Ezen a topicon klubvezetők, vagy klubtagok szólhatnak hozzá. Így nem kellene a szombat
este-vasárnap délelőttbe bele zsúfolni azt amit úgysem lehet. A hozzászólók
udvariasan végighallgathatják a másik hozzászóló mondandóját, nem hallanának félre
semmit, van idő végiggondolni a választ, a javaslatok visszakereshetők, hogy más
is bekapcsolódhasson a vitába... Egyébként meg nyilvános, mint ahogy nyilvános minden klub is. Sokmindent megvitathatunk véleményt
alkothatunk dolgokról amire egy tényleges klubtalálkozón nem lenne idő. Sőt aki nem jutott
el a rendezvényre innen azonnal értesülhet a megbeszéltekről megállapodásokról és
azok előzményeiről is. Ezenkívül ez egyfajta jegyzőkönyv is lehetne, mert a
hozzászólások írásos formában megmaradnak.
C50 4509 = Lukács Ernő, VOKE. Vasutas Művelődési Ház Pécs "A PÉCSI GYORS" Vasútmodellező klub elnöke.
Az alapötlet szerint sem szűnik meg a klubtalálkozó, csak itt lehet megbeszélni a témák hosszadalmas részeit, amire egy talin nincs idő.
A mi klubunk H0e, 0e, és H0 modulterepasztalokat épít(ett).
Tapasztalataink is vannak bőven.
Az első és legfontosabb, hogy a klubhelyiségünkben is összerakható, használható H0 rendszert építettünk. Míg kiállítás szervezésére vagy azon való részvételre nincs időnk, pénzünk, energiánk, szabadidőnk (a megfelelő rész aláhuzandó) addíg az elkészült darabok nyújtotta örömöket kedden és pénteken esténként is tudjuk élvezni. Ez az egyik klubtag megtartő erő.
Nemcsak a gyerekeket kell tudni megtartani, hanem a felnőtt tagokat is. Ehhez nem csak a terepasztalokat kell folyamatosan építeni, hanem a közösséget is. De erre is hatnak külső erők amit nem befolyásolhatunk. Pl.: idén nyáron mindenki elment nyaralni, de már a tavasz végén és szeptremberben sem jártak le sokan a klubba. Talán majd októberben...
A modultelefonhoz: Építhetünk bármilyen inteligens rendszert, ha a kezelők fegyelmezetlenek, figyelmetlenek és nem tartják be a játékszabályokat. (Pl.: folyamatos magánbeszélgetés zajlik az engedélykérő telefonban - voki-tokiban, vagy megépül az EURO-TRACK-os "doboz" csak senki nem kezeli megfelelően.) Ezt nem lehet kikényszeríteni, ehhez "fel kel nőlni a fejbeli képességekkel".
Figyelmeztetés: ezt az inget csak a tulajdonosa vegye magára.
Még sok gondolatom van, de majd folyamatosan, késöbb.
A külföldiek rendszere a modulokon + négy szál vezetéket igényel.
Az EuroTrack-osoké lehet, de nem mind....
De szerintem a telefon rendszert sem kellene elvetni.
Ez így van, szerintem se kellene elvetni, mivel vasútmodellezésben nálunk jóval előrébb járó országokban is ezt alkalmazzák. Valószínüleg tudnak valamit. Nekünk már csak azt kellene kitalálnunk mit!
:-)
Elképzelésünk szerint nyílt vonal lenne, vagy forgalmi kitérő.
Forgalmi kitérő már épp elég van, ezért ahogy Szegecsszámláló is írta inkább az állomások közötti nyiltvonal hosszának a növelése egy kedvezőbb cél lenne.
A külföldiek rendszere a modulokon + négy szál vezetéket igényel. De ez nem nagy munka kiépíteni a csatlakozás szabvány számítogép csatlakozokkal meg lehet oldani. A vezérlő pultokba kell beépíteni a kapcsolókat és a hozzá tartozó ledeket. De szerintem a telefon rendszert sem kellene elvetni.
A Szegedi területen három vasútvonal bezárásáról van szó az egyik Szentes - Orosháza, Hódmezővásárhely - Makó, Makó - Mezőhegyes. Mi ezekközűl fogunk választani, hogy melyik volnal jelegzetes részét készítjük el a modulon. Elképzelésünk szerint nyílt vonal lenne, vagy forgalmi kitérő.
Szerintem ez az a pont ahol most egy tételes felsorolást kell tenned.
Az előző pár hozzászólásom lehetne az "1"-es számú!
Na nézzük:
2. Villamos csatlakozások szabványosítása(esetlegesen több fajta alkalmazása.)
3. Kommunikáció a modulok közt (CB, Telefon, Rádió stb... /AMmicro/ :-) )
4. Engedélyező kapcsoló (vagy a régi megkerülő vezetékes vagy az új amit Füreden láttunk)
5. 15 fokos váltók mellőzése
6. Járműpark beli korlátozások ( járművek alkalmassá tétele 2.1mm-es sinre, vagy bizonyos modulokon a közlekedtetésük korlátozása, illetve megszüntetése)
7. A digitális üzem lehetőségeinek, feltételeinek kidolgozása szabványosítása kompatibilitás vizsgálata külföldi modulszabványokkal
Most így hirtelen ennyit találtam, amit felül lehetne vizsgálni, illetve széleskörű vitára lehetne bocsátani a klubok közt, hogy a modulszabványt frissítsük egy -talán a közeljövőben- megrendezésre kerülő klubvezetői konferencián.
Erre gondoltam.
Valamikor beugrok majd ha az időmmel kicsit egyenesbe jövök a Vaskakasba, azt beszélünk személyesen is.
Ha a képen látható módon ívelni akarod a modul oldalát akkor vagy eleve csavaróerőket építesz az elembe-amit kerülni kellene, vagy gőzölteted az íves részt ami bitangul megdrágítja az asztalt.
Az általam vázolt modulnál nem az oldallapok a teherhordók, hanem a belső váz. Az oldalsó lapok csak egy térzáró funkcióval bírnak.
" csak rá akartam világítani, hogy létezik egy csomó új technológia, amelyek egy részét sikeresen átvéve modernizálhatjuk a modult."
Szerintem ez az a pont ahol most egy tételes felsorolást kell tenned.
"Melyik tervet vitted el az asztaloshoz? Az ívet vagy az egyenest?"
Az ívet.
"...a saját igényekhez egyszerűsítsük ennél az íves modulnál alkalmazott technológiát."
A legolcsóbb és legegyszerűbb forma ívekhez a jelenleg is használt trapéz felülnézetű modulelem. 10-es rétegeltlemezből összeállítva, lanolinnal lekezelve, könnyű de masszív szerkezetet kapsz. További előny, hogy házilag az is elkészítheti akinek nincs asztalos előképzettsége. (az általad közöltnél nem árt, ha ért az illető a fához)
Ha a képen látható módon ívelni akarod a modul oldalát akkor vagy eleve csavaróerőket építesz az elembe-amit kerülni kellene, vagy gőzölteted az íves részt ami bitangul megdrágítja az asztalt.
ALOE ALOE a Lávából kivált tagokból alakult és elsősorban N-es modulterepasztalt építünk. Tervek és kezdemények vannak H0 H0e és 0e asztalokra/modulokra is.
Sok klubvezetői találkozón is részt vettem. Személy szerint nekem elég nagy szerepem volt anno a H0-ás szabvány és az elektromos szabványok kitalálásában, megvalósításában is. Volt, ami nem vált be (pl. RCA dugók), és most már sokmindent másképpen csinálnék.
Sajnos túl sok mindent vállaltam akkor, és túl naiv is voltam. Azóta sokminden változott. Jelenleg nem vagyok semmilyen titulusban. Csak annyit vállalok ami nekem örömet okoz.
Viszont ötleteim azóta is vannak, és ezeket ha nem bánjátok megosztanám veletek.
Szeretnék hozzászólni a kommunikációs vitához:
A fejhallgatós, mikrofonos megoldás sajnos tényleg nem jött be, a fejhallgatók gyatra minősége, a hosszú távolságon keletkező zaj és a beakadó kábel miatt semm. A kábel nagy mértékben akadályozza a kezelőt a mozgásban.
Több állomás esetén gondot okozott a folyamatos trécselés is a közös vonalon. Ez sajnos más nem pont-pont közötti összeköttetésnél is gond lehet. A legjobb megoldás, amit használtunk, a telefonalközpontos megoldás volt, egy PECSA beli kiállításon, de itt is gondot okozott a létrehozható egyszeri kapcsolatok száma. Ez sajnos igen drága megoldás. Gondot okoz a kiállítások nagy zajszintje is.
Lehet, hogy tényleg az egyszerű fényjelzőrendszer lenne a megoldás, mert ez tényleg csak a minimálisan szükséges információ továbbítására korlátozódik, nem zavarja külső zaj és nem kell mozgatni sem a használat során.
Ha javasolhatom az üzembiztonság érdekében vállasszatok, minél jobb minőségű vágányanyagot(15 fokos váltót 2006-ban már nem igazán célszerű modulasztalba beépíteni) az üzembiztonság érdekében, valamint a csatlakozó pontok méreteinek, minél pontosabb betartását tartsátok szem elött.
Örömmel értesültem arról, hogy magyar pályaelemeket és létező állomásokat építetek. Sok sikert és minőségi munkát kívánok nektek, de azért Hatvan állomáson lehet, hogy el kellene gondolkozni, ismerve az eddigi tapasztalatokat (modulépítés terén), nem valószínű, hogy igényesen meg lehetne valósítani belátható időn belül!
Üdvözlünk Mindenkit, a hatvani Liszt Ferenc Eurocity Vasútmodellező Klub nevében. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy jó pár éve inkább a „baráti társaság” lenne a legmegfelelőbb megnevezésünk. 10 éve alakult a klub, de az évek folyamán az „Alapító Atyák” lemorzsolódtak. Személy szerint csak kb. nyolc éve tudom, hogy mi történt illetve mi nem történt a klub életében.
Nálunk is történtek próbálkozások a helyi ifjúság bevonásával egy stabil magot létrehozni, de úgy látom a hozzászólásokból, hogy a kudarc nem csak nálunk jellemző.
Jelenleg a hatvani VOKE Műv.Ház áll jogilag mögöttünk, amiért itt és most is szeretnék köszönetet mondani. A létszámunk 10 fő, bár ebből nem mindenki modellezik. Van aki a kiállítás szervezésében segít, vagy a mozdonyparádé által felmerült bürokratikus utakat rótta szüntelenül.
A klub terepasztalai többségében a tagok magántulajdonában található. Több asztal is félkész vagy induló (kezdőkész) állapotban található. Jelen pillanatban egy TT-s modulunk kb. 80% elkészültségi szinten van: Balatonfűzfő és Csajág állomás, valamint néhány nyílt vonali modul elem. Folyó év elején neki láttunk egy H0-s modul építésének is, ami még igencsak kezdeti állapotban van. A modul témája a 81-s vasúti vonal, azaz Hatvan-Salgótarján. Ez az első megépülési fázis Selyp állomást valamint a hozzátartozó hurokfordulókat tartalmazza. Második és harmadik fázisban Apc-Zagyvaszántó és Mátravidéki Erőmű állomásokat szeretnénk megépíteni, valamint nyílt vonali modulokként az állomások között található megállóhelyeket is.
Igen ködös távlati tervek között szerepel még, ha az időközben megépült modulok láttán Hatvan város vezetése és/vagy bárki más látna fantáziát benne, akkor támogatásukkal megépítenénk Hatvan állomás személypályaudvarát és a hatvani fűtőházat.
Nem lehetne valahogy a következő klubkonferencián ennek szabványosításáról(akár a külföldi példa, amit belinkeltél) és használatának kényszerítéséről tárgyalni?
Mondhatnám úgy is mint a reklámban van: "Hát erről beszélek nyuszó-muszó!"
Pontosan egy ilyen biztonságosan működő rendszert kellene kitalálni! Én mindenképpen a vizuális biztosítást javaslom! Nincs félreértés, nincs belebeszélés stb. De! Nem elég csak látni azt, hogy mehet vagy nem. Ezért mondtam, hogy gondolkozunk a pályatápok belevariálásán is.
Na majd ma délután beszélgetek azokkal, aki látták a külföldiek dobozkáit belülről. Mert egyet szétszereltek kiváncsiságból.
Igazából senkinek, csak rá akartam világítani, hogy létezik egy csomó új technológia, amelyek egy részét sikeresen átvéve modernizálhatjuk a modult.
Ezt nem kell tervezni, mert már megcsinálták. Az idő abból állna, amt tervezésre kell fordítani, hogy a saját igényekhez egyszerűsítsük ennél az íves modulnál alkalmazott technológiát.
Melyik tervet vitted el az asztaloshoz? Az ívet vagy az egyenest?
Ha a 3D tervezést te "kis" tervezésnek tartod, emelem kalapom, nekem két dolog hiányzik hozzá.: szoftver+idő
(nem beszélve arról hogy a rajzodat tegnap megmutattam egy asztalosnak, aki megdícsérvén a szép tevezést adott a képen látható 1db-ra 17000+áfás kivitelezési árajánlatot. Ismerve a magyar klubok anyagi helyzetét, gyanítom nem fogunk tolongni.)
A precizitás témájához meg ismered a hozzáállásomat.... :-)
Ez jól hangzik. Valószínüleg egy üzembiztosabb rendszert lehet vele megvalósítani, mint a kínai cb-kel. De ezt kellene megbeszélni egy klubkonferencián, hogy egységes legyen.
Nekünk van egy 8 csatornás telefonközpontunk, ha gondoljátok szívesen kölcsön adjuk a kiállításokra, csak valaki dolgozza ki hozzá a rendszert. Nálunk már működött!
A vezérlő pultokban kell elhelyezni a menetirány kapcsolókat. A kapcsolók háromsarkú kétállásosak legyenek.
Ez a rendszer csak egy vagy két alkalommal működött. Utána senki sem vette komolyan. Nem lehetne valahogy a következő klubkonferencián ennek szabványosításáról(akár a külföldi példa, amit belinkeltél) és használatának kényszerítéséről tárgyalni?
Lőcsei Dezső a Szegedi Vasúttörténeti Alapítvány Vasútmodellező klub vezetője vagyok.
-A toki-vokit nem kell megépíteni mivel nagy árúházakban kapható. Csak azt kellene megbeszélni melyik tipus legyen megvéve, mert több tipusú is kapható de ezek egymással nem mindig kompatibilissak. A kiállításokon meg használni kellene.