" Szóval azért jobb motor a Ceed-é mert nagyobb fordulatot tud és nagyobb nyomatékot ad le, azaz nagyobb a teljesítménye. "
Csak az a kérdés, hogy a 2000-4000 ford.szám környékén a nyomatékértékek hogy viszonyulnak a max. nyomatékhoz. Ha 4000-nél ~ azonos a max. értékkel akkor az már kiváló lenne. Beleért a kezem a bilibe tudom :))))
" Ha leszabályozzák a fordulatot akkor alacsonyabb fordulaton lesz a maximum, de az a maximum kissebb lesz. "
Igen erre fel irtam, hogy a 8V abban jobb, hogy alacsonyabb fordulatnál leadja a max nyomaték közeli teljesítményt. Csak irtad is a hátrányát, hogy a 8 szelepesnek kisebb a max nyomaték értéke, mint a 16V-é. Végülis hangolástól függ, hogy milyen fordulatszám tartományra tervezik a motort.
Ebbe finoman szólva is belekveredtél. A benzines motorok nyomatékgörbéje egy lineáris emelkedő jellegű ( még ha hullámos is) , azaz folyamatosan nő majd leszakad. A nyolc szelepes motor kevesebbet pörög mint a 16V-s ezért nyilván alacsonyabban van a maximum, de az kevesebb mint a 16V-s é. A teljesítmény ugye Nm/s, azaz ha nő a nyomaték vagy nő a fordulatszám akkor nő a teljesítményk. Ezért találták ki a 16V-s motorokat. A nyolc szelepes motornál ha növelem a fordulatszámot akkor a gyorsabb gázcseréhez növelni kell a szelepek méretét. ezzel nő a szelep tömege vagyis a tehetetlensége. A nagyobb tehetetlenség miatt egy bizonyos fordulatszámnál már a tehetetlenség akadályozza a működést. A 16V-s motornál két -két kisebb szelep van amik a kisebb tehetlenségük miatt nagyobb fordulatszámig pörgethetőek. A teljesítmény növelés mindkét farmája megvalósul, nő a fordulat és a nyomaték ergo nő a teljesítmény. Ha leszabályozzák a fordulatot akkor alacsonyabb fordulaton lesz a maximum, de az a maximum kissebb lesz. Az F1 es autók esetében már 20ezret pörög a motor tehát itt van a nyomaték maximuma. Mégsem 8 szelepes autókat építenek azért hogy 5 ezernél legyen a maximum. Szóval azért jobb motor a Ceed-é mert nagyobb fordulatot tud és nagyobb nyomatékot ad le, azaz nagyobb a teljesítménye.
Új autóra 300Ft/Kw-ról volt szó, használtnál csökken. http://totalcar.hu/magazin/kozelet/sulyado0928/ E szerint a mostani 66kw-os, 1055kilós 9 éves autóm súlyadója 2006-ban 13200Ft, 2007-ben véletlenül ugyanennyi. Ha veszek egy 80kW-os újat, akkor 24000, durván havi egy ezressel több. A legidegesítőbb ebben az, hogy egy újabb kiadású autónál kb a duplájára emelkedik az adó mértéke. Mert nem mindegy, hogy 1200Kg-ra fizetsz 14400-at, vagy 24000-et a 80kW-ra. Van egy Suzuki V-Strom is a garázsban, de azt ide sem írom, hogy a 200 kilós motorra mennyi volt idáig a súlyadó, és mennyi lesz a 48kW-ra. Akinek meg 180 lovas GSXR, CBR meg ehhez hasonló motorja van, azoknál tényleg bejön a 10-15x emelés. Ahogy a totalcar egy másik cikkje írja, szinte mindenki adócsaló lesz azonnal az országban, mert ha egy kicsit növeled a teljesítményt (pl. sportlégszűrő +5Ló, sportkipuff +5ló, extra benzin +2ló máris csaltál 3600Ft-ot évente) Arról nem is beszélve, hogy ha a 80lovas dízelből csinálsz 120-at.
No az egy dolog, hogy hol éri el a nyomtékmax-ot, az egy másik, hogy hány NM ez a maximum, és a legfontosabb, hogy az általánosan használt fordulatszámtartományban mit teljesít... és itt jön képbe a nyomatékgörbe, amire a KIA esetében magam is igencsak kíváncsi volnék, minden motortípus tekintetében... tehát ha valaki szert tud tenni ilyen görbékre, akkor ne habozzék! :)
Az nagyon furán hangzik, hogy az 1.6-os mégkésőbb éri el a nyomatékmaximumot mint az 1.4-es! Te már láttál képet az 1.4 és 1.6 benzines motorok fordulatszám-nyomaték görbéiről? Vagy ezt honnan veszed? Eddig minden 1.6-os amit láttam, mind hamarabb adta le a nyomatékmaximumot, mint az 1.4-es. Szóval ha ez igaz, akkor az 1.6 nem is biztos, hogy olyan jó.... 8szelepes 1.6-ost akarok! :-DD
Valóban a súlyadó helyett teljesítményadó lesz de nálunk az adó 200Ft/KW ami szerint a 66KW hwlyett 82 KW nál 16*200 vagyis 3200Ft/év havonta 260Ft amivel több az adó Ha az havi 3200 lenne már sokan elgondolkodnának de ennyiért szerintem senki sem vesz kissebbet. Ha a regadót a teljesítményre vetnék ki akkor lehetne az árban 150-200 ezer különbség deugye azt a motortérfogatra vetik ki.
A kiigazító csomag keretében a kormány jelentős változtatásokat eszközöl az adórendszerben, ezen belül módosítják a súlyadó és az átírási illeték mértékét, ami igencsak érzékenyen érinti majd a (leendő) gépjármű-tulajdonosokat. Az új súlyadó-rendszer a leginkább a nagyobb teljesítményű motorosokat sújtja.
Az eddigi szabályozás alapján a súlyadót az adott gépjármű saját tömege (önsúlya) alapján kellett megfizetni, 100 kilogrammonként 1200 forintot az illetékes önkormányzatnak. Az új szabályozás szerint nem a súly, hanem a teljesítmény szerint határozzák majd meg az adó mértékét, s a korosabb autók után alacsonyabb kiadással lehet majd számolni. Az egyes pénzügyi törvények módosításáról szóló javaslat szerint a gyártás évében és az azt követő 3 naptári évben kilowattonként 300, a 4-7 éves autó esetében 260 forintot kell fizetni évente. Az ennél öregebb gépjárműveknél a "súlyadó" kilowattonként 120-260 forint között lesz.
A NAPI Online számításai szerint egy új, 1,3 literes motorral szerelt, GC felszereltségű Suzuki Swift után az eddigi szabályok szerint, a 990 kilogrammos saját tömegből kiindulva 11 880 forintot fizetett a a tulajdonos, míg a tervezett változtatás nyomán kilowattonként 300 forintot, vagyis összesen évente 20 580 forint lesz a kötelezettség, vagyis 73 százalékos a többlet.
Egy 1600-1800 köbcentiméteres hajtóművel ellátott Toyota Avensis esetében eddig 15 540-16 200, jövőben pedig 24 300-28 500 forint súlyadót kell fizetni, ez 56-75 százalékos emelkedést jelent.
Egy 8 éves Swift súlyadója most 9600 forint, az új szabályok szerint 10 ezer forint, azaz a szóban forgó autó esetében 4 százalék lesz a pluszkiadás. Aki egy 3 évnél fiatalabb, 1,4 literes G-sorozatú Opel Astrát hajt, a jövőben 19 800 forintot hagy a helyhatóságnál, szemben az eddigi 13 200 forinttal. Egy prémium kategóriába tartozó 1 éves, tiptronic váltós, 4,2 literes motorral szerelt, Audi A8 Quattro adója jelenleg évente 21 600 forint, míg a módosítás után 73 800 forintról kap majd csekket a tulajdonos.
A legrosszabbra a motorosok számíthatnak. A kétkerekűekért eddig legfeljebb pár ezer forintot kellett fizetni, a jövőben viszont lesz olyan motor, melynek éves súlyadója meghaladja a 40 ezer forintot. A Suzuki GSX 1300 (Hayabusa) 217 kilogramm saját tömege 3600 forintos éves súlyadót jelentett eddig, a törvénymódosítás életbe lépésével azonban 38 640 forint lesz a sarc, a GSX R 1000 után pedig 2400 forint helyett 39 302 forint lesz a teher, ami tízszeres, illetve tizenötszörös emelkedést jelent.
A tulajdonosváltáskor esedékes átírás költségei is emelkednek. Jelenleg köbcentiméterenként 15 forintot kell leróni illetékként, a törvénymódosítás az egységárat 18 forintra emeli. A kizárólag elektromos hajtómotorral ellátott gépjármű esetén az illeték mértéke a hajtómotor teljesítményének minden megkezdett 1 kilowattja után 800 forint lesz, szemben a mostani 600 forinttal, a Wankel-motoros gépjárművek esetén a kamratérfogat köbcentiméterenkénti 30 forintos illetéke 36 forintra nő."
Ha emlékeztek pont ezért tüntettek tavaly anno a motorosok Hősök terén, hogy nekik ugyan annyi vagy több "súlyadót" kell fizetni, mint egy 1,2 tonnás autónak!
Ha jól emlékszem új autó esetén 230 Ft/KW ami az autó idősödésével folyamatosan csökken.Valahol egyszer találtam egy ilyen táblázatot, akkor ki is számoltan, hogy a diesel Rióra egy évra 24 ezr Ft körül lesz a "súlyadó"
Az adó miatt van a 90LE-s. A motor ugyanaz csak kisebb a tubónyomás ezért nem változó geometriás turbó és mivel a kisebb nyoás miatt nem melegszik annyira a levegő nincs intercooler. Ugyanígy van VW-nél és a franciáknál is. Németországban azért olcsóbb a kissebbik mert az adó kisebb. Nálunk az adó ugyanannyi ezért nem sokkal lenne olcsóbb a kisebb teljesítményű.
Én láttam olyan német honlapot, ahol "erölködés nélkül" chippeltek egy alapban 110 Le-s 1.5 CRDi Rióból 131 Le-t!
Nagyon tág tűréshatárok között mozognak ezek a motorok! Persze az ésszerűség szem előtt tartásával! Csak nehéz olyan tuningot(szakembert) találni, akik tényleg a sotfverhez nyúlnak hozzá a gyár által megadott adatokkal dolgozva tűréshatáron belül!Az ilyen "ISO minősítésű" tuningosok munkáira általában érvényes a gyári gari is.
A legtöbb (olcsó 30-40-50 ezer Ft) tuningbox a motor érzékelőit csapja be és így növel a teljesítményen. A Riós topikban sok szó volt erről.
Nem nagyon lehet eltérés a váltók között, mert mindkét motorra 6200-as fordulatra írják a max. teljesítményt, és a végsebessségük is közel ugyanannyi. Nyomatékcsúcsa viszont még később van az 1.6-osnak.
Tudom hogy hülyén hangzik de több esetben bizonyított dolog az hogy a nagyobb motorral kevesebbet is fogyaszthat egy bizonyos típus. Mert ugye a nagyobb hengerűrtartalom könyebben boldogul a teherrel. Persze itt most nem hatalmas ccm különbségekkel kapcsolatban említhető ez, de az alsó középkategóriában nem ritkaság.
"...eleve furcsállottam, hogy az 1.6-osra kisebb fogyasztásokat írtak, mint az 1.4-esre..."
Ez akár attól is lehet, hogy a kisebb motor nagyobb erölködéssel (magasabb fordulaton) tudja megmozgatni az autót. Nyomatékkal takarékosabban lehet autózni. (Elvben).