Dr. Szabó V. László ügyvéd :
Dagad a botrány!
Otp Bank ügyintézőjének hozzájárulásával közlöm a hozzám eljuttatott nyilatkozatát.
"Az üggyel kapcsolatban annyit tudok elmondani, hogy 2004 -2005 évben 1 éven át dolgoztam az OTP vidéki fiókjában.
Egy pár hónapot 4 órás munkaidőben átutalásokat kellett csinálnom.
Aztán egyik napról a másikra betettek teljes munkaidőbe hitel ügyintézőnek.
Betanítás , iránymutatás nem történt.
Azt az információt adtam tovább az ügyfeleknek amit a kolléganők átadtak nekem , akik már sok éve hitelezéssel foglalkoztak, azonban a deviza hitel nekik is új volt. Abban az időben futószalagon történt a devizahitelek "gyártása". Olyan tumultus volt sok esetben a fiókban mint egy vásárcsarnokban akció idején.
Az ügyfelek egymást taposták .
Ilyen körülmények között nem lehetett a szerződést alaposan átolvasni és a legtöbben meg tanultabbak is a pénzügyi, jogi nyelvezetű szöveget biztos hogy nem tudták értelmezni. 90 %-ban már eleve úgy jöttek hogy devizahitelt igényeltek.
A legtöbben a forint hitel feltételeinek meg sem feleltek.
Akik mégis érdeklődtek, azoknak a futamidőre ki lett nyomtatva a forint és a devizahitel törlesztő részleteinek alakulása.
Egyértelműen a devizahitel volt a kedvezőbb. Az ügyfeleknek annyit mondtunk hogy a törlesztő részlet az árfolyam változástól függ.
És ha a törlesztő részlet a duplájára nőne ,akkor is csak éppen megközelítené a forint hitel törlesztő részletét.
Azt egyetlen szóval sem mondtuk hogy ilyen esetben. maga a tőke is a többszörösére nőhet, mivel erről nekünk sem volt fogalmunk. Joggal gondolhatta bárki, hogy ez annyit jelent hogy egyik hónapban lehet hogy 5-10 ezerrel többet a következőben kevesebbet , és ennyi. Az ügyintézők egyszerű bábok voltak.
Sem pénzügyi se közgazdaságtani képzettséggel nem rendelkeztek .
Nem jártunk utána pl annak hogy az azt megelőző években mennyit romlott a forint árfolyama.
Hogy világpiaci előrejelzések arra mutatnak hogy kilátásban lehet egy válság ami mindent borít.
Ha ilyen eszünkbe jutott volna akkor figyelmeztettük volna az ügyfeleket.
Legalábbis személy szerint én biztosan.
De se idő, se energia, sem pedig a tudásunk nem volt meg ahhoz hogy ezt megtegyük.
Felsőbb szintről pedig ilyen információkat nem kaptunk. Napi szinten 1-2 óra túlórában tudtuk csak a szerződéseket rögzíteni és a szerződéskötéseket előkészíteni. Rettenetesen túlterheltek voltunk.
Így utólag azt gondolom hogy banki szakembereknek ezt akkor már pontosan kellett volna látni .
És utólagosan van egy olyan gyanúm hogy látták is.
Abban az időben amikor már mindenki mindenre devizahitelt vett fel és kezdett picit lankadni az érdeklődés akkor bevezettek egy olyan rendszert hogy a különböző banki termékek megkötésére pontokat kaptunk. A -hitel 2 pont , csoportos beszedési megbízás 1 pont, stb.
A devizahitel érte a legtöbb pontot.
Azt mondták hogy mindenkinek 20 pontot össze kell gyűjteni 1 hónapban mert ettől függően kapjuk majd a fizetést.
Volt 1 próba hónap, amikor mindenki vért izzadva próbálta összeszedni a 20 pontot.
Amikor letelt az 1 hónap akkor pedig nem lett belőle semmi.
Így utólag az az érzésem hogy ez is arra ment ki hogy akit csak lehet próbáljunk becserkészni.
A külsős hitel ügynökök, vagy már nem emlékszem hogy hívtál őket pontosan., ők is szállították az ügyfeleket és hozzá futószalagon a munkáltatói igazolásokat. Sokszor olyanokat ,akiket örültünk hogy a nevüket le tudták írni.
Volt egy olyan eset is , amikor pontosan tudtuk hogy a hitelkérelmező még gimnazista.
Tehát a bank egyáltalán nem vizsgálta meg alaposan az ügyfelek fizetőképességét.
Arra nem emlékszem egészen pontosan hogy még ott dolgoztam e vagy azután de arról van információm hogy a későbbiekben a bank felhívta a munkáltatót az általa kiadott munkáltatói igazolás leellenőrzése miatt.
Hogy ez pontosan miből állt azt nem tudom.
Hogy csak megkérdezték-e hogy valóban ott dolgozik az illető vagy ennél alaposabb ellenőrzés volt-e.
Miután munkahelyet váltottam az akkori élettársammal ingatlant vásároltunk és felújítottuk.
Az új munkahely betanulási időszakában és a felújítási munkák okozta plusz elfoglaltság és stressz miatt a saját hitelfelvételemnél egy akkor külsős hitel ügynök segítséget kértem.
Akit még nekem kellett felvilágosítani hogy a korom miatt már nem vagyok jogosult a szocpolra.
Ebből gondolom hogy ők sem rendelkeztek olyan információkkal ami az adósokat a kockázatok terén teljes körben tájékoztatták volna
Ezenkívül az én hitelkérelmemet az ügynök a szomszéd város fiókjába adta be.
Ahol a szerződéskötéskor engem sem világosítottak fel a kockázatokról. Időnként a megyei központban voltak hiteles "fejtágítások".
Ezzel kapcsolatban csak annyi maradt meg bennem hogy feltették a kérdést hogy miért jó az ha a bank hitelt ad .
Senki nem tudta.
A helyes válasz az volt hogy azért mert az ügyfelet 20 évre ahhoz a bankhoz köti.
Ott kell folyószámlát nyitni, a fizetését oda kell utalni, biztosítás, csoportos beszedési megbízás stb.
Ha ott vagy bárhol elhangzott volna bármilyen olyan információ ami a később bekövetkezett eseményeket előre jelezte volna én egészen biztosan , de rajtam kívül még rengetegen nem vették volna fel a hitelt.
De az adósok joggal gondolhatták hogyha a bank befogadta a hitelkérelmet akkor megfelelnek azoknak a feltételeknek, amik egy esetleges árfolyamváltozás esetén szükségesek. "
A nyilatkozó nő már több éve külföldön él és dolgozik, a felvett devizakölcsön miatt kényszerült erre.