A topic célja a BMW motorkerékpárok tulajainak és azoknak a szimpatizánsokanak az összefogása, akik szeretik ezt a motormárkát.
Szinte hihetetlen, hogy nincs ilyen Topic még!
Eddig 1x adtam oda a motort valakinek, hogy menjen vele egy kört, tudtam, hogy jól motorozik, de na, még 3 utcányira is hallottam ahogy üvölt a motor, majd egykerekezve jött visszafelé az utcában. Akkor azt mondtam, hogy soha senki más... amíg az én tulajdonom. De a 1250 -re meg én lennék kíváncsi.
Váltókarokat nem állítottam, jónak tűntek. Lassan, gyorsan, mindenhogy próbáltam. De nem ekkora dráma ez, én is únom már a témát. Nem hiszem, hogy meg tudjuk ezt oldani. Az LC váltók az átlagosnál szarabbak, én meg az átlagosnál érzékenyebb vagyok erre, sajnos. Ezekből következik hogy nem vagyok elégedett egyikkel sem és nincs ebből kiút. Passz.
Láma kérdések: a szóbanforgó motoroknak a váltókarját beállítottad a lábbelidhez? Próbáltál a váltási technikádon változtatni (gyorsabban, finomabban, más fordulaton, stb)? Én pl az enyémmel majd egy évig nem tudtam úgy felváltani, hogy ne bólogasson az utas és ne csattanjon váltáskor. Most meg már simán megy, és nem a motor javult meg. A monkeyn meg nincs menesztőgumi a hátsó agyban. Ha úgy váltok vele, mi t egy olyannal, amin van, rángatózik. Pár nap alatt ráállt a kezem, most már fel sem tűnik, hogy hozzáalkalmazkodtam.
Nem láttad még milyen, amikor egy LC-t üresből egyesbe tesznek induláskor? Nagyot csattan és kicsit ugrik előre. Aztán amikor kettesbe teszik reccsenősen darál egy kicsit. Az összes. Ne a DOHC-ből indulj ki, az tökéletes. Azután nézzél meg egy 800/900/1200-es Tigert. Ennek nyomát sem látod.
A megfigyelésem az, hogy a vizes GS-eken sokkal erősebben kapcsolódik a hátsó kerék a motorhoz behúzott kuplung esetén, mint az általam próbált és megítélésem szerint jó váltós motorokon. Azt feltételezem, hogy van összefüggés. Logikusnak tűnik, hogy ha a kuplung nem old teljesen, az váltáskor reccseneést, darálást okoz. Amúgy motorozom eleget, nincs ezzel gond.
Valamint az olajban futó kuplungoknál mindig van a lemezek között olaj, aminek van egy nyíróellenállása, azaz egy kevés erőt képes átvinni. Ez bőven kevés ahhoz, hogy akár csak megmozduljon a motor, de álló helyzetben pl. képes forgatni a felemelt kereket. Meg nyilván érezni tologatás közben is egy kicsit.
Igen, jó a váltó, a gyorsváltó volt más. Mindkettő 1200 volt, a 2015 is a puha, 2018 a kemény. Mentem 19-es 1250nel, azt könnyedén rugdaltam gyöngyvászon sportcipőben gyorsváltóval is. 3-ig minden fokozatban nyélgáz, Akrával, a gyerek meg csak sikitozott, h gyorsabbban ;)
No, közben hazajöttem, gyorsan ki is próbáltam amit írtál.
IGAZAD van !!!, bár nekem ez eddig fel nem tűnt volna, de tényleg érzem, meleg motor egyesben behúzott kuplung mellett tényleg nehezebben jár, mondjuk üresbe téve sem forog el még negyed-fél fordulatot sem, mert a fék vagy csak a kardán/szöghajtás, nem tudom mi nagyon megfogja. Viszont egyesben ez határozottan megváltozik, ott azonnal megáll a kerék, ha már nem forgatom.
Aztán tologattam kicsit, előre hátra, egyesben behúzott kuplung mellett, mondtam is magamnak, áhh, könnyen megy ez, de aztán kiraktam üresbe és ott még könnyebb volt tologatni, viszont kényelmetlen bal oldalról a fékre nyúlni, meg nem akkora a különbség, hogy ezt ezután másképp csináljam. Igy most mindig a kuplung kiengedésével szoktam megállítani a motort, ez marad így, főleg amikor hátra fele tolom, akkor a jobb kezemmel nem a kormányt fogom, hanem a kapaszkodót.
Komolyan felmerült, csak nem teszik külsőre és mentem eggyel, nem voltam elájulva tőle úgy általában. Arra emlékszem, hogy nagyonkemény volt a nyereg és vártam, hogy visszaülhessek a GS-re. Meg ugyan akkora batár, mint a GS, ha már le kell mondanom a GS jóságairól, valami kissebbre cserélném, így jött képbe a Tiger. De lehet, hogy egy DCT-s AT lesz a megoldás hosszabb távon. Lehet kipróbálok egy nem ADV-t, DCT-vel, puhább nyereggel.
Nekem olyan tapasztalásom volt, hogy egyik LC-n selymesen, könnyedén ment a gyorsváltó. Ha kuplungoltál, akkor mégkönnyebben, kb mint egy japánon, rövid úton, bokából pöckölősen. A másikon ha kuplungoltál, ugyanaz volt, de a gyorsváltót használva olyan ellenállása volt a karnak, hogy a csizmában megfájdult a nagylábujjam.
"Ha meleg motorral felteszel egy LC-t középsztenderre, leállítod a motort, beteszed egyesbe, behúzod a kuplungot, azt várnád, hogy leoldja a kereket a motorról, igaz? De nem, ha próbálod a csizmáddal elforgatni a hátsó kereket, nehezen megy hiába húzod tökig a kuplungot."
Ezt én még sosem próbáltam, de ha ma nem felejtem el, kipróbálom.
"Ha álló motorral egyesben tologatod behúzott kuplunggal, akor is érzed, hgy nehezen gurul."
Ilyet sokat csinálok, de még nem tűnt fel, mondjuk soha nem szoktam üresben tologatni, hogy akkor milyen, de ezt is ki fogom próbálni ma. Egyébként nem gurul nehezen, ezt nem mondanám, de lehet csak én vagyok k. erős :D
Ez tényleg érdekes kérdés. Az biztos, hogy viszonyítás és igényesség/érzékenység kérdése. Meg az is, hogy a BMW mindig egy kicsit bénább váltókat csinált mint a japánok, pl. Nagyon nem mennék vissza az időben, nézzük csak a BMW-imet. Az első egy F650CS volt, a szomszédomnak is ilyen volt, pár évvel újabb, mindkettő váltója hosszabb úton járt és nagyot csattant, pl. N-ből egybe és egyből kettőbe, de akkorát, hogy a szomszéd utcából hallottam amikor szerelő elvitte próbakörre és váltott párat. Azt mondta, hogy ezek mind ilyenek, nem rossz. Azt meg tudtam szokni, mert következetesen csinálta, és nem akadt, nem darált, csak csattant. A következő egy R850R volt, nem emlékszem semmi rosszra a váltójával kacsolatban, azt hiszem olyan BMW-sen működött, kicsit hosszabb út, kicsit csattant, nem volt gondom vele. Azután sokáig a DCT-s Honda NC volt, mellette próbálgattam más motorokat, is, volt egy OHC GS, egy DOHC R1200R, meg egy Tiger 800, egyiknek sem volt gondom a váltójával. Azután volt a DOHC GS, semmi gondom nem volt a váltójával. Azután vettem egy 2013-as LC-t, az nagyon szar volt, pedig nagyon akartam szeretni. Egy hét alatt mentem vele vagy 600 km-t (délutánonként, munka után), azután visszaültem a DOHC-ra és nem akartam már az LC-t. Egymás mellett álltak az út szélén járó motorral, a DOHC Doxa, az LC betonkeverő hangot adott, kb. A váltója is legrosszabb volt az LC közül, amiket utána próbáltam. FJR-es cimborám túraenduróra akart váltani, elmentünk motorozni a két GS-el cserélgettük, kb. két óra után azt mondta, hogy a DOHC egyértelműen jobb motor, jobb vele menni, első helyen a váltója miatt. Ha GS-t venne, csakis a DOHC-t. Pedig direkt vak teszt volt, nem mondtam el neki előtte, mi az én véleményem. Eladtam, használtam tovább a DOHC-t. A következő évben vettem egy 2017-es LC-t, azt mondták ez már ráncfelvarrt, javítottak a váltón. Próbaúton nem volt tökéletes, de jobbnak tűnt. Kardán hangja nem volt, a motorja szebben járt, a váltója jobb volt, mint a 2013-asé, de nem elég jó. Másik ismerősömmel cseréltünk túra közben, neki a legutolsó DOHC GS-e van, amikor leszállt, azt mondta, hogy rossz a váltó. Kereskedőtől vettem, garanciális volt. Visszavittem, kipróbálták, szerelő megállapította, hogy kopott a kuplung, nem emel ki rendesen (37e km-nél???), kicserélték, nem lett jobb. Elvittem másik szerelőhöz, azt mondta, hogy nagyon nagy volt a nyomás a kuplungfolyadéktartályban, amikor kietekerte a csavarokat spriccelt mindenre. Kicserélte a folyadékot, nem lett jobb. Elment próbakörre, azt mondta, hogy ezek ilyenek, a kardán és a nagy nyomaték miatt nem tudják jobbra csinálni. Eladtam, tavaly ősszel vettem egy 6 hónapos 1250-es GS-t, volt benne 2900 km. Eddig ez a legjobb, de ezt sem tudtam megszeretni, 4000 km alatt sem. Közben amikor a BMW-hez vittem vissza a motorokat, pl. gumicserére vagy kuplungjavítása, mindig kaptam cseremotorokat, egyszer egy R1250R-t és két 1250GS-t. Egyiknek sem volt hibátlan a váltója. Egyik sem volt olyan szar, mint a 2013-as LC-nek, de igazán jó sem. És mentem közben 1290-es KTM-el, új Africa Twinnel, Tiger 900 GT Pro-val és Tiger 1200-al, mindnek hibátlan volt a váltója, a gyorsváltó is. A KTM-re nem emlékszem jól, mert keveset mentem vele, de a két Triumph-nak direkt figyeltem a váltójára, a 900-as kibéreltem hétvégére, minden körülmény között, lefelé is felfelé is hibátlan volt, a gyorsváltó is. Pár hete mentem egy új Kawa Z650-el, az is hibátlan volt. Összefoglalva, az utóbbi 2 évben mentem 6 LC-vel, egyiknek sem volt igazán jó a váltója, mentem 7 másféle motorral, ideértve a DOHC-t, az összesnek jó volt a váltója. És két motorozni jól tudó, tapasztalt cimborám próbálta ki két LC-met, a 2013-ast és a 2017-est, FJR-ről és DOHC-ról ülve át, és mindketten panaszkodtak a váltóra. Biztos, hogy van valami konstrukciós különbség az LC-k és a többi motor között. Ha meleg motorral felteszel egy LC-t középsztenderre, leállítod a motort, beteszed egyesbe, behúzod a kuplungot, azt várnád, hogy leoldja a kereket a motorról, igaz? De nem, ha próbálod a csizmáddal elforgatni a hátsó kereket, nehezen megy hiába húzod tökig a kuplungot. Ha álló motorral egyesben tologatod behúzott kuplunggal, akor is érzed, hgy nehezen gurul. Mintha soha nem oldana ki teljesen a kuplung. A többi motor csak hosszabb állás után viselkedik így (kimegy az olaj a kuplunglamellák közül?), de meleg motornál leoldanak rendesen. Valószínűleg ennek köze van a kelleltlen, darabos váltási érzethez, csattanáshoz, daráláshoz. Én is únom már a témát, lehet csak túl magas elvárásaim vannak egy 22e eurós, a világ legjobb motorjának tartott járművel szemben, ami a váltón kívűl tényleg nagyon jó minden másban. És pontosan ezért nem tudom elengedni.
Azért én nagyon szeretném kipróbálni a GS-ed, hogy tudjam milyen a rossz, mert eddig csak a sajátommal mentem, ami jó. Amit még ki tudnék esetleg próbálni (3db 1250-es, meg két 1200-as), azokra is azt mondják, hogy jó.
Elhiszem, hogy a tied nem jó, de lehet akik azt mondjuk, hogy a mienk jó, mi is csak megszoktuk hogyan rossz?! Ez fura nekem.
És nem, szerintem itt nem az van, hogy nem mondjuk meg milyen szar a mienk, mert akit ismerek azok soha nem is panaszkodtak még a váltóra. Egyébként az első 500 km-en nekem is furcsa volt, hogy nem olyan mint egy japán, de hát nem csak a váltója nem olyan hála istennek :D
Na...megkönnyebbültem, hogy nem kell Tigert vennem :-) Szerencsére nekem leér a lábam a GS-ről és az enyém váltója pöpec :-)))))) Már csak egy gerinc kellene, hogy megüljem :-)))))