Nekem naon bejön a hangjuk. Persze wannak akiknek nem. Azok a süketek.))) Xal ide kéne irni roluk mindent. Ha tetszik,akko azt,ha meg nem akko mé nem? Miwel lett meghajtwa? Stb.
Ezt komoly elméleti háttérrel és nagy tapasztalattal a "nagyok" is úgy csinálják, hogy számolnak, modelleznek majd építenek több darabot amit méregetnek, hallgatgatnak több féle forrással erősítővel stb, aztán vagy kiválasztják az egyiket vagy kezdik elölről.
Vagy nem, de azok olyanok is:)
Nem igazán neked írtam, csak te említetted meg hogy nem igazán jósolható meg az eredmény.
Merevíted,vastagítod (rossz, aki rosszra gondol :) és ezzel magasabbra tolod a rezonancifrekvenciáját. Az amplitúdó kisebb ("kevésbe rezeg"), de lehet, hogy mégis zavaróbb lesz. Ezért bárki bármit mond, nem lehet igazán megjósolni mi lesz az eredmény. Meg kell csinálni, és ki kell próbáni (meghallgatni) vagy megmérni. Javaslom inkább előbbit. Valószínű, ezért hallgat mindenki inkább nagyon óvatosan. Komoly elméleti háttér nélkül inkább vágj bele bátran az elképzelésed megvalósításába, és próbáld ki. Ne hallgass senkire :)
Ahogyan az előttem szólók is megtették ,nem kell ezt a dolgot ennyire túlmisztifikálni ,az enyémnek jóval nagyobb a felülete és nem igazán hallok különbséget pedig minden egyes pontja 22mm mdf ből van. Én nem értek pl a dobozfizikához ,és az ehhez tartozó elméleti síkon való megközelítésekhez ,de sztem ennél a kis hangszórónál nem indokolt a duplatripla előlap stb. , talán egy nagyobb méretű subwoofernél lenne értelme.A dynaudio nál van asszem vastagabb előlap ,de ott nem egy hangszóró van az előlapon.Gondolom mivel a furt lyukak gyengítik az anyagot ezért használ kb 4 centi vastagot.Ez csak az én logikám de lehet megköveznek érte. :-)
Ha megfigyeltétek, nekem 17cm-es sugárzóval lesz a tölcsér, ott azért nagyobb felületek vannak, mint a NEA-nál, ezért is ajánlották a kör keresztmetszetű merevítést a megjelölt helyeken. Akkor már csak az előlap kérdés maradt, miszerint van jelentősége, ha az előlap rétegelt lemezből készül, nem pedig MDF-ből?
Én is ragaszkodtam a rajzhoz, csak az enyém is dupla oldalfallal készült, ezért nincs benne seprőnyél. Semmi bitumen, ilyesmi nincs benne. A gyapjú csillapítást is rakosgattam benne ide-oda és mégis az lett a legjobb, ahogyan Bigi mondta. Szóval szerintem is jó, ha a rajzhoz ragaszkodsz.
Némi félreértést vélek felfedezni "csillapítás" ügyben. Általában, a csillapítás körülbelül azt jelenti, hogy a gerjesztés hatására a rezgő rendszer milyen gyorsan tér vissza nyugalmi helyzetébe. A hangdobozok esetében kétféle csillapítás fogalom értelmezhető. Egyrészt a doboz falainak, mint rezgő lemezeknek a fizikai és geometriai jellemzőiével, másrészt a dobozon belül a hanghullámok terjedésével kapcsolatban.
Az első esetben a fizikai és geometriai jellemzők a meghatározóak, vagyis hogy mekkora, milyen megtámasztású és vastagságú a lemez, és milyen belső csillapítású az anyaga. A NEA esetében, ha a megadott módon készül el (22mm-es MDF), akkor további lemezcsillapításra semmi szükség.
A második esetben, vagyis a dobozon belüli káros hanghullámok (különböző frekvenciájú állóhullámok) kialakulásának megakadályozására szálas csillapító anyagot szokás alkalmazni, jelen esetben gyapjút. Azokban a frekvenciatartományokban, ahol csillapítani kell (vagyis elnyelni valamivel ezeket a frekvenciákat), ott a felületek bármilyen "csirizzel" való bekenésével a kellemes elfáradáson kívül semmilyen hasznos eredményt nem fogsz kapni. Legalábbis a NEA esetében egészen biztosan nem.
Én azt javaslom, hogy a kapott terv szerint építsd meg a dobozt, és a rendelkezésedre álló többlet anyagiakat inkább az esztétikai kialakításra fordítsd, merthát végül is egy nem elhanyagolható "bútordarabról" is van szó. :-)
A 2cm többlet előlapvastagság a kamra térfogatában kb. 0,2 litert jelent, ami a kamrába helyezett gyurmával könnyen kompenzálható. A hangszórót a legegyszerűbb módon, mindenféle alátétek nélkül rögzítsd.
Wéleményem xerint ne térj el a rajztol, és ha az öregek azt mondják, h ne ugy csináld, ahogy te gondolod, akkor azt fogadd meg. Ellenkezö esetben jobban jársz, ha elméx a tescoba és weszel egy 20e Ft-os xart, mert az walszeg jobb lex, mint amit kiokumuláltál...
Csak tapasztalat, és némi olvasmányokra alapozva azt mondanám, csak akkor csillapíts, ha pontosan tudod, mit csinálsz. Ellenkező esetben talán jobb sallangmentesen minnél merevebbre építeni. Érdekes módon nem míndíg a teljeseb néma doboz a célravezető. Az LS3/5a esetében a doboz "hangját" is betervezték, a doboz kimondottan vékony, és csak egy féle anyagból az igazi. A tölcsér nagy oldalfelületeit érdemes csillapítani, de itt is inkább a kipróbálás a fontos.
JA igen és még 2 dolog. Ha az előlap dupla lesz, az nem befolyásolja a hangot, hogy 2cm-rel kijjeb lesz a hangszóró, és belül nő az ürtartalom? Másik: a hangszóró és az előlap közé kell vami gyurmaszerű csillapító anyag, vagy csak natúr kell odacsavarozni? Üdv.
Ez a bitumenes dolog engem is érdekelne. A tölcsér miatt nem kell, hogy kemény legyen a felület? A bitumen ugyanis meglágyítja. Vagy pont az a jó? Nekem egyszer azt mondta valaki, hogy belül nem szabad kenni a tölcsért, mert ott keménynek kell lennie. Na akkor mi az igazság? Ezért gondoltam van itt valaki aki komolyan járatos a dobozfizikában. Ezzel a holdporos dologgal nem értek egyet, sztem a hobbink egyik lényeges eleme, hogy a lehető legjobbat akarjuk kihozni a hangfalból, és erre nem kímélünk fáradtságot és némi pénzt. Ha nem így lenne, elmennénk a TESCO-ba és vennénk vmi 20e ft-os szart.
Hú de elbonyolítjátok ezt a kérdést! Miszter Sonido mondaná, hogy hintsétek még be holdporral is :)) Csináljátok meg a dobozt, a doboz legyen merev és jő belső csillapítású anyagból. (Nem véletlenől szeretik az MDF-et.) Oszt jónapot. Az én "gyári" ládámban van vagy 30kg MDF meg vagy 10g gyapjú és més nem, és teljesen jó.
Sziasztok! Tanácsotokat kérném, én is tölcsérépítésben szenvedek :) A tölcsér belsejét ajánlatos kikenni bitumennel? A nyomókamra belsejét is bitumenezzem, vagy csak a gyapjút rakjam bele és kész? A bitumen helyett jó a gépkocsi alvázvédő?
Én is ezt a rajzot épitettem meg,a jelőlt helyen seprűnyél merevitésselNálam az egész doboz rétegelt lemezből van,a tölcsérút belül bitumenes kikenéssel (csillapitás).
A lehetőségeim miatt mindenképpen szendvics 19mm MDF lesz, csak az a kérdés, hogy a két lap között ragasztó, vagy pedig csillapító anyag legyen? Én a lehető legjobb dobozcsillapítás híve vagyok (persze elérhető keretek között). Kérdésiem a következőek: 1. Van-e jelentősége, hogy az előlap rétegelt falemezből legyen? 2. Sztem ekkora doboznál mindenképp szükség van belső dobozmerevítésekre is, ezek hová kerülhetnek?. Kicsit utánaérdeklődtem és a nálam okosabbak kör keresztmetszetű rudat (pl. seprűnyél ) ajánlottak a két oldallap közé, a hátlap és a ferde tölcsérlap közötti szögfelező vonalra. (Rárajzoltam a NEA rajzára, mivel ennek a doboznak is hasonló a felépítése, ez van fenn a neten... A rajzon a fekete körök lennének a merevítések)
Nálam okosabbak biztos hogy reagálnak majd ,de nekem eszembe se jutott ,hogy vastagabb lapból csináljam az oldallapot ,igaz nekem 22 es mdf ből van .Viszont talán egyszerűbb lenne ha 1 db vastagabb lapból csinálnád és akkor nincsenek ilyen dilemmák ,feltéve ha megoldható a dolog.
Hello. Egy dobozfizikát ismerő szakit kérdeznék, ha én a SONIDO 175 tölcséres oldallapját 2db 19mm-es lapból szeretném megcsinálni, akkor a lehető legjobb dobozcsillapítás érdekében csak ragasszam őket össze, vagy pedig a 2 lap közé tegyek valamilyen csillapító anyagot? Nekem kéznél PAE csík van, amivel dolgozunk. EZ egy 10cm széles 2mmvtg szivacs-gumiszerű anyag, amit a gipszkarton falak alá teszünk, hogy a rezgéseket ne vegye át a fal a födémről. Ha összenyomjuk, max 1mm. Szóval melyik lenne ideálisabb a tölcsérhez? Én 2 embert kérdeztem a témában, mindkettő hozzáértő, de az egyik a betett csillapítás mellett a másik ellene volt, ráadásul fizikai magyarázat is volt mindkettőre. Végül is ha betesszük, akkor külön rezeg a kettő, de ott a csillapító anyag, ha csak összeragasztom akkor a keresztmetszet és a tömeg duplázódik. Vélemények?
Nagyon tetszik,szép és gondolom jó is. Én nem tettem volna görgőt alá még ha nehéz is. A rajzot,néreteket nem küldenéd el?Hatha kedvet kapok megépiteni.
Hát azt nem jawallom. Piszok gyorsan porosodik és a sok törölgetéstöl hama karcos lex. Nálam elég sok zongoralakkos doboz wan a bemutatoban. Tapasztalatbol bexélek.
Térhálós (és az égéstermék-előírások miatt valószínűleg nagytisztaságú) PE, amit PVC-nek gondolsz, úgyhogy szerintem ne vesződj az erősen adalékolt"teflon"szalaggal (melyből egyértelműen csak a gázzáró változat használható és szaküzletben 250 forintból kettőt-hármat kapni - ennyit a multikról). A hang nem igazán fog javulni, inkább rossz értelemben "hifibb" lesz (tisztább, de strerilebb).
A csillámszigetelést _talán_ az E30-as kábelnél elhagyhatja a gyártó, de akkor az erek között kötelező a térkitöltő (kerámia?)massza, ami magas hőmérsékleten szigetel. Ha ilyen sincs, valószínűleg közönséges kábelt kaptál, ami jó esetben 1 percig "tűzálló".