És ha a németek leeresztik a vámsorompót a kínai zokni előtt? A relokalizálással visszajöhetnek a jó öreg autarkia bevált megoldásai, a hazai ipar támogatása, stb. A globalizált szabadkereskedelemmel való szembefordulás a világban olyan lesz, mint a terhesség: nem lehet egy "kicsit" annak lenni. Ha a világ rájön, hogy ez a globalizációs pilótajáték nem megy így tovább, akkor teljes elszántsággal (és indulattal!) fogja megpróbálni az ellenkezőjét. Természetesen nem ideológiai okból, csak ha nyilvánvalóvá válik, hogy itt a Peak, és pl. évi 7-8%-al kezd csökkenni az olajkitermelés. Mondjuk 2007-től... (Ha pl. Simmons nem téved, aki azért nem kezdő az olajbizniszben)
Egyetértünk, ezért írom, hogy én 50%-os csökkenést javasoltam, első lépésként. Ezek szerint a te nicked nem "hét igen" jelentésű? (engem azért idegesítenek a Fidesz hülyeségei, mert tőlük várnám a jobbat a mai megoldásokhoz képest. Egyenlőre hiába.) A gázárral hasonló a helyzet. Ki kell mondani a politikai elit részéről, hogy aki teheti fűtsön mással, ill. nekik kell elősegíteni a lakosság jobb ellátását hazai eredetű fűtőanyagokkal. Pl. simán betilthatnák a tüzifa erőművi égetését, a tüzifa legyen a lakosságé (de szubvenció természetesen nem kell), az erőművek használhatnak mást, ami náluk a koncentrált felhasználás miatt tisztítható, de a lakosságnál nem (pl. szén, lignit)
100 km/h-t (vagy többet) elértek már az 1. világháborús Zeppelinek (Németo-ból szálltak fel, Angliát is bombázták; tudtommal egy bevetést megjártak estétől reggelig)
Szóval az egy hónap erős túlzás. Amúgy is, 1 hónapért inkább hajóra ültek volna.
Amúgy 1918-ban a németek átadták léghajóparkjukat a franciáklnak és az angoloknak, de azok lényegében nem tudták azokat tisztességesen üzemeltetni. Ennek is megvannak a szakmai fogásai, a léghajó nem egy lufi, de mégcsak nem is hőlégballon.
Továbbá: hidrogénfejlesztés energiát igényel. Anno nem villannyal csinálták, hanem vegyi reakcióval. Egy bevetés során mondjuk a hidrogénmennyiség harmada veszett el egyébként
"Ágh Péter, Fidelitas alelnök: "Gyurcsány Ferenc és kormánya elveszi a szebb jövő lehetőségét a magyar fiatalok többségétől". ""
mármint elveszik a diplomás munkanélküliség lehetőségét? :-) szerintem meg még így sem csökkentették le az egyetemi helyek számát eléggé. legalábbis a bölcsészekét pl.
MNO:Uniós gázár – magyar bér Egy újabb példa a roszzul értelmezett szociális érzékenységre, akárcsak a nemrég általam itt közétett Fidelitas-kritika a felsőoktatási helyek tervezett leépítéséről. A cikk egyik fő siráma, hogy igaz, hogy nálunk még így is olcsóbb lesz a földgáz, mint pl. Franciaországban, nade az átlagmagyar vásárlóerejéhez viszonyítva nálunk most lényegesen drágább lesz, mint ott. Elképesztő logika, ezzel az erővel a boltban is követelhetném, hogy nekem a kenyeret vásárlóerőmre tekintettel olcsóbban adják, mint az előttem vásárlónak, aki kétszer annyit keres. Egy kőkemény tény, hogy pl. a legutóbbi olajárcsökkenés előtt már arról cikkeztek, hogy olyan szegény országokban, mint pl. Zimbabwe az olaj az átlagembernek elérhetetlenné vált és mivel időközben az ő gazdaságszerkezetük is alapvetően olajalapúvá alakult, ebbe most beledöglenek. Nyilván igaz, hogy nálunk is sokan nem tudják a gázszámlát kifizetni. De erre az a helyes válasz, hogy akkkor szubvencionáljuk ítéletnapig, miközben jön az olaj, majd idővel a földgázcsúcs, ez sem megújuló erőforrás, vagy az, hogy ha most drágább (szubvenciómentes) lesz, akkor a takarékosság következtében tovább tartanak ki a készletek?
Naja. Ha a felhőréteg fölé is fel tud emelkedni, akkor akár passzívan energiatermelésre is lehet használni. EGyszerűen a levegőből von ki vizet, felbontja hidrogénre oxigénre, a hidrogént mindjárt fel is használhatja töltőgázként....
Azt nem, de ha elég laposra csinálják akkor szép nagy felülete lehet. És ha a járgány felső részét olyan bevonattal látják el ami napelemként funkcionál ez túl sokba nem kerül, viszont szvsz elég komoly mértékben hozzájárulhat a vízszintes irányú mozgatáshoz. Ne feledd el hogy ezek a gépek azért elég távol állnak a szuperszonikus sebességtől, azaz az alatt az egy-két hónap alatt amíg elérik a célállomást elég sok delejt össze tudnak gyűjteni. Márpedig nagyon nem mindegy hogy az útra milyen terhet kell cipelni üzemanyag formájában.
Bizonyos mértékû újralokalizálódásra persze lehet számítani, de túl nagyra azért nem. A kínai zoknit vitorláshajón és vasúton szállítva is érdemes lesz eladni a németeknek, max. a profit lesz valamivel kisebb. A mikroprocesszorról már nem is szólva...
Szerinted mi az EU funkciója? Szerintem az EU a nagy globalizációs világprojekt alprojektje kontinensünkön. Hivatalosan is azzal indokolták, hogy a globalizálódó világgazdaságban a "kis" európai országok külön-külön esélytelenek, csak összefogva érhetnek el jó pozíciót. Én az EU okafogyottá válását a globalizációs projekt bukásához kötöm. Ha a drasztikusan (idővel többszörösére) dráguló szállítás (nemcsak a köntinensközi, hanem az országokon belüli is) visszafordítja a globalizációs trendet és elkezdődik a nemzetgazdaságok újralokalizálása, felerősödik az erőforrásnacionalizmus (máris világtrend a külföldi olajtársaságok kizavarása Latin-Amerikától Oroszországig!), az EU "helytállni a globalizációban" létoka megszűnik. A kínkeserves helyigazdaság-újjáteremtéshez pl. a nyugat-európai országoknak is minden forrásra szüksége lesz, egy vasat sem aghatnak majd holmi keleti "új tagállamoknak" (más kérdés, hogy szerintem a mérleg eddig is nekünk negatív, jóval többet vittek, mint hoztak). Ha nem adnak, nekünk is nyilvánvaló lesz, hogy nincs miért tagnak lennünk. Szomszédaink magyarellenességét se sietett az EU temperálni, a békét úgy képzeli, hogy mi mindenbe belenyugszunk. Szerintem az Olajcsúcs az EU-t szétveri, gyakorlatilag hamvába hal, mert igazán stabillá még eddig nem vált. Egy történelmileg igen rövid életű kísérlet, béke poraira. (illetlen a még élőt nyugosztalni, de ha tudjuk, hogy menthetetlen...)
Ez magyar gondolkodás - normális esetben a rossz szisztémákat nem csak összeomlás és teljes bukás útján lehet megváltoztatni. Lehet azokat a szükséges időben egyszerűen reformálni, áldozatokat hozva, de mégiscsak rendezett és szabályozott módon más irányba terelni. Fog tudni az EU változtatni, csak amíg nem muszáj, addig nyilván nem akar.
MNO:Kemény leépítések a felsőoktatásban "Leépítéseket tervez a kormányzat a felsőoktatásban. A bölcsészképzésben 20 százalékos, a pedagógusképzésben 23,8 százalékos, az agrárképzésben 29,58 százalékos, a jogi képzésben 13,26 százalékos lesz a csökkenés jövőre. A természettudományos és a műszaki képzés 2,63, illetve 1,2 százalékkal nő majd."
Mintha a kormánynál olvasnák a blogomat... (egyenlőre nem merik nagy kanállal enni a javaslataimat, én első lépésben 50%-os leépítést javasoltam!) Komolyra fordítva, kiábrándító a Fidesz holdonjárása: Ágh Péter, Fidelitas alelnök: "Gyurcsány Ferenc és kormánya elveszi a szebb jövő lehetőségét a magyar fiatalok többségétől". " Elég hasonlókat szoktak mondani a földgázárról is. A Fidesz szerint óriási tömegben igénybe vett, drága szolgáltatásokat annak alapján kéne "kiosztani" a népnek, hogy mennyire van belőle igény. A költségek kérdése sokadrangú, kell és kész. És én alig várom, hogy ők kerüljenek kormányra! (mint kisebbik rossz, ahogy ezt és hasonló hülyeségeiket elnézem)
Ezt két dolog is ki fogja kényszeríteni. Az egyik a szállítás drágulása, a másik az EU-nak a hozott példához hasonló baromságok miatti várható bukása. Az EU bürokratikus irányítási elve teljesen az államszocializmusra emlékeztet. Ha a gazdasági válság és a globalizáció bukása (amint elkezd csak visszaszorulni, megtorpanni, az máris bukás egy ilyen folyamatnál) elveszi a "hatalmas", vagy bármekkora területfejlesztési támogatások lehetőségét, az EU azonnal széthullik. Legalábbis itt nálunk a keleti újoncoknál az senkit nem fog kielégíteni, hogy pénz ugyan már nincs (mege eleve a tőlünk kiszipkázott egy részének visszajuttatásáról volt szó - HA ÜGYESEN PÁLYÁZUNK!), marad az, hogy mekkora és milyen színű legyen a paradicsom...
Nagyon humoros, de a léghajó elbukik ott, hogy már közepes erejű oldalszélben sem lehet vele kikötni. Nagy távolságú teherszállításra jó lehet, de igazán nem komoly közlekedési eszköz.
De kérdés, egyáltalán szükség van-e rá? A mostani szisztémák rettenetesen rosszul szervezettek, és az olcsó szállítás nagyon sok "elvi hibás" elemet visz be. Elnézve például az új Airbus 380 logisztikáját - hát az egy hagymáz. Óriási részelemeket készítenek egymástól ezer kilométerekre levő üzemekben, csak azért, hogy a konzorcium részét képező összes EU-s államban legyen valami gyártás - ez merő politika. Aztán heroikus erőfeszítésekkel és speciális szállítóeszközökkel nagy nehezen összehozzák ezeket. Ez egy marhaság, ilyeneket nem lenne szabad csinálni. Kell egy marha nagy gyár, amibe bemegy a nyers lemez és tömbanyag, és kijön a repülőgép - a világ ilyen irányba elmozdulása esetén a logisztika, a szállítás volumene mindenképpen meredeken zuhanni fog - nagyon helyesen.
Ha jól értem, kicsit félreértetted ZR-t. A léghajó balesetveszélyessége a TÖMEGEK számára esetleg épp jól jöhet egy túlnépesedett világban, legalábbis egy, a világot a háttérből irányító Titkos Tanács szemszögéből ... Tele van a Net a népességfelesleg kiirtására irányuló összeesküvéseket feltételező elméletekkel. Lehet, hogy valahol egy titkos agytrösztben az a mondás járja, hogy: "száz Titanocot, ezeret" ? (Természetesen tréfálok)
Ez is egy lehetőség, persze napelemekkel a tetejükön. Igazából a léghajókkal egy nagyobb gond van: a finoman szólva is kissé korlátozott ellenállási képesség a szélsőséges időjárási viszonyokkal szemben. Szvsz ennél biztonságosabb /igaz jóval lassabb/ megoldás lehet egy vitorla-napelem kombinációval hajtott hajóút.
Ezért maradna a repülés életben. Természetesen lenne egy kör, akinek ez elkerülhetetlen. De annyival drágább is lenne, hogy ez a kör bizony igen szűk lenne. Valahogy úgy, mint a kontinensközi hajóutak a XX. század elején és a XIX. század végén. Már voltak menetrendszerű járatok, megbízhatóan és kiszámíthatóan működtek, de nem sokan engedhették meg maguknak.
Nekem korlátozná a melómat a repülés hiánya. Rengeteg dolog van ugyannis amit csak személyesen tudsz megtenni.Pl. nem tudod megmondani videón keresztül hogy mi az optimális módja egy hőcserélő összerakásának.:-)
Pedig a könnyűgép (Cessna, Piper stb..) kategóriában terjed, mint a szélvész.
Másrészt a repülés igencsak energiaigényes, egy gázturbina minden további nélkül elhajtható mondjuk bioetanollal vagy repceolajjal is, de a mennyiségek biztosíthatósága kérdéses. Egy New-York - Budapest járaton egy B767 eltüzelt üzemanyagmennyiségét kb: 100 ezer liter nagyságrendben mérhetjük. Másrészt a légiközlekedés éppen az a történet, amely a legnagyobb felesleges, így a Peakkal rögtön le is épülő forgalmat reprezentálja. A net, a skype, a konferencia-videobeszélgetések korában egy nemzetközi üzleti út szép és jó, de valójában erősen megkérdőjelezhető valós fontosságú. Valójában mindent meg lehetne beszélni személyes jelenlét nélkül is, minden irat kicserélhető elektronikusan, minden egyeztetés végrehajtható e-mailban. A nagy konferenciák és üzleti küldöttségek ide-oda vándorolgatása tulajdonképpen konzervativizmus, de ma már nem szükségszerűség.
A légiközlekedés maradék részének zöme meg turizmus. No az lesz az, ami a Peakkal bedől, legalábbis ebben a formájában bedől. A Peak igazi áldozatai a mindenféle Isten háta mögötti üdülőparadicsomok lesznek, a kutya nem fog odarepülni. Elmennek helyette max. villanyvonattal az Adriára.
Radikálisan új repülőgép született "az új modell akár 35 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint a jelenlegi gépek," "És mégsem fog elterjedni… Szkeptikusok szerint azonban a következő harminc évben nem várható komolyabb változás a repülőgépek típusai terén. A most kifejlesztett változat egyik legnagyobb problémája éppen radikális újítása: a szárnyba szerelt motor karbantartása, javítása, cseréje ugyanis sokkal körülményesebb, mint a szárnyak alá épített motoré. Ráadásul a fent említett gyártói mentalitás, a szerelőcsarnokok kompatibilitása sem kedvez az új gép elterjedésének, ezen túlmenően pedig a repülőgépgyártás és forgalmazás csak hosszútávon megtérülő beruházás."
Lehet, hogy ezek már tudnak valamit? Erre a 30 évecskére már nem érdemes új repülőgépet kifejleszteni? Pedig ha általánosan 35 %-kal csökkenteni lehetne a fajlagos fogyasztást, lényeges megtakarításokat eredményezhetne. Vagy még több gép pocsékolná azt az úgyis kevés olajat! :-(
Úgy néz ki, hogy buknak a republikánusok az usa választásokon, szerintetek ennek hatása lehet-e az energiapolitikájukra? (pl. az iraki misszión keresztül)
Nagyon egyszerű: a magánnyugdíjpénztáraknak időnként el kell számolniuk a nyereséggel. És földvásárlásba fektetni általában nem túl nagy üzlet - persze magyarországon az, mivel itt valószínűleg föl fog menni a föld ára mivel ma erősen az EU átlag alatt van. De racionálisan számolva európában nem éri meg földbe fektetni a pénzt - ha nem lesz összeomlás akkor felesleges mert minek, ha meg lesz összeomlás akkor amúgy is tökmind1 hogy ki mibe fektet, ilyenkor először a magántulajdon szentsége szűnik meg. És ez jó eséllyel a soft landing esetén is igaz - rákosi pajtás elftárs is kisöpörte a padlásokat, pedig egy igazi "soft" landinghoz képest ő még egy demokrata...
Itt az alapvető gond a magánnyugdíjpénztáraknál. Amíg állami garancia van rá addig állam bácsinak muszáj szabályoznia - ellenkező esetben már az első hónap után Kulcsár Attila és a K&H című csatornákba távoznának a megtakarítások. Ha viszont nincs ilyen garancia akkor elég húzós a népeket magánnyugdíjpénztárakban történő megtakarításra kötelezni. Viszont ilyen kötelezés nélkül az emberek nagy része öreg napjaiban éhen halna - erre persze így sem 0 az esély...
MEGHÍVÓ
Meghívjuk a tisztelt kollegákat egy kollektor építésére.
Hely: Sopron, gyermektábor
Idő: 2007. március
Költségek: Bp-Sopron útiköltséget vállaljuk.
Szállás: Adunk, fűtött szobák is vannak.
Feladat: Az 1994-es ARGE-Gleisdorf síkkollektor újrafelállítása, most a földön, mint kiállítási referencia berendezés. (A rendszer szétbontva , 300 l szolárbojler + összes tartozék)
A kollektor 4 doboza egy tetőszegmensre kerül; a szín alá, plexi mögé pedig a tároló a szerelvényekkel. A szivattyút napelem mozgatja.
Mindezt pontosan úgy, ahogy azt az Inselmühle energia kiállításon a németek megépítették. (Lásd www.inselmuehle.de/ökolog.Lehrpfad).
Jelentkezni: szeliden@pro.hu, T:246 3905
Szelíd Energia Alapítvány Bp, Soproni Gyermek és Ifjúsági Tábor