Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
"szokták emlegetni hogy oda jártak az erdőbe gyakorlatozni a"
Én is kb. környékbeli vagyok, igazából ott is ebben a Szany/Beled környékén annyit tudok mondani, hogy még kis pöcsfej koromban oda jártak ki a mezőre gyakorlatozni az oroszok, de szerintem ez az ország nagy részére igaz lehetett. Máshol akkor még nem jártam. Fertődön meg pld. volt orosz laktanya ami nincs a listán. Vagy esetleg ez megtévesztő lista és pont ezért ilyen :-D
Pont tegnap olvastam én is. Muszáj rettegtetni a népet!
Az általad is idézett településeken én se tudom mi lehetett a stratégiai jelentőségű dolog, hogy célpont legyen. Vagy ilyen jól működött a VSz megtévesztése? A települések felét konkrétan ismerem, és azokban semmi katonai jelentőségű célpont nem volt. Mondjuk Pápa tartalék reptere Rábakecölben volt, még ha az szerepelne azt emiatt megérteném.
Egyszer már rákérdeztem itt egyik katonai topikban erre a térképre. Ebben van mondjuk egy Páli nevű település, egy kis falu. A térkép szerint itt is volt a szovjet Déli Hadseregcsoportttól átvett katonai objektum. Hát ez valahol a szülőfalum mellett van, de nem hallottam még arról hogy itt bármi katonai dolog lett volna, se szovjet-se magyar. Illetve azt szokták emlegetni hogy oda jártak az erdőbe gyakorlatozni a Munkásőrök valamikor a 80-as években.
Ilyen pl. Szeleste, Rum, Hosszúpereszteg, Andráshida, Öttevény, Kóny, Beled, Szany, Óbarok, Felsőörs, Csönge, Balatonkiliti, Öcsénypuszta, Siratószőlők. Mi volt ezeken a településeken, hogy ennyire csípte a szemét anno a romlott Nyugatnak? Biztosan tudtok segíteni, amit köszönök!
Az északi körlet (Stará Voda) területén azonban mindegyik létesítmény (összesen nyolc Gránit és Panzir-2PU) megnézhető kívül-belül:
A harci körlet osztály harcálláspontja:
Egy garantáltan eredeti gumiabroncs… :-)
Az atomtöltetű (300-500 kt max hatóerejű) rakétafejrészek tárolója:
A 9P120 jelzésű indítóállványok Gránit típusú „garázsa”, amelynek egyediségét (a Panzirokkal egyetemben) az óriási egyszárnyú páncélkapu adja:
Az 1987-es INF szerződés viszonylag gyorsan véget vetett a Temp-Sz kelet-európai karrierjének, és 1988 kora tavaszán ki is vonták, majd a szerződésnek megfelelően megsemmisítették őket.
1983 decembere és 1984 májusa közötti időszakban a szovjetek három 9K76 Temp-Sz (SS-12 Scaleboard) típusú közepes hatótávolságú ballisztikus rakétákkal felfegyverzett dandárt telepítettek Kelet-Európába, válaszul a NATO Pershing II közepes hatótávú ballisztikus rakétarendszer, és a BGM-109G típusú robotrepülőgép nyugat-európai telepítésére. A három dandár közöl kettő az NDK-ba, egy pedig Csehszlovákiába érkezett. A 122. rakétadandár 1983 Karácsonyának napjaiban költözött a csehszlovák Hranice kisvárosába 24 indítóállvánnyal és 39 rakétával. Az egykori laktanya területének jelentős részén már évekkel ezelőtt lebontották az épületeket, a megmaradt néhányban különböző cégek működnek. A volt rakétatároló impozáns épülete még ma is látható, és használatban van:
Csak kevés épület utal a laktanya múltjára…
A rakétadandárnak három kitelepülési/indító körletet alakítottak ki a közeli gyakorlótér erdős, dombos területén, ahol az egyes osztályok felváltva adtak harci szolgálatot 10-30 napos turnusokban váltva egymást. Ezek közül kettőt sikerült bejárnunk, a harmadik helyszínen gyakorlatilag szinte teljesen rekultiválták a területet, nem sok látnivaló maradt. A körletekben felépített Gránit és Panzir-2PU típusépítményekben kaptak helyet az indítóállványok, daruk, híradó és egyéb kiszolgáló járművek, illetve volt külön egy osztály harcálláspont is. A harckészültségi szolgálat egyben azt is jelentette, hogy ezeken a területeken éles nukleáris töltetű fejrészeket tároltak az egyik bunkerben.
A közútról szinte végeláthatatlan, aszfaltozott és meglepően jó minőségű út vezet a déli harci körletbe (Zelený Kříž), amely jelenleg is aktív honvédségi gyakorlóterület.
A tárolók többségét - a jól láthatóan nem eredeti, zárt ajtókból ítélve - használja az erdészet (vagy esetleg a honvédség…):
A volt harcálláspont azonban tárva-nyitva. Az objektum két részből áll, az elsőben álltak a parancsnoki és híradó járművek, a hátsóban voltak kialakítva a kisméretű munka/szolgálati helyiségek.
Szia!Klementína megállóhelyen a rakodórámpánál egy árkot ástak,hogy autóval ne lehessen a területre bemenni.Földkupacot ma nem láttam ott.Ez a néhány furcsán feltöltött kép pedig a repülőtér aktuális hova tartozását lenne hivatott bemutatni.1részt:kb. a kifutópálya fele (a kövesdi végétől számított)meg van tisztítva el van kerítve autógumikkal és a volt beton állóhelyek(talán a híradósoknak v éppen egy egyedülálló aggregátornak)ezt még ki kellene derítenem miért van a pálya szélén egymásután 6betonállóhely egymástól 200m távolságban.Ezek ki vannak jelölve talán veszélyforrás gyanánt az ugró ejtő ernyősöknek. De ez egy kis része az egész reptérnek.Komoly őrzés lesz a Bükk-Air által bérelt részen miután a hatósági engedélyt megkapták.Ez tavaszra realizálódhat.Most körbe van kamerázva az Ő területük.Másrészt:az ipari park a HMúti bejáratnál szinte kulcsra kész gazdája még nincs.
Szumma szummárum:a kapuhoz közeli területek újulnak meg először.
Utóirat:A Bükk-Air részéről nyitottak minden fajta ex-militarista kezdeményezés iránt.Érdeklődőek a repülőtér múltja iránt és tudnak is kompetens vissza vonult hivatásosokat hozni Mezőkövesdre.
Valami amit +ba megtudtam:a HMben egy Füzi v Vizi de még ez sem biztos de Gyula és ezredes-az igen- Ő alá tartozott a 91.reptérgondnokság.Szentistváni úti lakanya,középső kaszárnya na itt éltek a szovjet családok.Egy kövesdi ismert üzletember pedig kapcsolatban áll egy Lettországban élő volt szovjet tisztel aki itt élt anno közöttünk-ide vezényelték-.Kunmadarasi áttelepülés:1000 katona az összes harci gép itt volt.A laktanya létszáma alap esetben 198 katona volt.Talán ennyi.
Az érdi HÁP-ra a bejutás az utóbbi időben valakinek sikerült? Ha igen, megtenné hogy elmondja hogyan? Vagy tippeket adhatna. Igencsak megerősödött mostanában a forgalom, kiváncsi lennék mi folyhat ott.
1napi túra teljesitve, Keresztkút laktanya 1 és 2 Köszegen, felmentünk még az egykori lehallgató állomáshoz, az Keresztkúti mostmár turistaháztól olyan 4km szinte emelkedő folyamatosan. Le volt új lakattal zárva, új táblák balesetveszély, stb, a keriítés persze lyukas.
Azonban vigyázni kell, az antennatorony áram alatt van, zümmögés hallható, meg van két kamera éjjellátó, ami az épületre van szerelve(egyetlen épület ami jól lezárt) és a liftet figyeli a toronynál, meg egy kicsi mikrohullámú antenna, ami szerintem küldi a képet vhova.A többi épület szét vannak verve, vannak ott faházak, azoknak be van rúgva az ajtaja.
"A Bükk-Mátravidéki Aeroklub 2022 májusában vette bérbe a mezőkövesdi volt katonai repülőtér egy részét azzal a céllal, hogy sportrepülőteret alakítson ki rajta. Szeretnénk a repülés több szakágának is lehetőséget adni, mint pl. vitorlázórepülés, motoros repülés, ejtőernyőzés. Minden évben tervezünk indítani pilótaképzéseket több szakágban. Tervezőink folyamatosan dolgoznak azon, hogy minél hamarabb megkapjuk a repülőtér engedélyünket.
Május óta rengeteg munkát végeztünk a repülőtéren, amely közel 30 évig volt magára hagyva. Rendbe tettük a kifutópálya oldalsávjait, ahol az idő során kinőtt a növényzet. Eltávolítottuk a betonpályán felhalmozódott rengeteg kavicsot, kinőtt növényeket, gumitörmeléket, stb. Több helyen javítottunk a burkolaton. Kitisztítottunk a vízelvezető csatornákat. Mindezt több km hosszban. Elkezdtük építeni a közösségi terünket. Hamarosan több hangárt is építünk. 2022.08.19 és 08.21 között próbaüzemet tartottunk, hogy tapasztalatot szerezzünk a repülőtér üzemeltetésével kapcsolatban.
A próbaüzemen vitorlázórepülés, motoros repülés és ejtőernyőzés is helyet kapott. Több repülőtérről érkeztek meghívott vendégek. Sajnos az időjárás nem volt kegyes hozzánk a hétvége folyamán, de minden szakág ki tudta próbálni a repülőteret. Az évben még további próbaüzemeket tartunk, mielőtt megkapnánk a repülőtér engedélyt.
Mindenki látta már a mezőkövesdi repülőteret, melynek múltja titkos, jövője reménnyel teli. Ami biztos, az a 30 év, amit elhagyatottan töltött ez a jobb sorsa érdemes betonkomplexum.Egy lapos romot találtunk, amikor először kijöttünk, de jószívvel adtuk azt a munkát, amivel hónapok alatt ismét repülésre alkalmassá tettük.Végre elérkezett az első próbaüzem augusztus végén. Nagyon izgultunk, mert először próbáltuk ki újra a betont és a füves munkaterületet három évtized után. Egy szűk szakmai rendezvény lett csak, de mi láttuk, hogy ez a kezdet.
A szeptember végi második próbaüzemnek már a tapasztalatokkal felvértezve indultunk neki és olyan csodálatos spontán rendezvény lett belőle, ami egy kezdő repülőlapnak is elmehetett volna. Mi a magasból néztük a szlalomot, a versenyzők és a nézők pedig minket.A pénteki nap ismét a vitorlázórepülésnek kedvezett. Csörléses üzemet választottunk egy Góbéval, de kihoztuk Twin Astir repülőgépünket is, hogy felmérhessük, ezen a munkaterületen milyen magasságot tudunk ezzel az indítással elérni. Meglepően jót! Góbéval meglett az 500m, a nehezebb Twin Astirral a 350-400m. Ebből a magasságból már jól látszik a Tisza-tó, de az Északi középhegység vonulata és rabul ejti a tekintetet. A leszállás pedig kiemelten biztonságos az akadálymentesség miatt.
Szombat lett a fő nap, ekkor jött hozzánk a legtöbb vendég megnézni, hogy min dolgoztunk eddig. Mindenkinek tetszett. Az időjárás is kegyes volt hozzánk, kellemes szeptemberi napunk volt. Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a szombati napot az L-29 Delfin sugárhajtású vadász-kiképzőgép érkezése koronázta meg. A rengeteg pályajavító munka megérte, a repülőgép biztonságosan leszállt a kifutópályán. Legyen ez csak a kezdet!Vasárnap már az időjárás nem volt velünk, de még a szélcsendes gyenge esőt is kihasználta a keménymag, hogy repüljön. Csőröltük is a Góbét szorgalmasan, gyűljön csak mindenkinek a felszállásszám, hisz alig vártuk, hogy ennyi hónap kihagyás után ismét repülhessünk."
A csehországi Olomouc melletti Přáslavicében található (egészen pontosan a kis falu közelében) a volt Csehszlovákia egyik legnagyobb földalatti védett létesítménye. A hatalmas, négyszintes bunker a hetvenes években épült, mint a csehszlovák telefon-, és kormányzati / katonai híradó hálózat egyik tartalék irányító központja, erősítő, átjátszó állomása. Az objektum feladata volt Csehszlovákiában és a Varsói Szerződés országai közötti zavartalan hírkapcsolat biztosítása háborús helyzetben is, amikor a „hagyományos” telekommunikációs rendszereket esetleg támadás éri, és nem tudják betölteni a funkciójukat.
Szerencsére bőven volt időnk alaposan és nyugodtan bebarangolni az egész építményt.
A felszínen egy jelentéktelen kinézetű, kétszintes épületből lefelé indulva lehet a rendkívül komplex fertőtlenítő / vegyi mentesítő zsilip rendszerrel rendelkező bunker bejáratához érni. Soktonnás páncélajtók biztosították a bunker nyomásálló és hermetikus lezárását.
A helyiségek összesen mintegy 10.000 m2 alapterületet foglalnak el, a berendezések, eszközök, gépészet szinte teljes egészében a helyén van, legnagyobb részük ma is működő képes. Két lépcsőház található, melyek közül a kisebb is kifejezetten tágas ebben a környezetben:
A főlépcsőház mennyezetére rögzített sínre szerelt 1 tonna teherbírású daruval nagyobb tömegű terhek, eszközök, berendezések, gépek mozgatására volt lehetőség. A jobb szélső fotó a legalsó szintről készült.
Számtalan kisebb-nagyobb szoba, terem, helyiség, melyek helyet adtak a különféle gépészeti elemeknek, vegyi- és durva por szűröknek, klímának, szellőztető- és vízellátó, valamint a vízhűtő rendszereknek, motoroknak.
Természetesen volt konyha és étkező is, az itt szolgálatot teljesítő állomány szükség esetén 10 napig volt képes a külvilágtól teljesen elzárva dolgozni. Hogy a nyomasztó légkört enyhítsék, a falakra több helyen is nagyméretű tájképeket ragasztottak.
A bunker régebbi és az újabb vezérlő-diszpécser központja:
A kommunikációs rendszerek, pultok, szekrények, rendezők gyakorlatilag egy teljes szintet elfoglaltak.
A -4. szintre érve található - sok egyéb mellett - a két blokkot elválasztó dupla zsiliprendszer, illetve a hátsó bejárathoz vezető páncélajtók:
A szükséghelyzeti energiaellátást két óriási dízelmotor szolgáltatta. Bevallom, nem emlékszem, hogy bunkerben ilyen méretű gépházban jártam volna, és ekkora dízelmotorokat látok. Az egyenként 6 hengeres, 300 literes monstrumok, kb 1000 LE teljesítményre képesek. Elsősorban hajókban, mozdonyokban szokták használni ezt a típust.
A teremből nyílt az üzemanyagtartályok és szivattyúk helyisége:
Szintén páratlan méretű az akkumulátorok terme is. Hármasával rekeszelve több száz darab látható itt, hiszen a rendszerek működését minden körülmények között biztosítani kellett!
Tudod, hogy minden ősszel ezen az útvonalon járok... Mindent láttam, látok. Majd ha tavasszal megyek, leülhetnénk egy adategyeztetésre, kismillió témában. Megbeszéljük :-)