Milyen lemezjátszó? Egyes karoknál, pl számos Thorens, ahol a karmagasság nem állítható, különböző vastagságú alátétek állnak rendelkezésre a shell és a hangszedő közé a tű helyes beállításához.
Sziasztok,a gurukhoz fordulok tanácsért.2.6 mm-es gumi lemezalátétemet 3mm-es Anchromat alátétre cserélem.A karmagasság nem állitható.A hangszedő tűre káros hatással lesz-e a csere és milyen változást fogok tapasztalni az eltérő alátétvastagság okán?Olyan irjon,aki ért is hozzá.Köszönöm.
Az Általad beinzertált kép szerint kötöttem be a "testelést" az alaplaphoz.
Sajnos így is jön elő a zaj, bármit teszek.
Mute gomb az erősítőmön nincs.
Ekkora mértékű elektrotechnikai dilettantizmussal pedig nem zárom a bemenetet rövidre...
Zerostat pisztolyt biztos nem fogok vásárolni, AT-F3 pedig nem az én árkategóriám pillanatnyilag, mint ahogy elektroncsöves előerősítőre sem futja...habár van a garázsban tíz darab, eredeti 6H8C orosz papírokkal.
A Te szavaiddal teljesen egybehangzik az, hogy egy ismerősöm RCA-sította a NAD5120-ast...persze testvezeték nélkül először...de aztán másodszorra már tudta, hogy mit kell tennie. Egyetlen szál 220V-os hálózati kábel földelési vezetékét használta...jól mutatott a zöld-sárga kábel az RCA dugók mellett, de a végeredmény meggyőző lett.
Még annyi, hogy sokan átszerelik RCA csatlakozósra (naimeseken kívül ki használ manapság DIN összekötőkábelt?) és talán megfeledkeznek a kis zöld vezeték pótlásáról vagy az alváz védőföldre kötéséről, bár az utóbbi változatnak a lemezjátszót nyitottra átépítve se lenne sok értelme. Ilyenkor nincs mit csodálkozni, hogy erősen feltöltődik lejátszás közben...
A NAD 5120 kettős szigetelésű készülék, földeletlen 230V-os kábellel, az alváz testelésre éppen a hanglemez elektrosztatikus feltöltődésének megakadályozása miatt lehet szükség. A konstruktőr kb. megtette, amit meg lehet:
A gumiszerű műanyag lemezpárna* azonban túl jó szigetelő, és ahogy visszaemlékszem, nálam a hanglemez levételekor hifiben lehetett hallani, mennyire töltődött fel a lejátszás során... de nem túl meglepő, ha elmondom, hogy a mozgótekercses AT-F3-hoz elektroncsöves elő-előerősítőt készítettem. (Félvezetős erősítő vonalszintű bemenetén annál inkább!)
A tunerbemenet vagy másik használaton kívüli bemenet rövidrezárása + odakapcsolás talán csökkentené a zavart. Mute gomb nincs? (A Zerostat pisztoly jó megoldás lenne... ha nem kerülne annyiba, mint egy használt NAD, jó hangszedővel.)
* Bizonyára felmerült benne a korommal v. grafittal adalékolt vezetőképes műanyag használata, de két oka is lehetett a visszalépésre (gyártásköltség, hangminőség).
Köszönöm a szakszerű tanácsot Neked, valamint a belinkelt oldalt is!
Jól sejtettem én, hogy valamit elkövethettem... a lemezjátszón belül...gépész aggyal is ki lehet találni a hiba okát...csak már nem az enyémmel, ami eléggé vizes állagú.
Földelési problémákra, zavarszűrésre nem nagyon lehet távgyógyászatot alkalmazni a konkrét eset ismerete nélkül. Főleg nem lehet barkácsolt, vagy egyéni kivitelezés esetén. A hifi hangátvitelben, ahol minden zavar idegesítően hallatszik is, különösen fontos az un. jelföld, a tápföld és a védőföld szakszerű elkülönítése, ez néha a profiknál is zavart okozhat, leginkább a méréstechnikában foglalkoznak vele. Pl. érdemes a rajzokat, kötési módokat megnézegetni itt: http://www.hit.bme.hu/~papay/edu/KommTech/9_A.pdf
A statikus feltöltődés - pl. a "bakelit" lemez taperászása körül is keletkezhet ilyesmi -, vagy a levegőből összeszedett egyéb zavar külön ügy, de összefügghet a készülék földelése, "testelése", árnyékolása kérdéskörével. Ezek általában nagyon kis jelszinteken dolgozó fokozatokban, a jelút elején okozhatnak hallható zajt, így nagyon kicsi a valószínűsége annak, hogy a legvégén a hangszóróvezeték szed össze hallható zajt. Szóval, kezd a gyanakvást az átépített lemezjátszódnál ;)
tuner bemenetre kapcsolsz, és akkor is sercegést hallasz ha lemezt cserélsz? (Tunerhez minek kell lemez?;))Amikor lemez cserélek, akkor elkapcsolok a phono bemenetről, és csak akkor kapcsolom vissza, ha a karlifttel a lemezre engedtem a tűt.
Nem valamiféle áttételes sztatikus problémáról van szó?Gőzöm sincs sajnos, hogy mi lehet az ok, ezért vagyok tanácstalan.
Nem valamiféle áttételes sztatikus problémáról van szó?Biztosan így van, köszönöm a felvetést.
A megoldást azonban nem tudom erre a sztatikus problémára...elföldelhetem magam, de akkor sem!
Hogy jön ide a hangfalkábel?Az elgondolásom szerint az szedheti össze a sercegést, de biztosan tévedek, ha Te így tetted fel a kérdést.
A test és földelővezetékeket se lehet összevissza kötözgetni, főleg nem, ha a hálózati védőföldelést is belekutyulod a katyvaszba. Ezért írtam bele a b; pontba a zárójelben lévő részt.
" lejátszáson kívüli üzemmódban - nemcsak phono bemenetről, hanem pl. tunerről is- hallható a sercegés, ha lemezt cserélek."
Na, itt teljesen elvesztettem a fonalat: tuner bemenetre kapcsolsz, és akkor is sercegést hallasz ha lemezt cserélsz? (Tunerhez minek kell lemez?;)) Nem valamiféle áttételes sztatikus problémáról van szó? Hogy jön ide a hangfalkábel? A test és földelővezetékeket se lehet összevissza kötözgetni, főleg nem, ha a hálózati védőföldelést is belekutyulod a katyvaszba.
Azt, hogy 80%-ban vagyok kész a lemezjátszómmal...hatalmas mértékű nagyképűségnek tekintsétek.
Amikor lemezt cserélek, abban a hangfalban, amelyik közelebb van a lemezhez, a korong elmozdítására, vagy akár közelítésre a hangfalban a magas sugárzó (Vifa D-25 TG-05) serceg, meg valószínűleg a mélyközép sugárzó (VIFA M21 WG-09)is. Valamint a másik hangfalnál is ugyanez a helyzet, csak nem olyan nagy mértékben.
A hangfalkábel 200 eres oxigénmentes rézből van, erenként 3mm átmérőjű, úgynevezett "lapos kábel".
A lemezjátszó ugyan földelt dugalj segítségével, azonban csak kéteres bekötéssel - számítógép hálózati tápkábellel- csatlakozik a hálózatra. Az erősítő és a lemezjátszó nem ugyanarról a fali konnektorról kapja a táplálást. A lemezjátszón belül a testkábelt a motor fémrészeihez, a fémből készült alaplaphoz, illetve a hangkar földelés fekete színű kábeléhez csatlakoztattam...aminek a kivezetését az erősítőhöz kötöttem be.
Semmilyen brummogás, vagy egyéb zavarjel (füllel hallhatóan) nincs lejátszás közben, azonban lejátszáson kívüli üzemmódban - nemcsak phono bemenetről, hanem pl. tunerről is- hallható a sercegés, ha lemezt cserélek.
Ezek után a megoldás:
a; hangfalkábel csere valamilyen sodrott/csavart változatúra,
b; rákötni a testkábelt a harmadik, földelés (na ez érintésvédelmi szempontból hogy helyes-e...) ágra;
c; a lemezjátszón belül valamennyi testvezetéket átcserélni, ellenőrizni;
Tisztelt btamas70, Mono se, quad, stevie-13, tibitiborka_new!
A megszólításban ABC szerint, semmilyen esetre sem fontossági sorrend szerint neveztelek meg Benneteket.
Köszönöm Nektek a segítségeteket!
A tegnapi napon meghallgattam a 80%-ban kész, nagy részben a Ti fontos tanácsaitok szerint megépített lemezjátszót, csupán az Ortofon OM5-össel. Az "MC próba" még hátravan de ma este azt is megcsinálom...
Olyan hangot produkált, amelyet még nem hallottam ettől a hangszedőtől. A hátrány a magas hangok kis mértékű hiánya, de legalább nem csörömpölnek a cinnek, mint eddig pl. a Genesis Duke című, Philips nyomású lemezemen.
Az előny pedig a jó színpad és sztereó tér, mélyebb tónusúan (de nem bántóan, vagy brummogva) megszólaló, általam sokáig, fáradtság, vagy undor nélkül hallgatható hang.Már a lemezeim több mint 50%át szívesen hallgatom... az eddigi arány, jó ha volt 30 százalék.
Amelyikőtöknek publikus volt a fórumos mail címe, annak a Fórumtársnak küldtem 2-2 képet is.
Kéretik nem kiposztolni a fotókat, nem akarom, hogy efféle nyilvánosságot kapjon a 6,54kg tömegű (a 120mm magas plexi tető nélkül ennyi), elsőként, a 6. X-et taposva megépített gyalucskám...
Ha van "E" betű, akkor kicsit a vízszintessel is lehet, de ezen a szinten felesleges sablonnal tökölni, ha jó a szem. A függőlegesnél pedig érdemes 1 fok alatt maradni - kivéve, ha prezenszesebb a kelleténél. Akkor érdemes megpróbálni 1-2 fokkal hátrébb döntve.
Nem az Audio technica-val, hanem az MC1-el tervezem használni a még el sem készült lemezjátszót...ezért csiszoló asztalon leveszem azt a 2-3 mm-t.
Az AT95 Te általad ismertetett, plusz súlyt eredményező megoldásáról először Tőled olvastam hitelt érdemlő szavakat...a német e-bay-on erről az eladó mélyen hallgatott!
pedig AT-nél a típusszám utáni betű hiányából egyértelmű
Szerintem egyszerűen elfelejtette odaírni az E-betűt :-)
Ha 95, akkor az elliptikus tűt jelent és kész.
Vannak olyan AT hangszedők, amiknek létezik több változata is (pl 150 MLX és SA), de 95-ös csak elliptikus volt. A kúpos profillal szerelt tesója neve AT91.
Ez korántsem annyira kritikus paraméter, legalábbis egyszerűbb csiszolású tűprofil esetén.
Az AT95-nél az "alátétnek" amúgy nem a magasságállításhoz van köze, hanem plusz súly az alacsony effektív tömegű karokhoz, mert az AT95E engedékenysége elég alacsony.
Múltkor kimaradt (pedig AT-nél a típusszám utáni betű hiányából egyértelmű), hogy kúpos tűről van szó, melynél csak erősen kopott állapotban képzelhető el, hogy a vízszintes szöghibának jelentősége van. Ne foglalkozz vele, amíg ilyet használsz.
A kúpos profil a függőleges szögre (VTA) sem túl kényes, de azért 1-2 fok pontossággal illik belőni. Az "a" változat lesz jó, mivel a hangszedőt stabilan kell rögzíteni a shellhez. Főleg a puha közdarabok rosszak: döglesztenek, elvesznek a dinamikából és/vagy a mélybasszusból. A balza sem valami szerencsés választás, még ha a karbaknál be is vált.
A pickup felfogatásánál, illetve a kar magasságának beállításánál pontatlan munkát végeztem. Ugyanis 2-3 mm-rel magasabb a kar helyzete az "optimálisnál", vagyis a hangszedő előre dőlt helyzetben lenne.
Mi a legjobb megoldás szerintetek? Az én elképzeléseim a probléma megoldására, hogy:
a; a kar magasságából lejjebb veszek(egy üvegszálas kompozit/balsafa tuskón áll) csiszolással,
b; 2-3 mm vastagságú, karbon/epoxy gyanta anyagú, lapos közbetétet teszek a shell és az Ortofon MC1 közé a felfogatásnál, mint ahogy az e-bay-on is árulnak ilyen közbetéteket pl. Audio Technica AT 95-höz is,
c; ezt a változatot Ti írjátok le...már ha van kiút ebből a helyzetből, ugyanis a lelki békém sárba tiprását is elvállalom, erősen fogadva, hogy "a rosszra vezető alkalmakat elkerülöm!".
A kar viszonylag nehéz, 261 g üresen, a kompozit/balsafa tuskó tömege 83g, ehhez jön még a pickup a maga kb. 4 grammjával.
Ismételten bocsánatot kérek Tőletek, de sajnos laikus vagyok a témában, annak ellenére, hogy a netet bújom ebben ez ügyben.
Válaszaitokat előre is köszönve maradok Tisztelettel:(P)istju.
Nem rombolta a lelki békémet ebben a topicban sem Te, sem más...legfeljebb a sárba taposta...
Az LP szakma hallgatásából nekem a hallgatás áll rendelkezésemre, a szakma nem.
Csupán saját tapasztalatom az AT95E-evel kapcsolatosan, hogy a NAD5120 laposkaros változatában hallgatva az Ortofon OM5E-nél harsányabbnak, tolakodóbbnak éreztem...nem volt vakteszt, nem is kellett.
Mint ahogy nem is kellett a csőkar/Ortofon MC1 hallgatásánál sem. Egészen más szintű az MC1, még ha belépő szintű MC is.
Amit talán nem fogok nagyon elrontani, az a barkácsolás a NAD-hoz egy nehezebb kar/káva vonatkozásában.
Ha már hallani fogok valamilyen különbséget a kiinduló állapothoz képest, akkor elégedett leszek.Vagy nem...
Na ettől a vagy nemtől lehettek Ti, szakmailag mérvadó fórumtársak beijedhetve, mert akkor újra jövök azokkal a kérdésekkel, amelyeknek sem a színvonala, sem a körítése nem fog változni...mert az ember csak egyszer, utoljára változik a 6. X-et taposva.
Hogy tovább romboljuk a beállítást túlprecízkedők lelkibékéjét, érdemes belegondolni, mekkora lehet egy belépőszintű** hangszedő saját* szöghibája? Aki 2 foknál többre tippelt, jó eséllyel nyert.
* a tűhegy(!!) tengelyének gyári szögeltérése a hangszedő tengelyétől + a felfüggesztés deformálódása (tűszár elferdülése) a használat során
** Nem az AT91-est akarom degradálni, az egy nagyon jól sikerült típus, egyszer vettem ilyet tartalékba. A már szóba került újabb fajta SME karban [310; Townshend Avalon futómű] meglepően jól szólt. Nem hifibb a 95E-nél, viszont kiegyenlítettebb, nem olyan "fényes" prezenszben. Hogy kinek jutna eszébe hússzor drágább karban használni, ha nem muszáj, az más kérdés..))
De a helyzet az, hogy rendszer/kábítószer függőségemet nemcsak a lelki békém hiánya okozza...hanem talán a pénztárcám és az eszem is, amikből a következőekre futotta:
-Arcam Alpha 5 Plus erősítő (saját phono fokozatát használom),
- JPW Sonata hangfalak,
- Ortofon MC1 hangszedő.
Ha ezek után is tudsz a lelki békém még nagyobb mértékű sárba taposásán segíteni, kérlek Téged, hogy tedd meg!
ha nincs c pont, akkor a b-vel sem igazán érdemes küzdeni, illetve baromi rendszerfüggő lesz az eredmény - szóval a lelki békédnek így is, úgyis lőttek ;)
Ismételten a szakmai véleményeteket szeretném kérni.
A hangkar kábeleit az erősítőhöz való bekötésnél:
a; hagyjam meg az eredeti RCA dugóval végződő, ("gyári"...Sherwood...) kb. 1m hosszú kábelt(és a hozzá tartozó "testvezetéket") is,
b; vezessem ki a hangkarból kijövő vékony kábeleket a lemezjátszó hátlapra szerelt, RCA aljazatokra, valamint a "testvezetékkel" szintén járjak el hasonló módon.
Sajnos c; pont nincs, miszerint vegyek egy kitűnő minőségű kábelt a karba és építtessem be...
Válaszaitokat előre is köszönve maradok Tisztelettel:(P)istju.