Hehe! Közben kaptam e-mail-es segítséget egy R.O. kollégától (= Read Only):-))) Íme:
"A TT eredeti méretaránya (1:120) pontosan megegyezik az 1 hüvelyk / 1 láb (2,54 mm / 304,8 mm) aránnyal. a 3 mm scale azt jelenti, hogy 3 mm / 1 láb = 1:101,6 méretarány, de ez is 12 mm-es sínen futott. A Triang gyártott ilyen modelleket, majd amikor a Hornby bekebelezte a Triangot, és felhagyott a TT (3 mm) mérettel, akkor alakították Angliában a 3 mm Társaságot."
ezen az oldalon van néhány információ a korábban felemlegetett 3mm-es scale-ról.
Beidézek néhány "tényt":
The 3mm scale means modeling at about 1:100, also know as TT3. This is all very confusing because European and American TT standards are 1:120. More familiar are 2mm (N scale ~1:160) and 4mm (OO ~ 1:75 ~ HO ~ 1:78).
The society publishes 3mm rail standards for both 12 mm (which is the same width as plain European/American TT, just to cause more confusion) or 14.2mm (TT3) which is indeed about 1:100 (fine scale) and more realistic. The up-site of 12 mm is that you can use commercial rail materials of plain TT, but the downside is that it is not really to 1:100 scale.
Érdemes megfigyelni az általuk HO-nak tulajdonított méretarányt.:-)
Amúgy pedig a neten nagyon sok oldal foglalkozik az amerikai TT mérettel, ha netán valakinek több ideje van beleásni magát, akkor kiderítheti, hogy mi volt előbb: a TTyúk, vagy a TTojás...
"Az biztos, hogy a Rokal és a Zeuke történetek szerint a "Table Top" kifejezés a helytálló. Elgondolkodtató, hogy miért angolul mindez"
OFF
Nos az egész nem az angolból származik természetesen, csak ellopták, mint az egész szókincsüket.
Szóval az eredeti a német TischplaTTe szóból származik. Azért nem lett TP, mert azt az angolok nem tudták volna ellopni. További lehetőség lett volna még a TTT, de azt pedig még a Dévényi Tibi bácsi nyúlta le a Tízen Túliak Társaságára.
Maradt tehát a TT, ami magyarul az aszTalméreT.
A fentiekre való hivatkozást sajnos nem találtam, mivel fikció az egész.
Bocs, hogy "Rád írtam", de ha már itt tartunk, akkor segíts értelmezni azt, hogy az amerikai TT oldalakon miért emlegetik a "3mm" elnevezést is? Ez mire utalhat?
Akadémikus eszmecserébe lehetne belebonyolódni a TT megitélését illetően. Az biztos, hogy a Rokal és a Zeuke történetek szerint a "Table Top" kifejezés a helytálló. Elgondolkodtató, hogy miért angolul mindez. Tudomásom szerint eredetileg amerikai méretarányról van szó, de óriási segítség lehet az internet.:-)
Valahol azt olvastam - persze Zeuke marketing szövegben - hogy a leginkább játszható méretarányról van szó.
A negatív színezet talán az erőteljes keletnémet "ügyvitel" miatt alakulhatott ki. Nameg a rendszerváltás utáni kissé kaotikus "cégbegyűjtés" miatt.
Tény, hogy nagyon megnehezíti az életünket a gyártók hiánya és a kereskedelem érdektelensége.
Az egyik német szakmagazínban viszont olvastam egy kifejezést - sajnos most nincs nálam, nem ugrik be -, talán az arany középútra utaltak vele.
Tévednek az ángliusok, TT = Table Top, vagyis magyarul asztallap. Utalva arra, hogy egy asztallapon is lehet vele vasutazni, a nagyobb méretekkel ellentétben. Azok csak extrém nagyméretű asztalon fértek el!:-)
Egyébként, meg ha már lovagolunk a szavakon (ez most nem neked szól!), akkor a méretarány, vagy kicsinyítés az 1:120, (1:87, 1:160, 1:220, stb), a TT, meg a H0, az N, a Z stb. viszont építési nagyság megnevezéssel illetendő!
Ha jól tudom hezdetben vala a "0" méretarány (1:43?). Hát a nulláról tudjuk, hogy semmi!
Mivel ez a gyakorlatban nem volt alkalmas a mérete miatt modellezésre, ezért megfelezték és lett a "Halb 0", röviden H0, amely a nullának a fele.
Namármost a TT jelentése, ha jól tudom, akkor Table Top, azaz asztalra való.
Ha valaki azt mondja, hogy a nulla fele inkább méretarány, mint az asztalra való, akkor az erősen torzít.
A fentieket természetesen nem gondoltam komolyan, ezért a végére teszek egy :)-t.
Bár így utólag végiggondolva van benne valami. Saját véleményem szerint a TT egy jó kompromisszum. Lehet normális pályát építeni, ugyanakkor a modellek részletezettsége már megfelelő.
"És akkor jöhetnek a nagyszájúak, hogy a TT nem méretarány... " Vajon miért alakult ki ez a vélemény? Milyen alapon mondja ezt valaki? A többi méretarány miért igen, ez miért nem?? Történelmi okai vannak, vagy egyéni sötétség miatt?? Különben a TT tényleg nem méretarány. Az a 1:120! :-)))
Van külön rugó is, de nehogy már ne tudd kiegyengetni!:-) Van komplett kaszni is, de jobban jársz, ha Pétertől veszel egy komplett startos V100-at, olcsóbb lesz:-)
Végülis TT-modell kollégána köszönhatően sikerült eljutnom a probléma gyökeréjig és a rugó elvan görbülve. Hol lhet ilyen vékony rugalmas réz szálat venni?
Üdv! Végülis TT-modell kollégána köszönhatően sikerült eljutnom a probléma gyökeréjig és a rugó elvan görbülve. Hol lhet ilyen vékony rugalmas réz szálat venni? V100-hoz Tillig árul karosszériát? Vagy valahogy lehet szerezni de engem csak új érdekelne. Ha igen mennyibe kerül? Köszönök mindent!
BlackC: Ma már majdnem nekiálltam a nyomvonalon felragasztani a töltésanyagot, de elkezdtem agyalni az alagútportálokon. Na itt aztán meg is állt a lendület, de azért vonatoztunk egy jót a gyerkőccel egy sebtében összerakott pályán. Meg van egy-két sín hiányom, CsíkosháTTú talán beszerzi a hiányzó részekre a cuccot.