A fűtésvezérlés egy alapvetően digitális PID-rendszerrel túl van lihegve. És fölöslegesen túlbonyolítva. Ha manuális a rendszer, egy triakos(diac-cal kiegészített) fűtésszabályzó sokkal precízebben használható. Persze, kicsit drágít rajta a logaritmikus potenciométer (azért, hogy lineáris legyen a skákázása). De alapvetően még mindíg kényelmesebb, mint a nem erre a feladatkörre kifeljesztett PID-vezérlők. (Anno, mi is rengeteget szívtunk, míg PID-algoritmus alapján akarták szabályoztatni a hűtés-fűtés vezérlését.)
A REXC100 alkalmas erre a feladatra, az Omron erőssége az extrákban jelent csak különbséget, meg abban, hogy más minőséget képvisel megbízhatóság, élettartam, dokumentáltság stb. téren, a PID vezérlés matematikája és szofvreres megoldása szabad felhasználású, nem új keletű, egyszerű dolog, azért nem terjedt korábban ebben a formában, mert nem voltak ilyen olcsók a mikrokontrollerek.
Kisüstinél a fűtés beflyásolja a főzés lefolyását, profilját. Lehet törekedni a végig emelkedő deflegmációra, az olaj állandó hőmérsékleten tartásával vagy a teljesítmény állandó értéken tartásával az állandó deflegmációra, de ezek már tényleg olyan érdések, hogy a felhasználók döntő többségének semmi dolga velük. A Hagyó által fejlesztett vezérlőn, ezt egy felületen lehet paraméterezni, állandó deflegmáció, kihozatal, alkoholfok és ezek kombinációja időben, valami ilyesmi lehetőségek vannak és előre beállított profilok gyümölcsökhöz.
Talán lehet, hogy a REX C100 nem elég precíz logikájú vagy esetleg rosszul van konfigurálva? Az a helyzet, hogy nekem nincs vele sok tapasztalatom, mert a véghűtőnél alig kellett valamit tanulnia -olyan ritkán kapcsolgat be- de sok mindent nem is lehet beállítani rajta, alig rémlik pár beállítható paraméter a leírásában. Az Omron E5CK konfigurációs táblázata több oldalas ,sokkal precízebben beállítható, más kaliberű PID tudás terén - igazándiból a beállítások felénél azt sem tudom tapasztalat híján, hogy mit jelent. Az öntanulás elég lassan ment nála, de végül elég jól belőtte, jellemzően egy fokon belüli az eltérés a valós működés közben is a megadotthoz képest.
Mondjuk számíthat a szenzor helyzete is - ahogy írod is. Normál esetben én képtelenségnek tartom, hogy egy három fázisra kötött fűtőbetét fázisonként kapcsolgatva precízebben tudja leválasztani az előpárlatot, mint egy jól konfigurált PID vezérlő által vezérelt. Finomhangoló potméterrel esetleg hasonló, ha a fűtés jól van méretezve az üsthöz.
Az EP elválasztásnál a maximális deflegmáció adódik csepegve és ez biztosítja a legprecizebb eredményt elválasztásban, én azt gondolom erről, amit írtam, hogy ilyen kifinomult technikával ennek mennie kell, fatüzelésnél nyilván kb lehetetlen, innen mindenki eldöntheti maga, hogy mekkora jelentőséget tulajdonít ennek. :)
Ha így nálad működik, akkor másnál is illene, a mérőszondát kell jó helyre teni és beállítani a vezérlőt, lehet ez meg is oldja.
Jelenleg jellemzően 105-110 fok között tartom az olajtér hőmérsékletét a legtöbb főzésnél és viszonylag lent van mérve, de nem a fűtőbetét közelében. Az olajtér tetejéhez közel az indikátor óra inkább 115-120 fok körül szokott lenni. Azonban ennek az adatnak szerintem az egy lépcsősnél nincs különösebb jelentősége ilyen szempontból, mert nem ezen múlik, hanem a deflegmátoron.
Nekem mindig csepegve lassan indul jelenleg, szép lassan erősödik (mert hagyom), de ezt jelenleg ugye a csőköteges deflegmátorral tudom precízen szabályozni. Neki gondolom kétlépcsős a gépe. Ott nyilván a fűtéssel lehet csak szabályozni, de én csepegtetve nem szoktam finomítani/leválasztani akkoriban sem - csak nagyon vékony sugárban. Őszintén szólva értelmét sem látom. Nekem sosem volt olyan érzésem, hogy nem tudom megfelelően kontrollálni a fűtést a PID-del, de eleve lehet, hogy más az ő gépének karakterisztikája. Az enyémen a deflegmátor gömb alatt tele van tömve réztöltettel, 4"-os csövön megy a deflegmátorgömbbe, onnan 1"-os cső ment tovább, 20l olaj a duplafalban. Nem tudom elképzelni, hogy az enyémet ne tudtam volna belőni precízen. Sőt sokkal precízebbnek találom a korábbi gépeim PB-s fűtéséhez képest - azokkal sokat szívtam.
Amúgy még az előző gépemen -egy DES100-ason- volt egy egyedileg készíttetett réztöltetes deflegmátor, aminek a tetejének magasított volt a pereme és a léghűtésen túl átfolyós, finoman adagolható hűtővízzel hűtővízzel is lehetett hűteni "pistorius tányérként" (bár ritkán használtam vízzel). Megoldás lehet egy ilyesmi alkalmazása is szerintem, ha nála továbbra sem lőhető be precízen a PID-del, mert arra ráeresztve több vizet simán el lehet órákig csepegtetni az elejét.
Nekem is PID vezérlet a főzőm, szintén 7,5kw-os fűtéssel - bár én REX C100-al csak a (vég)hűtést vezérlem, a fűtést egy Omron E5CK-ra bíztam. Mielőtt elkészült a rektifikációs tornyom, addig kétlépcsősként használtam. Egyetlen egyszer nem volt az elválasztással gondom - pedig semmi szigetelés nincs és nem is lesz rajta. A hőmérsékeltet szoktam a PID vezérlőn pár fokkal lejjebb venni felfűtés után. Amióta egylépcsős lett, azóta pedig nem is szoktam változtatni rajta főzés közben - legfeljebb indítás előtt a cefre fajtájától és mennyiségétől függően - csak a deflegmátort piszkálom, de nagyon élesen és szerintem könnyen tudok elválasztani.
Az üstben az anyag forráspontja változik-nő, ahogy a főzés halad, mert fogy belőle az alkohol, ha egy adott hőmérsékletet tartasz az olajtérben, akkor folyamatosan csökkenni fog a csorgás mértéke, esetleg meg is áll, tehát állandóan növelned kell főzés közben ezt a hőmérsékletet vagy már az elején beállítasz egy magasabb értéket, kezdetben intenzíven fog csorogni, az up-hoz közeledve, egyre vékonyodik.
A másik megoldás, hogy nem egy adott hőmérsékletet állítasz be, hanem végig állandó teljesítménnyel fűtesz (amit egy tirisztoros szabályzóval állítasz), az stabilabb helyzetet produkál.
Én úgy kötöttem be, hogy a pid vezérlő ALARM kimenetét használom a fűtőbetétek védelméhez, ugyanúgy van egy érzékelő a betétek között, mint nálad, ha ez elér egy kritikus hőmérsékletet, akkor egy relével megszakítom az áramot. Nekem gőzös üst van, tahát nem is tudnék hőmérséklet alapján vezérelni, de ez mindegy, az elv azonos.
Viszkis kollégáink nagyobb arányban főznek árammal és kitaposták ezt az utat, ez a megoldás, amit többnyire használnak:
7.5kW-al felfűti a 100literes üstöt ~70-80perc alatt, visszaveszi kb 2-4kW-ra a főzéshez. Semmiben nem befolyásolja a főzést ez, hogy 7.5kW-ja van, csak a felfűtés idejét.
(Krumpli 2kW-al főz a 100literes üstben, én 1.5kW-al a 60literesben.)
Ez így ebben a formában, hogy a fűtőszálak között mérsz, nem alkalmas az olaj fűtésének a vezérlésére. A pid vezérléshez az érzékelőt a fűtött tömeg legtávolabbi pontja és a fűtőbetét közé félűtra kell helyezni. De jó lesz másra, azt is leírom majd, most nincs időm.
Az auto tuning az egy program, bekapcsolod (elinítod) feltöltött üstnél 15-20-30-40perc alatt lefut, feltérképezi hogy reagál a fűtésre a rendszer, elmenti a P I D értékeket és onnantól fog jól működni, nem marad bekapcsolva, de ezt meg kell nézni a doksiban, általában magától kikapcsol.
Az igaz, hogy az üst fűtését tudod piddel (vagy akár termosztáttal) állítani, de ez a megoldás nagyon megnehezíti a feladatot, éppen ezért nem is használnak semmi ilyesmit, egyszerűen a terljesítményét állítják egy szabályzóval a fűtőszálaknak PID nélkül. (ha erre gondoltál lent, akkor igazad volt, este leírom mi az oka ennek és hogy én mire jutottam, hogy használom a teljesítmény szabályzót és a pid vezérlőt együtt).
Ezért kérdezem, hogy ha üstöt-üstházat lehőszigeteli pl: 3-5 cm vastag kőzetgyapottal, az nem egyenértékű a fedőre rádobott konyharuhával, pulóverrel stb-vel?
Igen levolt,azt mondta,hogy az elején bevolt kapcsolva,de kikapcsolta mert idézem:Ha bekapcsolnam akkor gyakran ujra tanulna a futest. Itt neked nincs ra szukseged. Feleslegesen szaladgalna a homerseklet.
Nem tudom,hogy annak be kell lenni kapcsolva vagy nem?
A hőmérséklet sajna leng,pontosan ugy van ahogy mondod.Ha bekapcsolom és elkezd felfűteni,akkor 4 szer kb.tulszalad a megadott hőmérsékleten,utána meg beáll.De erre azt mondta a csávo aki csinálta,hogy amikor kikapcsolom akkor elveszlik az összes beállitás,ezért minden bekapcsolásnál ujratanul és kell neki egy kis idő mig beáll a fix hőmérséklet.
Az érzékelő a fűtőszállhoz van bedugva,sajna nem bele valo,mert nem lehet belecsavarni.
Valószínűleg a rendelkezésre álló fűtésteljesítményhez (más beállítás kéne? ... mondjuk a 7.5kW nem túl acélos ekkora üsthöz) túl sok a hűlő felület (100-as üst fedele+gömb), eltúlzott a jelenlegi deflegmáció. Erre utal a "motorboating" lengés.
Ha nem tud emelni a teljesítményen, akkor szerintem az EP idejére mindenképpen takarni kéne a felületeket, ideiglenesen csökkenteni a deflegmációt.
"a le nem takart sisak/páracső és a szél okozhat ilyet, főleg, ha nem elég a fűtés."
Azt hittem azért akarod letakarni a fedőt, hogy hőszigetelve legyen, kevesebb fűtés kelljen. Viszont ezt az üst-üstház hőszigetelésével is le lehet érni.
A megmaradó deflegmáció segít az elválasztásban, "a kecske is jóllakik, a káposzta is megmarad." :)
Az feltett kérdésre vonatkozóan abban egyetéthetünk, hogy nem a szigetelés terén kell keresgélni a megfelelő elválasztást, sokkal inkább a fűfés és a deflegmáció a meghatározó. Erre reflektáltam...
Amikor ezt leírtam, még nem olvastam el, hogy pid vezérlőről van szó, azzal meg lehet célozni a hőfokot és onnan emelgetni óvatosan, nem kell visszavenni.
De igaza van, a PID imulzus szélesség szabályozást végez, le lett futtatva az autotuning?
Úgy képzeld el, ha a 7.5kW folyamatosan működik 1órán keresztül, az 7.5kWh, ha 5mp on majd 5mp off akkor az 50% kitöltés, az 3.75kWh, így működik ez a szabályozás, tehát a végeredményben az történik, amit szeretnél, a rendszer az impulzusok gyakoriságának a kiszámításával szabályozza a hőmennyiséget, ennél nem tudsz jobbat összerakni.
Ha tud pontos hőfokot tartani (+/-0.1-0.2C), akkor a többi rajtad múlik, ki kell tapasztalnod. Ha leng a mért hőmérséklet, tahát bállítod 88C és azt úgy éri el, hogy felmegy 92-ra, majd vissza 80-ra és végül beáll, az nem jó, akkor nincs jól beállítva. Az is lényeges kérdés, hogy a fűtőszálhoz képest hol van az érzékelő?
A fedőt ne takard le, a jó elválasztás feltétele a magas deflemgáció, ha takarással indítod meg a megakadt csepegést, ugyanúgy az elválasztás kárára teszel.
Olajos főzőnek ez az egyik problémája, hogy nehezen tudod beállítani, túlságosan vissza veszed a fűtést, hogy a hűszigetelés ezen konkrétan nem fog segíteni, mivel a probléma a nagy tehetetlenség. Úgy próbálnám meg, hogy nagy lángon menni egy bizonyos olaj hőfojig, ott visszavenni egy olyan szintre, ahol biztos nem idul meg, majd lépcsősen emelni lassan, egyszercsak cseppenni fog ott megállni és még óvatosabban nyúlni hozzá. Persze ennek feltétele, hogy tudd elég finoman állítani.
100 literes üst,rajta van egy kb 20 literes üstfedő,azon egy kb.10 literes gömb alaku defi.Van egy 7,5 kw fűtőszál,amit egy PID SZABÁLYOZÓ REX-C100 vezérel és azon állitom a hőfokot.A 7,5 kw ot nem tudom külön szabályozni,pedig az volt a terv,csak aaki csinálta a vezérlést,azt mondta,hogy igy jobb.De ugy nézz ki,hogy nincs igaza.
Bent főzök egy fűtetlen helyiségben,ajtó nyitva,de ablak zárva,huzat nincs,az üstön a fedő és egy kb 10 literes gömb defi van.Probáljam meg letakarni a fedőt?Vagy defi nélkül tisztázzak?Na hát más nem marad mint a próbálgatás amig nem sikerűl.