A Kaposvár-Mocsolád-siófoki (HÉV) vasútvonal 100 éves évfordulójára hoztam létre ezt a topicot.1894.08.23-án a Kaposvár-Mocsolád,1906.10.19-én a Mocsolád-Siófok vonal megnyításának alkalmából.
Mocsoládon fűtőházra nem emlékszem, hogy lett volna, de vízdaru volt. Sőt PFT épület is volt ( még nem kizárt, hogy anno ez az épület nem lehetett vontatási célokra használva), de ennek után kell járnunk még.
Hányszor elmentem mellette Bogláron pedig..................... :))) Somogyi Hírlap (szerint) 1908 okt.15-én történt: UJ MENETREND... a kaposvár-mocsolád-siófoki vonalon. Mától kezdve motoros menetrend lesz..... Az 1908 jún.11-i újság szerint: Kaposvár-Mocsolád-Siófok. 1, KAPOSVÁRRÓL indul 4312. vegyesv. hajnalban 4.40 Siófokra érkezik délelőtt 10.35 ......4306. motorosvonat délután 4.05 Siófokra érkezik este 8.21. 2, SIÓFOKRÓL indul 4305. motorosv. hajnalban 3.20 Kaposvárra érkezik reggel 7.27 ......4313. vegyesvonat déli 12.41 Kaposvárra érkezik este 7.00. Ha érdekel majd elolvasod, mert az egészet nem tudom ide írni. Nagyon érdekes csatlakozások voltak a siófoki vonatokhoz!!!
Mocsoládon miért volt szükség fűtőházra ??? bocs, most nézem hogy a vonal két szakaszban épült, az első Kaposvártól Felsőmocsoládig, majd 12 év múlva a folytatás... hát ezért kellett az istálló...
Még arra is emlékszem, mikor még itt volt a fűtőházban (kaposváriban) a 275-040-es nyalóka. Sokáig itt "rohadt" szó szerint. Jelenleg nem tudom mi lehet vele?
Jártam a Könyvtár-ban. Találtam cikkeket: "Új menetrend a Kaposvár-Siófok között" és az "Új motoros menetrend életbeléptetése a kaposvár-mocsolád-siófoki vasútvonalon" címekkel. Nem volt már időm kimásolni, így vissza kell mennem... De megéri!!!
A KözlMúz rajztárában még nem jártam. Ehhez kutatási engedély kell (nem lehetetlen megszerezni). A rajztár egyébként kint van a Tatai úti raktárban.
Információk szerint a Ganz rajztárában a motorkocsi rajzai már nem fellelhetők, sorsuk ismeretlen. Lehet hogy háborús kár, de lehet, hogy a fórumokon régebbn emlegetett pincei rothadás, vagy rendszerváltozáskori eltünések áldozatai lettek. Annak idején Villányi György úr sem tudta megtalálni, amikor a Gőzmotorkocsis könyvét irta.
Ez a benzinmotoros átalakitás is érdekes momentum...
BCa mot sorozatú Ganz- de Dion-Bouton (06201-06207 psz.) gőzmotorkocsi, ami már a megjelenésével is nagyon tetszetős volt. 1907-ben gyártották és átalakítottak egyet benzol motorossá 1926-ban. Típusjele GyK-3, munkaszáma 2476 24/25, gyári száma 5-7 volt. Két nagyteljesítményű benzolmotor volt beépítve, melynewk a típusa NAG BM 70, és 75 LE (55kW) volt. Elsőként a BCa mot 06204 psz. motorkocsi átépítésére, alvázának megerősítésére, és a 260 mm magas hossztartóknak alul és felül övlemezekkel kiegészítésére került sor. Az így kialakított BCa mot 311 psz-ú, 19600 mm hosszú motorkocsi alkalmassá vált 60km/h sebességre. Mindkét végén vezetőállás volt. Kipufogógázzal volt az utastér fűthető. A BCa mot 311 26 603/926 ikt.sz-ú műtanrendőri vizsgája 1926 május 12-én volt. A BCa mot 312 és 313 psz. kocsik a BCa mot 06205 és a BCa mot 06201 kocsik megerősített alvázával és új kocsiszekrénnyel készűltek. Az előbbi 24 257 és 24 530, utóbbi a 24 528 és 24 526 gy.sz. NAG BM 70 típ. benzolmotorok kerültek. Műtanrendőri próbájuk : 1926 szept.16-án és 1926 okt.06-án volt. Forrás: Ganz mellékvonali mot.kocsik és pótkocsik...... Ennél azért részletesebben le van írva.
Közlekedési Múzeumban nincsenek a gőzmotorkocsiról tervek, vagy konkrét leírások? Előtte melyik gőzös kezdte vajon meg a vonalon a szolgálatot (1894-től gondolom) ?
Írtam mailt. Az én Dédim 1910-ben született Zicsben. Ő biztos hogy utazott vele! Sőt az ő apukája kőműves volt és ő is részt vett a hidak építésében. Már használtam is a szerszámait is, ami valahol otthon van. Már bánom, hogy Dédim nem faggattam ki milyen volt a motorkocsi anno. Sajna 4 éve meghalt. De a volt somi állomásfőnököt is ismertem, aki a Szalay János bácsi volt. Őt sem tudjuk már megkérdezni.
siofoki35 kollega felvetette nekem a multkor, hogy vajon hogyan fordították meg a 19,61 m-es mocsoládi gőzmotorkocsit a 10 m-es korongon?
Most egy kicsit alaposabban nézegettem a két általam ismert képet, amin látszik. A vontatójárműalbumban lévőn (ami talán Kaposváron készült) ugye a konyhával van előre. Innen biztos lehetett vezetni, mert a MÁV más, rövid motorkocsijain is ott van a vezetőállás. Szintén jellemző ezen a képen az egy db nagy homloklámpa is, ill. annyit lehet kivenni, hogy a kocsi hátsó végén a felszállás behúzott peronon történt.
A másik képen, ami Siófokon készült, viszont alaposabb szemlélődés után megállapítható, hogy a motorkocsinak a hátsó vége látszik. (Elöl van a behúzott peron, hátul látszik a kazántér oldalajtója.) Ez a felállás logikus is, ha Kaposvárról konyhával előre közlekedett, hiszen ekkor Siófokon Kanizsa felé van a vezetőállás.
Viszont látszik ezen a végén IS a nagy méretű homloklámpa. Ebből viszont azt a következtetést vonom le, hogy a motorkocsinak a hátsó végén is volt egy vezetőállás. Ezért fordításra nem is nagyon volt szükség.
Én ökör pár éve nem kérdeztem meg nagymamámat, aki esetleg még utazhatott is vele, lévén Szentgáloskér mellett született 1911-ben és onnan járt Pápára a 20-as évek végén iskolába...(:-(((
Tegnap végigutaztam a vonalon!! Újra megállapítottam, hogy kár lenne érte, nagyon szép!
Kaposváron kb. 3/4-ig volt a motor, fele Mocsoládig, fele Kisbárapátiban szállt le. Kisbártól Tabig 3-an vóttunk a motorba', felszálló utast csak Kapolyon láttam(1fő).Tabon meglepően kevés felszálló volt.(5-6).
Ja és Kisbárban tekertem a sorompót a kalauz helyett!!(Bizony, már it is van vonatszemélyzet által kezelt sorompó.)
Igen, valóban sok az "elképzeléseink", "reményeink szerint" szó. Sajnos én is elfelejtettem hangoztatni, hogy mindez eddig csak a fejünkben és legfeljebb saját papírjainkban lévő terv. Amit pár hozzászólásban ezelőtt Kemenczei kollega írt, azt tulajdonképpen az alábbiakban helyesbíteném:
Jelen pillanatban csak a következők tekinthetők biztosnak, ezért kérek mindenkit, hogy a korábbi kinyilatkozásokat tekintse "Ubran Legend"-nek (aztán az is lehet, hogy végül nagy szerencse folytán még több is lesz(:-)) ), és az alábbiakat tekintse hivatalos információnak:
A Mocsolád-Tab-Siófok Helyi Érdekű Vasút 1906.10.23-án közlekedtette az első vonatot. Ebből az alkalomból megemlékezést kívánunk szervezni egy ezen dátum közelébe eső - pillanatnyilag még nem rögzített - hétvégén. Jelenleg még a kiállítás anyagának gyűjtése, illetve a különböző más kísérőrendezvények (emléktáblaavatás, különvonat, stb) költségbecslése, a lehetőségek felmérése folyik. Szintén keressük a különböző anyagi forrásokat is, melyeknek a függvényében az elképzeléseinket meg tudjuk valósítani, valamint építjük ki kapcsolatainkat a különböző érintett, döntési jogkörrel rendelkező emberek felé. Itt jegyezném meg, hogy a rendezvényeknek jelenleg még nincs fővédnöke. Erre a tisztre való felkérés csak azután történik meg, miután a programpontok összeálltak, ill. a költségek fedezetének nagy része rendelkezésre áll.
A Bz-s vonat amit éjszaka látsz, valószínüleg a Fónyód-Siófok-Fonyód között a mostani nyári menetrendben szereplő úgynevezett Bagoly járat egyike lehet, ami a dizsis fiatalokat hivatott szállítani külön díjszabás mellett.