Az igen! :O Valakinek biztosan elmentek otthonnról. Akkor ez nem csak ezt a vonalat érinti, hanem minden olyat, ahol a pályasebesség 100, vagy több, és mászkál arra Uzsgyi. Pl. A halasi, kecskeméti IR-ek igencsak hosszan gyűjtögetihetik a km-enkénti +4 mp-et. Agymenés! Na, erre rákérdezek az uzsgyis topikban is. Nem, nem azért, mert nem hiszem, amit írsz, már minden megtörhénhet itt.
Eddig Szekszárd - Tolna között volt a "fékezettség hiányából" 90 -es korlát a pusztametrókra. Most ez terjesztették ki, de meddig is? A Tolna - Dorog szakaszra?
Természetesen az orosz förmedvényekről van szó. Megint kitalálták az okosok, hogy nincsenek megfelelően megfékezve (vagy mi a fene), úgyhogy vasárnaptól újra csak 90 km/h-val mehetnek. Ránézésre persze ez a kilométerenként maximum 4 másodperces különbség nem sok, de a felső 46-os terepasztal-szerűen szűkre sikeredett idei menetrendjénél ez az így adódó plusz 2-3 perc nagyon sokat számít... Meg lehet nézni vasárnap óta az IR-ek teljesítményét. Rémálom, kész csoda, hogy a vasárnapi 8307-es nyitányon kívül még nem volt csatlakozás mulasztás. (Viszont több Tolna-Mözsre visszakerült kereszt már igen.) E pillanatban is pl. a mai 8307-es +7-tel indult tovább Vajtáról. Még ha azért valószínűleg meg is fogja várni az IC Bogárdon, tuti, hogy 9:02-kor nem fog visszaindulni. Borítékolható, hogy visszafelé Mözsön lesz megint a kereszt... (Ha nem, akkor a 8397-es tuti, hogy bukni fogja a csatlakozást.) És akkor most még nem is beszéltem arról az esetről, ha ne adj isten, valami elromlik. Mint ahogy vasárnap azért lassítottatok a Gemenccel Nagydorog előtt, mert az utolsó fénysorompó sötét volt, egész délután ment a hívójelzés. S ha már itt tartunk: Tolna-Mözsön már hónapok óta 80-as (vagy 60-as?) van a Fácánkert felőli váltókörzeten, csak ez eddig ugye nem volt feltűnő, mert minden megállt ott.
Hol? Nekem nem úgy tűnt, de fene tudja, inkább csak azt néztem, hogy Tolna-Mözs előtt is erősen visszavett a tempóból, majd váltók után újra gyorsítás volt.
Ma leteszteltem az új menetrendben a páros Gemencet. Tapasztalataim néhány pontban:
Aki rutinból ment volna a vonathoz a Keletiben, az meglepődhetett, a másik oldalra helyezték át. (12. vágány)
Érdtől helytelen vágány egészen DuFi-ig, de előztetést nem észleltem. (Kérdés: akkor miért?)
A pusztaszabolcsiak továbbra sem képesek megbirkózni azzal, hogy az ottani pókon keresztülvezessék a 838-at. Eddig is már Iváncsától helytelen közlekedett, majd körbejáratták a sokadik vágányon, ugyanúgy a pókoló vonatok, utasok között. Most nincs helytelenen közlekedés, van helyette bejáraton ácsorgás, úgy 6-8 perc. Kb. egyszerre értünk a két bejáratra a páratlan Sugovicával. Az már Iváncsa körül járt, mire mi becsurogtunk a szokásos sokadik vágányra a parajos szélébe. Rövid megállás, majd újra keresztülvágás a kitérőkön. Bele is telt összesen legalább 10 percbe. (A késés oka akkor még a pályahiba!? volt a Droid szerint. )
Lendületesen haladtunk Sb.-ig, majd tovább Rsz-ig. Alighanem végre 120-as lett ott is.
Cecén valószínűleg késve kezelt jelző miatt erős fékezés. Hasonló szituáció Nagydorog bejárata előtt. Persze, lehet más volt az ok, ezt nem tudhatom.
Vajtán félreállítás, elég sokat vártunk a szemből, a Droid szerint akkor is már 13 perc késéssel közlekedő IR-re. Kb. akkor ért Dorogra, amikor a 838 Vajtára. Újra felment a késés 10 perc fölé. Szekszárdig sikerült ledolgozni 11 percre.
Minden régi megálló előtt (és után is!) rendre bemondta a megállást. :) Keltett némi derültséget az utasok között. ;)
Az utasok közül többen érdeklődtek: hogyan is csökkent akkor a menetidő fél órával Bajáig? Még akkor kérdezték, amikor még rendes volt a vonat. Többen haza is telefoníroztak, hogy csak 10 perccel lesznek hamarabb otthon. Legalábbis akkor még úgy hitték.
Bátaszékig még lejjebb szorult a késés kb. 8 percre. Mivel ott van pár perc technikai pihi, így akár +5 alatt indulhatott tovább Bajára.
Szóval egyrészt igazolva látom azt, hogy elég lazára hagyták a menetrendjét, sok késést le tud dolgozni. És azt is, hogy bármennyire is vártuk, nem történt meg a 80-ra emelés Szekszárd - Bátaszék között. Pedig azzal már a maradék késést is ledolgozhatta volna.....
Reméljük, majd belejönnek és megy ez még gördülékenyebben is.
Az előző hozzászólásomból kifelejtettem, de erre válaszul jól jön, hogy amikor én most 2-án, Kedden utaztam a 38414-en, akkor én ezt az utasforgalmat tapasztaltam: összesen 8-10 utas velem együtt, ebből Aba-Sárkeresztúrnál 2 fő cserélődött, Belsőbárándon viszont megint a semmiért álltunk meg, mert senki se föl, se le, Sárbogárdon a többségük a 836-hoz ment tovább.
Mindenekelőtt elnézést kérek mindannyitoktól, ha kissé túl érzelgősnek fog hatni mostani novellám, de úgy érzem, ezt most kötelességem kiírni magamból.
2014. November 10-én utaztam a 253-as Bzmottal a 45-ös vonali 38414-es személyvonaton Szekszárd felé. Mint az úgy 26 órával később kiderült, utoljára...
Aznap úgy rémlik, összesen hét utastársam volt a vonaton (ebben benne volt az egy le- és egy felszálló Abánál is, Belsőbárándon senki se föl, se le nem szállt), plusz a jegyvizsgáló és a mozdonyvezető. Menet közben Belsőbáránd és Aba-Sárkeresztúr fő épületeit is megörökítettem tudván, hogy alig több, mint egy hónap múlva ezek a települések mint a 45-ös vonal utolsó megállói is búcsúznak a közforgalom által utasforgalmi megállásra használt menetrendi listájáról.
És hogy most mennyire örülök neki, hogy aznap Székesfehérváron előbb kívülről az egyik G43-as fordás új FLIRT-el együttállva, majd mindkét végéből, belülről és végül Sárbogárdon is jól le tudtam fotózni a motorkocsit - te jó ég, mit hagytam volna ki, ha nem használom ki az alkalmat a megörökítésre... De persze akkor még nem is sejthettem, hogy az utazás másnapján már csak történelemnek fog számítani az a néhány fotó, amit akkor készítettem róla.
Szekszárdról hazaérve, 12-éről 13-ára virradó éjjel 1 óra tájt értesültem a mórágyi tragédiáról a jelenleg közel 4200 tagot számláló FB-s Vasútrajongók klubja csoportból ( http://www.facebook.com/groups/vasutrajongok/ ), az akkor a gyász jeléül teljes feketeségre cserélt borítóképhez írt kommenteknél a TEOL-os linken. Noha én nem ismertem Illa Józsefet, de az addigi jó kedvű mosolyom abban a pillanatban az arcomra fagyott és a hihetetlen döbbenet és veszteségérzet arckifejezése látszott onnantól helyette rajtam. Azonnal szedtem is elő a 10-ei fotóimat és raktam is föl a nevezett csoportba, illetve elő is törtek a régebbi emlékek, miszerint 2014. Október 29-én Kaposváron láttam ugyanezt a motorkocsit Felsőmocsoládról érkezve, 2012. Október 29-én (véletlen egybeesés, hogy pont két évvel azelőtt) pedig a 8318-as Sárbogárd-Baja személyen utaztunk rajta le Szekire 2 barátommal és a fogadott lányommal együtt, akkor Sárbogárdon nyitva maradt a menetirány szerinti hátsó vezetőfülke ajtaja, nyomtam ott róla indulás előtt egy fotót. Azt is előkerestem és fekete-fehérben felraktam a saját idővonalamra tudván, hogy azt se fotózhatjuk többé. Azt ha érdekel, itt találjátok: http://www.facebook.com/photo.php?fbid=857780440932650&set=a.178740978836603.44531.100001021053771&type=1&permPage=1
Aztán az idei November végéhez közeledve kijött a Start közleménye József December 2-ai temetéséről, aminek a végén az állt, hogy megkérnek minden Startos mozdonyvezetőt, hogy a temetés kezdetének időpontjakor, délután 3 órakor 1 perc erejére kürtöljenek az elhunyt kollégájuk előtt tisztelegve. Mivel a fogadott lányom találkozni akart velem e hét elején újra, így meg is beszéltem vele, hogy Kedd délután ismét lemegyek hozzá. Ekkor átgondoltam a menetrendet, hogyan és mikor lenne a legjobb lejutni, aztán arra jutottam, hogy ha most is a 4424-38414-836 kombinációt választom az utazásomhoz, úgy egyrészt új FLIRT-el is utazhatok, amin nem csak az ajtóknál tudom menet közben tölteni a telefonomat, másrészt úgy gyorspótjegyet sem kell vennem, így még a lehető legolcsóbb is a menet, harmadrészt pedig - és most itt a lényeg! - Sárbogárdon így éppen jól el tudom csípni a kürtölést a Tenkes-Mecsek IC-k keresztjénél. Így is lett. Íme tehát a sárbogárdi felvételem, amin 6:06-nál indul a kürtszó a Mecsek megindulásával kezdve, majd a 38414-ből 38415-be forduló 117 373-as vezére is csatlakozott. Sajnos a Tenkes vezérétől egyáltalán nem hallottam kürtöt, a 836 vezére pedig csak 7-8 perccel később, már Sárbogárdról kihaladva, a Tinódy-ároknál levő Szent István út kereszteződésén áthaladás után közvetlenül húzta be a kürtöt, igaz, akkor ő is nyomta vagy 25 mp-en át.
Isten véled, Vezér! A hozzátartozói és barátai iránt pedig őszinte részvétem fejezném ezzel ki.
Kicsit offtopic, de csak kicsit, úgyhogy hét forgalommentes nap után talán belefér. :-)
Érdekes, hogy míg az új menetrendben a 45-ös vonalon, a dícséretesen gyakorlatilag duplájára növő vonat mennyiség mellett talán egy pici negatívumként, a vonatok menetrend szerint nem állnak meg már sem Belsőbárándon, sem Aba-Sárkeresztúron, addig a fehérvári átépítés miatt kiadott vágányzári menetrend szerint a vonatpótló buszok megállnak mindkét helyen:
(Lehet, hogy majd nyomás közbeni változásként kijön, hogy a vonatok is megállnak?)
Különben amikor legutóbb, másfél hete, egy pénteki napon utaztam a 38414-gyel, egzaktul negyed házas volt a Bz. (Minden négyesben egy ember ült, leszámítva az egyiket, ahol ketten, de ez pontosan kompenzálja azt a négyest, ahol a jegyvizsgáló ült szólóban.) Ketten leszálltak Belsőbárándon, ketten pedig fel Aba-Sárkeresztúron, így ezeken a helyeken is volt (minimális) forgalom, a negyedház pedig megmaradt Sárbogárdig. (Ja, és persze az utasok túlnyomó többsége továbbutazott Pécs, illetve Baja felé.)
Pedig bizony kezd az embernek szinte nyári 30a vonali feelingje lenni. Kilenc nap alatt háromszor feküdt ki a biztber. (Sőt, akár számolhatnám négynek is, hisz szombaton, miután elsőre "megcsinálták", egyetlen vonatig [8307] bírta, azután megint elszállt.)
Mondjuk tényleg a szombati volt az igazán durva, amikor a fénysorompók sem működtek, úgyhogy Tolna-Mözs és Vajta között egy óra körüli menetidőket produkáltak az érintett vonatok. De legalább a Pest felé átszállóknak nem kellett Sárbogárdon várakozniuk, hisz mind a 8319, a 837 és a 835 is közvetlenül a Pécs-Pusztaszabolcs(-Budapest) sebesek (személy) előtt ért fel...
A START védelmében: szombaton fent is volt ez délelőtt a honlapjukon.
Már második napja késnek a vonatok a 46.-oson, bizber hiba miatt! Gondolom a tengelici térközjelző adta meg magát. Vajon miért nem javítják meg? Kezdek aggódni! Mikor a mágocsi berendezés romlott el néhány éve, akkor hónapokig kellett alkatrészre várni. Attól tartok, itt ti bajok lesznek!
Nekem, bajaiként természetesen nem lehet okom panaszra, de azért
a következő cím egy picit erős:
Ütemes menetrend, modern motorvonatok, több és gyorsabb összeköttetés a főváros és Pécs között
A Budapest–Pécs vasútvonalon az első Dombóvárról induló és az utolsó Dombóvárra érkező vonat kivételével, amelyek az elővárosban csak Érd-felsőn és Kelenföldön állnak meg, változatlanul ütemes rendben, de Budapest–Pusztaszabolcs–Dombóvár, valamint Dombóvár–Pécs viszonylatban közlekednek a személyvonatok. Budapest és Dombóvár között kényelmes, modern, légkondicionált vonatok viszik az utasokat.
Egyszerűbbé válik a fővárosban tanuló pécsi diákok közlekedése, hiszen iskolai időben péntekenként Budapestről Pécsre, vasárnaponként pedig Pécsről Budapestre biztosít gyors eljutási lehetőséget a Zsolnay InterCity. A vonat Budapest és Dombóvár között a Rippl-Rónai IC vonattal együtt közlekedik.
Nekem tetszik! :-) Csak néhány szépséghiba van benne:
A 46.-os utasainak a legtöbb változás kedvező, csak a páratlan Gemenc vajtai, dorogi meg nem állása....... erről, illetve a "begyorsított" expresszekről már leírtam a véleményemet, amit azóta is tartok. Nekünk Bátaszékieknek viszont jó lesz így, aminek örülök, mert így talán a városomban élők visszaszoknak a vonatra. Ami viszont tovább romlott, az az Alföld- Dunántúl kapcsolat. A 38726.-os péntekenként -mikor a legtöbben utaznak- átszállós lesz, ráadásul a helyjegyköteles Sugóra kell átszállni. A többi vonat pedig több mint negyed órát fog várakozni Bátaszéken. Nem szabadott volna, a nemrég még ütemes "délkör" rendszert néhány év alatt ennyire elrontani. Itt egyedül a 38712 Bajáig közlekedtetése pozitív, mivel Ud felől, legtöbbször több utas szokott Baja felé utazni, mint Bogárd felől.
De összességében azért a legtöbb változás jó lesz. Különösen az eddig hányatott sorsú déli szakasz vasúti közlekedése fog javulni.
Egyetlen változást látok az október végén kőröztetett változathoz képest: reggel 8320 helyett 38712 megy el Bajáig. (Ja és helyretették a közlekedési korlátozásokat, meg a hópelyheket.)
Alsómocsoládra, és Szalatnakra -ahogy írod- kisbusz jár. Az alapjárat, egy "szocreál" Ikarusz. Élmény utazni rajta. Gyerekkorom osztálykirándulásait idézi!
A szomorú hír mellett nem is kérdeztem: Hogy működik a vonatpótlás az 50-esen? Mágocsra és Szalatnakra mikrobusz szalad be, és milyen kocsi az alapjárat?
Rájár a rúd a bsz-i vezérekre.... :-((( A mai 839 gázolt Baja és Pörböly között. Másfél órás késéssel indult Bsz-ről. Egy kicsit kezdi összeszedni magát, 70'-nél tart most.