációs kazán már 12 éve, mert mert így üzemeltetem és nem 23 fokos előremenővel folyamatosan.
Én nem tudok róla, hogy megszűnne a H-árszabás. Az azért eléggé az eddigi energiapolitka szembeköpése lenne.
Bár az emberek igazából már semmire sem számíthatnak, se villany, se gázárral nem lehet már tervezni.
Pont ez a helyzet, hogy ha magasan marad a piaci gázár, esetleg kivezetik a rezsicsökkentést, ÉS marad a H-tarifa, akkor jó kényszermegoldás lehet egy hőszívattyú, de ha nincs H-tarifa, esetleg nem szökik 200ft/m3 fölé a gázár, akkor kb. sohasem térül meg a plusz befektetés, nem beszélve a járulékos fagyszelepekről, extra hőcserélős pufferekről, és egyéb ajánlott rendszerelemekről, amitől igazán jó lesz egy hőszívattyús rendszer.
Minden gyártmánynál lesz olyan, aki szidja, s olyan is, ki dicséri. Ez a természetes. :)
Az enyém hat éve működik hibátlanul, pedig nem szokásom állandóan véle foglalkozni... Cipész cipője ... :))
Ha beépítesz a készülék és a rendszer közzé egy hidrováltót, akkor kiegyensúlyozottabb, takarékosabb fűtésrendszered lesz. Annak viszont nincs értelme, hogy a legalacsonyabb modulációra képes kondenzációst vadászd le.
Akkor érdemes hőszivattyúban gondolkodni, ha minimum 10 kWh-s szaldós elszámolású napelemes rendszered is van. A "H" tarifát hamarosan kénytelenek lesznek kifuttatni.
Sokat gondolkodtam én is rajta, de kiszámoltam azt, hogy ha a padlófűtés+radiátorok+melegvíz hőigényének kielégítésére lesz egy kondenzációs kazánom, 6 db hűtőfűtő klímám, s fenn van egy 8.2-es napelemes rendszerem, így a legbiztonságosabb, legpraktikusabb, leginkább megérősebb.
lyesmim is érdemes elgondolkodnod. Jah, és kiváló nyílászárók és jó hőszigetlés a legfontosabb a takarékossághoz.
Tisztában vagyok vele pontosan. De a hőszívattyúnál az annyi amennyi, nagyjából gyártófüggetlenül ugyanannyira modulálnak le, míg kazánnál ez azért nagyon változó, ahogy látom.
A hőszívattyúnak más előnyei vannak.
A gázkazánnak meg ez, ahogy írtad, a megengedőbb méretezés mellett, ezért próbálom ebben a paraméterben megtalálni a legjobbat.
Már csak azért, mert egy egyszerűbb monoblokkos hőszívattyú is 2M+, míg a legdrágább Wolf kazán is "csak" fele, ami 2.1kW-ig tud lemenni.
Mert ha igen, akkor attól tartok, hogy akkor a kémény marad, mert a szomszéd házig talán van 10 méter, de kb 2 méterre van egy melléképületünk.
Egyébként azon a falon nincs ablakunk.
Most van gázkazán a konyhában kéményes kivezetéssel, de van egy vegyes tüzelésű is egy kb. 3m2-es ablaktalan kazánházban a lakóépületben. Oda is lehetne tenni a kazánt? Érdemes-e megszabadulni a vegyes tüzelésűtől? Jelenleg nem tervezzük használni.
Az azért legyen világos, hogy egy hőszivattyú sem fog tudni lemenni 1 kW-ra a leadott teljesítményben úgy, hogy egyébként a méretezett hőigény 7+ kW. Hiába inverteres a kompresszor, a fordulatszám nem csökenthető a végtelenségig. Modulációban, időjáráskövetésben nagyjából hasonló dolgokat tudnak a gázkazánok a hőszivattyúkhoz képest. A gázkazánok általában toleránsabbak a nem tűpontosan méretezett fűtésrendszerhez való illesztés terén. Magyarul nem árt, ha a hőszivattyús rendszert egy hozzáértő gépész tervezi meg, aki utána hiba esetén elővehető. A legtöbb hiba itt szokott lenni. Persze ezt a gázkazánnál is így érdemes, de ott nagyobb a rugalmasság.
A hatékonysági paramétert leginkább költséghatékonyságként érdemes értelmezni, amit egy hosszabb periódusra (10-20-30 év) a készülékek becsült életciklusának figyelembe vételével végig érdemes megbecsülni: bekerülés (akár többször is), fenntartás, energiár.
Én 6-8 éve a házfelúításunk előtt előg alaposan megversenyeztettem a gázos (megvolt a gázbekötés) és a hőszivattyús megoldást. Végül nekünk új gázos rendszerünk lett, de gyakorlatilag minden úgy van kialakítva, hogy később egy hsz. is gond nélkül bekerülhet. Nálunk az is szerepet játszott, hogy csak most, szük 5 évvel a nagy felújítás után zárult be a termikus burok a homlokzati hőszigeteléssel, azaz eddig kb. 8 kW-os hőigény volt, ami idéntől kb. a felére csökkent (ezt egyébként hőmennyiségmérővel mérem is, nem csak találgatás). Erre az időszakra rugalmasabb megoldásnak tűnt egy kazános rendszer, majd annak halála után esetleg egy már jóval kisebb teljesítményű, így olcsóbb hsz.
Pontosan miért akarsz 1 kW környéki hőigény esetén is folyamtosan működő fűtést? A 35/30-as hőlépcsőből és a hőszivattyúből kiindulva felületfűtésről beszélünk. 1 kW-nyi teljesítmény esetén nem nagyon lesz még langyos sem az a felület, ha egyébként 7+ kW-ra is képesnek kell lennie egészséges felülethőmérséklet mellett. Ahogy olvasom egyébként ma már léteznek olyan öntanuló termosztátok (PID vagy még inkább TPI szabályzók), amikkel el lehet érni, hogy (az egyenletes hőleadás szempontjából) kvázifolymatosan üzemeljen a hőtermelő. Ezek elvileg megtanulják a helyiség hőigényét és a hőleadás rugalmasságát és ennek megfelelően ciklikusan kapcsolnak ki-be, hogy a lehető legpontosabbn tartsák a kért hőmérsékletet. Így nem baj, ha csak 2 kW-ra tud lemenni a hőtermelő, a termosztát elintézi, hogy - a példa kedvéért - átlagosan 50 % legyen kitöltési tényező az 1 kW-ot igénylő időszakban. Nem volt még tapasztalatom ilyennel, itt a fórumon volt már jobb, rosszabb visszajelzés róluk. Mondanám még, hogy segítene egy jól méretezett puffertároló is, de egy normális padlófűtés betonja önmagában akkora puffer, amivel egy párszáz literes vizes tartály nemigen tud versenyezni.
Sajnos nem tudok nyilatkozni, és maximálisan hiszek neked!
Pontosítanám akkor úgy, hogy nem rossz kazán, de biztos nem lehet véletlen, hogy sok szerelő és szerelő mester óva int a Giannoni jellegű hőcserélős típusoktól, márkáktól.
Bocs, ha nem ide tartozik, de... ha adott egy Computherm E300-as termosztát, amit elvileg tudok a neten keresztül felügyelni, tehát a be és kikapcsolási adatok valahol ott kell legyenek a neten... Le lehet vajon kérni, hogy mettől meddig kapcsolta be a kazánt?