Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Két hőmérsékletet tudsz beállítani: komfort és csökkentett, ezek között vált a program automatikus üzemben.
"pedig nekünk is jó lenne"
Biztos? Nappal az "otthon vagyunk" és a "nem vagyunk otthon" között 4 fok különbség kicsit nagynak tűnik. Egy normális szigetelésnél 8-9 óra alatt le sem hűl 4 fokot a lakás, de ha mégis, akkor a felfűtéssel elvesztheted az előnyt, amit a napközbeni kazánleállással szereztél. Kondenzációs kazánnál 2 fok is elég lehet, főleg, ha jól szigetelt az épület.
"nektek is szinte folymatosan megy a keringető szivattyú? A láng rá-rá kapcsol, a víz 35°C körül, a szivattyú megy."
Esélyes, hogy az van, amit monyesz írt, és még a 2,4 kW is egy kicsit nagy ilyenkor. De az is lehet, hogy csak a minimum előremenőd alacsony egy kicsit. Visszaolvastam, azt írod, radiátoros a fűtésed. Emeld meg a 740 paramétert egy kicsit, kb 40-re, kevesebbet megy majd a kazán, de amíg megy, folyamatosabb lesz az üzem, a 40 fokos előremenővel pedig még mindig garantált a jó hatásfok...
"szétcseszném a kazánt vagy fogyasztás csökkenést érnék el?"
Gyárilag lehet visszavenni a max teljesítményt, miért csesznéd vele szét a kazánt?
Fogyasztás csökkenést nem tudom miért vársz, mi lenne annak az alapja ?
Fogyasztás csökkenést a kondenzáció növelésével, a minél alacsonyabb visszatérő hőfokkal lehet elérni. Ennek pedig nem sok köze van a max teljesítményhez.
Inka 24K-val fűtöttünk az elmúlt 2 évben. 100m2 és 50m2 a két különálló házat tökéletesen ellátott. Túlméretezett radiátorok, külső szonda, (talán) megfelelő görbe és talppont beállítva. Évente karbantartva.
Kérdés: ha a menüjében 35K nak választanám ki, és korlátoznám a fűtési teljesítményt 18kw-ra, akkor mi történne? szétcseszném a kazánt vagy fogyasztás csökkenést érnék el?
Próba indul 1 körrel. Majd jelentkezek az eredménnyel.
A kőmérséklet emelésével teszek még 1 makacs kísérletet:).
Ha már most gond van a kifűtéssel akkor lehet, hogy a szivattyú erősítés nem lesz elég -20 fokban. Ezért gondolom, hogy több fronton kéne változtatni. Erősebb szivattyú és magasabb hőmérséklet. Ha csak 40 helyett 45-re mennénk az már sokat jelentene és pl itt is http://biosolar.hu/stuff/uploads/padlofutes_meretezes.pdf 45 fokot írnak. (Tudom máshol meg 38-40-et.)
Szóval a keverőszelep váltásban 20..43 helyett 35..60 az teljesen ördögtől való? Felújítás előtt tutira rá volt küldve a rendszerre a 70 fokos víz a régi kazánból.
A szerelő beálitotta és azt mondta jó lesz kb 20 perc munkáért elkért 15 ezret de még mindig nem jó. csak az a baj hogy fenn 3 szoba van és mindegyikbe kellene fütés.semmi nem változott.nincs termófej.
A Szerelö ma volt a Torlókat beálitotta és akkor az összes radiátor ment!
Aztán rá pár órára elindult megint de csak a fennti radiátorok.alsók teljesen hidegek.azt hiszem két ágon van.deez 1 albérlet és igazából azt sem tudom hány ág van :S ha lezárom a felső radiátorokat akkor mennek az alsók de ha visszanyitom,elkezdenek hülni és csak a fenntiek mennek.
Teljes áramszünetet csinált ma valam.A FÍ relét lenyomta.Mint kiderítettem, a kazánházban van a gond.Kihúztam a vezérlést,a kazánt és a szivattyúkat is .Mindent újraindítottam és most minden ok.Csak sajnos félek attól,máskor is előfordulhat.Nem tudtam kiszűrni,mi okozta az egészet.Ötletek?
1. 25 m2 nagyon sok egyetlen körre, 10-es osztással az 250 fm csövet jelent körönként, 100 lenne a maximum.
Emiatt túl nagy az ellenállása a köröknek, és felétől már lehűl teljesen a viz, semmit sem melegit.
Meg kell próbálni elzárni két kört teljesen, és megnézni, hogy 1 kört fel tud-e melegiteni, illetve nyomni a szivattyú. Ha egyet elbir, akkor tesztelni kettővel is.
Igy meg lehet állapitani, hogy a szivattyú teljesitményével van-e a gond...
Ha igen, akkor sem kell megvenni a Grundfos-t, mivel a padlófűtés teljesitménye állandó, igy jó lehet egy WILO is, ami feleennyibe kerül.
2. Valószinűleg 40 foknál magasabb vizet küldtetek bele régebben, igy lehetett kifűteni a helyiségeket. Ez egészségtelen, és a burkolatnak sem tesz jót. (leirtam pár hozzászólással előbb, miért)
Viszont a nagy körhossz miatt nálad ez nem elég. Felemelni az előremenő hőmérsékleteté nem tanácsos, viszont ha a szivattyú teljesitményét növeled, akkor már jó lehet.
Nagyon extrém esetben megeshet az is, hogy mindegyik körre külön szivattyú kell... Ezért teszteljétek le elzárással a köröket-szivattyúkat.
- Padlófűtés csak az alsó szinten. 3 körre van osztva a padlófűtés. kb 25m2 mindegyik. Műanyag pemü csövekkel.
- Radiátoros lent is fent is kivéve a (lenti) konyhában+ HMV kör
Előzmények:
Volt 3 kazánunk
- két ősrégi zc-18 -as kazán a két fűtési körre. Parapet kéménnyel az orrunk alá.
- 1 quadriga HMV-nek
Jött a fűtéskorszerűsítési új szécsényi terv pályázat (vajon nyertünk-e még nem tudom).
Lett belőle
- 1 saunier duval thema condens FAS-25
- 200l-es HMV tároló.
- Van küldő hőmérsékletrézékelő is.Radiátoros körnek és a padlófűtésnek is van külön termosztátja.
Viszont született egy probléma is ezzel.
A padlófűtés nem melegít eléggé. Hideg van. Hideg a padló, hideg minden a lenti szinten. A konyha a leghidegebb. 19 fok korül van pedig még nincs is tél. A padlófűtés kb folyamatosan be van kapcsolva és az eredmény szerény.
A korszerűsítés előtt 60-70 fokkal indult a padlófűtési kör a kazánnál. Arra sajnos nem emlékszem, hogy a lakásban az elosztónál mennyit mutatott a hőmérő.Jelenleg a kazán 60-70 fokot mutat a fűtési kijelzőjén, aztán jön a hőcserélő aztán meg a VT322 20..43 termosztatikus keverőszelep és az előremenő padlófűtés az elosztónál 40 fok fölé nem megy. Viszont a visszajövő 20 fok alatt van. Így nehéz lesz a lakást 20 fokra felfűteni...Ja a padlófűtést VilloStar 25/6 keringteti.
Kérdéseim most jönnek csak 1) Nem értem, hogy mért jó ha 60-70 fokot mutat a kazán és a padlófűtés elosztónál 40 fok van. Mért jó ez így?
2) Nem lenne megoldás VT322 20..43 keverőszelepet egy 35..60-ra cserélni és akkor magasabb hőfokú viz jönne be a padlóba és mondjuk 45-ről csak 24-re hűlne le??? Ez csak az én totál amatőr ötletem. A mi kivitelezőnk szerint ez nem jó ötlet. Nem tudom miért. Jelenleg a keverőszelep maximumra van tekerve. Ha kicserélnénk nagyobbra azzal tényleg lehetne szabályozni. Nem kéne feltétlen 60-ra (max-ra) feltekerni. Lehet, hogy csak 5 fok hiányzik.
3) A mi kivitelezőnk egy durvább szivattyut javasol. (60-70eFt). Azt mondja, hogy Grundfos 25/8 jó lenne, mert nagyobb a hőszállítása. Ez nyilván igaz. Ha jól értelmeztem az adatokat a javasolt szivattyú kb. kétszer annyi vizet tud azonos idő alatt körbeküldeni. http://www.grundfos.hu/web/homehu.nsf/GrafikOpslag/PDF_Brochures/$File/UPS%20100-as%20sorozat.pdf Ez nyilvány segítene. Gondolom a nyomás is nagyobb lenne a csövekben. Ettől pont ezért kicsit félek, mert már volt sérüles padló felújítás miatt a csövön, amit valami BCG-25 el sikeresen tömítettek. Veszélyes a nagyobb nyomás?
4) Mit javasoltok? Mitől lesz nálunk meleg? Ugye nem attól, hogy megvárjuk a májust?
A régi padlófűtéscsöveknél (miután elkezdtek korrodálódni a vas alkatrészek, pl a kazánok hőcserélői is) pár 10 éve rájöttek, hogy a radiátoros fűtéssel ellentétben a keringő víznek nem akaródzik csökkenni az oldott oxigéntartalma (egy kis kezdő korrodálás után), azaz valahol kap utánpótlást. Rájöttek, hogy a csövek falán diffundál be az oxigén. Igen, a betonon keresztül.
Nemcsak hogy korrodálja a vas cuccokat, de ez a vörös iszap larakódik, dugulásokat, "érszűkeletet" okoz. Mindkét probléma elég súlyos.
Megoldási lehetőségek:
- Külön, a vascuccokat (pl kazán) is tartalmazó vízkörtől független, nem keveredő vízkör a padlófűtésnek. A hő hőcserélőn megy át, ami egy "négypólus", azt csinálja, mint mondjuk mint egy transzformátor. A padlófűtés körben ne legyen korrodálódó alkatrész.
A plusz kör plusz szivattyú, tágulási tartály, stb.
vagy
- Oxigéndiffúzió-védett (térhálósított, fémbetétes, ...) csövek alkalmazása. Ez a régi rendszerek "javítására" nyilván nem járható út.
Érdekes, még mindig gyártanak és forgalmaznak nem diffúzvédett padlófűtés csöveket is. Biztos van, akinek így jön ki olcsóbbra, a többlet gépészettel együtt is.
Én sajnos nem vagyok ennyire tudományos szakember, a saját házam (nem ez, amiről szó van) fűtéséből kiindulva tudok csak viszonyítani, ami mind méretben, mint korban hasonló a szüleiméhez, csak nekem egy 20 éves Fég kazánom van, és nincs a pincém szigetelve. 3-4 óra alatt 24 fok lesz benn. (Hogy az mibe kerül nekem, most mellékes.) Ehhez képest a másik házban 2 hét alatt nem tudtuk átlépni a 22-őt, pedig új kazán+új csövek+pinceszigetelés is van. Józan paraszti ésszel a másik házban gyorsabban, gazdaságosabban kellene melegebbnek lennie.