Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Én vettem hőfokszabályzós zuhanycsaptelepet (na pl. úgy tudom ilyet sem lehet átfolyósnál használni), az tartja a hőfokot, legfeljebb hideget kevesebbet enged hozzá, úgyhogy a vízhozamon látszik meg a dolog.
Jaja, nálam is ezvolt a cél, ami nem maradéktalanul teljesült, mert eleve nincs akkora nyomás és hozam, hogy ha máshol csapot nyitunk, ne csökkenjen a melegvíz tusolas közben.
Nekem beépített-tárolós Ariston van. Elvileg lehet állítani, de én nem vacakoltam vele, gyakorlatilag fél nap alatt nem hül vissza szerintem...
deugye nálam 43 fokos, s a fürdőben van, azaz amit visszahül, azt a hőt a fürdő kapja, ami nem baj, amúgy is fűtjük. (Ok, nyáron nem, de gyakorlatilag ősztől tavaszig nem árt oda egy kis fűtés... )
Érdemes a használó oldaláról is nézni a dolgot, mert lehet hogy minimális túlfogyasztást elvisel, de tudjon akár 3 helről is egyidőben vizet vételezni.
Nálam tárolós van, s kondenzál melegvízkészítés közben is. Hiszen 43 fokos a melegvíz a pufferben.
emellett Ariston pl. a fűtési maradékhőt is beforgatja a tartályba, ha megszűnik a fűtési igény.
ha csak fogat mosok, s 4 l/perc alatti a vízvétel, akkor be sem kapcsol, hiszen a tartályból tud vételezni. Igazából, ha nem akarok tűzforró vízzzel tusolni, s a tusolófej víztakarékos, akkor simán letusolok úgy, hogy be sem kapcsol a kazán.
arról nemis beszélve, hogy ha megy a fűtés, és melegvíz kell, akkor azonnal van, nem kell kivárni, míg átáll a háromállású.
Nalam mar nyolc eve van egy ilyen altalad leirt rendszer. Plusz egy fan-coil van meg a szobaban es az a futesrasegitest vegzi. Amikor meg nem eleg a fagyalo homerseklete, hogy melegitse a vizet a taroloban, vagy mar elerte a megengedett hofokot, akkor a fan-coil bekapcsol es futi a hazat. Tegnap es ma is fel tiztol ment delutan fel haromig folyamatosan. A kazannal csak 55C°-ig futom a tarolot, amit teli es nyari allasban lehet vezerelni. A tarolobol egy termosztatikus keverocsapon keresztul a csapokhoz csak maximum 42 C°-os viz jut el. A ketkigyos tarolokat a mostepulo rendszerekben valoban csak sorbakotve eri meg beszerelni, igy a kondenzacio es a retegzodes letrejon. Uj hazakon mar sokkal elonyosebb napelemeket elhelyezni es hoszivattyus rendszert alkalmazni a futesre es a HMV elkeszitesere. Szerintem penzbelileg is es a jovobenezve a rezsi is alacsonyabb lesz.:) Fuggetlen leszel a sok szolgaltatotol. :)
Nálam Junkers (Bosch) napkollektoros rendszer (2sik kollektor, zárt rendszer) van HMV re zsb14-3c kondenzációs kazánnal 300 l -es tartállyal. 3 főre 5-6 hónapig szinte be se kapcsol a kazán! Persze ehhez azért az is kell, ha nem süt a nap aznap nincs nagy fürdőzés, csak zuhanyzás... Másik 6 hónapban ha süt a nap előmelegiti a vizet (HMV alsókörön a solar) 25-35C ig, télen 42C HMV t készitünk, azt is csak igény esetén, általában 10-25perc alatt teljesen felfűti 42C ra a tartály felső 100-150 literjét.
pl. egy 35 fokos környezeteben 35 fokos víz a végtelenségig a környezeti hőmérsékletét tartja.
Egy tárolónál a a hőmérsklet tartás és az energia bevitel attól függ , hogy mennyi a hőmérséklet különbség. A 80 fokos víz több energiát veszit minta 60 fkos a 40 fokos pedig még kevesebbet.
Aztán függ a hőszigetelő anyag vastagságától és függ a tárolt víz mennyiségétől. És a tárolási időtől.
De a szig. vastagság állandó,a mennyiség szintén állandó. Így csak a víz hőmérsékletet és a tárolási időt tudod változtatni. Javallat mint írták : közvelen a használat előtt felfűteni. Kevesebb ideig áll a forró víz, és az alacsonyabb hőmérsékletet tartani.
Szerintem a napkollektor nem térül meg soha. Az egyik ismerősömnek van a házán, egy 300l tartály is, de nyáron még higítani is kellett a vizet nehogy megforjon. Most télen majd meglátjuk tud-e rásegíteni.
Ha fűtenél és HMV is szükséges, akkor én a tárolós megoldást javaslom, bár igy hmv előállitáskor nincs kondenzáció és fellép valamennyi veszteség is (tároló, szivattyú), de ez minimális az előnyökkel szemben: egyszerre több melegvizvételnél is megfelelő mennyiségű, hőmérsékletű hozam, nincs vizkövesedésre hajlamos lemezes hőcserélő, és ha pl. egy 300l es tartályt veszel 2 körrel, akkor mindkettőre kötheted a kazánt (sorba) igy jelentkezni fog a kondenzációs hatásfoknövekedés HMV üzemmódban is, ill. alsó körre most vagy később napkollektort is köthetsz és igy akár a HMV előállitás költsége feleződik.
A rendszer úgy lett kitalálva, hogy a kazántól legtávolabb lévő víz vételi hely kb 6 méterre van. Az, hogy jól van e megtervezve malyd akkor derül ki amikor használni fogom. A szakember aki csinálta egy jó szakinak számít a szakmályában, amikor megtervezte, hogy mekkora radiátorokat tegyen fel, akkor együtt mértük meg a helyiségeket amiből kiszámolta a szükséges radiátorokat. Szakboltban választottam kazánt is a szakemberek segítségével.
Nalam egy kis kinai ( Ozone) futi a hazat mar a negyedik telen es semmi gondom vele. Igaz, a megvetelkor a klimasok mindjart mondtak, hogy vezerlopanel hibasodas varhato. Igy is lett. Szemelyesen csereltem a panelt, hogy megtudjam mi okozza a hibat. Szakszerutlen osszerakas okozta. Hiba eltavolitva es azota fut. Mult evben csak ezzel futottem a hazam, mert kivancsi voltam, hogy a nagy minuszokban mi lesz vele. Kibirta es nem volt problema a homerseklettartassal sem. Nalam a gazfutest valtotta le a futesideny nagy reszere. Igaz, csak -5C°kulso homersekletig hasznalom, utanna a gazkazan veszi at a szerepet.
Akkor most a valaszt futo es HMV eloallitasra hasznalt kazanra varod, vagy csak HMV keszitesre? Mert nem mindegy.:) Ha mindkettore, akkor is nagyon a tervezesen es a jol felepitett rendszeren mulik, hogy melyik a gazdasagosabb. Az atfolyosnal ha tulmeretezed a kazant, vagy alulmeretezed a radiatorokat, vagy HMV eseteben messze van a csapoktol a kazan, akkor az is lehet pazarlo. A tarolosnal is lehet szuper sporolos es lehet pazarlo is. Igy, hogy altalanossagban kerdezel semmi konkret rendszerleiras, igy nem lehet tuti valaszt adni.:(
Lehet, hogy az olyan laikusokat mint én is megvezetik a szakboltban, és a drága hőtárolós rendszert tukmálják rá az emberre, mert nagyobb a haszon rajtuk.
Aztán meg itt mondta valaki, hogy alig kell energia a hőmérséklet szintentartásához. Most akkor mi a helyzet???
Tárolós rendszernél mindenképpen érdemes időzitőt is használni, azaz mondjuk reggel és este fűtse csak vissza a tárolót, különben tényleg pazarló.
De ha összességében nézed, akkor az átfolyósnál több vizet kifolyatsz mire odaér a melegviz, ráadásul két csapolót már nagyon nehezen vagy egyáltalán nem tud egyszerre kiszolgálni.
Szóval a kérdéshez hozzá kell azt is tenni, hogy egy kis garzonról van-e szó két személlyel, vagy egy 2 fürdőszobás családi házról, 4 személlyel...
Tisztelt olvtársak. Egy ismerősömmel vitába keveredtem, mert ő azt állította, hogy a hőtárolós kondenzációs rendszer pazarlóbb, mint az átfolyós kondenzációs. Mivel a rendszerem még nem működik ezért nem tudtam mást mondani, csak azt, hogy én nem így tudom. Arra alapozta az állítását, hogy a leendő rendszerem melegíti a vizet ha kell- ha nem. Az átfolyós meg csak akkor csinál melegvizet amikor arra szükség van. Kiváncsi leszek kinek lessz igaza?? Szerintetek fogadhatok vele??
Sokan használják a Kinai hőszivattyús fűés és HMV rendszereket, bár megbuzhatóságáróé nem so adat áll rendelkezésre, áruk a Béka s...e alatt. HMV tartállyal együtt kb. 150e.
Csak éppen meg van kötve az is, hogy mire kaphatsz ilyen tarifákat, és tudtommal az elektromos kazán nem tartozik közéjük.
(nem vagyok mindenáron gázfogyasztó, de az esetek 80%-ában nem tudsz olcsóbb fűtési módot ennél, ugyanazon a beruházási összegen. Ha a levegő-viz hőszivattyú ára lemegy 5-600e Ft-re, akkor én is beszállok, amig ennek a duplájába kerül, nekem nem éri meg)