Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Nem tárolós kazánod van? Dehogyisnem, legalábbis Te azt írtad. Akkor mi a fenének engedgeti a vizet a tárolóból a „mester úr”? Mi köze van ennek a minimum, maximum teljesítményhez, ahol mérnie kellett volna???
A beállítás menete (ha tényleg az a kazánod van, amiről beszéltél)
1. Beállítjuk SZERVIZÜZEMBEN (nem vízcsappal!!!) a kazánt, hogy maximális teljesítményen működjön. Azért szervizüzemben, mert ekkor nem modulál a készülék (vízkiengedésnél még az sem biztos, hogy beindul, de ha igen, akkor garantáltan modulál, és LEHETETLEN pontosan mérni, plusz NEM TUDJUK, MILYEN TELJESÍTMÉNYEN működik, bakker). Ekkor beállítjuk a gázszelepet a megfelelő csavaron, addig, amíg a füstgázelemző műszerünk 8,7 % CO2-t mutat!
2. Most beállítjuk SZERVIZÜZEMBEN (még mindig nem vízcsappal!!!) a kazánt, hogy minimális teljesítményen működjön és beállítjuk a gázszelepet egy másik megfelelő csavaron, addig, amíg a füstgázelemző műszerünk 8,4 % CO2-t mutat!
3. A többi érték leolvasása, szivárgás ellenőrzés, elektromos kötések ellenőrzése, általános szemrevételezés, összepakolás, lepapírozás. Ha meg igazán jót akarunk, rátesszük a laptopot, ellenőrzünk minden beállítást, és finomítjuk a kazánműködést a "jó"-tól a "kiváló" irányába a felhasználó igénye szerint. ENNYI. Ez egy nagyon nagy tudású kazán, a Westenek között szerintem a legjobb. Ha nincs meghibásodás, vagy egyéb feladat, nem lehet több az egész munka mindennel együtt másfél óránál!
Szervizüzem bekapcsolása: nyomod a kijelzőtől balra a vízcsap és radiátor gombot együtt addig (kb. 9 mp), amíg a kijelzőn jobboldalon egymás fölött két jobbra mutató kis nyíl villog együtt (a kéményseprő és a villáskulcs mellett). Ilyenkor beindul a kazán azon a teljesítményen, amit Te állítasz be a következőképpen: a bal alsó le-föl nyíllal (programválasztó gombok) tudsz váltani a 0 és a 100 %-os teljesítmény között EGY LÉPÉSBEN, a jobb alsó plusz-mínusz gombbal pedig 0 és 100 % között 1 %-onként változtathatod a teljesítményt, (ez nem szükséges a beállításokhoz). Kiszállni a mode gombbal lehet a szervizüzemből. Gondolom a „mester úr”- nak halványlila fingja nem volt erről (sem).
Kezdem magam szégyellni az egész szakma nevében. :(
Na látod ezt nem értem én sem . Lehet nekem elèg volna kevesebb kwt is de mondom ezt nem nagyon lehet megveszélni olyan emberekkel akiknek nincs hozzá képzetségük meg nincs is érdekük . + a telefon egyfolytában csörög a zsebükben. Én már le is tettem róla hogy valaki ránèz rendessen szerintem nincs senki ilyen . Vagy ritka
"Egyébként meg nem hiszem, hogy CO-mérővel lehet hatásfokot márni, ez csak kéményseprő-hókuszpókusz... :-) Max a gáz égésének "hatásfokát" mérhetik, azaz mennyi CO és mennyi CO2 van a füstgázban, tökéletes-e az égés. (Mint autóknál a zöldkártyához szükséges mérés.)"
ööö. :)
Hát ez nincs pontosan így. "CO-mérő"-t említve azt gondolom Te is itt inkább füstgázelemző műszerre gondolsz. Az viszont mér is meg számol is, típustól függően kalibráltatni is kell 1-2 évente. De ez figyelembe veszi az összes paramétert, légfelesleg, füstgáz- és frisslevegő hőmérséklet, oxigén, széndioxid, szénmomoxid, nitrogén-oxidok tartalom. Így hitelesen meg lehet vele állapítani a hatásfokot. Mivel gáz égését vizsgáljuk, tehát tüzeléstechnikai hatásfokról beszélünk.
"Teljesítményméréshez mérni kellene, hogy mennyi, s milyen meleg víz jön ki belőle. S milyen hideg ment be... Azaz c*m*deltaT, meg a felhasználz gázmennyiség energiáját is ismerni kéne, s ezekből szépen kijönne..."
Igen, de a "c*m*deltaT" a fűtési rendszer felvett teljesítménye. A gáz égése során leadott teljesítményt teljesen másképp számolhatjuk. Abban igazad van, hogy ismerni kell az elégetett gáz fűtőértékét, de az leolvasható a havi gázszámláról (nálam pl. utoljára 34,67 MJ/m3 volt). Higgyünk a szolgáltatónknak, nincs más választásunk. :) A képlet pedig ez:
P = VGH · Hf · η / 3600
ahol a P a kazán leadott teljesítménye [kW], a VGH a kazán óránkénti mért gázfogyasztása [m3/h], a Hf a gáz fűtőértéke [kJ/m3], a η pedig a hatásfok.
Ebből természetesen ki lehet fejezni a hatásfokot:
η = P · 3600 / VGH · Hf
Ha van egy stopperünk, akkor minimum és maximum teljesítményen járatva a kazánt könnyen kiszámolhatjuk az aktuális hatásfokon. Megvacsorázom, és rászánok egy negyed órát, kiszámolom a saját kazánomon, mit mutat.
Szerintem a melegviz keszitesenel amikor teljesgazon uzemel a kazan, akkor is kondenzalhat, csak ahhoz olyan tarolo kell, amiben az egesz tarolo magassagaban van a csokigyo es a hocserelo teljesitmenye meghaladja a kazan maximalis teljesitmenyet. Igy a felfutes nagyreszeben a visszatero alacsonyabb hofoku (50C°alatti), ezaltal letrejon a kondenzacio.
Kicsit lassan melegedne föl a víz, ha megpróbálnál egy 50 fokra beállított tárolóvizet 40-50 fokos vízzel felmelegíteni! És közben ugye nem menne a fűtés...
-De ha tárolós akkor miért nem lehet korlátozni a teljesítményt, hogy kondenzáljon. ( már előre látom, hogy nálam ki fog feküdni a beüzemelő, a hatásfokkal meg a többivel.)
-Van lambda szondás kondis kazán de túúúl drága.
-A beüzemeléskori gázhoz van beállítva az égő, és ha netán a szolgáltató esetleg nem egyenletes fűtőértékű gázt szolgáltat akkor megváltozik az addig beállított " tökéletes égés ".
Látott már valaki olyan szerelőt vagy kéményseprőt aki kijött és beépített egy HŐMENNYISÉGMÉRŐT, na akkor lehetne esetleg hatásfokot számolni, a többi csak kamu, ( parasztvakítás )
Na ez az amit te írsz . Ök mérnek valamit ami szerintük jó és ezzel ki is merül a képzetségük.
Mondom hallani sem akart arrol hogy visszatérő víz hőmérseklet ..De jelzem a meglegvizet engettem . azt hidtem
hogy azért megnézi a visszatérő hőmérsékletét vagy valami . erre azt mondta a külső szonda ezt beállítja . mondon ok de ha a renceremben kevés a víz vagy nem is tudom nem megfelelő a rencer akkor nem tudja ...
de csak hárított ..nem válaszolt terelte a szót ... Ilyen szerelő akit te felvázoltál nincs is csak városi legenda...
Melegvízkészítésnél nem szokott olyan lenni, az maxra kiterheli a kazánt, olyankor nem kondenzál túl sokat... Azaz sima turbósként működik az esetek nagyrészében...
Fűtésnél nagyobb a hatásfok...
Egyébként meg nem hiszem, hogy CO-mérővel lehet hatásfokot márni, ez csak kéményseprő-hókuszpókusz... :-)
Max a gáz égésének "hatásfokát" mérhetik, azaz mennyi CO és mennyi CO2 van a füstgázban, tökéletes-e az égés. (Mint autóknál a zöldkártyához szükséges mérés.)
Teljesítményméréshez mérni kellene, hogy mennyi, s milyen meleg víz jön ki belőle. S milyen hideg ment be... Azaz c*m*deltaT, meg a felhasználz gázmennyiség energiáját is ismerni kéne, s ezekből szépen kijönne...
Volt kint a szervizes rámért a cssökivezetésnél egyszer úgy hogy kellett engedni a vizet akkor nagy lángot mért amikor elzártuk kislángot . 98% hatásfok . A külső szonda jó szerinte . azt mondta ennyit tud . a fűtés visszajövő + hasonló badarságokról nem is akart hallani . Most már tudom 98%-os hatásfokkal melegítem a vizet ....:(.
Meg arra figyelj, hogy ne csak szétszedett kazánnál mérjenek, hanem mikor már az előlapja a kazántérnek a helyén van, akkor is. (Tehát nem a kazán külső borítása a lényeg, hanem az a borítás, ami belül az egész cuccot zárt égésterűvé teszi, mert csak azzal együtt lehet pontos értéket mérni, hiszen ha az nincs rajta, akkor nem veszik figyelembe a beszívó-oldali cső légellenállását.)
Nem tudom milyen gépkönyveket kaptál a kazánnal kapcsolatban, de az én Aristonoméban benne volt, hogy miket és mennyit kell mérnie. Ha egyik ponton állítani kell, akkor a másikon is utána kell húzni.
Sziasztok!
Két hete irogattam ide hozzátok jó néhányan el is láttatok tanácsokkal . Weststen kondenz tárolósról írtam nektek . Képzeljétek felvette a kontaktot Szatmárival két hete hogy nézzenek már nekem olyan beüzemelőt aki rámérne nekem a gépre mert nem emlékszem hogy ez megtörtént a beüzemelesnél . Mert mindenről van papírom a kémenyestől a gázostól de tőle csak számla van 45000,-ft + egy rajz . Értékek semmi. Ma megin csöröktem hogy van szerelő vagy keressek én ! Vagy hívjam fel a westen központot olaszban erre egy óra múlva adott egy szerelő számot Vácról . Nem tudom mire kellene figyelnem ha Szerdán netalán kijön . Attól félek kijön valaki mutat vmi èrtéket /ez azért fel is van rajta tüntetve /de akkor is félek át leszek b..va . Kérdés tehát mire figyeljek?
A nyitott égésterű kazán a benti levegőt használja el, amit viszont neked pótolnod kell. Természetesen szellőzőnyilással, vagy ablaknyitással teszed ezt, azaz beengeded a kinti hideg levegőt, ami hűti a belteret.
A nyitott égésterű kazán hatásfoka 70-75%, a turbósé 90% körül, a kondenzációsé 95-100%. Természetesen függ a hőleadóktól is, mert egy állandóan kapcsolgató kazán hatásfoka sokat romlik.
Meg mondjuk egy szigeteletlen épületben hiába raksz kondenzációst, ha a radiátorok mérete nem lesz növelve, a kondenzációs kazán lényegében csak turbósként fog üzemelni (többnyire) a magas előremenő miatt.
Sztem Kömkel is inkább a kondenzációsra gondolt a 30 %-nál, mert a turbósnál a hatásfok (elviekben!) uakkora, mint a nyílt kéményesnél.
Tényleg, ezt már meg akartam kérdezni. Miben érezhető a zárt égésteren - vagyis a biztonságon és hogy kintről szív levegőt, szóval ezeken kívül - a turbós előnye? Mert számokat illetően hatásfokban nem sokban.
"A nyitottról zártra váltás egyébként nem a kazán miatt kerül ennyibe, hanem a kémény+papirok miatt. Tehát kondenzációst kondenzációsra cserélni már "csak" a kazán ára."
Igen, én is - no meg a megtérülés miatt - számoltam a 10 évvel, ahogy alább írtam: "Ergo, 10 év múlva lennék nullán, akkor meg mondjuk kéne egy új kazán, ami akkor is lesz min. 100e forint, de igaz, hogy már a többi járulékos költséget (kémény, terv, egyéb anyag, és munkadíj) már nem kéne kifizetnem. Továbbá adottak a biztonsági kérdések ( CO, biztonságosabb működés)."
Visszatérve, a szellőzőnyílást azért is gondoltam komolyan, mert majd szeretnék kiegészítő fűtésnek cserépkandallót, no meg szagelszívót. Ezért miatt már mindenképpen kelleni fog a nyílás. A kis kandalló sztem javítja a hőérzetet, szüleimnél már van, s ott nagyon bejött. Mondjuk édesapám ott úgy építette meg a kandallót, hogy a kandalló két szoba határán a falban van, az égéstér ajtó felöli oldala az egyik szobába néz(kiszoba), az égőtér hátsó felére van építve egy kis "kemenceszerűség", ami átmelegedik, s sokáig meleg marad (nagyszoba). A kis kemencés rész is úgy van felépítve, hogy a meleg ne azonnal menjen ki ( oldalt és felül egy kis kovácsoltvas rácson), hanem még keringjen odabenn a "kemencében".
Kicsit off, de Neked. Az üveggyapot egyébként már most érezhetőbb. Ott van hidegebb csak, ahol egy utólagos szoba van, s Ytongból, s könnyűszerkezetes fafödémből épült. Oda is tettem üveggyapotot, de még kap 10 cm-t. Alul sztem itt nincs a padló alatt polisztirol, meg a könnyűfödém is alapvetően rosszabbul szigetel, a nagy házban (ahol a betonfödém van, beton béléstestből), ott van alul is 5 cm (ami ma már kevés) PS van.
"Nyílt égésterűről zártra a csere általában 25-30% körüli megtakaritást hoz."
Hát, nem mondom, hogy lehetetlen, de azért nekünk ennél sokkal kisebb mértékű megtakarítás az általános tapasztalatunk. A 30 % az már inkább a kondenzációsra cserélt készülékeknél jellemző.
"Én azt várnám el, hogy ennyi pénzért mondjuk 15 évig ne kelljen hozzányúlni legalább..."
Ez szerintem csak hiú ábránd :)
Én 8-10 éves élettartammal számolok ezeknél a készülékeknél, mert kizárt, hogy tartósabbnak gyártanák :/
A nyitottról zártra váltás egyébként nem a kazán miatt kerül ennyibe, hanem a kémény+papirok miatt. Tehát kondenzációst kondenzációsra cserélni már "csak" a kazán ára.
Idén télen nem akartam nekiállni, sőt, h egyáltalán érdemes-e nekiállni, ezért kérdeztem, mielőtt majdan egyszer cserélnék. Ismerősömnek - bár az eset nyilván nem mérvadó - van kondenzációs kazánja, Bruderus talán (?), de azzal állandóan gond volt. Sokszor leállt, legutóbb meg kilyukadt a hőcserélője (lehet, h előtte is ez volt a gondja, mert eresztett a rendszer...mindegy). Nagyon sokban van neki, elmondása szerint a szerelők igencsak sokat jártak hozzá.
Közeli ismerős meg most szereltetett fel egyet, majd őt is kérdezgetem, mi a tapasztalat. Első elmondása alapján a hőérzete sokkal jobb, mert ugye a hőfok állandó. Ő is kényszerűségből cserélt, mert az előző megnyakkant.
Ugyanakkor biztos vagyok abban, hogy egy jól megcsinált rendszerhez, ami szerencsés szériás kazánokkal lett felszerelve, nem lehet ennyi gond. Azt hallottam, h az éves karbantartás nem 5e forint, de hát a rendszer is összetettebb. Nyilván 4-5-6 év után ezeknek is kezd előjönni a nyűgjük, ha van tapasztalat, ezeket is köszönöm! Én azt várnám el, hogy ennyi pénzért mondjuk 15 évig ne kelljen hozzányúlni legalább...