Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Itt arra gondoltam, hogy a hőcserélőnek gondolom minden 10 percenként át kellene melegedni 1 perc alatt, átadnia a hőt, és ezáltal energiát megtakarítani. De ha 10 percenként kihűl, utána meg újra egy percig meleg, és így tovább, akkor a hatásfok már romlik. Ezen a fórumon olvastam egy autós hasonlatot, hogy nem mindegy, hogy adott távolságot egyenletes sebességgel teszünk-e meg, vagy felgyorsítunk 120-ra majd leállunk, majd megint gyorsítunk, majd megállunk, és így tovább...
"Kíváncsi lennék mennyit kondeznál, azalatt az egy perc alatt?"
Ez nem az időtől, hanem a visszatérő vízhőfoktól függ. Ha két percet menn, akkor kétszer annyit kondenzálna, mint egy perc alatt (feltéve ha azonos a visszatérő vízhőfok).
A kazán beállított hőfokát, az előremenőt a kazánban méri, a helyiségét meg a szobatermosztát. Az egyszerű termosztátok a hőfok elérésekor (vagy a kicsit jobbak előbb valamivel) leállítják a kazánt.
"Előfordulhat az, hogy a radiátorok hidegebbek, de mondjuk a rendszerben már megfelelőnek érzékeli a vizet, mert mondjuk 8 kW-nál kisebbre nem tud modulálni?"
Igen, ez az az eset, amikor a legkisebb teljesítmény is túl nagy, így gyakorlatilag a a visszatérő vizet nem tudja elég kis lángon melegíteni ahhoz, hogy ne érje el a beállított előremenő vízhőfok értékét.
Ha nincs közben keringetés, akkor az ötletemnek nincs is értelme. Azt írod egy percekre kapcsol be a kazán. Kíváncsi lennék mennyit kondeznál, azalatt az egy perc alatt? Aztán én nem értek hozzá :)
Alatta a mosógép lesz mellette meg a wc. A wc-re ráférne, de akkor meg én nem tudnék leülni, mondjuk bilit olcsóbban kapni, mint kondenzációs kazánt :)
És a fűtésre beállított maximális hőfokot hol méri? Előfordulhat az, hogy a radiátorok hidegebbek, de mondjuk a rendszerben már megfelelőnek érzékeli a vizet, mert mondjuk 8 kW-nál kisebbre nem tud modulálni?
A termosztát nem alsó-felső határérték között tartja a hőfokot, hanem egy névlegesen beállítottat próbál tartani, a hiszterézisének függvényében. Nagy hiszterázis - alacsonyabb komfort: lehet hogy egyszer meleged van, másszor meg fázol, szal ezt sem jó 'nagyra venni'.
Gyakorlatilag mind1, hogy kémény vagy füstgázelvezető, mert mindegyiket ellenőrizni fogják évente.
A kis teljesítményű kazánok nem tudnak átfolyós rendszerű HMV előállítást, csak indirekt tárolót lehet kötni hozzájuk. A nagyobb 20kw körüli kazánok tudnak átfolyós HMV-t csinálni, de az alsó modulációjuk vagy magas neked, vagy aminek nem, annak meg az ára magas.
Konkrétan ki kellene nézni két készüléket, két kiépítést, meg tudni kellene az eddigi éves fogyasztást. 500m3-t tippelek, akkor tíz év alatt mondjuk 1000m3-t takarítanál meg 20%-kal számolva.
Először azért próbál egyre lejjebb modulálni, aztán ha már elérte a minimum teljesítményt, kikapcsol...aztán vissza...aztán megint ki-be-ki-be, ez van, ha túl nagy teljesítményű a kazán, de nincs hozzá elég hőleadó felület (meg persze hőigény). Persze lehet olyat, hogy a kazán nem kapcsolhat be 10 percig újra, meg azért ha idáig eljut, akkor már el kellett, hogy érje a szoba a megfelelő hőmérsékletet. Ha egy eleve túlméretezett kazán nem képes felfűteni a lakást a beállított hőmérsékletre, és a vízhőfok miatt lekapcsol, akkor szerintem ott a radiátorok kicsik. Aztán majd a szoba visszahűlésétől fog függeni, hogy ezután milyen gyakran kell ki-be kapcsolnia, de ha mondjuk fél óra alatt nem hűl 0,5 foknál többet (azért ennyihez már nagyon szar ablakok-falak kellenének), és a termosztát 0,5 fok pontos, akkor nem fog az olyan gyakran kapcsolgatni. De pl. 0,1 fok pontosságú termosztátot már nem jó erősen túlméretezett kazánnal használni.
Jó hát ez csak egy ötlet volt :) Nem ismerem az elektronikájukat, nem tudom, mi az amit be lehet állítani. Mondjuk arra kíváncsi lennék, mekkora az a maximális különbség, ami beállítható. Mert gondolom, ha elérte a maximális hőfokot, amit beállít az ember, és a termosztát még mindig azt mondja, hogy fűtsél, akkor csak a vizet keringeti a kazán, és egy bizonyos hőfok alatt újra bekapcsol a fűtés. Vagy nem?
A felsoroltakon kívül az én kazánom leáll, ha: A ventillátor indítása után nincs elegendő túlnyomás, a gyújtás után nem érzékel lángot, konfigurált kiegészítők nem találhatóak meg, a kazán hőmérséklete 75 fokot meghaladja.
Arra gondoltam, hogy magasabb hőfokra fűteném fel a vizet, és beállítanám, hogy csak alacsonyabb hőfoknál kapcsoljon be, mondjuk egy 70-35-re.
???
Olyan kazán, ami addig keringeti a vizet, ami 70-ről visszahűl 35 fokra, aztán ismét bekapcsol? Hát ilyen biztos van, csak hol? Ezek leginkább akkor kapcsolnak be, ha a szobatermosztát azt mondja nekik, hogy "hideg van, fűtsél!"
De ha mondjuk egy 130ezres turbós vs 300ezres kondison gondolkodsz, akkor sose térül meg. Egy 200ezres jobb turbós vs 250ezres közepes kondenzációsnál azért már megfontolnám.
Az engedélyek már megvannak. Mondjuk a gázszolgáltatónál jóba vagyok azzal a személlyel, aki átveszi, ha elkészül, szóval kisebb módosítások szódával elmennek. Nem kéménybe kötök, csak simán a tetőn megy ki a füstgázelvezető, úgyhogy a kéményseprőknek nem nagyon fogok fizetni. A kérdés az, hogy egy viszonylag kis fogyasztású lakásban a kondenzációs kazán megtakarítása egy kb 10 éves kazánélettartamot számolva megtérülhet-e, úgy hogy a kazán ki-be kapcsol és csak perceket megy. Persze a sima turbós is csak ki-be fog kapcsolni, de ott már nem kötelező beállítani alacsony hőfokot a kondenzáció miatt. Arra gondoltam, hogy magasabb hőfokra fűteném fel a vizet, és beállítanám, hogy csak alacsonyabb hőfoknál kapcsoljon be, mondjuk egy 70-35-re. Persze ezt ki kellene tapasztalnom. Csak igazából nem szívesen fizetnék ki 300 ezret egy kondenzációsért, ha nem jön vissza megtakarításban az ára, meg az sem lenne jó, ha egy nap 100-szor kapcsolna ki-be, és két év múlva megjelenne egy pali, aki lemutatna az udvaron található kukára, és azt mondaná, hogy sajnos nem fér bele, úgyhogy máshová kell vinnem...
Valamennyivel azért biztos kevesebbet fog fogyasztani, meg azt mondják, amennyivel drágább a kazán, annyival olcsóbb a kémény. Meg ugye van a 2 kW-ra lemoduláló 350.000-es kazán, és az 5-6kW min. teljesítményű, de csak 250.000-be kerülő. Tudna az alacsony hőmérsékletű módban menni, mert ha azt mondod neki, hogy csináljon 50 fokos vizet, akkor 50 fokos vizet fog csinálni. Legfeljebb hamar végez vele :)
Kérdés hogy megérné-e a nagyobb beruházás, de nem azért amit írsz.
Leginkább hagytam volna ekkor a lakásban a konvektort, és egy tárolós vagy átfolyós vízmelegítőt. Vagy egy konektor kazánt, azaz vízteres konvektort raktam volna.
Biztosan takarékosabb lesz a kondenzációs, csak olyan típust szabad venni, ami minél jobban lemodulál, asszem 1.2kw-ost láttam eddig a legjobbat.