Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
A "tervezés" csak annyit jelent ebben az esetben, hogy kondenzációs kazán radiátorokkal. A ház kb. 120 m2 bruttó, sok helyiséggel, ajtóval. Nem kellenek a nagy terek.
Mint írtam, a probléma az, hogy eddig azt hittem a gyártók honlapjait nézegetve, hogy egy viszonylag kisméretű kazán mehet a fürdőszoba falára aztán kész. Az utóbbi néhány napban meg fórumokat nézegettem, és ott láttam, hogy milyen bonyolult gépészeti megoldások vannak, ráadásul külön helyiségekben. Tehát azt próbálom kideríteni, hogy mehet a fürdőbe, vagy mindenképpen nagyobb a helyigény.
Egyébként, ha lehetne parapetes konvektort beépítetni, de nem lehet, mert túl közel lesz a szomszéd ház, akkor maradnánk a jól megszokott konvektoros fűtésnél: ahol vagyunk ott fűtünk. (Nem, nem vizesek a falak, ablakok 15 év után sem!)
"A kondenzációs kombi kazán (radiátorokkal) tűnik számunkra a legjobbnak. A problémám egyelőre az, hogy a legtöbb ezzel foglalkozó fényképen külön termekben mindenféle bonyolult gépészeti megoldásokat lehet látni."
Egy 120 m2 -ig én se csináltatnék mást.
Kondenzációs, ok, ha radiátorost akarsz új háznál elrejtik a csöveket úgy, hogy semmit sem látsz belőle. Sőt ha ügyes vagy még klassszikus kémény se kell. A tetőtérben megúszhatod egy olyan kazánnal, aminek a csőve csak akár egy fél méteren látszik.
Az a sokcsöves dolog ami megrémített, általában a padló fűtésnél van, de termek ott se kellenek 1-2 m2 en megodhatók az elosztók elhelyezései.
Más : mostanában az egyik építkezésen látom az iker garázsnak ami a fűtött házban van kb. 40 m2 -t szántak.
Vastagfalakkal, stabil vb. alappal, vasbeton födémmel. Lehet persze így is , csak egy autónak nem kell ilyen luxus körülmény.
Az autónak menni kell.
Néha nem tanulnak az emberek.
Felénk úgy 25-30 éve sorra épültek a pince garázsok - magyarázat volt rá ,hogy miért - de már vagy 5 éve senki sem használja garázsnak - lomtár, kamra - az autó meg áll kint az utcán.
Aha látom (.... " a még megsem tervezett házba..... ") Terveztesd meg előbb a házat, sőt kezd el az építkezést, aztán majd jöhet a fűtés, a rendszer. Egyébként pénz kérdse az egész, a legegyszerűbb kb. 800 eft, de lehet akár 2 millió is !!
De a mig a házról semmi adat ( az lehet 80 -90 m2, de akár 190 m2 is _ nagyobbat nem mertem írni) addig a fűtést tervezeteni felesleges - koncepció persze nem árt !!
Ha helyiségenkénti szabályozást akartok gázkazánnal, ahhoz mindenképpen kelleni fog egy puffer is (kicsi 200 literes), máskülönben nem fog komfortosan és gazdaságosan működni.
(tapasztalatból mondom, egy telet szenvedtem puffer nélkül, ezt beépitve most már tökélestesen megy a fal-mennyezet-padlófűtés)
Ehhez nem árt egy 3-4 m2-es gépészeti helyiség, vagy az egészet feldobni a padlástérbe egy hőszigetelt zugba.
Radiátoros fűtés esetén nem kell más, csak a kazán, tágulási tartály, osztógyűjtő. Ekkor mehet a fürdőbe.
Nincsenek falak. Még csak ott tartunk, hogy megpróbáljuk eldönteni milyen fűtést terveztessünk a még megsem tervezett házba.
Több véleményt szeretnénk megismerni, mielőtt megbízunk egy szakembert a tervezéssel. Nem akarunk teljesen tájékozatlanok lenni, mert előfordulhat, hogy olyan megoldásra beszél rá, ami nekünk később csak gondot okoz.
zárt rendszerhez kell a tágulási tartály, és kell a szivattyúk is, mivel a kazán általában nem a fűtővizet melegíti, hanem hőcserélőn keresztül teszi ezt (korrózióvédelem stb).
Fürdőbe nem is biztos hogy tehető kazán manapság, át tudod ütni a falat? (levegő be, levegő ki)
Egy két felnőtt által lakot új háznak a fűtésrendszeréről kell hamarosan döntenünk. A kondenzációs kombi kazán (radiátorokkal) tűnik számunkra a legjobbnak. A problémám egyelőre az, hogy a legtöbb ezzel foglalkozó fényképen külön termekben mindenféle bonyolult gépészeti megoldásokat lehet látni. Mi a fürdőszoba falán szeretnénk elhelyezni egy fűtő és készenléti meleg vizet szolgáltató kazánt mindenféle egyéb tartályok meg szivattyúk nélkül.
Van egyszerű megoldás is, vagy számítsak arra, hogy külön kazánházat kell kialakítani?
Mennyire és mivel lehet megoldani, hogy a helyiségek hőfoka tetszés szerint különböző szintre legyen állítható.
Köszönöm a válaszokat!
(egy érdeklődő, aki egész életében gázkonvektorokkal fűtött, és elégedet volt velük)
Hát az ügyfélszolgálat nem válaszolt. Egy minusz pont.
Viszont asssszem kikisérleteztem a dolgot.
Ha nullán volt a kompenzáció (4.2.4-es menüpont), akkor voltak kilengések.
(Mondjuk nem sok, az On/Off-os termosztáthoz képest még így is sokkal jobb.)
A kívánt hőmérsékletem 22,5C°, és így 22,4 és 22,7C°között tartotta.
A 20-as értéken a külső hőmérséklettel szerintem nem nagyon foglalkozott, mert mikor kint melegedett ,vagy hült, akkor pár tizedet elcsúszott illetve ki is kapcsolt a kazán.
A 10-esen van most. Most pontosan 22,5C°-on van állandóan. Mikor kint elkezd hülni, akkor emel a vízhőfokon, de bent nem változik a hőmérséklet egy tizedet sem.
Számomra hihetetlen egyenletes hőmérséklet van a házban.
Eddig 32 és 36 fok közötti vízzel tökéletesen megy.
Nem számoltam a felsorolt hiba lehetőségeket. De emlékszem, hogy amikor üzembehelyezte a szerelő a készüléket monta 30 hiba lehetőség van , kezdte azzal, nincs gáz.
Ez komoly probléma. Az E09 az a gázszelep elektromos csatlakozásának a hibája, az E78 pedig ennek az okát mutatja meg. Azt jelenti, hogy túl alacsony a gázszelepet vezérlő feszültség értéke. Ha E79 lenne, az meg túl magas feszültséget jelentene. Ezek már nincsenek benne a felhasználói kézikönyvben, de azért a "szerelő szakinak" illene tudni. Én mindenek előtt az elektronika és a gázszelep közötti vezetéket és csatlakozóit nézném meg. De ellenőrizni kell az ionizációs elektróda pozícióját, működőképességét, vezetékének épségét, EPH-t, hálózati feszültséget, csatlakozási gáznyomást. Gyanakodni lehet a frisslevegő oldalon füstgáz visszaáramlásra, tehát oxigén és szénmonoxid értéket kell műszerrel mérni a frisslevegő mérőponton. Ha minden mást kizártunk, és a hiba továbbra is fennáll, csak akkor marad az elektronika csere, ez nagyon ritka ennél a Bertelli panelnél, de már előfordult.
Van egy új Baxi Luna Duo-Tec 1.12 kondis kazánunk, (120-as indirekt tárolóval) ami 2 hétig hiba nélkül ment, aztán kiírta 78-as hibakódot, letiltva az égőt is. Ezt még orvosolni tudtam házilag, újraindításokkal, majd végül a 09 hibakóddal le is állt. (Ez a könyve szerint a gázellátás szelepének a hibája, a másik kódra nincs megfejtés)
A szerelő hozott pár nap után egy új gázszelepet, (addig a fűtés sem ment) de beszerelés előtt kifúvatta a gázvezetékből a trutyit, majd megmozgatta a vezetékeket a kazán belsejében, aztán egy resettel sikerült újraindítani a gépet. 40 fokra vette fel az előremenő fűtővizet, amit én később visszavettem 35-re, de ekkor megint kiírta a 78 kódot. Újra felvettem 38 fokra a vízhőfokot, ismét eltűnt a hiba, majd reggelre ismét előjött. Felvéve 39-re a vize, újra eltűnt a hibakód. Jelenleg itt tartunk, még nem voltam otthon, hogy egyáltalán megy-e a kazán.
A szerelő szaki szerint elképzelhető, hogy újra kell "konfigurálni" a kazánt, fűtés közben próbáljam ki.
A rendszer padló- és falfűtés, egy osztón, külön keringető szivattyúval, és van egy csőtermosztát, ha a kazán kikapcsol, akkor ne keringesse a vizet 25-26 fok alatt a rendszerben. Egy termosztát, REV24, külső érzékelő nincs.
Még nincs meg a kazánhoz a hőtároló tartály. Úgy történt, hogy aki intézte a gáztervet ő kijött felmérni a lakást, (nekik van boltjuk és szervizük a városunkban) utánna bementem hozzájuk és kiválasztottam a készüléket a szerelőm aki az egész átalakítást csinálta ő meg beszerelte. Feltételezem tudja mit csinál. Tapasztalt szerelő, na meg régi ismerős.
Nem egészen értem, hogy mi az a hőcserélő? A fűtés szerelők nem tudják mekkora tartáj kell? Légyszives magyarázd el úgy, hogy hozzá nemértőként is megért sem. Előre is köszi.
A melegvíznek álló hőcserélős bojler van, közvetlenül a kondenz kazán mellett. Minden egyéb cső oxi diff mentes, egyedül az elosztó központ réz, az alagsor meg vas (puff+faelg). Iszap leválasztó csak a kondenz kazán visszatérőjén van. Használati melegvíznél nincs szűrő.
A puferra csak a faelgázosító van közvetlenül rákötve (mindez az alagsorban), a kondenz kazán pedig az emleten, ha van melegvíz a pufferban akkor a kondenz kazán nem fűt hanem a pufferbol dolgozik. A kondenz kazán visszatérőjén van beépíve az iszap szűrő, Flamco clean 1".
A kondenzációs kazánnál be kellene tenni egy iszapszűrőt, ha közvetlenül van rákötve a pufferra.
Ez nem specifikusan kondenzációs probléma, hanem mindegyik kazánnál előfordulna, ha nincs betéve ez a szűrő. (ami tudtommal egyébként garanciális feltétel is)
rendszer: faelgázosító+1500l puffer tartály (az összekötések kazán és tartály között vascsővel vannak)
+ ariston evo system kondenzációs kazán hmv+fűtés (réz csövek + henco minden egyéb)
2 hét után eldugult a kondenzációs kazán hőcserélője, nincs keringés. A kézi légtelenítőn sötétes víz jön aminek az alján feketés szennyeződés gyűlik össze gondolom ez csak a vas csövekből jöhet bele. A szervizes szerint ettől még menni kellene, csak vízkőre tud gyanakodni.
Járt már így valaki? Esetleg kell valmami vízlágyító, vagy mikronszűrő? Azért ha ezt jelzik előre talán nem kondenz kazánra teszem a voksot :(