A Kaposvár-Mocsolád-siófoki (HÉV) vasútvonal 100 éves évfordulójára hoztam létre ezt a topicot.1894.08.23-án a Kaposvár-Mocsolád,1906.10.19-én a Mocsolád-Siófok vonal megnyításának alkalmából.
Igen, valóban sok az "elképzeléseink", "reményeink szerint" szó. Sajnos én is elfelejtettem hangoztatni, hogy mindez eddig csak a fejünkben és legfeljebb saját papírjainkban lévő terv. Amit pár hozzászólásban ezelőtt Kemenczei kollega írt, azt tulajdonképpen az alábbiakban helyesbíteném:
Jelen pillanatban csak a következők tekinthetők biztosnak, ezért kérek mindenkit, hogy a korábbi kinyilatkozásokat tekintse "Ubran Legend"-nek (aztán az is lehet, hogy végül nagy szerencse folytán még több is lesz(:-)) ), és az alábbiakat tekintse hivatalos információnak:
A Mocsolád-Tab-Siófok Helyi Érdekű Vasút 1906.10.23-án közlekedtette az első vonatot. Ebből az alkalomból megemlékezést kívánunk szervezni egy ezen dátum közelébe eső - pillanatnyilag még nem rögzített - hétvégén. Jelenleg még a kiállítás anyagának gyűjtése, illetve a különböző más kísérőrendezvények (emléktáblaavatás, különvonat, stb) költségbecslése, a lehetőségek felmérése folyik. Szintén keressük a különböző anyagi forrásokat is, melyeknek a függvényében az elképzeléseinket meg tudjuk valósítani, valamint építjük ki kapcsolatainkat a különböző érintett, döntési jogkörrel rendelkező emberek felé. Itt jegyezném meg, hogy a rendezvényeknek jelenleg még nincs fővédnöke. Erre a tisztre való felkérés csak azután történik meg, miután a programpontok összeálltak, ill. a költségek fedezetének nagy része rendelkezésre áll.
A Bz-s vonat amit éjszaka látsz, valószínüleg a Fónyód-Siófok-Fonyód között a mostani nyári menetrendben szereplő úgynevezett Bagoly járat egyike lehet, ami a dizsis fiatalokat hivatott szállítani külön díjszabás mellett.
A hozzászólásodban említett úriember nem hiszem hogy hathatósan tudna nektek segíteni. Javaslom, hogy elképzeléseittek keressétek fel a terület kommunikációs vezetőjét, Ő sokkal többet tud segíteni nektek. (a 62-es jubileumára pl M41 és IC kocsik is kerültek) Sínbohócnak igaza van, az MD ugyan majdnem 15 évig közlekedett a Sió vonalon, mégsem ez volt a jellemző jármű, sokkal inkább az ABy
Elképzeléseink szerint az MD-t a Gépészeti Üzletág bocsátaná rendelkezésre a SZESZA Üzletág részére, remélhetőleg a BZmot bérleti díjáért, a fennmaradó rész mintegy szimbolikus támogatás jellenne meg a SZESZA és mi felénk. Az MD-t a Pécsi Gépészeti Területi Központ adná Fölvári úr hathatos közreműködésével, ami vagy Pécsről, de a cészerüség miatt az sem elképzelhetettlen, hogy Bátaszékről.
Hogyan kerül Kaposvárra? Ez a kérdés nem is kérdés: reményeink szerint a Pályakapacitás Elosztó Központ és a Pályavasút támogatása által. Bízzunk benne, hogy a szerelvény egyszeri ünnepi alkalomból történő forgalomba helyezését e Szakszolgálatok a pályahasználati és a futásdíj elengedésével lehetővé teszik számunkra.
Én is gondolkoztam rajta sokat mikor mondta :))) De a TAPASZTALT kolléga a berúgás fázisaira gondolt. Már nem jegyeztem meg mivel nincs közöm ilyen téma. earny csöndbe vagy :D
A kérdésaz volt, amire válaszoltam, hogy Kaposváron milyen látnivaló mozdonyok vannak, amiket érdemes fotózni.
Természetessen Arnold úr a Sió vonalon nem járnak M41 mozdonnyal továbbított vonatok. a sió vonalon Bzmot a személyszállításban, a teherszállításban pedig az M40 300 -as mozdonyok dolgóznak.
Az M41-esek amin éppen kötözködöl a Kaposvár-Fonyód vonalon továbbítják hosszú szerelvényeiket.
Csak helyesbítettem, de azért meglátogathatnál, a két sör még áll.
Igen van itt bőven fotózni való érdekesség. Állomásunkon teljesít szolgálatot az orsszágossan elkészült 2 darab remot M40-es, ezek rendszerint állomási tartalékként, illetve a vonali tólatos tehervonatok vonóerejeként szolgálnak.
ezeken kívül van itt még számos Bz motorvonat, illetve lencsevégre kaphatunk a mellékvonalakon éppen erőlködő Clasik M41-et (11-13 kocsival) vagy újabb társát a Remot M41-et (5-8 kocsis vonatokkal).
Az érdekességek közzé tartozik az állomáson kiállított múzeúmi műemlék ABymot 473 motorkocsi, illetve a 376 642 gőzős.
Ezeken kívűl egy lelkes vasútbarát közösség is várja a vasút irán érdeklődőket az egykori Kaposvár-Textilműveknek hívott megálló épületében (ma Kapostüskevár) berendezett állandó, barátságos, de szerény- érdekes élményeket nyújtó Vasúti Emlékmúzeumba.
Nyitva: Szombat-Vasárnap 10-13, 14-17 óráig
Belépőjegyárak: Felnőtt 120 Ft, Gyerek 80 Ft, MÁVosoknak Arcképes Igazolmány bemutatása mellett díjmentes.
A szén valószínűleg a téli fűtéshez ( őrházak, forg.irodák, várótermek stb....) volt kiszállítva. M62-ről sem szabad megfeletkezni a vonalon, hisz a 88350 sz. és 88351 sz. menetrendszerinti tolatóssal közlekedtek Tab állomásig ('92-ben ott kezdtem az M62-247-es gépen). Továbbá az M44-esek a '90-es évek elején még végig mentek a vonalon a tol.tehervonattal! Akkor a vonal sebessége 60km/h, 50km/h és 40km/h-ás lassújelek voltak!!! '93-as menetrendben a legrövidebb menetrendszerinti menettartam (régi Bz-vel) 2óra 30 perc volt!Mikor N.kanizsa PFT. átvette a Karád-Siófok közötti vonalrészt, még a mérővonat leközlekedése előtt 1-2 nappal levették a sebességet (???) 40 km/h-ra..... Kaposvár VF-en az első állomásított BC mot-ok: BC mot450, BC mot451, BC mot452 (1934.09.22.), BC mot462 (1944.01.22.), BC mot468 (1934.09.22.), BC mot471 (1934.09.22.). Ezt követően selejtezték (1935) a BCa mot 06201-06207 psz. gőzmotorkocsikat. Az M43-asok a '70-es évek végén váltották le a gőzösöket (376), akkor még napi 2 pár tehervonat volt. Ma M40-301-es továbbítja Kisbárapátiig a 88380/88381 sz. tol.tehervonatot, heti 3 alkalommal (kedd, csütörtök és szombat).
Putnoki bánya egyik egysége volt itt 1996-os anyagban még szerepel az, hogy bányafát, meg vasanyagot adtak, le, a szén már ekkor is teherautókon lett elszállítva.
Iparvágánykiszolgálómenet még 1996 ban volt a Kirádi bánya jóvoltából.
Nagyon régen Kiskapudon volt rakodóvágány, Csokvaományon itt egy TSz még 93-94 körül adott fel valamit
Nagyvisnyó Dédesre 600 mm kisvasút vitt fát 1969-ig
Vízvételezés Mónosbélen, Nagyvisnyón, Kirádon volt.
Motorvonat is jéárt a 30-as években./1931-es menetrend/
OFF a 87-es felső szakaszához. Családom a héten szerdán Putnokról Szilvásváradra kirándult. 3 felnőtt+a 2 csemete (akik nem ismernek, azok kedvéért 6 és 2 évesek) A menetrend kifejezetten "kedvező": Vagy elmész reggel 7:20-kor, vagy mész a következővel 13:20-kor. Természetesen az elsőt választották, mert 1) meleg nap volt 2) valamit még látni is akartak 3) időben vissza akartak érni.
Természetesen ehhez még hozzájön az átszállás az egri szakaszon közlekedő csodára 1 megálló erejéig, mert ugye ki akar túl sokat kutyagolni a falu másik feléről a Szalajka-völgyig. (Elég séta az onnan is. Főleg visszafele...)
Nem csodálkozom azon, hogy a kihasználtság nem olyan szuper. Viszont közvetlen buszjárat Putnokról Szilvásra (Egerbe) nincs! Akkor most majd lesz?
Kérdeztem a nejem, azt mondta, hogy nem volt a szerelvény üres. Volt aki Putnokról csak Királdig ment, de amire Sátára értek, minden ülés tele volt.
ON
Vissza a MTS-HÉVhez.
Elképzelhető-e, hogy volt valami kis szénbánya a vonal mentén? Azért kérdezem, mert a 1907-1912 közötti forgalmi adatokban szerepel minden évben kb 6-900 t ásványszén, amit a vonalon adtak fel a saját vonalhálózatra. Vagy ez csak a kintről érkezett szén elosztása volt?
További érdekesség, hogy a legkevesebb utast a fent említett időszakban Felsőmocsolád adta, mig az első 3 helyen alapvetően Tab és Siófok volt. Hozzájuk váltakozva Ádánd és Karád csatlakozott.