Keresés

Részletes keresés

Fszt. úr Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1176
Tipp: kijárati Hívó-jelzés?
Előzmény: Svrend (1175)
Svrend Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1175
Visszakérdezek?
Most is jelezzük egy esetben
Melyik az?
Előzmény: Fszt. úr (1174)
Fszt. úr Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1174
Visszatérve a fényjelzőkhöz: jelenleg nem jelezzük a mozdonyvezető felé, hogy a helytelen vágányra jár ki. Régebben azonban ezt jeleztük. Hogyan?
Fszt. úr Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1173
Igazad van, azonban a szerkezet alapállása, illetve felvágási iránya nem változtatható, arra csak a bizt. ber. képes. Az ellensúly (súlykörte) arra való, hogy ha a váltót kézzel akarják állítani, akkor kiiktatják a rugós szerkezetet, s onnan az ellensúly veszi át az irányítást. Amikor végeznek a tolatással, a szerkezetet visszazárják, s onnantól megint a rugós váltó lesz.
Előzmény: benbe.extra.hu (1172)
benbe.extra.hu Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1172
Ez a rugós váltó, de ennél többről van szó.
Szemben a villamosok rugós váltóinál, ahol két csavarrugó úgy-ahogy hozzáfeszíti a csúcssínt a tősínhez, itt a szerkezet jóval több elemből áll, többet nyújt és biztonságosabb.
A váltó a súlykörtével átállítható - ilyenkor a másik irányból válik fölvághatóvá. Így átszerelés nélkül meg lehet változtatni az állomás forgalmi rendjét, vagy tolatni lehet (elég érdekes lenne kocsit letenni, ha a váltók mindig visszaállnának és a mozdony sose juthatna vissza a vonata elejére), csak ki kell venni a kulcsokat a berendezésből - tehát lezárhatóak is. Természetesen kampózár nincs rajtuk.
Sajnos az egész szerkezet dobozolva van, még nem láttam belülről.
Előzmény: Törölt nick (1170)
Svrend Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1171
Pontosan!
Előzmény: Törölt nick (1170)
Törölt nick Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1170
Vagy a rugós az lenne, amit károsodás nélkül fel lehet vágni, és minden kereszt alkalmával ez is történik?
Előzmény: Törölt nick (1168)
benbe.extra.hu Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1169
Általában az állomás mindkét végén egy-egy váltó rugós, a többi kézi. Úgyis csak két vonat keresztezik.
Egy MERÁFI-vonalon azonban nem minden állomás rugós váltós, sok állomáson megmaradt a szolgálat, a váltóőrök, a jelzőberendezés. Ilyen Diósjenő, Drégelypalánk, Nógrádkövesd, Galgamácsa, Balassagyarmat a 75-78 vonalakon. Más állomásokból megálló-rakodóhelyek lettek állandóan szabadot adó fedezőjelzőkkel: ilyen Dejtár vagy Galgaguta (és persze voltak eredetileg is mrh-k, mint Tolmács). Rugós váltók vannak Szokolyán (de nincs ellenörzőjelző), teljes MERÁFI felszereltségű Nagyoroszi, Rétság, Acsa-Erdőkürt és Magyarnándor. A 78b-n szolgálat van Szécsényben, Nógrádszakálon és Ipolytarnócon, itt kulcsellenörzőberendezések vannak, Nógrádszakál végponti végén a forgalmi irodából vonóvezetékkel kezelt váltókkal. Az egyetlen biztosított állomás Galgamácsa, itt Siemens-Halske működik, alakjelzőkkel, a kijárati jelzőknek háromfogalmú előjelzőjük van a bejárati jelzőkkel egybeépítve (felsővezeték alatt).
Érdekes még Romhány: itt is jelzőberendezés működik, nem biztosított, de előjelzővel is fölszerelt fény bejárati jelzője van, ami folyamatosan szabadot mutat, kivéve kiszolgálás közben (bár ennek nincs jelentősége, mivel már úgyis csak a kiszolgálóvonat megy ki oda, de mivel gyakran kell segélyezni, így a biztosításnak, a rétsági körbejárási lehetőségnek van értelme, igaz, a rugós váltókra az ITF miatt Dejtáron lenne szükség).
Előzmény: IPG (1166)
Törölt nick Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1168
Jönnék lámáskodni. :-) A rugós váltót mi és honnan állítja, ill. miben tér el egy sima, súlykörtés, helyszíni állítású váltótól?
Fszt. úr Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1167
Apropó: rugós váltó. Veszprém páros (Székesfehérvár felőli) oldalán is található egy rugós váltó, amely a védő csonkába vezet. Előszeretettel maradt a nyílt vonal felé vezető állásban ez a váltó helyszíni állítású korában, s nem egyszer elindultak a kocsik Hajmárkér felé. Ezt kiküszöbölendő, a védő váltót rugós váltóvá alakították át.
Előzmény: IPG (1166)
IPG Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1166
Azért gondolom általában ott vannak rugós vasak, ahol mindennapos forgalomban vonatok közlekednek. Ahova max a tolatós teherek mennek be, oda minek?!
Előzmény: Fszt. úr (1163)
benbe.extra.hu Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1165
Mert az "A"-ról nincs, de ugyanez a megoldás: F-betűs tábla és ugyanilyen bejárati jelző van. Azért az A-t hoztam példaként, mert a B előtti utolsó jelző Nógrád exállomás mrh. alak fedezőjelzője, azzal pedig nem olyan vicces, hogy hiányzik az előjelző :))
Előzmény: Fszt. úr (1164)
Fszt. úr Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1164

Egyet kell értsek veled, azonban mégis lenne egy csepp problémám: az általad közre bocsátott bejárati jelző a "B" jelző képét tartalmazza.

Előzmény: benbe.extra.hu (1153)
Fszt. úr Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1163

A jelzők nem önműködőek, s nem minden váltó rugós. Különben igaz. :)

A bejárati irányú mellékvonali ellenőrzőjelző csak akkor ad más jelzést a Szabad-jelzésen kívül, ha a hozzá tartozó váltókat felnyitották, vagy a fénysorompója használhatatlan, illetve hibát jelez.

A kijárati irányú mellékvonali ellenőrzőjelző pedig nem finnyás a váltókra, az csak a hozzá tartozó sorompót felügyeli. Annak a szabványos állása a Megállj-jelzés, a berendezés kezelése után jön meg rá a Szabad-jelzés, majd a vonat után önműködően jelenik meg rajta ismételten a Megállj-jelzés.

Egy MEFI/MERÁFI állomáson nem csak rugós vátók, hanem hagyományos, kézi állítású váltók is lehetnek, azonban ezek is szerkezeti függésben vannak a hozzájuk tartozó bejárati irányú mellékvonali ellenőrzőjelzővel.

Előzmény: IPG (1159)
Fszt. úr Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1162
Ha már vasutazunk, legyünk pontosak: az nem fedező jelző, hanem bejárati jelző, ugyanis jelzőkezelés mellett teszi lehetővé az iparvágány-hálózatra való behaladást.
Előzmény: benbe.extra.hu (1157)
Törölt nick Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1161
Hiszen közben ott az előjelző

Igen, erre adta valaki nemrég azt a választ, hogy vonalkábel van ugyan, mert az ellenmenetet ki kell zárni, csak épp nincsenek benne meg a jelzésképek átvitelét szolgáló erek, mert az előjelző vmax-szára úgyis mindig zöld előjelzés adható.

Ja, hogy itt nincs előjelző? Az, kérem, hiba...

Az. :-)
Előzmény: benbe.extra.hu (1160)
benbe.extra.hu Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1160
De, így van. De mi az összefüggés? Nem-térközös pályán melyik főjelző van összekötve a tőle sok kilométerre levő következő főjelzővel? Hiszen közben ott az előjelző, ami úgyis vmax-ot ad! Ja, hogy itt nincs előjelző? Az, kérem, hiba...
Előzmény: Törölt nick (1158)
IPG Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1159
A jelzők automaták, a váltók rugósak. Általában
Előzmény: Törölt nick (1156)
Törölt nick Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1158
De nem azt mondtad, hogy nincs is összekötve a következő jelzővel (ami ugyebár Szokolya azon bejárata, amit a kihaladó vonat személyzete mindig szabadra állít)?
Előzmény: benbe.extra.hu (1157)
benbe.extra.hu Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1157
De, a cementgyári fedezőjelző biztosított. Csak ami azután van, az teljesen szabálytalan.
Előzmény: Törölt nick (1154)
Törölt nick Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1156
Gyerekek, egy MERÁFI-s állomáson egyébként ki/mi állítja a jelzőket és a váltókat? Ha ez távvezérléssel történik, ki és honnan vezérli ezeket?
Törölt nick Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1155
A kép:

Előzmény: Törölt nick (1154)
Törölt nick Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1154
Köszi szépen!

Ezek szerint az a bizonyos cementgyári fedezőjelző valójában nem biztosított, annak ellenére, hogy folyamatos sávozású az árboca:

Előzmény: benbe.extra.hu (1153)
benbe.extra.hu Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1153
Nem eszitek olyan forrón: Szokolya állomás hiába fekszik MERÁFI-vonalon, bejárati jelzője van, mintha lenne szolgálat. Előjelzője nincs, a régi dőltkeresztes táblára van ráfestve az F-betű.
A kérdéses bejárati jelző szemből
Tovább cifrásítja a helyzetet, hogy a vonatszemélyzet, mielőtt kihaladna az állomásról, a a visszatérő saját maga számára továbbhaladást engedélyező állásba állítja a jelzőt - így a Vác felőli bejárati jelző továbbhaladást engedélyező állása mellett halad ki Vác FELÉ a vonat Szokolyáról.
Természetesen Vác cementgyári ipvk. fedezőjelzője egy zölddel ad jelzést függetlenül az őt követő (előjelző nélküli) Szokolya "A" bejárati jelző jelzési képétől.
Előzmény: V43 1173 (1129)
Törölt nick Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1152
Bocs, úgy értem: akkor is két sárga a második bejárat, ha egyenesben jár be a vonat.
Előzmény: Törölt nick (1151)
Törölt nick Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1151
"Meglátásom szerint ezért vannak a fejállomások második bejárati jelzőjén továbbhaladást engedélyező jelzés esetén mindig két sárga: nincsen az állomás túlsó végén kijárati jelző."

Ennyi erővel lehetne az egy sárga is. Azért van kettő, mert nincs meg az általános fékút a bakig. :-)
Előzmény: Fszt. úr (1132)
GyöBzs Creative Commons License 2008.02.21 0 0 1150

Ilyen még mondjuk Gyömrő-Mende, illetve Kőbánya-Kispest - Pestszentlőrinc, ami így hirtelen eszembe jut...

Előzmény: Fszt. úr (1134)
CKD Kombinát Creative Commons License 2008.02.20 0 0 1149
S az eredeti formában már biztos hogy nem is lesz.
De most lényegében fejállomásként üzemel, mert a másik irányba nincs hova menni.
Előzmény: Fszt. úr (1146)
Törölt nick Creative Commons License 2008.02.20 0 0 1148
Az ismétlőjelzőben van a sárgához tartozó pótfehér. Bár a képen szereplő jelzőről nem tudom, pontosan kéne látni egy áramköri rajzot a bekötéséről.
Előzmény: Fszt. úr (1147)
Fszt. úr Creative Commons License 2008.02.20 0 0 1147
Egy gond van: ha az az egy fehér kiég, akkor nem sárga, hanem sötét lesz a jelző, mivel a sárgához is szükség van a fehér kiegészítőre.
Előzmény: benbe.extra.hu (1064)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!