Keresés

Részletes keresés

Motun Creative Commons License 2008.09.25 0 0 653
Épp erről értekeztem lovas emberekkel.
A "parthus-shot" lényege a derékból kifordulva hátrafelé leadott lövés. Bizonyára a célt is kötelező volt eltalálni, mert másképp minek lövöldöztek volna ily módon.
Lábtámasz mindenképp kell ha csak nem a felhők lövöldözése a cél. Abban az időben pedig nem ez volt.......
Előzmény: ouzo (652)
ouzo Creative Commons License 2008.09.25 0 0 652
"Parthus ábrázolásokon sem látni kengyelt. Igaz kantárt sem."

Egész nehéz lehetett a "parthus-shot" kengyel nélkül.
Előzmény: Motun (649)
zabfaló Creative Commons License 2008.09.25 0 0 651
Elég jól ismert a keleti lovasoknál a kengyel használata, amivel egész másképpen lehet a lovon ülni és harcolni adott esetben. A mai napig ismertek a világ más részein (Dél-Amerika) fa és bőrkengyelek, amik a célnak megfelelnek, könnyen előállíthatók, de szerves anyaguk miatt rövid "életűek".
Előzmény: Qedrák (650)
Qedrák Creative Commons License 2008.09.23 0 0 650

Ezért is hangsúlyoztam,h ogy a kelet-európai környezetben nem tártak fel még kengyelt.

Hogy mi akadályozta meg?
Jó kérdés, én sajnos nem birtoklom a bölcsek kövét. Lehetséges, hogy nem volt szükség a kengyelre, mialatt a szállásterületüket az európai régióba helyezték, lehet, hogy a hunok néven megjelenő népesség a kengyel ázsiai "feltalálása előtt elszakadt a hsziung-nu-któl, sőt az is lehetséges, hogy a kengyel meg nem léte csak egy pillanatnyi kutatási állapot, ámbátor ez utóbbiban kételkedem.
Előzmény: Motun (649)
Motun Creative Commons License 2008.09.23 0 0 649
Ez igaz. De hsziungnu vaskengyelt tártak fel.
Épp az a kérdés mi akadályozta meg hogy a környezetükben is használatos legyen, és terjedjen a környező lovas népeknél, pl. nyugati irányba.
Ahogy már kérdeztem hol volt a választóvonal és miért??
A kengyel legyártása nem egy ágyú vagy lőpor gyártás hogy titkok vannak.
Használtak nyerget, onnan egy lépés a kengyel a lábukat megtámasztandó.

Parthus ábrázolásokon sem látni kengyelt. Igaz kantárt sem.
Előzmény: Qedrák (648)
Qedrák Creative Commons License 2008.09.23 0 0 648

Erről már volt szó itt. :)

Az első régészetileg is ismert kengyeleket az avarok használták, a kelet-európai hunok esetében a kengyelhasználat nem bizonyított.
Előzmény: zabfaló (641)
zabfaló Creative Commons License 2008.09.21 0 0 647
A média ma sem ír igazat, ha az a célja. Miért lett volna másképpen 1500 esztendeje?:)
Előzmény: Motun (646)
Motun Creative Commons License 2008.09.21 0 0 646
Jaaa..mint a gót krónikás (J.)
Oszt őt idézte jelölte forrásként az utána következő "krónikás".....
Előzmény: zabfaló (645)
zabfaló Creative Commons License 2008.09.21 0 0 645
A kép alkotója a diló. Vmi elfuserált germán fatty lehet, akinek az az érdeke, hogy a hunokat vérszomjas barbárnak fösse le, ne pedig innovatív, erős népnek.
Előzmény: Motun (644)
Motun Creative Commons License 2008.09.21 0 0 644
Most komolyan.
Mi lehetett az a degeneráció ami elfeledtette az elvándorolt csoportokkal a kengyelt.
Mert hogy az ázsiai hsziungnuk használták az fix. Találtak leleteket.
A kínaiak is használtak. Hogy ki kitől vette át nem tom.
De hogy is lehetett ez? Kicövekeltek egy határt amin át nem terjedt el a kengyel?
Vagy akkoriban nem volt "ipari kémkedés"?
A szomszéd népek soha nem is használtak kengyelt? Nem terjedt a lovas népek közt mint a ragály?
Jó rendben, az ellenségnek nem volt, messze éltek. De a meghódított népek akik érintkeztek a hsziungnukal (hogy miért az egy más kérdés) miért nem tűnt fel hogy azok másképp szerszámozzák a lovaikat?
A környező népek soha nem láttak hsziungnu lovast kengyellel? Soha a büdös életben nem hagytak holtat és lovát a csatatéren? Nem volt elkóborló lovasát vesztett paripa?
Aztán ha használtak, mikor elkezdtek vándorolni miért felejtették el? A mesterek otthon maradtak? A fém hiánya nem magyarázat. Hisz máshol marhabőrből és fából készül a kengyel.

Ha a hsziungnuk és a hunok nem voltak azonosak (én ezt nem hiszem) a hunok is onnan vándoroltak nyugat felé. Ha a kínai selymet ismerték a bizánci birodalomban a kereskedelem nem hiszem hogy nem tudott áthidalni egy ilyen problémát.....
Igaz hogy selymet nem tudtak sokáig gyártani, de viszont ismerték.

A mongol betörésnél vittek mongol íjat a német császárhoz mint új ismeretlen hatékonyságú fegyvert a sziléziai csatából. Gyártani és használni nem tudták, de nem azért mert nem tudták mire való. A kengyel viszont nem ilyen bonyolult.
Hol volt az a földrajzi (vagy egyéb) választó vonal ahol egyik oldalon ismeretes, a másikon meg nem a kengyel.
Ez nem olyan mint a pápa által meghúzott vonal (1494. tordesillasi szerződés) a spanyolok és portugálok közt.
Itt még van kengyel, itt meg nincs.
Azt hiszem ez a nagy rejtélyek közé sorolandó.
Előzmény: zabfaló (643)
zabfaló Creative Commons License 2008.09.21 0 0 643
Szerintem használtak.Mármint a hunok. A többi volt diló, aki nem tudta, mi az.
Előzmény: Motun (642)
Motun Creative Commons License 2008.09.21 0 0 642
Ő a kengyelt használó apa hülye gyereke aki elfeledte a kengyelt felcsatolni....:))))
Mondhatni egy korai divatdiktátor akit elkezdett utánozni a többi hun, nem tudva hogy egy ostobát utánoznak akit még az apja is szégyell...:))))

Ez a magyarázata hogy a hunok nem használtak kengyelt az európai "bevásárló"
körútjaik során......
Előzmény: zabfaló (641)
zabfaló Creative Commons License 2008.09.21 0 0 641
Képnek kép. Csak nem látom a kengyelt rajta...:))
Előzmény: Motun (640)
Motun Creative Commons License 2008.09.21 0 0 640
  hun könnyűlovas.....
ÁrPi Creative Commons License 2008.06.20 0 0 638
ouzo 2008.04.16 14:43:33 (626) írod:

"hellenisztikus tárgyú cuccokkal hordták tele. "

-Talán a dráma szekciót...


NNna...
Ouzo, TE azzal vitatkozol hogy egy neves az ókorban megsemmisült könyvtár ... ...IS
((legnagyobbrészt)) a hellenizmus terméke volt, hogy az a görög kultúrkör, és nem egyiptomi.

(( Joranne Sutt tudni véli mi volt az alexandriai könyvtárban, éspedig a hellenisztikus kultúrára alapoz. S még azt is véli hogy az amúgy majdnem azonos a későbbi római tudással.

Egyértelműen ÚGY ÉRVEL, hogyaszongya

:) mivel a várost Alexandrosz alapította, a könyvtár sem lehet régebbi :) ))

((Vegyük például a baz-megyei könyvtárat: Nem régebbi teszemazt 50-60 évesnél, tehát ha valaki még fel is égetné nem beszélgethetnénk Marx Károly összes munkásságáról csak megengedem a K.-Érópai szocialista-korszakról! ))


És moost hogy ezt így felfejtettem, szerintem nyugodtabban folytathatod bármilyen érdekes álláspontod kifejtését :-)
Előzmény: ouzo (626)
zabfaló Creative Commons License 2008.04.18 0 0 637
Na ja. Kuo-mo-zso a kínai akadémia egykori elnöke szerint Hun és Han 2 testvér volt és utódaik két nagy néppé lettek. Egy keleti Hunor-Magor tesó-páros!
Előzmény: ftonyo2 (636)
ftonyo2 Creative Commons License 2008.04.18 0 0 636

amelyből a szomszédos népek – kínaiak, de az európai népek – is tanultak, főleg ami a harcászati technológiát, fémművességet, államszervezést illeti.

 

LOL

 

a szomszédos népek inkább közismrt módon a kinaiaktól tanultak - lásd a türk birodalom, Kül-Tegin és Bilge.... mindketten a kinai udvarban nevelődtek :))

 

 

Előzmény: Törölt nick (631)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.17 0 0 635
Valóban? Ki hitte volna...
Előzmény: Theorista (634)
Theorista Creative Commons License 2008.04.17 0 0 634
Külső-Mongólia az , amit a külvilág Mongóliaként lát a térképen, Belső-Mongólia pedig a vele kelet-délkeletről határos terület, ami Kína része.

Ha nem tévedek Kínában (Belső-Mongóliában) több mongol él, mint Mongóliában.

http://en.wikipedia.org/wiki/Inner_Mongolia
Előzmény: Törölt nick (633)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.17 0 0 633
Érdekes, hogy ez a lista kiegészíti a belső-mongol Ucsiraltu professzor hun szavait.

Mi az hogy belső-mongol?:) Az csak olyan kicsit mongol?:)
Mondjuk jól hangzik az, hogy "kiegészíti". Ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag nincs azonos szó a két listában?
Előzmény: Törölt nick (631)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.17 0 0 632
Azért Érdy könyvét ne nagyon keverjük ide, mert a tudományosságnak még az igényszintjét se nagyon feszegeti....
Előzmény: Törölt nick (630)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.17 0 0 631
Csornai Katalin: Négy égtájon barbár csillag ragyog -
Az ázsiai hunok a kínai forrásokban

A négy kötetesre tervezett forráskiadvány első kötetében végigkövethetjük a hunok legkorábbi történetét egészen a Kr. u. 1. század elejéig, míg a későbbi könyvek a későbbi kínai krónikák (Han shu, Hou Hans hu, stb.) feljegyzéseit tartalmazzák, egészen az 5. századig, ameddig önálló hun dinasztiák léteztek a mai Kína területén.
A kötetben szereplő forrásrészletek bemutatják a legelső pusztai állam kialakulásának történetét, a hun törzsek egyesülését és szétválását, olvashatunk különleges államszervezetükről valamint kultúrájukról, amely máig nyomot hagyott Eurázsia népeinek anyagi és szellemi műveltségében.
A nemzetközi tudományos életben az elmúlt évtizedektől kezdve fokozódó érdeklődés mutatkozik a hunok története iránt, több szakcikkben és nagy nemzetközi konferenciákon jelentősen átértékelték a pusztai népek, így a hunok történeti szerepét. Ezek alapján elmondható, hogy a hunok fejlett és önálló civilizációt teremtettek az eurázsiai sztyeppéken, amelyből a szomszédos népek – kínaiak, de az európai népek – is tanultak, főleg ami a harcászati technológiát, fémművességet, államszervezést illeti. A forráskiadványból azt is láthatjuk, hogy a kínaiak sokszor elismerően szóltak félelmetes északi szomszédjaikról, és mindig pontos adatokat rögzítettek velük kapcsolatban. Ezért a most megjelent kiadvány a hunok iránt érdeklődő kutatók, de az érdeklődő műkedvelők számára egyaránt elsőrendű forrásanyag lehet.
A kötet külön érdeme az, hogy a fordító, Csornai Katalin sinológus kigyűjtötte és a könyv végén listába rendezte a forrásokban szereplő hun eredetű szavakat, amelyeket a kínaiak érdemesnek tartottak lejegyezni, ezek között vannak földrajzi nevek, méltóságnevek, személynevek, de használati eszközök elnevezése is szerepel közöttük. Érdekes, hogy ez a lista kiegészíti a belső-mongol Ucsiraltu professzor hun szavait. A kötet előszavát és a kínai történeti források magyarázatát Salát Gergely, az ELTE Kelet-ázsiai Tanszékének munkatársa írta.
http://www.lgye.hu/
Előzmény: Törölt nick (630)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.17 0 0 630

A hun lovastemetkezések – magyar vonatkozásokkal
Érdy Miklós könyve.

http://web.cetlink.net/~szittya/lovastemetkezes.htm

Dr. Érdy Miklós, amerikai magyar orientalista 2001 második felében
szép könyvvel lepte meg olvasóit, melyben az utóbbi évtized szívós
kutatómunkájának eredményeit tárja elénk. Az izgalmas probléma
lényege: van-e közük az ázsiai
hunoknak – az ókori kínai írásos források xiongnu-inak (ejtsd:
sungnu-inak) – az Európában a 4. század utolsó harmadában megjelent
hunokhoz, vagy sem? A neves szerző régészeti források alapján keresi
erre a választ, és – úgy látszik– sikerrel
Visszautalva korábbi eredményeire, először a Magyarországon is
megtalált, igen jellegzetes, bronzból öntött hun áldozati üstök nyomán
követte vándorlásaikat Belső-Ázsiától nyugat felé. Ezeket az
eredményeket angolul publikálta.
A most megjelent könyvében sajátos temetkezési szokások
tanúbizonyságát sorakoztatja fel a történelmi folytonosság további
igazolására kelettől nyugatig. Ez az igen sajátos temetkezési szokás a
részleges lovastemetkezés. Ilyenkor a halotti toron elfogyasztott
lónak a bőrében hagyva csupán a koponyáját és a négy alsó lábszárát
helyezték a sírba gazdája holtteste mellé. Hitük szerint a fejben
lakozó "iz", vagy "árnyéklélek" képes volt a lovat a túlvilágon
megeleveníteni. A részleges lovastemetkezés legkorábbi előfordulását
Észak-Kínában, a hunok előtt Kr.e. a 8. században ott élt nomádok, a
shanrongok (ejtsd: sanrung-ok) sírjaiban találta meg, amikor
személyesen is felkereste az ottani régészeti lelőhelyeket és a
feltárásokat. A shanrongokat az írott, ősi kínai források a hunok
elődeinek írják le.
Ezután rámutatott a részleges lovastemetkezés meglétére honfoglaló
őseinknél is, ami a legendák mellett most már régészetileg vezeti a
hunok felé rokonságunk szálait. Az első alkotóeleme a párhuzamoknak
maga a részleges lovastemetkezés. A második vonás, illetve ősi
alkotóelem az hogy a hun de ugyanakkor magyar temetőkben is három
azonos alapvető sírszerkezetet talált: az aknasíros, a padkás és a
padmalyos temetkezést. Mindkét nép temetőiben a sírokban lehet
részleges lovastemetkezés, jelképes lovastemetkezés csak
lószerszámmal, és láthatunk sírokat a lókultusz jelenléte nélkül is.
A harmadik régészeti párhuzam az emberi holttestek fejéhez közel
elhelyezett – egykor a túlvilágra szánt ételt vagy italt tartalmazó –
kicsi ( gyakran 1O cm átmérőjű), kerekfenekű, szélesszájú agyagedények
jelenléte, rovátkolt peremmel. Mindhárom párhuzam egyformán lényeges
és mintegy hidat képez őseink és a hunok temetkezései között rituális
tekintetben és egyuttal a közös szellemi háttér bizonyítéka. Ezeket a
tárgyi jellegű kapcsolatokat korábban nem ismerték fel és nem kutatták
a hun-magyar kapcsolatok szemszögéből. Érdy Miklós végigkövette a
hunok útját a Sárga Folyótól és a Bajkál-tótól, a Hétfolyó-közén és
Közép-Ázsia pusztáin át az Ural hegység átjáróiig majd tovább,
Dél-Oroszországon át egészen a Kárpát-Medencéig.
A hatalmas tér- és időbeli távolság ellenére határozottan úgy látszik,
hogy az ázsiai hunok utódai sok mindent megőriztek ősi kultúrájukból
az idő alatt amíg Európa közepébe értek. Olyan felfogás, hogy a hunok
keleten és a hunok Európában nem ugyanaz a nép, tudományosan
tarthatatlanná vált. A hun fejedelemasszonyok és előkelő nők
viseletében is megtalált egy jellegzetes ékszert-státusszimbólumot, az
aranydiadémet, amely a sírleletek tanusága szerint ott ékeskedett a
vezetők asszonyai homlokán a Sárga Folyó terétől (Xigoupan) a Duna
völgyéig (Csorna).
A transzszibériai expresszvonat segitségével a szerzőnek sikerült
végigutaznia – az üst leletekkel szinte azonos útvonalon – az ősi
nomádok pusztába vesző útját. Erről is izgalmas leírást és érdekes,
ritka fényképeket látunk a kötetben. Nyolcvan színes kép követi azt az
utat a jelenben, ahol a régészeti leletek nyomjelzése szerint a
hunoknak élnie és vonulnia kellett.
A hun arany, ezüst és bronz övcsatokon és más díszeken megjelenő
táltosló ábrázolások most először történő elemzése és az Ordos-pusztai
nagy hun aranykincs és aranykorona színes képeken történő bemutatása
képezi a középső fejezeteket.
Előzmény: Joranne_Sutt (628)
ftonyo2 Creative Commons License 2008.04.17 0 0 629

Az igaz, hogy békés időszakokban a "rabszolgatenyésztés" nagyon jövedelmező volt, a háborúk idején viszont ment a pazarlás. Észak-Amerikában is az import leállítása után normalizálódtak az életkörülményeik, talán jobbak is voltak, mint a detroiti szabad munkásoké.
Mindazonáltal az "elpazarolt" rabszolgák száma elég nagy, csak a Colusseumban 300000-ről beszélnek, holott csak szakaszosan működött.

 

Amúgy jó, hogy pont az ellenkezőjét hozod ki abból, amit irtam.. :))

 

A római korban a rabszolgák döntő többsége nem "tenyésztett" volt, hanem háborúk során rabul ejtett személy. Ezeket a rabszolgákat öregkorukban, vagy más jeles eseményhez kapcsolódóan felszabadították, mert jobban megérte az egykori tulajdonosnak a volt rabszolga, vagy a volt rabszolga családjától származó, libertinusként "leadott" biztos jövedelmi százalék, mint az a kockázati tényező, hogy a rabszolgaként tartott ember pl. egy betegség miatt meghal, és oda a befektetés.

 

Tehát a római rabszolgaság sok elemében inkább a középkori röghöz kötött jobbágyság intézményéhez hasonlitott.

 

sőt, pl. a katonák még aktiv korukban vásároltak egy kislányt, akit felneveltek, majd a leszerelés után felszabadították és feleségül vették.

 

A Colosseumban fellépő rabszolgák gladiátorok voltak, az akkori idők "sztárfocistái". Egy sikeres gladiátor a legjobb, akár senatori rendbe tartozó nőket dönthette le - akik ráadásul ÖNKÉNT adták oda magukat a sztárnak :) (már bocs a vulgaritásért) és nem kevés más, anyagi előnyökert könyvelhettek el.

 

A gladiátori játékok után, elrettentési céllal feláldozott hadifoglyok nem voltak rabszolgák, mint ahogy az itéletvégrehajtási célzattal oroszlánok elé vetett bűnözők (és keresztények, ez akkor szorosan összefüggő fogalom volt a rómaiaknál) sem.

 

A római rabszolgaságról kialakult negativ képet (jó, tudom, nem volt egy ideális mintatársadalom, de olyan sötét sem, ahogy láttatják, vagy éppen te láttatod) a korai keresztény írók alakitották ki, akik tulajdonképpen megideologizálták ezzel az egyház létrejöttét.

 

Előzmény: ouzo (603)
Joranne_Sutt Creative Commons License 2008.04.16 0 0 628
azok a hsziung-nuk. :)
Előzmény: ouzo (627)
ouzo Creative Commons License 2008.04.16 0 0 627
"a hunok addig se jutottak el, hogy a kazárokéhoz hasonló államot alapítsanak."

Kínában igen.
Előzmény: Joranne_Sutt (623)
ouzo Creative Commons License 2008.04.16 0 0 626
"hellenisztikus tárgyú cuccokkal hordták tele. "
Talán a dráma szekciót...
Előzmény: Joranne_Sutt (624)
Theorista Creative Commons License 2008.04.16 0 0 625
Bartha könyve érdekes adatokat tartalmaz a kazárokról, és igen hun alattvalóikról is!
Előzmény: ouzo (616)
Joranne_Sutt Creative Commons License 2008.04.16 0 0 624
hellenisztikus tárgyú cuccokkal hordták tele. ez nagyjából majdnem ugyanaz, mint a római tudás.
Előzmény: ouzo (621)
Joranne_Sutt Creative Commons License 2008.04.16 0 0 623
"Sajnos a hun állam nyomait keveset kutatták"

ez ebben a formában nem igaz.

"a kutatások orosz, kazak, iráni, stb régészekhez kötődnek, így kiesnek a "mainstream"-ból..."

nem, pont, hogy ők a mainstream.

"Marad a kazár, amit -talán a fura vallása miatt- jobban felkaptak itt."

nézd, az előző pár soroddal csak azt bizonyítod, hogy roppantul nem vagy képben a szakirodalmat illetően, de ennek ellenére kategorikus állításokat engedsz meg magadnak.

mellesleg, és ez inkább on: a kazár államot a hun törzsszövetséggel összehasonlítani szintén alma-körte esete. teljesen más a kettő. a hunok addig se jutottak el, hogy a kazárokéhoz hasonló államot alapítsanak.
Előzmény: ouzo (622)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!